انتخاب بهترین درگاه پرداخت اینترنتی

انتخاب بهترین درگاه پرداخت اینترنتی
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 10 دقیقه

درگاه پرداخت اینترنتی برای وب‌سایت‌های فروشگاهی یک نیاز انکار ناپذیر است. یکی از فپچرهای اولیه برای طراحی سایت فروشگاهی، بخش درگاه اینترنتی است. کاربر بعد از اینکه محصول مورد نظرش را انتخاب کرد باید به درگاه وصل شده و پرداخت اینترنتی داشته باشد. این پرداخت به دو روش اتفاق می‌افتد. یا کاربر مستقیما به درگاه بانکی وصل می‌شود و مبلغ را به حساب مدیر سایت در یکی از بانک‌ها واریز می‌کند و یا اینکه از طریق درگاه‌های واسطه این کار را انجام می‌دهد. محوریت این مقاله به طور کلی روی درگاه پرداخت اینترنتی می‌چرخد با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی درباره درگاه در اختیار شما قرار دهیم.

انواع درگاه پرداخت اینترنتی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم 2 نوع درگاه مستقیم و واسطه برای این منظور وجود دارند. در روش مستقیم، قبل از اقدام از طریق بانک، نیاز به دریافت ای‌نماد خواهید داشت. بعد از اینکه تاییدیه اینماد را در وب‌سایت خود درج کردید، اقدام به دریافت درگاه از طریق بانک مورد نظر خواهید کرد. اینکه کدام بانک را برای گرفتن انتخاب کنید به شما و میزان رضایت از خدمات بانک‌ها مربوط می‌شود.

 در روش غیرمستقیم ما از درگاه پرداخت واسط استفاده خواهیم کرد. در این روش نیازی به دریافت اینماد نخواهیم داشت. وارد سایت درگاه واسطه مورد نظرتان می‌شوید و بعد از ارسال مدارک هویتی و احراز هویت، API درگاه برای دامنه مورد نظرتان را دریافت خواهید کرد.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

بهترین درگاه پرداخت اینترنتی

گرفتن اینماد باتوجه به حوزه کسب‌وکار شما، نیاز به یک سری اطلاعات مانند مجوز کار، تاییدیه هویت پستی و تلفنی و ... دارد که اگر با آن‌ها آشنایی نداشته باشید شاید پروسه دریافت اینماد انقدر طولانی شود که از گرفتن اینماد و درگاه منصرف شوید.

در کنار افرادی که از طریق طراحی سایت، کسب درآمد می‌کنند، افرادی هم هستند که از طریق سوشال مدیا مانند اینستاگرام فعالیت و درآمدزایی می‌کند. اگر این افراد قصد دریافت مبلغ به‌صورت آنلاین داشته باشند، نیازی نیست که حتما پروسه طراحی سایت انجام داده و متحمل هزینه‌های طراحی و مدیریت و سئو سایت شوند. بسیاری از کسب‌وکارهایی که درگاه واسطه ارائه می‌دهند، بخشی را به عنوان درگاه پرداخت اینترنتی شخصی در نظر گرفته‌اند. این بخش حکم صفحه پرداخت را خواهد داشت. فرمی را با فیلدهای مورد نظر برای پرداخت آنلاین وجه در نظر خواهید گرفت و وجه آن را به‌صورت آنلاین دریافت می‌کنید.
در کنار این مزیت، بعضی از این درگاه‌های واسطه، امکان ایجاد فروشگاه که برای فروش محصولات دانلودی و فیزیکی را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند.
در یک نتیجه‌گیری کلی باید گفت درگاه‌های واسطه برای 2 دسته از افراد مناسب است. دسته اول افرادی که وقت و حوصله طی‌کردن پروسه اداری گرفتن اینماد و درگاه مستقیم بانکی را ندارند. دسته دوم افرادی که وب‌سایت ندارند و از طریق شبکه‌های اجتماعی کسب درآمد می‌کنند.

مزایای درگاه اینترنتی واسط

قبل از اینکه به بهترین درگاه پرداخت اینترنتی بپردازیم، کسب دانش راجع به ویژگی‌ها و مزایای یک درگاه اینترنتی خوب خالی از لطف نیست. در ادامه با برخی ویژگی‌های درگاه واسطه آشنا می‌شویم.

