راه اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام

راه اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 10 دقیقه

گسترش روزافزون دسترسی افراد به اینترنت باعث شده است که تا کسب‌وکارهای سنتی به سمت کسب‌وکارهای آنلاین و تجارت الکترونیک سوق داده شوند. شرکت‌های بزرگ بر این امر واقف هستند که حضور در فضای مجازی باعث افزایش فروش و معرفی برند آن‌ها به افراد بیشتری می‌شود. به همین دلیل اکثر مردم به سراغ کسب درآمد از طریق اینترنت روی آورده‌اند و این موضوع باعث افزایش رقابت در این حوزه شده است. پس می‌توان گفت ورود به این عرصه راه پرپیج‌وخمی را در پیش دارد بدون دانش و برنامه نمی‌توان موفق شد. برای موفق شدن باید بستر و رسانه‌ای مناسب را انتخاب کرد و راه و روش استفاده از این رسانه را برای رسیدن به درآمد مناسب یاد بگیریم.

طراحی سایت یکی از این رسانه‌ها است که با داشتن آن می‌توان محصولات و خدمات خود را به مشتری و مخاطبان زیادی معرفی کرد. اما اگر شرایط داشتن و مدیریت وب‌سایت را ندارید، امکان استفاده از سوشال مدیا مانند اینستاگرام نیز وجود دارد. اینستاگرام نرم‌افزاری است که تعداد کاربران بسیار زیادی دارد و می‌توان از آن به عنوان جایگزینی برای سایت و یا پلفترمی در کنار سایت استفاده کرد.

در این مقاله قصد داریم نحوه راه اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام را با هم بررسی کنیم. چرا که در حال حاضر اینستاگرام مجبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران است و با توجه به اینکه یکی از دردسترس‌ترین و پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی برای مردم ایران است، می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد و به درآمد مطلوبی رسید. داشتن فروشگاه در اینستاگرام به معنای فعالیت در مجموعه بزرگی از خرید و فروش در فضای اینترنت است.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

یکی از فرهنگ‌هایی که این شبکه اجتماعی دارد، به اشتراک گذاشتن لحظات شادی، جشن، مهمانی، مسافرت و ... است و می‌توان گفت افراد برای چنین مواردی به راحتی هزینه می‌کنند. همین ویژگی اینستاگرام، آن را تبدیل به یک شبکه اجتماعی خوب برای کسب درآمد کرده است. اما این راه‌اندازی فروشگاه و کسب درآمد به چه صورت است؟ طبیعتا برای درآمدزایی در گام اول باید فالوور داشته باشیم تا بتوانیم آن‌ها را به مشتری وفادار تبدیل کنیم. پس با ما همراه باشید و مواردی که در ادامه توضیح می‌دهیم را در پیج اینستاگرام خود رعایت کنید.

تکنیک‌های راه اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام

1. پروفایل خود را بهینه کنید

 پروفایل پیج اینستاگرام ویترین و دکور فروشگاه شما است. چند ثانیه اول مشاهده پروفایل شما، فاکتور مهمی در فالو کردن یا نکردن پیج شما توسط کاربر است. پس باید در همان چند ثانیه اول اعتماد مخاطب را جلب کنید. اولین قدم در بهینه‌سازی پروفایل، تصویر پیج شما است. لوگویی متناسب با بیزنس خودتان آپلود کنید.
در گام دوم بیوی پیج را باید بهینه کنید. کاربر باید کاملا توجیه شود که این پیج چه محصولاتی را به فروش می‌رساند، ارسال محصول به چه صورت است و آدرس فروشگاه فیزیکی (در صورت وجود) کجاست و اگر طراحی سایت فروشگاهی انجام داده‌اید، آدرس سایت چیست؟ همچنین یک شماره تماس برای ارتباط مشتری با شما در توضیحات بیو درج کنید.

2. تهیه عکس‌های باکیفیت و مناسب از محصولات

وقتی به مرکز خرید مراجعه می‌کنیم، فروشگاه‌هایی که شیشه‌ها و ویترین تمیزی دارند و محصولات خود را شکیل و مرتب در ویترین چیده‌اند، بیشتر نظر ما را جلب می‌کنند و احتمال اینکه به سراغ این فروشگاه‌ها برویم و خرید کنیم مسلما بیشتر از فروشگاهی با ویترین شلوغ و بهم ریخته است. تصاویر محصولات و ظاهر کلی پیج اینستاگرام هم به همین شکل است. تصاویر باکیفیت و جذاب باعث جذب مخاطب می‌شود.

