تفاوت طراحی سایت اختصاصی و استفاده از سایت سازها

تفاوت طراحی سایت اختصاصی و استفاده از سایت سازها
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 5 دقیقه

امروزه شاهد سایت‌های مختلف در حوزه‌های کاری گوناگون در فضای اینترنت هستیم که هر یک با استفاده از روش‌های مختلفی ایجاد شده‌اند. به صورت کلی طراحی سایت را معمولاً به دو روش طراحی سایت اختصاصی و یا طراحی سایت با استفاده از سایت سازها انجام می‌دهند که انتخاب هر کدام از روش‌ها بستگی به ویژگی‌ها و امکانات وب سایت شما دارد. در ادامه با مزایا، معایب و موارد استفاده هر یک آشنا خواهید شد.

طراحی سایت اختصاصی چیست؟

برای انجام طراحی وب سایت اختصاصی در ابتدا کارفرما تمامی امکانات و مواردی را که می‌خواهد در سایت خود داشته باشد را اعلام می‌کند تا برآورد هزینه و زمان صورت گیرد. در مرحله بعدی طرح گرافیکی وب سایت به صورت psd توسط گرافیست آماده می‌شود که پس از تأیید آن توسط کارفرما کد نویسی آن به دست تیم برنامه نویس توسط زبان‌های asp.net یا php، جاوا اسکریپت و ... انجام می‌شود.

پس از آن که سایت مطابق با ویژگی‌های مورد نظر آماده شد، وب سایت روی دامنه اصلی بارگذاری می‌شود، طریقه کار کردن با پنل آموزش داده خواهد شد و پس از آن نوبت به درج اطلاعات و استفاده از امکانات سایت مطابق با نیاز کسب و کار می‌رسد.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

مزایا و معایب طراحی وب سایت اختصاصی:

در صورتی که برند سازی برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است، طراحی سایت اختصاصی این خواسته شما را برآورده می‌کند. شما می‌توانید سایتی متمایز با دیگر سایت‌ها با امکاناتی اختصاصی و خاص داشته باشید زیرا که هیچ محدودیتی از نظر ظاهر و امکانات مد نظر نخواهید داشت؛ بنابراین سایتی کاملاً انعطاف پذیر با گرافیکی جذاب و مطابق برند خواهید داشت.

از عیب‌های این روش نیز می‌توان به این مورد اشاره کرد که به دلیل آن که سیستم مدیریت محتوا می‌بایست از پایه نوشته شود، مدت زمان تحویل پروژه بیشتر شده و باید هزینه بالاتری بابت پیاده سازی آن پرداخت شود.

مزایا و معایب طراحی وب سایت به صورت اختصاصی و استفاده از قالب آماده

طراحی سایت با استفاده از سایت سازها چگونه انجام می‌شود؟

سایت سازها و یا همان قالب‌های آماده به وب سایت‌های از قبل طراحی شده گفته می‌شود که امکان پیاده سازی انواع سایت‌ها در حوزه‌های گوناگون را فراهم کرده‌اند که از نمونه‌های آن می‌توان به وردپرس، جوملا و ... اشاره کرد.

قالب‌های آماده به دو صورت رایگان و پولی وجود دارند اما باید مراقب باشید که از سایت‌های غیر معتبر قالبی را تهیه نکنید زیرا ممکن است قالب‌ها به صورت نال و بدون لایسنس باشند و مشکلاتی را برای شما ایجاد کنند. سعی کنید قالب‌های آماده‌ای را تهیه کنید که امکانات متعددی دارد و از پشتیبانی خوبی برخوردار است.

برای استفاده از قالب‌های آماده تنها کافیست که قالب مورد نظر متناسب با زمینه شغلی را انتخاب، آن را روی دامنه اصلی قرار داده و با آموزش دیدن نحوه استفاده از پنل، محتواهای دلخواه را وارد سایت کرد و از تمام امکانات آن بهره مند شد.

طراحی سایت اختصاصی و استفاده از سایت سازها را می‌توان با یک دیگر ادغام نمود؛ به این صورت که تغییراتی سفارشی طبق نظر کارفرما روی قالب آماده پیاده سازی شود تا قالبی با ظاهر و امکانات جدید آماده استفاده شود.