عدم نیاز به داشتن اینماد و مجوز

برای اینکه از درگاه اینترنتی مستقیم در سایت خود استفاده کنید، نیاز به داشتن اینماد و چند مجوز دیگر خواهید داشت. اما در درگاه واسطه نیازی به طی کردن این مراحل نخواهید داشت. در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون نیاز به داشتن مجوز خاصی، فعالیت اینترنتی خود را استارت خواهید زد. اگر قصد دریافت درگاه برای وب‌سایت فروشگاهی خود دارید، وارد یکی از سایت‌های درگاه واسطه شده و ثبت‌نام می‌کنید. بعد از ثبت‌نام، نیاز به احراز و تایید هویت خواهید داشت. با ارسال مدارک شناسایی شامل کارت ملی و شماره شناسنامه، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، احراز هویت شما انجام خواهد شد.

با تایید هویت شما، نوبت به وارد کردن نام دامنه است. بعد از این کار، API درگاه پرداخت کاملا اختصاصی برای دامنه شما تولید می‌شود را ارسال کنید. توجه داشته باشید فقط با این API است که امکان وصل‌شدن به درگاه پرداخت اینترنتی شاپرک برای دامنه شما فعال می‌شود. بعد از ارسال منتظر بمانید تا سایت شما بررسی شود. سایت باید یک سری فاکتور و شرایط را برای استفاده از درگاه پرداخت داشته باشد. بعد از اینکه سایت توسط پشتیبانی بررسی و تایید شد، با دریافت API امکان پرداخت آنلاین در سایت فراهم می‌شود.

فعال‌سازی در کوتاه‌ترین زمان ممکن

باتوجه به اینکه نیاز به تاییدیه اینماد و مراجعه به بانک ندارید و همچنین نیازی به مدارک مورد نیاز برای نماد اعتماد و ساماندهی و بانک هم نیست، در زمان کوتاه‌تری درگاه اینترنتی خود را دریافت و فعال خواهید کرد.

پشتیبانی از سیستم‌های مدیریت محتوای مختلف

اگر از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده می‌کنید، به راحتی از افزونه‌ها و ماژول‌های درگاه واسطه استفاده می‌کنید. در واقع از ویژگی‌های مهم و اصلی درگاه پرداخت واسط پشتیبانی خوب آن از سیستم‌های مدیریت محتوا است.

بعد از اینکه درگاه را دریافت کردید به بخش پلاگین‌ها یا آزمایشگاه سایت درگاه واسطه مدنظرتان مراجعه می‌کنید و پلاگین یا ماژول مورد نیاز خود را دانلود و نصب می‌کنید. برای مثال اگر برای فروشگاه خود طراحی سایت وردپرس انجام داده‌اید، وارد بخش فروشگاه ساز وردپرس یعنی ووکامرس شده و در منوی مربوط به درگاه پرداخت، در بخش وارد کردن API درگاه پرداخت سایت X، کد دریافتی خود را وارد می‌کنید و به همین راحتی پرداخت آنلاین از طریق ووکامرس امکان‌پذیر می‌شود.

تسویه حساب کارت‌به‌کارت و حساب پایا

برای بحث تسویه حساب شما دو روش را پیش رو خواهید داشت. روش اول کارت‌به‌کارت و روش دوم پایا هستند. با هم این دو روش را بررسی می‌کنیم.

روش پایا: در این روش کارمزدی از طرف بانک دریافت نمی‌شود اما پرداخت به ساعت اداری بانک محدود است. بعد از اینکه پرداخت انجام شد، مدتی طول می‌کشد تا مبلغ از طریق بانک به حساب شما واریز شود.

روش کارت‌به‌کارت: در این روش به زمان محدود نیستید و در هر ساعتی امکان درخواست واریز خود را به سایت درگاه ارسال می‌کنید. نکته‌ای که در این روش باید در نظر داشته باشید، مبلغ کارمزدی است که از طرف بانک در نظر گرفته می‌شود و درگاه واسطه بعد از کسر این کارمزد از حساب شما، مابقی مبلغ را به حساب شما واریز می‌کنند.

تسویه حساب روزانه

از جمله ویژگی‌های خوب درگاه واسطه، پرداخت به صورت روزانه است. شاید قبلا پرداخت‌ها به صورت دو روز هفته انجام می‌شد یعنی اگر شما در این وب‌سایت‌ها اکانت داشتید، روزهای سه‌شنبه و یک‌شنبه پرداخت وجه انجام می‌شد ولی به مرور زمان و با افزایش تعداد سایت‌های فروشگاهی، این محدودیت برداشته شد و بیشتر درگاه‌های واسطه تسویه حساب را به صورت روزانه انجام می‌دهند. البته هر سایتی قوانین مخصوص به خودش را دارد مثلا ممکن است یک سایت سقف موجودی در نظر گرفته باشد و در صورتی که موجودی شما مثلا به صد هزار تومان رسید، امکان برداشت موجودی داشته باشید. پس هنگام انتخاب درگاه واسطه، به این نکته توجه کنید. علاوه بر قوانین دریافت وجه، مدت زمان مورد نیاز برای تسویه حساب را هم بررسی کنید. ممکن است در شرایط فورسی قرار بگیرید که نیاز به برداشت وجه داشته باشید، در چنین مواردی در کمترین زمان ممکن باید مبلغ مورد نظرتان را دریافت کنید.