اینستاگرام از همان شروع با تصاویر سروکار داشت و پلتفرمی برمبنای تصویر و ویدئو است. پس به هیچ وجه از این موضوع مهم غافل نشوید. به این نکته توجه داشته باشید که کاربر امکان لمس محصول شما و بررسی بخش‌های مختلف و ابعاد آن را ندارد. پس شما باید با عکسی که از محصول تهیه می‌کنید تمام جزئیات محصول را در اختیار مشتری قرار دهید.

برای تهیه عکس باکیفیت لزوما نیازی به دوربین عکاسی حرفه‌ای ندارید، با تلفن همراه هوشمند هم می‌توان تصاویر خوب و باکیفیتی تهیه کرد. هنگام عکس‌برداری از محصولات خود به نکات زیر توجه کنید.

  • به جای اینکه از تصاویر آماده اینترنتی و کپی از پیج‌های دیگر استفاده کنید، خودتان از محصولات عکس بگیرید تا مخاطب بتواند به شما اعتماد کند و اطمینان حاصل کند که در این پیج محصولات واقعی به فروش می‌رسد
  • برای اینکه نمای محصولات را نشان دهید، در صورت امکان از اکسسوری و یا مدل استفاده کنید.
  • اگر محصول فیزیکی در فروشگاه خود می‌فروشید از چند زاویه محصول عکس بگیرید و پست آلبومی تهیه کنید تا مشتری تمام جزئیات محصول را ببینید
  • از نرم‌افزاهای حرفه‌ای ادیت تصاویر مانند فتوشاپ استفاده کنید
  • در صورت امکان برای پیج اینستاگرام خود استایل یا تم مشخصی در نظر بگیرید تا از لحاظ ظاهری برای کاربر جذابیت داشته باشد

فراموش نکنید تصاویر در اینستاگرام خیلی مهم است. شاید شما با طراحی سایت فروشگاه لباس، با داشتن تصاویری از محصول با بک‌گراند سفید، بتوانید محصولات خود را به فروش برسانید. اما در راه اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام تصاویر جذاب و باکیفیت است که به شما در فروش کمک می‌کند. در وب‌سایت فروشگاه اینترنتی با داشتن اینماد و نماد ساماندهی و درگاه آنلاین و .... مشتری به سایت شما اعتماد می‌کند و اقدام به خرید می‌کند ولی در اینستاگرام این اعتمادسازی باید توسط خودتان انجام شود.

3. شروع به جذب فالوور هدفمند کنید

نکته‌ای که در مدیریت اینستاگرام باید به آن توجه کنید، جذب کاربر هدف است. اگر فروشگاه لوازم آرایشی دارید و مخاطب شما خانم‌ها هستند، پس جذب فالور آقا زیاد به رونق بیزنس شما کمکی نخواهد کرد. این ذهنیت را نداشته باشید که هرچه تعداد فالوررهای پیج من بیشتر باشد پس فروش بیشتری خواهم داشت. ممکن است افراد برای اینکه پیج خود را حرفه‌ای نشان دهند، اقدام به خرید فالوور و لایک فیک کنند، اما این کار فقط دور ریختن سرمایه است. به جای این کار به دنبال جذب فالوور هدف باشید. شما حتی با پیجی با تعداد فالووهای کم و زیر 1000 کاربر هم می‌توانید محصولات خود را بفروشید.

برای اینکه مخاطب هدف خود را پیدا کنید، باید بازار هدف خود را آنالیز کنید. مشتریان محصولات و خدمات شما چه افرادی از چه رنج سنی و از چه جنسیتی هستند؟ بعد از پاسخ به این سوالات شروع به جذب مخاطب و افزایش فالوور کنید.

4. تمرکز ویژه روی ویدئو مارکتینگ

ویدئو مارکتینگ یکی از عناصر بسیار تاثیرگذار در فروش اینستاگرامی است. با یک تحقیق کوچک متوجه خواهید شد که افراد از ویدئوها بیشتر از پست‌های به صورت تصویر استقبال می‌کنند. شاید یکی از دلایل این استقبال، حسی است که از طریق ویدئو منتقل می‌شود. از طرفی ماندگاری فیلم در حافظه مخاطب هم بیشتر است. پس در پلن تولید محتوای پیج حتما ساخت ویدئوهای جذاب و تاثیرگذار را در برنامه خود داشته باشید تا علاوه بر افزایش فروش، اعتمادسازی هم راحت‌تر انجام شود.

