سایت ساز چیست؟

سایت ساز چیست؟
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 8 دقیقه

اگر قصد طراحی سایت داشته باشید چند راه برای انجام این کار پیش روی شما است. مثلا می‌توانید با یک شرکت طراحی سایت قرارداد ببندید و یا اینکه از یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده کنید. البته در روش دوم نیاز به یادگیری وردپرس خواهید داشت و باید زمانی را برای آموزش و کارکردن با این سیستم مدیریت محتوا صرف کنید. اما در کنار تمام گزینه‌ها، استفاده از سایت ساز هم امکان‌پذیر است. وقتی صحبت از سایت‌ ساز می‌شود خیلی از افراد تصور می‌کنند که منظورمان همان سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا و دروپال و .... است اما این تصور غلط است. با ما همراه باشید تا بیشتر با این اصطلاح آشنا شویم.

سایت ساز چیست؟

بعد از اینکه طراحی سایت شما تمام می‌شود نوبت به شماست تا کار کردن با پنل مدیریت را یاد گرفته و شروع به ورود اطلاعات بکنید. اگر شرکت طراحی سایتی که انتخاب کرده‌اید حرفه‌ای و خوب عمل کرده باشند با مشکل و باگی روبرو نخواهید شد، اما کار شما زمانی سخت می‌شود که شرکت یا شخص طراح سایت متعهد عمل نکرده باشد. ممکن است باگ‌های مختلفی در حین کار با سایت به‌وجود بیاید که راه‌حل آن‌ها فقط در دست طراح سایت شما است. باید به‌طور مرتب با طراح در ارتباط باشید تا این مشکلات را برطرف کند. نتیجه این می‌شود که مبلغی را برای طراحی پرداخت کرده‌اید و بعد از گذشت مدت زمان تحویل پروژه، سایت تحویل داده شده همچنان نیاز به ویرایش و رفع باگ دارد و باید زمانی را هم صرف رفع این مشکلات کنید.

اما استفاده از سایت ساز چنین مشکلاتی را ندارد چرا که پلتفرم آن بارها و بارها تست شده است و به مرور تمام مشکلات آن حل شده است. تنها کافی ست زمانی را برای یادگرفتن پنل مدیریت آن در نظر بگیرید و باتوجه به آموزش‌هایی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، سایت خود را راه‌اندازی کنید.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

این ابزار به شما کمک می‌کند تا سایت خود را ویرایش، مدیریت و ایجاد کنید بدون اینکه نیازی به حتی یک خط کدنویسی وجود داشته باشد. هدف از پیدایش و طراحی این نوع ابزارها ساده‌سازی پروسه طراحی و مدیریت سایت است. باکمک این ابزار در کوتاه‌ترین زمان ممکن و خیلی راحت سایت خودتان را راه‌اندازی و مدیریت خواهید کرد.

توجه داشته باشید فرقی نمی‌کند که هدف شما طراحی چه نوع سایتی باشد همه طیف سایت‌ها اعم از طراحی سایت شرکتی و طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت آگهی را می‌توان با استفاده از این ابزار‌ها طراحی کرد.
شرکت‌های ارائه‌دهنده این ابزار عموما مبلغی را به‌صورت ماهانه و یا سالانه در ازای استفاده از سایت‌ ساز در اختیار افراد قرار می‌دهند. این شرکت‌ها خدماتی از جمله هاست، ثبت دامنه، ویرایش ظاهر و محتوای وب‌سایت را به‌صورت پکیج آماده در اختیار کاربران قرار می‌دهند و همه کارها به‌صورت آنلاین انجام خواهد شد و نیازی به مراجعه حضوری برای ساخت سایت و آموزش پنل و ... نخواهید داشت. پس اگر در شهری مانند اهواز زندگی می‌کنید و شرکت ارائه‌دهنده این خدمات در مشهد است بعد از بررسی‌های لازم جهت قانونمندی کسب‌وکار و رضایت مشتری و کیفیت کار شرکت و ... باخیال راحت می‌توانید از خدمات آن‌ها استفاده کنید.

استفاده از سایت ساز برای چه افرادی مناسب است؟

این سوال مهمی است که در ادامه به آن پاسخ می‌دهیم. چون در عین حال که این ابزار مزایای خوبی دارد معایبی هم دارد که قبل از استفاه از آن باید در نظر بگیرید. مثلا شخصی که قصد راه‌اندازی یک استارت آپ حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف مانند غذا، پوشاک، آموزش و یا هرچیز دیگری دارد، مسملا نمی‌تواند از این پلتفرم استفاده کند. چون استارت آپ‌ها مرتبا آپدیت می‌شوند و نیاز به اضافه کردن فیچرهای جدید و طراحی و برنامه نویسی قابلیت‌های پیشرفته در آن‌ها وجود دارد. در مقابل افرادی هم هستند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه قصد طراحی سایت دارند. پیشنهاد مناسب برای این افراد استفاده از سایت ساز است. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که در ادامه لیست کرده‌ایم استفاده از این ابزار برای شما مناسب خواهد بود.