مزایا و معایب طراحی سایت با استفاده از سایت ساز:

با طراحی سایت وردپرس، جوملا و ... می‌توان اکثر سایت‌های فروشگاهی، املاک، شرکتی و ... را با تنوع زیادی پیاده سازی کرد زیرا یک سیستم مدیریت محتوای نیمه آماده است که پلاگین های گوناگون آن می‌تواند پاسخگوی نیازهای متنوع شما باشد.

سرعت انجام پروژه به هنگام استفاده از قالب‌های آماده بیشتر است زیرا قالب و سیستم مدیریت محتوای وب سایت آماده است و نیازی به صرف زمان برای پیاده سازی آن‌ها نیست که صرفه جویی قابل توجهی در زمان می‌شود. همچنین این موارد سبب می‌شود که هزینه تمام شده طراحی سایت با قالب آماده پایین‌تر شود.

از عیب این روش می‌توان به این نکته اشاره کرد که در صورتی که نیاز به امکانات پیچیده‌ای داشته باشید، امکان پیاده سازی آن با سایت سازها وجود ندارد. همچنین به دلیل آن که امکان دارد افراد زیادی از یک قالب آماده استفاده کنند؛ بنابراین شما شاهد سایت‌های زیادی خواهید بود که مشابه وب سایت شما هستند که همین مورد می‌تواند در عدم اعتماد کاربران به شما نقش مهمی داشته باشد اما در صورتی که بتوانید تغییراتی در قالب ایجاد کنید، با چنین مشکلی کمتر مواجه خواهید شد.

کدام بهتر است؟ طراحی سایت اختصاصی یا طراحی سایت با قالب آماده؟

برای انتخاب بین این دو می‌بایست چندین عامل را در نظر گرفت:

  1. یک عامل مهم و تاثیرگذار مربوط به نیاز شماست؛ بدین معنا که توقعات خود را از وب سایت به صورت کامل و دقیق بدانید و میزان پیچیدگی امکانات وب سایت را مشخص کنید.
  2. عامل تاثیرگذار بعدی مربوط به بودجه شماست که تا چه میزان امکان صرف هزینه برای پیاده سازی وب سایت دارید.
  3. عامل مهم دیگر مربوط به آینده کسب و کار شماست که تا چه میزان قصد گسترش آن را دارید، تعداد حدودی کاربران شما تا چه میزان خواهد بود و ...، زیرا که وب سایت می‌بایست پاسخگوی نیازهای آینده شما باشد و همچنین امکان ارتقای آن نیز وجود داشته باشد.

در موارد زیر بهتر است از طراحی وب سایت اختصاصی استفاده کنید:

  • ارگان‌ها و سازمان‌های بزرگ که قصد پیاده سازی امکاناتی خاص دارند.
  • سازمان‌ها، شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و ... که حجم بسیار زیادی از کاربران را دارند.
  • افراد یا سازمان‌هایی که ایده‌های خاص به صورت استارتاپی دارند و نمونه مشابه کار آن‌ها وجود ندارد.

طراحی سایت با سایت ساز و قالب آماده در موارد زیر پیشنهاد می‌شود:

  • افراد و شرکت‌هایی که نیاز به ویژگی‌های خاصی ندارند و امکانات رایج قالب‌های آماده پاسخگوی نیاز آن‌ها است.
  • افراد و یا شرکت‌هایی که زمان و بودجه کافی برای راه اندازی یک سایت اختصاصی ندارند.

طراحی اختصاصی وب سایت یا به کارگیری سایت ساز

سخن پایانی:

طراحی سایت اختصاصی و طراحی سایت با استفاده از سایت سازها دو روش پیاده سازی وب سایت با ویژگی‌های گوناگون هستند که هر یک مزایا و معایبی در زمان انجام پروژه، هزینه نهایی، پیاده سازی امکانات مختلف و ... دارند. شما باید بر اساس ایده و پروژه خود تصمیم به استفاده از یکی از روش‌های بیان شده برای ساخت سایت خود بگیرید تا پاسخگوی تمامی نیازهای شما باشد. علاوه بر طراحی وب سایت‌های مختلف می‌توانید برای انجام سئو و بهینه سازی وب سایت‌های خود نیز با تیم ودیانا در تماس باشید.


موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.