نحوه تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی

نحوه تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 5 دقیقه

شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین ابزارها برای معرفی شما به مخاطب هدف است. امروزه افراد زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌‌گذارند که اگر حضور و فعالیت خود را طبق اصول مدیریت و برنامه‌ریزی کنید، به نتایج خوبی خواهید رسید. حتی این مدیریت صحیح روی سئو و بهینه سازی ‌سایت شما هم تاثیر مثبت خواهد گذاشت. اگر محتوای خوبی تولید کنید، تعامل شما با مخاطبان زیاد می‌شود و بعد از مدتی، خیلی راحت به سمت سایت شما هدایت می‌شوند و ترافیک وب‌سایت شما بالا خواهد رفت. کدام کسب‌وکاری است که از بالارفتن ترافیک وب‌سایت خود سود نبرد؟
برای تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی قبل از هر چیزی به یک استراتژی قوی نیاز داریم. نوشتن این استراتژی را نیازمند تجربه و دانش است. چرا که باید موارد مهمی از جمله رفتار کاربر، نوع کسب‌وکار، وجه اشتراک ویژگی‌های کسب‌وکار و امکانات هر شبکه اجتماعی، شبکه اجتماعی مناسب برای کسب‌وکار و این قسم موارد بررسی و آنالیز شوند و سپس اقدام به تدوین استراتژی شود.
بعد از این مرحله باید روی تولید محتوا تمرکز کنید. اما تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی به چه صورت است؟ چه نکاتی را باید در نظر داشت؟ در این مقاله سعی داریم به نکات مهم در تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی بپردازیم.

شناسایی مخاطب هدف

مخاطب هدف دقیقا افرادی هستند که قرار است به مشتری شما تبدیل شوند. هر وقت که نیاز به تمرکز روی مدیریت شبکه اجتماعی داشتید، ابتدا باید مخاطب هدف خود را پیدا کنید. این مخاطب هدف در چه رنج سنی است؟ خانم‌ها، آقایان یا بچه‌ها مخاطب هدف شما هستند؟ بهتر است اطلاعات نسبتا دقیقی از این موارد داشته باشید. بعد روی محتوای خود تمرکز کنید.
فرض کنید طراحی سایت خود را انجام داده‌اید و قصد هدایت کاربران از شبکه‌های اجتماعی به سمت سایت را دارید. اگر مخاطب خود را بشناسید با تولید محتوای متناسب با کاربر، می‌توانید این کار را انجام دهید. چون صحبت‌کردن با کاربر به زبان خودش، حس خوبی به او می‌دهد. مثلا سایت فروشگاه لوازم آشپرخانه دارید و مخاطبان شما اکثر خانم‌ها هستند. استفاده از ادبیات ساده و سبک و عدم به‌کاربردن کلمات سنگین ادبی را باید در دستور کار خود قرار دهید.
در مقابل اگر فروشگاه تجهیزات خودرویی هستید. باتوجه به اینکه مخاطب شما آقایان هستند و کار شما فنی است. باید کاملا به اصطلاحات فنی حوزه کاری خود مسلط باشید و از آن‌ها برای معرفی محصول خود استفاده کنید.

زمان انتشار محتوا

انتشار محتوا طبق برنامه و در یک ساعت مشخص یکی از اصول خوب برای عادت‌دادن کاربر است. مثلا شما هر روز ساعت 8 در کانال تلگرام خود پستی را منتشر می‌کنید. چنانچه از نظر بار محتوایی خوب پیش بروید، بعد از مدتی چک‌کردن کانال تلگرامی شما راس ساعت 8 تبدیل به یک عادت برای کاربر می‌شود. یک تقویم زمانی مشخص داشته باشید و سعی کنید چند روز از این تقویم زمانی جلوتر باشید و محتوای آماده داشته باشید.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

زمان انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی

رفتار متناسب با هر شبکه اجتماعی داشته باشید

هر شبکه اجتماعی یک‌سری خصوصیات منحصر‌به‌فرد دارد که این خصوصیات یک فرهنگ خاص محتوایی ایجاد کرده است. محتوای شما باید متناسب و هم‌راستا با این فرهنگ باشد. برای مثال هدف و تمرکز اصلی در اینستاگرام محتوای بصری است. حال این محتوا می‌تواند عکس یا ویدئو باشد. وقتی محتوایی را برای اینستاگرام تولید می‌کنید، هدف شما مخاطبان اینستاگرام است. با انتشار این پست در تلگرام فیدبک مناسبی دریافت نخواهید کرد و فقط وقت خود را هدر خواهید داد.
یا مثلا در آپارات فقط قرار بر دیدن فیلم است. با درج محتوای اصلی خود در کپشن فیلم، انتظار دیده‌شدن محتوا توسط کاربر را نداشته باشید. چرا که اصل مطلب را باید در فیلم به مخاطب ارائه دهید.

