Ssl چیست؟ روش های دریافت اس اس ال رایگان!

Ssl چیست؟ روش های دریافت اس اس ال رایگان!
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
2 سال پیش
زمان مطالعه: 8 دقیقه

Ssl چیست و چرا نقش مهمی در امنیت سایت ایفا می‌کند؟ SSL مخفف عبارت Secure Sockets Layer است که نوعی پروتکل امنیتی می‌باشد. تمام وب سایت‌هایی که در دنیای وب وجود دارند با دو آدرس http:// و https:// شروع می‌شوند. آدرس نوع دوم که دارای یک s کوچک در انت‌ها می‌باشد به معنای داشتن این پروتکل است و تمام اطلاعاتی که در این سایت‌ها وارد می‌کنید به هیچ عنوان در اختیار اشخاص دیگری قرار نخواهد گرفت. در این مطلب قصد داریم علاوه بر پرداختن به پاسخ این سوال که «Ssl چیست؟» به بررسی سایر جوانب آن از جمله نحوه کارکرد، اهمیت آن، مزایا، انواع گواهینامه ها، تفاوت آن با TLS و شیوه نصب رایگان آن نیز اشاره کنیم.


Ssl چیست؟


اهمیت نصب Ssl چیست و چرا تمام سایت‌های معتبر در جهان از این قابلیت برای افزایش امنیت سایت خود استفاده می‌کنند؟ اگر جزو افرادی باشید که برای جستجوی نیازمندی‌های خود به سراغ مرورگر گوگل کروم می‌روید حتما تا به حال شاهد این موضوع بوده‌اید که آدرس وب سایت مورد نظر با https:// شروع شده است و این سوال در ذهن شما به وجود آمده که تفاوت آن با آدرس http:// چیست؟ مهم‌ترین تفاوتی که بین این دو آدرس وجود دارد یک پروتکل امنیتی به نام SSL می‌باشد. معمولا سایت‌هایی که دارای فرم درج اطلاعات کاربر هستند و شما به عنوان کاربر مجبور هستید برای استفاده از خدمات سایت مذکور در آن ثبت نام کنید از این قابلیت بهره‌مند هستند و برای افزایش امنیت اطلاعات شما از ssl استفاده می‌کنند.

معایب‌عدم استفاده از Ssl چیست؟

معایب‌عدم استفاده از Ssl چیست؟
همان طور که اشاره شد زمانی که شما برای بهره مندی از خدمات یک سایت مجبور به ثبت نام در آن باشید باید اطلاعات خود شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره تماس و… را وارد کنید. ssl به عنوان یک فناوری برای برقرار پیوندهای رمزگذاری شده بین سرور و مرورگر شناخته می‌شود و تمام اطلاعات وارد شده توسط شما محرمانه خواهد بود. توصیه می‌کنیم در سایت‌هایی که فاقد این ویژگی هستند هیچ گونه اطلاعاتی وارد نکنید زیرا به راحتی توسط هکرها قابل مشاهده خواهد بود.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

مطالعه بیشتر: node js چیست؟ تعریف و بررسی کاربردهای آن!


اس اس ال چگونه کار می‌کند؟


بهتر است قبل از اینکه به نحوه عملکرد اس اس ال اشاره کنیم یک موضوع مهم را مورد بررسی قرار دهیم. زمانی که شما برای سفارش طراحی سایت به سراغ شرکت‌های مرتبط می‌روید ممکن است هیچ گونه آشنایی با امنیت، سئو سایت و… نداشته باشید. پس توصیه می‌کنیم شرکت‌هایی را انتخاب کنید که کاربلد هستند و تمام نکات مهم را در سایت شما پیاده‌سازی کنند. فرقی ندارد که شما قصد طراحی سایت خبری، طراحی سایت آگهی و… را دارید. بلکه مهم این است که سایت شما از تمام جهات با الگوریتم‌های گوگل همخوانی داشته باشد. سایت‌هایی که ایمنی بالایی دارند از منظر گوگل سایت‌های ارزشمندتری هستند. به همین دلیل رعایت نکات ساده مانند نصب پروتکل ssl می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در بهبود رتبه شما داشته باشد.
نحوه عملکرد Ssl چیست؟ زمانی که شما یک دامنه را ثبت می‌کنید با خرید ssl می‌توانید تمام بخش‌ها و اطلاعات سایت خود ایمن کنید. ssl نوعی «لایه سوکت‌های امن» محسوب می‌شود که تمام تراکنش‌های کاربر را بین سرور و مرورگر محفوظ نگه می‌دارد. سالانه هزاران وب سایت به دلیل‌عدم رعایت نکات ایمنی توسط هکرها هک می‌شود. اگر صاحب سایت‌های فروشگاهی هستید و به درگاه‌های بانکی متصل هستید توجه به نصب این استاندارد اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند. چون کاربران برای خرید محصولات و خدمات مورد نیاز خود شماره کارت بانکی، cvv2، رمز دوم و… را وارد می‌کنند.
لازم به ذکر است که تمام کاربران می‌توانند جزئیات گواهی ssl هر کدام از سایت‌های دلخواه را بررسی کنند. کافی است تا بعد از وارد شدن به سایت و سبز شدن نوار آدرس، بر روی نماد قفل کلیک کنید و علاوه بر صادر کننده، نام شرکت و صاحب وب سایت را بشناسید.


