dns چیست و چگونه تنظیم می شود؟

dns چیست و چگونه تنظیم می شود؟
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه یک آدرس اینترنتی به یک سایت اختصاص پیدا می‌کند؟ چه اتفاقی رخ می‌دهدکه با تایپ آدرس اینترنتی در نوار آدرس، سایت موردنظر به راحتی در مرورگر نمایش داده می‌شود؟ اگر بدانید DNS چیست و چگونه تنظیم می‌شود؟ به تمام این سوالات می‌توانید پاسخ دهید. در این مقاله قصد داریم پاسخ سوال DNS چیست؟ و نحوه تنظیم آن را توضیح دهیم، در ادامه با ما همراه باشید.

DNS چیست؟

DNS چیست؟

DNS مخفف Domain Name System است. فرض کنید شما یک ویزیتور هستید و یک دفترچه برای فروشگاه‌ها دارید که حاوی شماره تلفن و آدرس‌ است، برای مراجعه به هر فروشگاه با پیدا کردن آدرس ابتدا با فروشگاه تماس گرفته، سپس به محل مراجعه و محصول خود را معرفی می‌کنید. Dns نیز دقیقا همین کار را انجام می‌دهد. برای سیستم کامپیوتر فقط اعداد قابل درک هستند و به همین منظور به هر سایت یک عدد اختصاص داده می‌شود که مختص خودش و یکتا است که به آن IP می‌گویند. DNS آدرس تایپ شده در نوار آدرس را به IP تبدیل می‌کند و سایت موردنظر را نمایش می‌دهد.

DNS چگونه کار می‌کند؟

DNS چگونه کار می‌کند؟

زمانی که شما از سایتی بازدید می‌کنید چندین مرحله رخ می‌دهد تا سایت برای شما نمایش داده شود اما همه‌ی آن‌ها از دید شما مخفی است. DNS یک پایگاه اینترنتی سلسله مراتبی دارد و اطلاعات مربوط به دامنه را نگهداری می‌کند. زمانی که شما آدرس سایت را تایپ می‌کنید، یک درخواست به سیستم DNS محلی موجود در در حافظه کش کامپیوتر شما فرستاده می‌شود.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

اگر قبلا این سایت را مشاهده کرده باشید، اطلاعات آن در حافظه کش کامپیوتر شما ثبت شده است و از همان جا بازیابی می‌شود. اگر اطلاعات در حافظه کش نباشد،درخواست شما به یک یا چند سرور DNS ارسال می‌شود. شما از طریق شرکتی که از آن اینترنت را خریداری کرده‌اید به این سرورها متصل می‌شوید.

اگر اطلاعات سایت در این سرورها نباشد به سرورهای خارجی متصل می‌شوید و در نهایت با یافتن آدرس IP سایت بارگزاری می‌شود. جالب است بدانید که هر سایت فقط یک آدرس IP ندارد و می‌تواند تعدادی زیادی IP داشته باشد که همه‌ی‌آنها در سرور DNS وجود دارند.

DNS چگونه تنظیم می‌شود؟

dns چگونه تنظیم می شود؟

فرض کنید قصد طراحی سایت برای کسب و کار خود را دارید، پس وجود یک دامنه و هاست برای سایت شما الزامی است. خرید هاست با توجه به توافق بین شما و طراح سایت انجام می‌شود اما در بیشتر مواقع توسط طراح سایت خریداری می‌شود.

هاست فضایی در یک سرور است که به سایت شما اختصاص داده می‌شود تا فایل‌های سایت در آن فضا آپلود شود. دامنه نیز همان آدرس اینترنتی است که مختص سایت شما ثبت می‌شود. وجود موارد تکراری در دامنه مجاز نیست پس هر آدرس اینترنتی برای یک سایت ثبت می‌شود.

با خرید هاست یک پنل یه شما اختصاص داده می‌شود که آدرس دامنه را در تنظیمات قسمت دامنه‌های من وارد می‌کنید. تنظیم DNS یکی از کارهایی است که برای راه‌اندازی سایت روی هاست باید انجام دهید، نگران نباشید کار سختی نیست! بیشتر شرکت‌های ارائه دهنده هاست، راهنمای تنظیم دی ان اس و پنل اختصاصی خود را دارند.

مزایای DNS

مزایای DNS

اگر بخواهیم دی ان اس را بررسی کنیم می‌توان گفت اصلی ترین مزیت دی ان اس سهولت دسترسی به سایت برای کاربران است. فرض کنید به جای هر آدرس باید یک عدد را در نوار آدرس تایپ می‌کردید قطعا سخت است. موارد زیر از دیگر مزایای DNS است:

  • سهولت دسترسی کاربران به سایت‌های اینترنتی
  • به روز رسانی سریع در هنگام تغییر آدرس IP ها
  • افزایش امنیت
  • قابلیت اطمینان بالا و درصد خرابی بسیار پایین در ارسال پیام‌ها

معایب DNS

معایب DNS

در کنار تمام مزایایی که برای DNS وجود دارد، معایبی نیز مطرح است که بیشتر به نقاظ ضعف آن مربوط است. معایب دی ان اس به شرح زیر است:

Dns Attacks یکی از معایب است که در آن مهاجم آدرس اینترنتی را با یک آدرس جعلی جایگزین می‌کند و با فریب کاربران آنها را به سایت دیگری هدایت می‌کند. این مورد بیشتر در سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی کاربرد دارد.

ویروس‌ها ممکن است اطلاعات دی ان اس را در سرور تغییر داده و شما با واردکردن آدرس اینترنتی سایت‌های دیگری را مشاهده کنید.

بدافزارها با دستکاری سرور DNS سبب می‌شوند شما به سایت‌هایی پر از تبلیغات و جعلی هدایت شوید یا نرم افزارهایی را نصب کنید که مقاصد آن‌ها را تحقق می‌بخشند.

سخن آخر این است که دی ان اس یک سرویس بسیار مهم و کاربردی است که همه روزه بدون اینکه متوجه باشید از آن استفاده می‌کنید. برای جلوگیری از ورود ویروس ها به سیستم حتما از آنتی ویروس‌های معتبر و به روز استفاده کنید تا از طریق DNS مورد حمله مهاجمین قرار نگیرید.


در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.