گوگل آنالیتیکس چیست؟ راهنمای کامل استفاده از آنالیتیکس

راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 10 دقیقه

برای رسیدن به موفقیت در هر کسب و کاری می‌بایست عملکرد آن را مورد بررسی و تحلیل قرار داد. گوگل آنالیتیکس از جمله ابزارهای گوگل برای آنالیز و تحلیل وب سایت است که از آن می‌توان برای بررسی جایگاه و فرایندهای کاری هر کسب و کار آنلاین استفاده کرد و مسیر حرکت را در جهت بهبود و پیشرفت سایت مشخص نمود.

Google analytics برای افرادی که به تازگی وب سایتی را راه اندازی کرده‌اند، قصد دادن تبلیغات در گوگل را دارند، به فکر پیاده سازی اصول و استانداردهای گوگل برای بهبود وضعیت سئو سایت هستند و به صورت کلی به دنبال مدیریت فعالیت‌ها و بهبود وضعیت سایت خود هستند، بسیار مناسب خواهد بود.

در ادامه راهنمای کامل استفاده از آنالیتیکس از صفر تا صد را برای شما بیان خواهیم کرد.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس

Google analytics که به آن گوگل آنالیز نیز گفته می‌شود، ابزاری است که رفتار کاربران را به هنگام حضور آن‌ها در وب سایت مورد بررسی قرار می‌دهد. تجزیه و تحلیل‌هایی که این ابزار ارائه می‌دهد، تمامی آن‌ها از لحظه ورود تا لحظه خروج آن‌ها از وب سایت است که اطلاعات زیر را نمایش می‌دهد:

  1. میزان بازدید از صفحات وب سایت
  2. اقدامات بازدیدکنندگان هنگام حضور در وب سایت
  3. صفحاتی از وب سایت که بیشتر بازدید را داشته است
  4. طریقه ورود کاربران به سایت (ترافیک ورودی سایت به صورت ارگانیک یا مستقیم)
  5. و ...

با بررسی نحوه ورود ترافیک به سایت از طریق سرچ و یا به صورت مستقیم و تحلیل رفتار کاربر و نحوه حرکت او در صفحات مختلف وب سایت می‌توان به راحتی نقاط ضعف و قوت وب سایت را یافت، مسیرهای پر ترافیک را تقویت کرده و در جهت رفع ایرادها و بهبود وضعیت سایت اقدامات لازم را انجام داد.

مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس

طریقه ثبت نام در گوگل آنالیتیکس

برای ثبت نام در google analytics و به صورت کلی در هر ابزاری از گوگل می‌بایست یک اکانت جی میل داشته باشید. جی میل مخصوص به خود را به ثبت برسانید و وارد اکانت خود شوید تا مرورگر اکانت شما را تشخیص بدهد و سپس بتوانید وارد سایت گوگل آنالیتیکس شوید. نکته مهم این است که برای ورود به این سایت و استفاده از امکانات آن، باید از فیلتر شکن برای تغییر آی پی خود استفاده نمایید. بعد از وارد شدن به سایت روی گزینه sign up for google analytics کلیک کنید و فرم را با دقت پر نمایید.

در این فرم می‌بایست یک نام برای حساب کاربری (Account Name) خود انتخاب کنید و نام وب سایت (Website Name) را وارد نمایید و آدرس اینترنتی (Website Url) سایت خود را نیز قرار دهید. در بخش Industry Category نیز نوع کسب و کار خود را مشخص کرده و در بخش آخر منطقه جغرافیایی (Reporting Time Zone) را روی شهر تهران قرار دهید تا زمان آن به صورت خودکار تنظیم شود.

بعد از طی مراحل بالا و تکمیل اطلاعات در انتهای صفحه روی دکمه Get Tracking ID کلیک نمایید تا اطلاعات شما تأیید و وارد صفحه اصلی گوگل آنالیتیکس برای تحلیل وب سایت خود شوید. با تکمیل فرایند ثبت نام می‌بایست از Tracking Id یا کدی که در قالب <script> به شما داده می‌شود را در وب سایت خود قرار دهید.