استفاده از تصاویر باکیفیت و بزرگ

سعی کنید هنگام استفاده از تصاویر و هر منبع دیداری مثل فیلم، گیف و .... باکیفیت‌ترین تصویر ممکن را در شبکه های اجتماعی خود منتشر کنید. انقدر دنیای وب و گرافیک و طراحی و عکاسی پیشرفت کرده است که حتی روی سلیقه کاربر هم تاثیر گذاشته است. چشم کاربران به دیدن تصاویر بزرگ و باکیفیت عادت کرده است و دیدن تصاویر با کیفیت پایین حس خوبی در آن‌ها ایجاد نمی‌کند.
اگر قرار به منتشر کردن تصاویر خود در مثلا اینستاگرام دارید، سعی کنید از یک دوربین عکاسی حرفه‌ای یا عکاس صنعتی استفاده کنید و باتوجه به فیلدکاری خود، بک‌گراند متناسبی را برای تصاویر انتخاب کنید.
نکته‌ دیگری که هنگام انتخاب تصاویر باید به آن توجه کنید، مرتبط‌بودن است. تصاویر باید با کسب‌وکار شما و  متن همراه تصویر، مرتبط باشد. اینکه یک پست مناسبتی بگذارید و شب یلدا را تبریک بگوئید ولی تصویر محصول خود را منتشر کنید، بدون اینکه هیچ المانی از شب یلدا در آن مشهود باشد، مسلما معقول و منطقی نیست.

مختصرنویسی

منظور از مختصرنویسی چیست؟ مختصرنویسی یکی از موارد مهم هنگام نگارش مطالب است. کاربر عصر امروز حوصله خواندن مطالب طولانی را ندارد. حتی‌الامکان از گزاف‌گویی بپرهیزید و سعی کنید اصل مطلب را در متن کوتاهی توضیح دهید.
مثلا پستی به منظور معرفی یکی از محصولات خود دارید. نام، مشخصات، قیمت و نهایتا موارد مصرفی برای توضیحات این محصول کافی است.

سرتیترهای جذاب

اولین چیز قابل مشاهده برای مخاطب سرتیتر است. با استفاده از این سرتیترها می‌توانید مخاطب را اصطلاحا با محتوای خود درگیر کنید. سعی کنید از سرتیترهای جذاب و مهم استفاده کنید. مثلا اگر طراحی سایت فروشگاهی انجام داده‌اید و فروشگاه لوازم دکوری دارید، انتشار پست‌هایی که راجع به دکوراسیون منزل و فنگ‌شوئی هستند، برای مخاطب جذاب است.

فیلم‌های آموزشی تولید کنید

ممکن است این‌کار کمی برای شما هزینه داشته باشد ولی در جذب مخاطب بسیار موثر است. فیلم‌هایی جهت معرفی محصول، نحوه استفاده از محصول و خدمات و یا حتی از خط تولید خود منتشر کنید. مخاطب هرچه اطلاعات مفید بیشتری از شما دریافت کند، گرایش بیشتری به سمت کسب‌وکار شما خواهد داشت. در فیلم‌های آموزشی اصل مختصر و مفید بودن را به‌خاطر داشته باشید.

استفاده از اموجی

از اموجی‌ها در کنار محتوای متنی خود استفاده کنید. بررسی‌های انجام شده در توئیتر نشان داده است که اموجی‌ها 25.4% میزان تعامل را افزایش داده است. این عدد در توئیتر به 57% هم رسیده است. استفاده کردن از اموجی با توجه به اینکه حالت سرگرمی و شوخی دارد، حس خوب صمیمیت را در کاربر ایجاد می‌کند.

برگزاری مسابقه

یکی از مواردی که در تولید محتوای شبکه های اجتماعی موثر است، درگیر کردن و تعامل با کاربر است. برگزاری مسابقه راه‌حل خوبی برای این درگیری و تعامل است. مسابقاتی متناسب با نوع کار خود ایجاد و کاربران را برای مشارکت تشویق کنید.

نظرسنجی

به‌کاربردن نظرسنجی یک روش سریع و راحت برای تعامل با کاربر است. برای مواردی مثل رضایت مخاطب از یک محصول خاص، یا نظر مخاطب برای تولید یک محصول جدید، مقایسه دو محصول با هم و این قسم موارد می‌توانید از نظرسنجی استفاده کنید.
از طرفی با برگزاری نظرسنجی، فیدبک خوبی هم از مخاطبان خود دریافت می‌کنید که بسیار ارزشمند هستند و به شما در تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف کمک خواهد کرد.

به‌کار بردن این موارد هنگام تولید محتوا در شبکه‌ های اجتماعی باعث می‌شود تا راحت‌تر به هدف خود از فعالیت در شبکه‌های برسید. حالا این هدف ممکن افزایش فالوور، افزایش فروش و یا معرفی برند و محصول باشد. نکته‌ای که همیشه باید مدنظر داشته باشید، توجه و در راس امور قراردادن مخاطب و نیاز او است. با این‌کار مسیر تولید محتوا هموارتر و قدرتمندتر خواهد شد.



در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

021-28429275 sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.