هتجار (hotjar) چیست؟

هتجار چیست - کاربرد، نصب و امکانات
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 9 دقیقه

وب سایت پایگاه اصلی هر کسب و کار است که با آنالیز و درک رفتار کاربران در آن می‌توان به بهبود کسب و کار و کسب درآمد بیشتر کمک کرد. ابزارهای مختلفی برای بررسی رفتار کاربران در سایت وجود دارد که از جمله بهترین این ابزارها، هتجار است که به کمک آن می‌توان مانیتورینگ سایت را به بهترین شکل ممکن انجام داد.

Hotjar از معروف‌ترین و بهترین ابزارها برای ساخت هیت مپ یا نقشه حرارتی است که مجموعه‌ای قدرتمند از برنامه‌ها را برای تحلیل و بهینه سازی سایت در اختیار صاحبان وب سایت‌ها قرار می‌دهد تا بعد از انجام طراحی سایت اختصاصی برای کسب و کار خود بتوانند روند کار خود و تعامل دیگران با سایت خود را مورد بررسی قرار دهند.

امکانات hotjar چیست؟

هتجار از جمله سرویس‌های آنالیز رفتار کاربران در وب سایت است که نحوه تعامل بازدیدکنندگان را با وب سایت به صورت ضبط شده در اختیار ما قرار می‌دهد. ویدیوهای ضبط شده و نمودارهای گرمایی که هتجار در اختیار ما قرار می‌دهد، رفتار کاربران را به خوبی نمایش می‌دهد.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

ویدئوهای ضبط شده از رفتار کاربر در سایت:

این ویژگی از جمله بهترین و کارآمدترین امکانات hotjar است. از لحظه‌ای که کاربر وارد وب سایت شما می‌شود، ویدئو حرکت مخاطب در سایت ضبط می‌شود؛ بنابراین می‌توانید حرکت موس، هر آن چه را که تایپ می‌کند، ورژن مرورگر و ... را به دست آورید.

از مزیت تهیه این ویدئوها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجربه کاربری درک می‌شود.
  • نحوه رفتار در بخش‌های مختلف سایت شامل منو، فوتر، دکمه‌ها و ... چگونه است؟
  • ایرادات احتمالی سایت چیست؟
  • دلیل ماندن و یا ترک کاربر از سایت را می‌توانید متوجه شوید.
  • و ... .

قیف‌های تبدیل:

با استفاده از funnels که از جمله امکانات هتجار است، می‌توان متوجه شد که در کدام بخش فرایند تبدیل کاربران متوقف شده است. پیش از آن که کاربران به سرنخ و یا همان lead تبدیل شوند می‌بایست مراحلی را در سایت پشت سر بگذارند که قیف تبدیل hotjar نمایی کلی از مکان لغو اشتراک کاربران با سایت را نشان می‌دهد.

آنالیز فرم‌ها:

فرم‌هایی مانند فرم عضویت در سایت وجود دارد، برای کسب اطلاع بیشتر در مورد نحوه تکمیل فرم‌ها توسط کاربران می‌توان از هتجار کمک گرفت تا مشکلات احتمالی form ها به دست آید.

فرم نظرسنجی و رای گیری:

با استفاده از هتجار می‌توانید فرم‌های نظرسنجی و رأی گیری را به بهترین حالت ممکن بسازید و با کاربران خود در ارتباط باشید و سایت را در جهت رضایت کاربران خود بهینه کنید.

نقشه حرارتی:

با استفاده از heatmap میزان درگیر بودن کاربران با نقاط مختلف سایت را می‌توان به دست آورد. این گفته بدان معناست که بخش‌هایی که کاربران بیشتر یا کمتر روی آن‌ها کلیک کرده‌اند، بخش‌هایی که برای مخاطبین جذاب‌تر بوده و به صورت کلی تعامل و رفتار در وب سایت را می‌توان به کمک رنگ‌های قرمز تا آبی نشان داده شده، آنالیز کرد که این آنالیز در یک نگاه و در کسری از ثانیه به دست می‌آید تا به شما در شناسایی نقاط ضعف و قوت سایت کمک کند که از مهم‌ترین امکانات هتجار است.

نقشه حرارتی یا هیت مپ هاتجر

نقشه حرارتی یا هیت مپ چیست؟

نقشه حرارتی یا heatmap یکی از موارد مهم برای درک نحوه تعامل کاربر با وب سایت است. برای زمانی که قصد دارید بدانید کاربران به کدام بخش از وب سایت تمایل بیشتر و کمتری دارند و یا دست یابی به این نکته که آیا امکانات سایت شما در جای مناسبی قرار گرفته‌اند، هیپ مپ بهترین گزینه است.

برای تعریف دقیق هیت مپ باید بگوییم که رفتار کاربران با مقیاس رنگی از رنگ قرمز تا آبی اندازه گیری می‌شود و در اختیار شما قرار می‌گیرد تا فهم دقیقی از نحوه رفتار کاربر به تصویر کشیده شود. قرمز که گرم‌ترین رنگ است، نشان دهنده بالاترین سطح درگیری مخاطب با آن بخش از وب سایت بوده و آبی که جز رنگ‌های سرد معرفی شده است، بیانگر کم‌ترین سطح درگیری مخاطب با آن قسمت از سایت است.