چرا داشتن ssl اهمیت دارد؟

چرا داشتن ssl اهمیت دارد؟
اهمیت Ssl چیست؟ در سال‌های گذشته که برای کسب رتبه در گوگل نیاز به تلاش زیادی نبود این نوع از پروتکل‌ها نیز وجود نداشتند. زیرا هر کدام از سایت‌ها با انجام اموری ساده می‌توانستند بالاترین رتبه را در گوگل بدست آورند. اما اکنون وضعیت فرق کرده و به دلیل رقابت زیادی که بین سایت‌ها به وجود آمده اولویت با سایتی است که بیشتر از سایرین الگوریتم‌های گوگل را رعایت می‌کند. استفاده از گواهینامه ssl نه تنها ایمنی سایت را افزایش می‌دهد بلکه می‌تواند به کسب رتبه از گوگل نیز کمک کند. اگر یک سایت نتواند رتبه خوبی را بدست آورد تعداد بازدیدکنندگان آن کاهش پیدا می‌کند و در کسب و کار آنلاین خود موفقیت چشمگیری را بدست نخواهد آورد.


مزایا ssl


پس از اینکه به مهم‌ترین مزیت استفاده از گواهینامه ssl یعنی امنیت اشاره کردیم نوبت به این می‌رسد که سایر مزایای آن را نیز با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم. قطعا توجه به نکات زیر می‌تواند به شما در راه اندازی یک وب سایت معتبر کمک کند.


احراز هویت


تمام اطلاعاتی که در وب وجود دارند در معرض سرقت توسط هکرها می‌باشند. گواهینامه ssl به عنوان یک ضامن تلقی می‌شود و این اطمینان را به شما می‌دهد که اطلاعات به نحو صحیح و البته محرمانه به سرور برسد. به عبارتی ساده‌تر می‌توان گفت که ssl یک عامل بین مرورگر و سرور محسوب می‌شود. سایتی که دارای این گواهینامه می‌باشد این اطمینان را به کاربران خود می‌دهد که سایت جعلی نیست و می‌توانند با کلیک بر روی نوار آدرس سبز رنگ و قفل آن، به تمام اطلاعات موجود درباره گواهینامه دسترسی داشته باشند. توصیه می‌کنیم در هنگام مراجعه به درگاه‌های بانکی به آدرس دقیق و ssl توجه داشته باشید.


جلوگیری از فیشینگ


منظور از فیشینگ، کلاهبرداری اینترنتی است که معمولا به شکل ایمیل، پیامک و… برای افراد ارسال می‌شود و آن‌ها را به لینک‌هایی هدایت می‌کنند که جعلی هستند و اطلاعات آن‌ها را به سرقت می‌برند. غالبا هدف از طراحی این لینک ها، جمع آوری اطلاعات مهمی همچون شماره کارت بانکی است. این سایت‌ها فاقد ssl هستند و اگر با دقت به لینک آن‌ها نگاه کنید متوجه این موضوع خواهید شد.


سهولت در نصب


منظور از سهولت در نصب Ssl چیست؟ نصب این گواهینامه بر روی سی پنل و دایرکت ادمین بسیار آسان و سهل است. ناگفته نماند که علاوه بر شرکت‌های طراحی سایت، ارائه دهندگان هاستینگ نیز می‌توانند این گواهینامه را برای شما نصب کنند. نصب آن نیاز به دانش و تخصص ندارد.

مطالعه بیشتر: تفاوت طراحی سایت اختصاصی و استفاده از سایت سازها


انواع گواهینامه SSL

چرا داشتن ssl اهمیت دارد؟
بر اساس تعداد دامنه

گواهینامه SSL بر اساس تعداد دامنه و نوع گواهینامه تقسیم‌بندی می‌شوند. در این خصوص می‌توان به Single، WILD CARD، Subject Alternative Name اشاره کرد که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود می‌باشد.
به طور مثال دامنه Single به معنای محافظت از یک آدرس است و ساب دامین‌های آن را پیشتیبانی نمی‌کند. در WILD CARD این قابلیت برای شما فعال می‌شود که بتوانید تعداد نامحدودی از ساب دامین‌ها را نیز ایمن کنید و منظور از Subject Alternative Name این است که چندین دامنه را با یک گواهی SSL ایمن کنید.

