آیا ایجاد سایت نیاز به مجوز دارد؟

مجوزهای لازم برای سایت ها
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 5 دقیقه

برای راه اندازی یک وب سایت، اقدامات مختلفی صورت می‌گیرد که در این میان کسب مجوزهای لازم برای سایت نیز شامل آن‌ها می‌شود. در گوشه و کنار سایت‌های مختلف نمادها و آیکون‌های مختلف و گوناگونی به چشم می‌خورد که بیانگر کسب مجوز برای سایت از سازمان‌های خاصی هستند. اما ذکر این نکته بسیار لازم و ضروری است که در حال حاضر هیچ مجوز خاصی برای داشتن و راه اندازی سایت لازم نیست و هر شخصی می‌تواند روی شبکه جهانی اینترنت چندین سایت را به ثبت برساند و اقدام به مدیریت آن‌ها کند و در شرایطی خاص و در صورت لزوم اقدام به دریافت جواز برای وب سایت خود کند.

برخی نمادها و مجوزها نیز هستند که دریافت آن‌ها به صورت اختیاری انجام می‌شود و در صورت داشتن آن‌ها جلوه‌ای حرفه‌ای تر و قابل اطمینان تر به وب سایت داده می‌شود. اما در این میان مجوزها و نمادهایی نیز هستند که شما به اجبار می‌بایست آن‌ها را دریافت کنید مانند زمانی که سایت شما درگاه بانکی دارد که در چنین شرایطی دریافت نماد اعتماد الکترونیک لازم و ضروری است یا در مواقعی که لازم است کیفیت کار خود را تایید کنید، باید از جواز لازم در این زمینه استفاده کنید تا اعتماد کاربران را جلب کنید.

مجوزهای صادر شده توسط سازمان‌های دولتی به وب سایت‌ها

جوازهایی هستند که توسط سازمان‌های دولتی به سایت‌ها به منظورهای خاصی داده می‌شوند که در ادامه آن‌ها را برای شما نام خواهیم برد.

Samandehi.ir:

سامانه با نام ساماندهی زیر نظر وزارت ارشاد اداره می‌شود. پیشنهاد می‌شود که سایت خود را درون این سامانه به ثبت برسانید به خصوص پایگاه‌های خبری برای تأیید محتوای خود می‌بایست این نماد را داشته باشند، از مزیت‌های این کار این است که اگر قصد فیلتر کردن سایت شما را داشته باشند، پیش از انجام این کار اخطاری را برای شما ارسال می‌کنند و دلیل غیر قانونی بودن را اعلام می‌کنند که می‌توانید با مراجعه به مرکز مربوطه، ایرادات را رفع نمایید؛ همچنین از مزایای دیگر آن این است که جلوه حرفه‌ای تری را به سایت می‌دهد و اعتبار شما را افزایش می‌دهد.

بعد از ثبت سایت خود در ساماندهی، در صورتی که سایت شما برای گرفتن نماد ساماندهی نیاز به مجوزهای ویژه‌ای از دستگاه یا وزارت خانه خاصی داشته باشد، می‌بایست مراحل اعلام شده را برای دریافت جواز مذکور طی کنید.

Enamad.ir:

یکی از مجوزهای لازم برای سایت‌هایی که درگاه بانکی دارند، ای نماد است که تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کند و از جمله سامانه‌های دولتی است. در صورتی که در سایت خود، درگاه بانکی دارید، می‌بایست از این طریق اقدام به دریافت نماد اعتماد الکترونیک کنید که ای نماد انواع مختلف موقت، دائم تک ستاره و دائم دوستاره دارد. وجود این نماد اطمینان خاطر را به کاربران می‌دهد که در صورتی که مشکلی در مراحل خرید، گارانتی و دریافت محصول باشد، امکان انجام پیگیری‌های لازم وجود دارد؛ بنابراین اطمینان را بیشتر می‌کند.

در برخی موارد دیده شده است که هنگام دریافت ای نماد، نیاز به دریافت جوازهای دیگر از سازمان‌های مرتبط دیگر نیز وجود دارد که تمامی آن‌ها حین انجام مراحل انجام کار، برای شما توضیح داده شده است.