به صورت کلی به کمک نقشه حرارتی هتجار که نقشه‌های گرافیکی و رنگی هستند، می‌توانید عملکرد هر صفحه از وب سایت خود را بررسی و برای بهتر شدن آن راه حل‌هایی ارائه دهید و همچنین می‌توانید به درک درستی از نحوه تعامل کاربر با سایت خود برسید.

انواع نقشه حرارتی چیست؟

هیت مپ یا نقشه حرارتی hotjar دارای انواع مختلفی است که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

نقشه ردیابی حرکت ماوس:

معروف‌ترین مدل‌های نقشه حرارتی به hover map معروف است که اطلاعات حرکت موس بازدیدکنندگان را در صفحات سایت نشان می‌دهد. با استفاده از این مدل می‌توانید متوجه این نکته شوید که کاربران به کدام بخش از وب سایت علاقه بیشتر و به کدام قسمت علاقه کمتری نشان داده‌اند.

نقشه حرکت:

Move map به شما در درک این مورد که کاربران هنگام حرکت و جا به جایی در صفحات، در چه بخشی از سایت مکث کرده‌اند و بیشتر توجه آن‌ها را به خود جلب کرده است، کمک می‌کند.

نقشه ردیابی کلیک:

Click map تعداد کلیک کاربران را در بخش‌های مختلف هر صفحه از وب سایت نشان می‌دهد. در واقع این مدل مجموعه‌ای از رنگ‌ها را نشان می‌دهد که به هر میزان که کلیک یک بخش بیشتر باشد، رنگ آن به رنگ قرمز نزدیک‌تر خواهد بود. بنابراین با استفاده از آن می‌توانید نمایی کلی از مکان‌هایی که بیشتر روی آن‌ها کلیک شده است، به دست آورید و نقاط مهم سایت خود را شناسایی کنید.

نقشه ردیابی اسکرول:

Scroll map مکان پیمایش و اسکرول بازدیدکنندگان را از رنگ‌های گرم تا سرد نشان می‌دهد. به هر میزان که رنگ یک ناحیه قرمزتر باشد، به معنی بازدید بیشتر و به هر میزان که رنگ یک قسمت به سمت رنگ آبی برود، بیانگر آن است که تعداد افراد کم‌تری تا پایان صفحه اسکرول کرده‌اند. این مدل می‌تواند به شما در طراحی و بهینه سازی صفحات کمک بسیاری کند زیرا به هر میزان که صفحه طولانی‌تر باشد و از ظاهر مناسبی نیز برخوردار نباشد، تعداد کاربران کمتری تا انتهای آن را مشاهده خواهند کرد.

نقشه توجه:

Attention map با ترکیب نقشه اسکرول افقی و عمودی و میزان توقف هر کاربر در یک بخش ساخته می‌شود که معیار زمان نیز در این مدل در نظر گرفته می‌شود. این نوع نقشه اطلاعاتی جامع و دقیقی را در اختیار ما قرار خواهد داد اما ساخت آن به دانش فنی بیشتری نیاز دارد.

کاربرد هتجار چیست؟

Hotjar می‌تواند اطلاعات مفیدی درمورد نقاط مختلف وب سایت و اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد به شما بدهد که از جمله مهم‌ترین کاربرد این ابزار است.

درک هدف کاربر:

هتجار یک فرصت عالی برای درک نحوه رفتار کاربر در وب سایت در اختیار شما قرار می‌دهد که بهترین راهنما برای تصمیم گیری درمورد فعالیت‌های آینده سایت در جهت اهداف کاربران است.

با این ابزار تحلیلی می‌توانید به درک درستی از هدف مخاطب که یکی از کاربرد hotjar است، برسید و به سؤالات زیر پاسخ دقیق و جامعی بدهید:

  1. کاربران به کدام قسمت از سایت، توجه بیشتری می‌کنند؟
  2. مخاطبان در چه بخش هایی از وب سایت بدون توقف حرکت می‌کنند؟
  3. در چه مرحله‌ای اکثریت کاربران، از سایت خارج می‌شوند؟

بهینه سازی صفحات:

ساختار صفحات سایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. نوشتن تگ عنوان مناسب، استفاده بهینه از فضاهای موجود در صفحه، بهینه بودن تصاویر، بهبود استراتژی لینک سازی داخلی و ... از موارد بسیاری مهمی است که می‌بایست در بهینه سازی صفحات وب سایت در نظر گرفته شود.