برای ثبت نام با استفاده از کدی که به صورت <script> در اختیار شما قرار داده شده است، می‌بایست در ابتدا آن را کپی کرده و در قسمت هدر سایت (header) خود آن را قرار دهید که با ذخیره آن، آنالیتیکس می‌تواند به سادگی سایت شما را تحلیل و آنالیز کرده و اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد. برای ثبت نام با استفاده از tracking id در سایت‌های وردپرسی می‌توانید از افزونه‌های مربوطه در این زمینه استفاده کنید و با قرار دادن این کد در بخش مشخصی از این پلاگین، راه تحلیل و بررسی سایت را توسط آنالیتیکس هموار کنید.

بعد از طی تمامی مراحل می‌بایست مدت زمانی را منتظر بمانید تا آمارهای مختلف از وب سایت شما جمع آوری شده و به نمایش در آیند.

مفاهیم کاربردی در google analytics

بعد از ثبت نام و نصب، می‌بایست طریقه کار با گوگل آنالیتیکس را فرا بگیرید اما پیش از آن می‌بایست با مفاهیم کلمات و عبارات کلیدی که در این ابزار وجود دارد، آشنا شوید.

مفاهیم کاربردی در گوگل آنالیتیکس

ابعاد dimensions:

نوع مرورگر، زمان حضور کاربر، صفحه خروج مخاطب، صفحات بازدید شده و ... از جمله نمونه‌های ابعادی هستند که می‌توانند مقادیر مختلفی را بپذیرند.

متریک metrics:

به خصوصیات درونی دایمنشن ها، متریک گفته می‌شود. برای مثال تعداد بازدید از صفحات، میانگین زمان حضور کاربران در وب سایت و ... از نمونه‌های متریک هستند.

دوره‌ها sessions:

مدت زمانی که کاربر به صورت فعال با برنامه، سایت و یا دیگر رسانه‌های شما در ارتباط است، دوره گفته می‌شود که در این مدت تمامی تعاملات شامل تعداد صفحاتی که بازدید کرده است و به صورت کلی عملکردی که داشته است، بررسی و در یک دوره قرار می‌گیرد. در صورتی که کاربر 30 دقیقه با وب سایت هیچ تعاملی نداشته باشد، دوره بسته خواهد شد و در صورت بازگشت وی بعد از نیم ساعت، دوره جدیدی برای وی باز خواهد شد.

Pagse/sessions میانگین تعداد صفحاتی است که در یک دوره دیده شده است و شامل بازدیدهای تکراری از یک صفحه نیز می‌شود و میانگین زمان دوره‌ها نیز با avg session duration مشخص می‌شود.

دوره جدید new sessions:

به تعداد بازدیدهای کاربران جدید گفته می‌شود که برای اولین بار وارد سایت شما شده‌اند و این مقدار تخمینی خواهد بود زیرا کاربر امکان دارد با آی پی‌های گوناگونی از سایت بازید کند.

کاربران users و بازدیدکنندگان visitors:

افرادی که حداقل در یک دوره در وب سایت شما حضور داشته‌اند را کاربر می گویند. بازدیدکنندگان نیز به بازدیدکنندگان جدید و تکراری تقسیم بندی می‌شوند که منظور از بازدیدکنندگان تکراری، افرادی هستند که قبلاً حداقل یک دوره را در وب سایت شما حضور داشته‌اند و بازدیدکنندگان جدید، برای اولین بار وارد وب سایت شما شده‌اند.

جذب acquisition:

جذب به روشی گفته می‌شود که از طریق آن کاربر وارد وب سایت شما شده است.

بازدید صفحه pageviews:

به کل دفعاتی که یک صفحه مشاهده شده است، گفته می‌شود و تمامی بازدیدهای مکرری که توسط کاربر تکرار شده است نیز در این مقدار محاسبه خواهد شد.

نرخ پرش bounce rate:

در صورتی که کاربر وارد وب سایت شما شود و بدون هیچ تعاملی صفحه را ببندد، نرخ پرش از سایت افزایش پیدا می‌کند. به هر میزانی که این مقدار کمتر باشد، بدین معناست که شما موفق به حفظ کاربر و جلب رضایت او شده‌اید.