قابلیت استفاده از درگاه مستقیم

با گذشت زمان و استقبال خوب مردم از درگاه پرداخت واسطه، صاحبان این وب‌سایت امکاناتی را فراهم کردند تا امکان استفاده از درگاه پرداخت مستقیم وجود داشته باشد. در حالت عادی وقتی از درگاه پرداخت واسطه استفاده می‌شود، در صفحه پرداخت اینترنتی شاپرک، به جای لوگو و آدرس سایت شما، اطلاعات درگاه پرداخت آنلاین واسط برای کاربر نمایش داده می‌شود. اگر در ابتدای کار باشید و فروشگاه اینترنتی شما نوپا باشد، شاید به دلیل عدم اعتماد کاربر این مساله روی فروش شما تاثیر بگذارد. به همین دلیل قابلیت نمایش اطلاعات بیزنس شما در صفحه پرداخت فراهم شده است. فعال شدن این ویژگی منوط به پرداخت هزینه و یا کارمزد بیشتر است. شما باید فرمی تحت عنوان درخواست فرم پرداخت مستقیم ارسال کنید تا بعد از تایید، در صفحه پرداخت اطلاعات شما برای کاربر نمایش داده شود.

پشتیبانی قوی

پشتیبانی و پاسخگویی به مشتری یکی از بخش‌های مهم در هر بیزنسی است. یک بیزنس خیلی خوب و حرفه‌ای که در پاسخگویی به مشتری ضعف داشته باشد را نمی‌توان در زمره کسب‌وکارهای موفق دسته‌بندی کرد. درگاه آنلاین واسطه نیز همینطور است. وقتی تیکتی را برای شرکت ارائه دهنده درگاه ارسال می‌کنید، نیاز به پاسخگویی سریع دارید. پس بهتر است قبل از انتخاب شرکت درگاه پرداخت واسط، از نحوه پشتیبانی و پاسخگویی به مشتریان اطلاعات دقیقی داشته باشید.

قابلیت ساخت فرم پرداخت با مبلغ دلخواه

از قابلیت‌های خوب درگاه واسطه، امکان ساخت فرم پرداخت است. با استفاده از این فرم، مبلغ خاصی را مشخص می‌کنید تا کاربر دقیقا همان مبلغ را واریز کند. برای این مبلغ و فرم شما، لینکی ساخته می‌شود و لینک را برای شخص مورد نظرتان ارسال می‌کنید و او پرداخت را به صورت آنلاین انجام می‌دهد.
کاربر دسترسی برای تغییر مبلغی که شما تعیین کرده‌اید، نخواهد داشت. او موظف است فیلدهای فرم را پر کرده و پراخت خود را نهایی کند. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا اگر محصول تکی مثلا کتاب الکترونیکی دارید، به راحتی به فروش برسانید. برای این کار فرم را با اطلاعاتی از جمله مبلغ کتاب، ایمیل و نام و شماره پرداخت کننده و .. می‌سازید و لینک دانلود کتاب را در فرم وارد می‌کنید. بعد از اینکه فرم را ساختید، بدون نیاز به طراحی سایت، کتاب الکترونیکی خود را به فروش می‌رسانید.

بهترین درگاه‌های پرداخت اینترنتی

زرین‌پال

اولین درگاه پرداخت اینترنتی واسط که در ایران شروع به فعالیت کرد زرین‌پال بود. یکی از مزایای منحصربه‌فرد زرین‌پال، زرین کارت است که دقیقا مشابه با کارت بانکی فعالیت می‌کند. یعنی شما با استفاده از زرین‌کارت می‌توانید از خودپردازهای ATM دریافت و انتقال وجه انجام دهید. اگر زرین‌کارت داشته باشید، تسویه‌حساب شما با کارمزد نیم‌درصدی انجام می‌شود.
برای مثال اگر یک میلیون تومان در پروفایل زرین‌پال شما باشد و برای واریز وجه اقدام کنید، کامزد نیم‌درصدی شما 5000 خواهد بود و با کسر آن، مابقی مبلغ به حساب شما واریز می‌شود.
در زرین‌پال دو نوع کارت با نام‌های زرین کارت و زرین گیت برای شما صادر می‌شود که دریافت آن‌ها منوط به پرداخت هزینه است. نکته قابل توجه در این درگاه واسط این است که درخواست وجه در روزهای سه‌شنبه برای کاربران رایگان بوده و کارمزدی بابت آن کسر نخواهد شد.