ایده‌های مختلفی را می‌توان برای فیلم گرفتن پیاده‌سازی کرد. مثلا از پروسه بسته‌بندی محصولات برای مشتری، خط تولید، طرز تهیه قهوه در پیج فروش قهوه و این قبیل موارد می‌توان فیلم تهیه کرد. برای ویرایش فیلم‌های خود می‌توانید از نرم‌افزارهای ادیت فیلم مانند camtasia، filmoraGo و Adobe clip استفاده کنید.

5. استفاده از نظرات مشتریان

عنصر کلیدی رونق بیزنس شما مشتری است پس تا حد امکان سعی کنید علاوه بر حفظ مشتریان فعلی و تبدیل آن‌ها به مشتری جدید، اقدام به ایجاد تعامل و ارتباط با آن‌ها کنید. در این ارتباط‌ها نقاط قوت و ضعف محصولاتتان را خواهید دید و اقدام به برطرف آن‌ها خواهید نمود. اگر در ایجاد تعامل موفق عمل کنید، با حس ارزشی که به مشتری خود می‌دهید، حس خوبی در مشتری خود ایجاد می‌کنید و در قبال این حس خوب، فروش محصول و خدمت شما بیشتر می‌شود.

جواب کامنت و پیام‌های دایرکت کاربران را کامل و باحوصله بدهید. در بعضی از پست‌ها نظر کاربران را بپرسید و از آن‌ها بخواهید تا در بخش کامنت‌‌ها برای شما نظر خود را بگذارند.

درخواست معرفی از کاربران

از مشتریان خود بخواهید تا پیج شما را به فالوورهای خود معرفی کنند. این مدل روش بازاریابی که برای شما رایگان خواهد بود، برند شما را به افراد زیادی معرفی خواهد کرد. از طرفی باتوجه به اینکه افراد به فالوورهای خود اعتماد دارند، راحت‌تر با بیزنس شما ارتباط برقرار می‌کنند. اگر هر مشتری راضی برای شما ده مشتری هم جذب کند، تاثیر مثبتی در فروش شما خواهد داشت.

برای تشویق کاربر به معرفی شما در پیج خودش می‌توانید از روش‌های متنوعی استفاده کنید. مثلا در ازای در نظر گرفتن تخفیف برای محصول از مشتری راضی خود بخواهید تا فیلم کوتاهی از میزان رضایتش از محصول شما بگیرد و یا اینکه پیج شما را تگ کند.

تولید محتوای باکیفیت و مفید

شاید تا چند سال پیش فقط با گذاشتن تصاویر باکیفیت میشد در اینستاگرام پیج موفقی را مدیریت کرد. اما حالا شرایط کمی متفاوت است و فقط تصویر و ظاهر جذاب کافی نیست و در کنار این موارد باید به مخاطب محتوا ارائه دهید. باتوجه به اینکه الگوریتم‌های اینستاگرام هم تغییر کرده است و رفتار کاربر را آنالیز می‌کند، باید کاربر را با محتوای خود درگیر کنید.

همانقدر که در مدیریت سایت تولید محتوا خیلی مهم است در بحث اینستاگرام مارکتینگ نیز تولید محتوا نقش مهمی دارد. اگر محتوا و ارزشی ارائه نکنید بهترین تصاویر و محصول هم تضمینی برای موفقیت شما نخواهد بود. وقتی صحبت از محتوای خوب می‌شود منظور محتوای سرگرم‌کننده، مفید و در عین حال کاربردی است. برای مثال به جای اینکه راجع به ویژگی‌های محصول خود صحبت کنید راجع به فواید آن برای مشتری صحبت کنید. به جای اینکه تصاویر مختلفی از چند زاویه از محصول عسل خود درج کنید، راجع به فواید عسل صحبت کنید. نتایج استفاده از عسل چیست و خاصیت درمانی آن شامل چه مواردی است و دلیل اینکه باید این محصول را از شما بخرند چیست؟  