اهداف goals و تبدیل conversions:

برای سنجش میزان موفقیت خود می‌توانید اهدافی را در گوگل آنالیتیکس تعیین کنید تا از طریق آن متوجه شوید که چند درصد از کاربران فرایند مد نظر شما را در وب سایت طی می‌کنند. تبدیل زمانی به وجود می‌آید که کاربر طبق اهداف پیش بینی شده شما در سایت رفتار کند، برای مثال در سایت ثبت کند و یا خریدی را از شما داشته باشد.

کمپین campaigns و رفتار behavior:

از طریق کمپین می‌توانید پارامترهای شخصی خود را در صفحات وب سایت اضافه نمایید و اطلاعات بیشتری را از کاربران خود به دست آورید. اطلاعات رفتاری که از کاربران به دست می‌آید به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید طبق نیاز و خواسته آن‌ها محتوا را تغییر دهید آن را و بهینه کنید.

آموزش استفاده از گوگل آنالیتیکس

هنگامی که وارد google analytics می‌شوید، منوهای مختلفی را مشاهده خواهید کرد که در ادامه نحوه استفاده از هر یک از آن‌ها را بیان خواهیم کرد:

گوگل آنالیتیکس صفحه اصلی و منو

صفحه اصلی home:

در صفحه اصلی گوگل آنالیز شما اطلاعات و آمارهای کلی را در مورد وب سایت خود به دست خواهید آورد. تعداد دوره‌ها sessions، میانگین زمان دوره‌ها avg session duration، نرخ پرش bounce rate، نرخ تبدیل برای اهداف تعریف شده goal conversion rate و ... از جمله مواردی هستند که در این صفحه نمایش داده می‌شوند. بنابراین در صفحه home اطلاعاتی به صورت کلی در اختیار شما به صورت گراف و نمودار قرار خواهد گرفت.

سفارشی سازی customization:

در بخش داشبورد این قسمت می‌توانید ویرایش‌های دلخواه خود را اعمال کنید و از طریق ویجت ها، تمامی اطلاعات کلیدی را به نمایش بگذارید. برای تنظیم این بخش دقت زیادی داشته باشید زیرا با تنظیم درست آن می‌توانید در کمترین زمان اطلاعات لازم و مورد نیاز خود را به دست آورید.

گزاش گیری گوگل آنالیتیکس reporting:

در این بخش می توانید اطلاعات مفیدی از مخاطبان خود به دست آورید. در این قسمت منوهای مختلفی وجود دارد:

1.اطلاعات لحظه ای realtime:

این بخش افرادی را به شما نشان می‌دهد که در حال حاضر در وب سایت شما حضور دارند. با استفاده از این قسمت می‌توانید اطلاعات لحظه‌ای از کاربران خود در مورد نحوه ورود آن‌ها، تعداد صفحات دیده شده توسط آن‌ها، مکان آن‌ها و ... را به دست آورید.

2.مخاطبان audience:

این بخش از google analytics دید خوبی به شما در مورد کاربران و ویژگی‌های آن‌ها می‌دهد که زیر منو overview دید کلی از تمامی اطلاعات این بخش را شامل sessions، users، bounce rate، pageviews و ... در اختیار شما می‌گذارد.

برای کسب اطلاع از سن و جنسیت کاربران خود می‌توانید زیر منو demographics را مشاهده نمایید، در زیر منو interest نیز علایق کاربران قابل رویت است و زیر منو geo نیز مکان و زمان کاربرانتان را مشخص کرده است که این اطلاعات بسیار دقیق هستند و گوگل آن‌ها را از اطلاعات حساب کاربری و کوکی‌های خود به دست آورده است.

برای مقایسه رفتار کاربران جدید با کاربران قدیمی، مشاهده زمان آخرین بازدید کاربران قدیمی، امکان بازگشت دوباره کاربران قدیمی، میزان درگیر شدن کاربران با سایت، زمان حضور کاربران و همچنین برای مقایسه کانال‌های ورودی سایت از نظر تعداد کاربر و نرخ و پرش و ... می‌توانید از زیر منو behavior این بخش استفاده کنید.

زیر منو technology نیز آمار مرورگرها، سیستم عامل‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت کاربران را برای شما مشخص می‌کند. برای مشاهده تعداد کاربران کامپیوتر، گوشی و تبلت نیز می‌توانید وارد بخش mobile شوید.