نکته مهم این است که حجم زیاد مطالب و وجود تعداد زیادی عکس و لینک در یک صفحه، نمی‌تواند دلیلی بر کیفیت بالای آن باشد، موردی که بسیار حائز اهمیت است، پاسخگویی صریح و واضح به نیاز کاربران است. کاربرد هتجار و هیت مپ آن این است که می‌توانید میزان کلیک و تعامل کاربران را به خوبی ارزیابی کرده و صفحه را به صورتی مناسب بهینه سازی کنید تا رفتار مخاطب در صفحه همان چیزی  باشد که شما انتظارش را دارید

 همچنین heatmap می‌تواند به شما در بهبود استراتژی لینک سازی نیز کمک کند تا اطلاعات لازم را درمورد محل جذب کننده کاربرای برای کلیک، میزان درگیری کاربر با صفحه جدید بعد از کلیک، زمان خارج شدن آن‌ها از سایت و ... به دست آورید تا از این طریق بهترین مکان را برای قرار دادن لینک‌ها و هدایت کاربران به صفحات مرتبط انتخاب کنید تا میزان تعامل را افزایش و نرخ پرش و نرخ خروج را کاهش دهید.

تکمیل کننده گوگل آنالیتکس:

با استفاده از گوگل آنالیتکس می‌توان داده‌های کمی و آماری مانند میزان ترافیک، میزان نرخ پرش و ... را به دست آورد اما به کمک آن نمی‌توان طریقه تعامل بازدیدکنندگان را در صفحه متوجه شد. بنابراین شما با داشتن اطلاعاتی مانند میزان ماندگاری کاربران و نرخ تبدیل صفحات سایت در کنار نحوه تعامل در صفحه، به بیشترین تعداد کلیکی که در بخش خاصی از سایت اتفاق می افتد، دست پیدا خواهید کرد و متوجه خواهید شد که کدام بخش اهمیت بیشتری برای بازدیدکنندگان دارد که از جمله کاربرد hotjar است.

نصب هاتجر برای آنالیز رفتار کاربر در سایت

طریقه نصب هتجار چگونه است؟

هتجار باید بتواند اطلاعات را از روی سایت شما جمع آوری کند تا مواردی که در این مقاله بیان شد را به شما نمایش بدهد. برای این منظور می‌بایست کدی را که هتجار در اختیار شما قرار می‌دهد در وب سایت خود بگذارید. برای به دست آوردن کد مورد نظر می‌بایست در ابتدا سایت خود را در هتجار در حساب کاربری خود وارد کنید و سپس کد را از بخش داشبورد site & organization کپی کنید. برای استفاده از این کد دو روش وجود دارد.

روش اول: استفاده از گوگل تگ منیجر:

برای مجهز کردن سایت خود به ابزار قدرتمند هتجار، در صورتی که گوگل تگ منیجر برای وب سایت خود دارید، می‌توانید وارد تگ منیجر وب سایت خود شوید و تنها با چند کلیک ساده اقدام به نصب hotjar کنید.

روش دوم: استفاده از روش دستی:

در حساب کاربری خود در hotjar وارد بخش site list شوید و برای داشتن کد روی copy to clipboard کلیک کنید. سپس واردهاست خود شوید و در بخش تگ <head> کد را پیست کنید تا هتجار بتواند تمامی صفحات وب سایت را بدون مشکل بررسی کند. در صورتی که طراحی سایت با وردپرس انجام داده‌اید، می‌توانید از افزونه هتجار برای سایت خود استفاده کنید و شناسه را کپی و در فیلد مشخص شده از این افزونه قرار دهید.

سخن پایانی:

درک صحیح از نحوه تعامل کاربران با سایت شما را قادر می‌سازد که استراتژی صحیحی برای وب سایت خود داشته باشید تا کاربران رفتاری دلخواه شما را در سایت داشته باشند و در نهایت به مشتریانی وفادار تبدیل شوند. استفاده از هتجار (hotjar) با کاربردهای مختلفی که دارد و امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد به شما کمک می‌کند که ویدئو ضبط شده رفتار بازدیدکنندگان را در وب سایت مشاهده کنید و به کمک دیگر امکانات آن مانند نقشه حرارتی یا هیت مپ، قیف تبدیل و ... سایت را در جهت رضایت کاربران و کسب درآمد بیشتر خود بهینه کنید. نصب و راه اندازی هتجار بسیار راحت است؛ بنابراین حتماً برای بهبود وضعیت کسب و کار خود از این ابزار استفاده کنید.

با توجه به نیاز و میزان بازدید از وب سایت نسخه‌های مختلفی از hotjar وجود دارد:

در نسخه basic هتجار اطلاعات 2000 بازدید در روز، 3 هیت مپ مپ، قیف و نظرسنجی و همچنین ویدئو 300 کاربر را مشاهده خواهید کرد. با نسخه plus هتجار از 10000 بازدید در روز، ویدئوهای نامحدود از تعامل کاربر و ذخیره اطلاعات تا 6 ماه بهره مند خواهید شد و در نسخه business از 2000 تا 2000000 بازدید در روز، فیلم نامحدود حرکت بازدیدکننده در سایت و امکان ذخیره سازی اطلاعات تا یک سال وجود دارد.


در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.