فعالیت منظم و مستمر

شرط موفقیت چه در سایت و چه در راه اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام فعالیت مستمر و منظم است. به همین دلیل برای انتشار پست و استوری در پیج خود برنامه مستمری داشته باشید. نرم‌افزارهایی مانند buffer  به طور خودکار این کار را برای شما انجام می‌دهند. روش کار به این شکل است که پست را آماده کرده و به همراه زمان انتشار آن در نرم‌افزار وارد می‌کنید. در زمان مشخص شده پست منتشر می‌شود. تقویم محتوایی را باتوجه به نوع محصول و مخاطب هدف خود تدوین کنید. اگر پرسونای شما کارمندان هستند، ساعت 12 تا 13 و 5 بعداز ظهر به بعد زمان مناسبی برای انتشار محتوا است.

استفاده از کال‌تواکشن

call to action یا فراخوانی به عمل به این معنا است که مخاطب خود را برای انجام یک کار مثل خرید، معرفی به دیگران، فالو کردن پیج دیگر و .... تشویق کنید. قرار نیست تمامی پست‌ها خیلی واضح و مستقیم به فروش محصول مربوط باشند. گاهی اوقات بهتر است در لفافه راجع به محصول و فروش محصول خود صحبت کنید. مثلا جشنواره‌ای پیش رو دارید و یا محصولات جدید شما در راه هستن، با ایجاد پستی کاربر را کنجکاو کنید و او را از یک اتفاق جدید و پیش رو آگاه کنید. با این کار مخاطب شما کنجکاو اتفاق جدید می‌شود و مدام پیج شما را برای دیدن محصولات جدید دنبال می‌کند.

از جمله روش‌هایی که می‌توانید برای اقدام به فراخوانی استفاده کنید را در ادامه لیست کرده‌ایم:

  • طراحی مسابقه و چالش برای برقراری ارتباط و تعامل با کاربران
  • دلیل استفاده از محصول و اینکه کدام نیاز کاربر را برطرف می‌کند و چرا باید این محصول را بخرید را هنگام تولید محتوا در نظر بگیرید
  • برای اینکه مخاطبان شما دوستانشان را تگ کنند یا کامنت بگذارند، یک پیشنهاد ویژه برایشان در نظر بگیرید.
  • در تصاویر و استوری‌ها از رنگ‌هایی که باعث جلب توجه کاربر می‌شود، استفاده کنید
  • برای مواردی مانند جشنواره و تخفیف‌ها در کاربر خود حس عجله و از دست دادن فرصت ایجاد کنید

تبلیغ پیج خود

تبلیغات و بازاریابی نقش مهمی در فروش و موفقیت پیج شما دارد. برای تبلیغات در اینستاگرام از پیج‌های بزرگ خبری و رسانه‎‌ای و بلاگرها و اینفلوئنسرها کمک بگیرید. فراموش نکنید تبلیغ شما باید برای بازار هدف شما نمایش داده شود. اگر بلاگری 2 میلیون فالوور دارد و پیج شما را معرفی کند تضمینی برای موفقیت و نتیجه‌بخش بودن تبلیغ نیست.
اولین و مهمترین نکته مرتبط بودن محتوای بلاگر با محصول و خدمات شما است. آیا مخاطبانی که آن بلاگر دارد، متناسب با پیج شما هستند و محصولات شما نیازی از آن افراد رفع می‌کند؟ تمام این موارد را دقیق بررسی کنید تا هزینه‌ای که برای تبلیغات صرف می‌کنید، به هدر نرود.

سخن آخر

با موارد و نکاتی که در این مقاله یاد گرفتید اقدام به راه اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام کنید و با استفاده از یک استراتژی و برنامه خوب برای تولید و انتشار محتوا، مدیریت خوبی روی پیج خود داشته باشید.
به طور قطع مواردی که توضیح دادیم، اطلاعات اولیه و البته مهم برای شروع کار هستند و وقتی وارد این حوزه شوید و پیشرفت کنید، نکات و موارد بیشتری است که با استفاده از آن‌ها فروش شما بیشتر خواهد شد.
بازاریابی در اینستاگرام پیچیدگی‌های خودش را دارد ولی به مرور بر آن‌ها تسلط کافی پیدا خواهید کرد و به موفقیت‌های خوبی دست خواهید یافت. فراموش نکنید مدیریت شبکه های اجتماعی نیاز به صبر و البته فعالیت مستمر دارد تا به نتیجه مطلوب برسید. 


در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.