برای بررسی این که متریک‌ها در دستگاه‌ها و کانال‌های گوناگون تا چه میزان رشد داشته‌اند را می‌توانید در زیر منو benchmarketing مشاهده کنید. بخش نهایی این قسمت user flow است که از طریق آن می‌توانید مسیرهای حرکت کاربران را مورد بررسی قرار دهید.

3.نحوه جذب acquisition:

در این قسمت google analytics می‌توانید متوجه شوید که ترافیک ورودی سایت شما از چه طریق بوده است، کاربران ورودی از هر ترافیک چه رفتارهایی داشته‌اند و چه تعداد از آن‌ها تبدیل به مشتری و کاربران ثابت شما شده‌اند. بخش overview اطلاعاتی کلی را در اختیار شما قرار می‌دهد. نمودار دایره‌ای شکل در این بخش وجود دارد که نوع جذب ترافیک را مشخص می‌کند و دو نمودار دیگر نیز وجود دارد که نشان می‌دهد کاربران جذب شده تا چه میزان با سایت شما تعامل داشته‌اند و چند درصد از آن‌ها فرایندهای مورد نظر شما را سپری کرده‌اند و مشتری دائم شما شده‌اند. در انتهای این صفحه نیز اطلاعات آماری و جدولی در اختیار شما قرار گرفته است.

زیر منو all traffic اطلاعاتی دقیق از کانال‌ها، منابع، رسانه‌ها و ترافیک ارجاعی به وب سایت شما می‌دهد. در زیر منو google-ads نیز می‌توانید ترافیک جذب شده خود را از طریق تبلیغات مشاهده کنید. بخش search console برای این منظور است که شما بتوانید سرچ کنسول خود را به گوگل آنالیتیکس متصل نمایید و اطلاعات دقیق‌تری از کاربران خود به دست آورید. برای بررسی ترافیک شبکه‌های اجتماعی خود نیز می‌توانید از بخش social استفاده کنید.

4.رفتار behavior:

در این بخش می‌توانید رفتار کاربران را دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهید. در بخش overview می‌توانید اطلاعاتی شامل avg time on page، unique pageviews و ... را به دست آورید. در زیر منو behavior flow مسیر رفتار کاربر را می‌توانید مشاهده کنید. بخش site content اطلاعات جامعی را در مورد محتوای سایت به شما می‌دهد و به شما نشان می‌دهد که هر صفحه و مطلب از سایت شما تا چه میزان بازدید داشته است، میانگین حضور کاربران چه مقدار بوده است، تا چه میزان برای شما پولساز بوده است و ... .

بخش site speed نیز برای بهبود سرعت سایت بسیار ارزشمند است. میانگین زمان بارگذاری صفحات، نوع مرورگر و ... را می‌توانید مشاهده کنید. منو site search اطلاعات دقیقی از جستجوهای انجام شده در سایت را به شما نشان می‌دهد. در بخش events نیز می‌توانید تعاملات دلخواه خود را شامل تعداد کلیک روی یک گزینه و ... را اندازه گیری کنید.

5.تبدیل ها conversions:

منظور از تبدیل، تبدیل شدن بازدیدکننده به کاربر ثابت و مشتری است. در بخش goals این منو آمار مربوط به اهدافی که تعیین کرده‌اید، نمایش داده می‌شوند. بخش e-commerce در آمد به دست آمده طبق معاملات صورت گرفته، مشخص می‌شود. در بخش multi-channel funnels نیز می‌توان متوجه این موضوع شد که کاربران چند بار و از چه طریقی وارد سایت شده‌اند تا در نهایت به یک مشتری و کاربر ثابت تبدیل شوند.

سخن پایانی:

برای کسب موفقیت در کسب و کار خود می‌بایست رفتار کاربران را در سایت خود آنالیز کنید تا بتوانید محتوای وب سایت خود را بر اساس نیاز و سلیقه کاربران طراحی کنید. google analytics ابزاری قدرتمند برای بررسی رفتار بازدیدکنندگان در سایت است. در این مقاله راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس برای بهبود وضعیت کسب و کار و کمک به بهینه سازی سایت به صورت مفصل شرح داده شد، با رعایت نکات گفته شده در این مقاله به رشد کسب و کار خود کمک کنید.


در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.