بر اساس نوع گواهینامه

در حال حاضر سه نوع گواهینامه SSL وجود دارد که می‌توان به اعتبار سازمانی (OV SSL)، اعتبارسنجی دامنه (DV SSL) و اعتبارسنجی توسعه یافته (EV SSL) اشاره کرد. تفاوت‌هایی که میان این گواهینامه وجود دارد در پروسه بررسی و تایید آن هاست. در ادامه مطلب به طور مفصل‌تری راجع به این بخش سخن خواهیم گفت.


Tls چیست؟


تفاوت Tls با Ssl چیست؟ Tls به عنوان نسخه بروز شده و آپدیت ssl شناخته می‌شود و از نظر امنیت در جایگاه بسیار بهتری قرار می‌گیرد. به طور کلی گواهینامه‌های ایمنی را به نام ssl می‌شناسیم اما هنگامی که بخواهیم آن‌ها را خریداری و نصب کنید غالبا آخرین نسخه آن را دریافت می‌کنیم که Tls می‌باشد.


تفاوت پروتکل‌های SSL و TLS

تفاوت پروتکل‌های SSL و TLS
قطعا تا به حال متوجه شباهت‌های این دو پروتکل شده اید. اما در این بخش قصد داریم به تفاوت آن‌ها اشاره کنیم. تفاوت مهمی که بین Secure Socket Layer و Transport Layer Security وجود دارد این است که در گواهینامه ssl از خلاصه پیام به منظور ایجاد رمز اصلی استفاده می‌شود اما در گواهینامه TLS از تابع شبه تصادفی برای ایجاد این رمز بهره گرفته می‌شود. به همین دلیل امنیت آن به طرز فوق العاده‌ای بالا می‌رود و هیچ راهی برای سرقت اطلاعات توسط هکرها باقی نمی‌ماند.


انواع ssl


گواهی نامه DV SSL

این گواهینامه توسط شرکت‌های مربوطه dv ارائه می‌شود که مخفف عبارت domain validation است. در این گواهینامه فقط نام دامنه سایت شما توسط شرکت تایید و احراز هویت خواهد شد. فرآیندی که این شرکت برای ارائه گواهینامه طی می‌کند این اطمینان را به او می‌دهد که دامنه توسط شخص درخواست دهنده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


گواهی نامه OV SSL

در این گواهینامه تمام مواردی که در بخش قبل اشاره شد وجود دارد. علاوه بر آن نام رسمی شرکت و سازمان هم مورد تایید و احراز قرار خواهد گرفت. این گواهینامه برای افرادی مناسب است که نگران بازدید کاربران سایت از گواهینامه هستند.


گواهی نامه EV

کامل‌ترین نوع گواهینامه Ssl چیست؟ کامل‌ترین نوع گواهینامه EV یا Extended Validation است که علاوه بر تمام مزایایی که در دو نوع قبلی وجود داشت شاهد ایجاد نام رسمی شرکت در کنار نوار آدرس مرورگر خواهیم بود. قطعا کاربرانی که این نشانه‌ها را مشاهده می‌کنند به هیچ عنوان به اعتبار سایت شما شک نخواهند کرد.


آموزش نصب رایگان ssl


از آنجایی که اغلب سایت‌ها از هاست دایرکت ادمین استفاده می‌کنند تصمیم گرفتیم این بخش را به آموزش نصب گواهینامه ssl بر روی این هاست اختصاص دهیم. اگر میخواهید ssl رایگان را نصب کنید باید وارد پنل مدیریتی دایرکت ادمین شوید. از طریق منو که در Account Manager قرار دارد بر روی گزینه Domain Setup کلیک کنید تا وارد صفحه مدیریت دامنه‌ها شوید. دامنه مورد نظر خود را انتخاب و بر روی آن کلیک کنید. در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود گزینه‌ای به نام Secure SSL را مشاهده خواهید کرد که باید تیک آن را فعال کنید. اکنون باید از تب Account Managar بر روی گزینه‌ای به نام SSL Certificate کلیک کنید تا وارد صفحه SSL Certificates شوید. با کلیک بر روی گزینه ENABLE SSL شاهد فعال شدن آن خواهید بود.


در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.