Saramad.ir:

این سایت تحت نظر وزارت ارشاد در حال فعالیت است و مجوزهای مرتبط با حوزه نشر را صادر می‌کند.

مجوزهای صادر شده برای وب سایت ها

ضرورت دریافت مجوز برای انواع وب سایت‌ها

دریافت نمادهایی که نام برده شد، برای سایت‌هایی که تازه تأسیس هستند، ضروری نیست؛ بنابراین در صورتی که ایده‌ای در سر دارید، فرصت را از دست ندهد و کارهای فنی سایت خود، طراحی سایت و ... را در ابتدا انجام دهید و بعد از شروع کار خود اگر نیازی به جواز و قانونی کردن کار بود، اقدام به دریافت آن‌ها کنید.

اقدام مهمی که می‌بایست انجام دهید این است که در ابتدا هدف خود را از تأسیس سایت مشخص کنید و بدانید که تا چه میزان اعتبار محتوا و خدماتی که ارائه می‌دهید، حائز اهمیت است که برای این منظور می‌بایست نوع سایت و نوع موضوع سایت خود را مشخص کنید.

انواع سایت‌ها:

راه اندازی بلاگ:

برخی افراد سایت‌هایی را راه اندازی می‌کنند که حالت وبلاگ نویسی دارد و تنها نظرات خود و دیگران را در آن به اشتراک می‌گذارند، تنها کار اطلاع رسانی را انجام می‌دهند و مقاله یا خبر تولید می‌کنند که دریافت مجوزهای قانونی برای چنین وب سایت‌هایی لازم نیست.

راه اندازی وب سایت:

اگر قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی بزرگی را دارید که ارائه خدمات، محصولات، کار فروش و ... را در آن انجام می‌دهید، این خدمات، محصولات و محتوای وب سایت شما می‌بایست از کیفیت بالایی برخوردار باشد و این کیفیت قابل تضمین باشد که در چنین شرایطی باید جوازهای رسمی را دریافت کنید تا احساس امنیت را در کاربران خود ایجاد کنید.

انواع موضوعات وب سایت‌ها:

با توجه به موضوع سایت خود می‌توانید درمورد جوازهای لازم و ضروری آن اقدامات لازم را انجام دهید.

  1. محتوا محور: بیشتر تمرکز این گونه وب سایت‌ها روی تولید محتوا است، مانند سایت‌های خبری، علمی، اطلاع رسانی، نشریه و ... .
  2. کاربر محور: در این گونه وب سایت‌ها کاربران و اعضای آن‌ها نقش اصلی را در ادامه فعالیت دارند، مانند شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، توییتر، آپارات و ... .
  3. خدمات محور: این سایت‌ها خدمات آنلاین یا محصولات فیزیکی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند که با اهداف تجارتی راه اندازی شده‌اند، مانند سایت‌های فروشگاهی، بانک، دانشگاه‌ها و ... .

ضرورت دریافت مجوز برای انواع وب سایت ها

سخن پایانی:

راه اندازی وب سایت در اینترنت به مانند راه اندازی یک کسب و کار در دنیای واقعی است و همان طور که در دنیای واقعی بدون هدف و برنامه رسیدن به موفقیت امکان پذیر نیست، راه اندازی وب سایت بدون هدف نیز نمی‌تواند شما را به موفقیت برساند.

همان طور که گفته شد مجوزهای لازم برای کسب و کار اینترنتی در شروع راه اندازی یک وب سایت لازم نیست؛ بنابراین در ابتدا اهداف خود را مشخص کنید، سایت را طراحی کنید، نام دامنه مناسبی برای آن برگزینید، هاستی مناسبی را برای آن خریداری کنید و ...، سپس اقدام به دریافت مجوز برای وب سایت خود کنید تا بتوانید توسط این مجوزها، اعتماد کاربران بیشتری را جلب کنید و کار خود را توسعه بدهید.


در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.