مزایای زرین‌پال

  • امکان دریافت زرین‌ کارت
  • پشتیبانی خوب و قابل قبول
  • قابلیت ساخت فرم موردنظر به‌منظور پرداخت
  • داشتن اپلیکیشن موبایلی با کاربری و مدیریت ساده و آسان
  • در نظر گرفتن تسویه‌حساب رایگان برای روزهای سه‌شنبه
  • امکان دریافت درگاه پرداخت اختصاصی مطابق با نام بیزنس شما

شبکه پرداخت پی

بعد از اینکه درگاه پرداخت پی‌لاین فیلتر شد، پی‌دات آی‌آر آغاز به کار کرد. این درگاه به شرکت فعالی در زمینه ارائه درگاه پرداخت مستقیم با نام سامان کیش، متعلق است. مزیت منحصربه‌فرد این درگاه، امکان ساخت کیف پول است. داشتن کیف پول به مدیریت حساب کمک شایانی می‌کند. مثلا وقتی شما برای چند سایت از این درگاه استفاده کنید، برای هر سایت یک کیف پول مجزا تعریف می‌کنید و هزینه‌های هر سایت را به‌طور مجزا مدیریت خواهید کرد.
یکی از ویژگی‌های پی‌دات آی‌آر این است که می‌توانید به حساب هر شخصی که در این سایت عضو است واریزی داشته باشید و نیازی به رفتن به درگاه پرداخت اینترنتی شاپرک نخواهید داشت.

مزایای درگاه پرداخت پی‌دات آی‌آر

  • پشتیبانی خوب
  • قابلیت ساخت کیف پول
  • قابلیت ایجاد فرم پرداخت
  • امکان دریافت درگاه پرداخت مستقیم (البته دریافت درگاه مستقیم شرایط و قوانین خاصی را دارد و به هر سایتی اعطا نمی‌شود)
  • کارمزد 1 درصد برای تمامی درگاه‌های واسطه و مستقیم

آی‌دی‌پی

از آی‌دی‌پی به عنوان درگاه پرداخت صفحه شخصی می‌توان استفاده کرد. در ابتدای مقاله، مثالی در رابطه با فروش کتاب الکترونیکی زدیم. آی‌دی‌پی برای این منظور مناسب است. این درگاه با سیستم مدیریت محتوای دروپال طراحی شده است و با کمک آن می‌توان صفحه پرداخت اینترنتی شخصی و سفارشی‌سازی شده طراحی کرد. شما می‌توانید فرمی با فیلدهای مورد نظرتان برای صفحه پرداخت تعریف کنید و از طریق پیامک، ایمیل و ربات تلگرام از پرداختی‌ها مطلع شوید. این درگاه بیشتر برای کسانی که محصولات محدودی دارند و یا اینکه بیزنسی مانند تبلیغات در تلگرام و یا اینستاگرام دارند، مناسب است.

امکانات صفحه پرداخت شخصی در آی‌دی‌پی

  • امکان انتخاب تصویر اکانت
  • امکان اطلاع‌رسانی از طریق پیامک، ربات تلگرام و یا ایمیل
  • قابلیت نمایش آیکون سایت و وبلاگ شبکه‌های اجتماعی
  • قابلیت اجباری و اختیاری و فعال و غیرفعال‌کردن فیلدهای فرم
  • امکان درخواست اطلاعاتی مانند کدملی، آدرس، ایمیل، کدپستی پرداخت‌کننده
  • انتخاب عنوان مورد نظر برای صفحه پرداخت
  • امکان انتخاب عنوان مورد نظر برای صفحه پرداخت

نکست‌پی

درگاه پرداخت واسط نکست‌پی نسبت به سایر درگاه‌ها، کسب‌وکار تازه‌کاری است اما حضور خوب و پررنگی داشته است. مزیت رقابتی این درگاه نسبت به سایرین، کارمزد رایگان برای 45 روز است. اگر در این سایت ثبت‌نام کنید، تا 45 روز هیچ کارمزدی برای تسویه‌حساب از اکانت شما کسر نخواهد شد. ویژگی خوبی دیگری که این درگاه دارد این است که اگر به هر دلیلی درگاه پرداخت بانکی دچار اختلال شود، سوئیچری وارد عمل می‌شود. وظیفه سوئیچر انتقال خودکار پرداخت‌کننده به درگاه بانک دیگری است.

مزایای نکست‌پی

  • تسویه حساب سریع
  • قابلیت کسب درآمد با معرفی اعضا
  • ثبت‌نام سریع و فعال‌سازی اکانت در کمترین زمان ممکن
  • در نظر گرفتن کارمزد رایگان برای 45 روز

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


1 دیدگاه

مطلب خوبی بود ممنون

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.