محدودیت اختصاص زمان برای مدیریت سایت: یکی از مزیت‌های این نرم‌افزا آماده، سهولت استفاده از آن است. یعنی شما در زمان کوتاهی بر بخش‌های مختلف آن مسلط خواهید شد و نیازی نیست که زمان زیادی را برای کار کردن با آن اختصاص دهید. حتی نیازی نیست که شخصی را به عنوان مدیر سایت استخدام کنید. تمام بخش‌های سایت قبلا توسط برنامه‌نویسان پیاده‌سازی شده است و شما به راحتی می‌توانید با پنل مدیریت ارتباط برقرار کرده و تغییرات مورد نظرتان را بدون کدنویسی اعمال کنید.

محدودیت در اختصاص بودجه برای طراحی سایت: استفاده از سایت ساز مقرون‌به‌صرفه‌تر از طراحی سایت اختصاصی است. شما با این ابزار دیگر نیازی به استخدام فردی برای مدیریت سایت نخواهید داشت. یا مانند سیستم‌های مدیریت محتوا نیازی به خرید ماژول و یا افزونه برای ارتقای سایت خود نخواهید داشت. ابتدای کار مبلغی را پرداخت می‌کنید و از هزینه‌های جاری مانند خرید هاست و افزونه و ..... بی‌نیاز خواهید شد.

نداشتن مهارت کافی برای مدیریت وب‌سایت: مدیریت سایت مانند مدیریت یک بیزنس آنلاین نیاز به تخصص دارد. شاید این عامل بازدارنده‌ای برای ورود به حوزه آنلاین باشد اما لازم است بدانید که مبنا و هدف از ساخت سایت سازها راحتی و سادگی کاربر بوده است. با کمک این ابزار در زمان کوتاهی بر مدیریت بخش‌های مختلف سایت تسلط پیدا خواهید کرد و دیگر نیازی به گذارندن دوره‌های طراحی و مدیریت سایت نخواهید داشت. بسیاری از بخش‌ها و المان‌ها با استفاده از قابلیت کشیدن و رها کردن یا drag & drop قابل تغییر هستند.

تحویل سریع سایت: معمولا سیستم‌های مدیریت محتوا معروف به این هستند که با استفاده از آن‌ها سایت خیلی سریع راه‌اندازی می‌شود. اگر سایت با وردپرس حدود 2 هفته طراحی شود با استفاده از این ابزار می‌توان در کمتر از 1 روز سایت را پیاده‌سازی کرد.

اولین تجربه طراحی سایت: اگر تجربه زیادی برای طراحی سایت ندارید و قصد اینترنتی کردن بیزنس خود را دارید استفاده از این ابزار برای شما مفید خواهد بود. در عین حال که استفاده از این ابزار نیاز به دانش تخصصی در زمینه طراحی سایت ندارد به شما این امکان را می‌دهد که بیزنس آنلاین خود را راه‌اندازی کرده و با استفاده از روش‌های نوین دیجیتال مارکتینگ شروع به کسب درآمد از سایت خود کنید.

مزایای استفاده از سایت ساز

مزایای استفاده از سایت سازها

در ادامه برخی از مزیت‌های اصلی نرم‌افزار مذکور را با هم بررسی می‌کنیم اما توجه داشته باشید که در صورتی از این مزایا بهره‌مند خواهید شد که شرکت ارائه‌دهنده ابزار معتبر بوده و خدمات لازم را در محصول خود پیاده‌سازی کرده باشد و باتوجه به نیازهای کاربران محصول خود را طراحی و تولید کرده باشد.

پشتیبانی: مهم‌ترین بخش برای انتخاب شرکت خوب، پشتیبانی است. خصوصا اگر در زمینه سایت اطلاعات زیادی ندارید، این فاکتور خیلی مهم خواهد بود. این شاخصه یکی از موارد رقابتی است که شرکت‌ها روی آن مانور می‌دهند و برای شما هم خیلی حائز اهمیت است. چرا که اگر در بخشی به مشکل برخوردید و یا نیاز به مشاوره و راهنمایی داشتید از طریق ارتباط با پشتیبانی مشکل شما حل خواهد شد.

عدم نیاز به دانش فنی طراحی سایت: سایت شما تنها با چند کلیک و در چند ساعت راه‌اندازی می‌شود. سایت ساز کاملا شما را از دانش فنی و تخصصی طراحی سایت و کدنویسی بی‌نیاز کرده است و راه را هموارد کرده است.

کیفیت خوب قالب‌ها: قالب‌های باکیفیت و البته متنوع یکی از شاخصه‌های خوبی است که شرکت‌ها می‌توانند از آن به‌عنوان یک مزیت رقابتی عالی استفاده کنند. به همین دلیل اکثرا قالب‌های باکیفیتی را در دسترس مشتریان خود قرار می‌دهند. از طرفی چون این قالب‌ها توسط شرکت‌های داخلی طراحی شده‌اند باتوجه به نیازها و سبک و سیاق و سلیقه کاربران ایرانی طراحی شده‌اند.

نحوه کار سایت سازها به چه صورت است؟

هنگام استفاده از این ابزار با دو بخش سروکار داریم. اول نحوه ساخت سایت و دوم نحوه مدیریت سایت. با هم این دو مورد را بررسی می‌کنیم.

ساخت سایت: به‌طور معمول چند قالب آماده در اختیار شما قرار می‌گیرد که با انتخاب آن در سایت نمایش داده می‌شود و قابلیت اعمال تغییر در ظاهر آن را خواهید داشت. قالب درواقع همان ظاهر سایت شما است که مخاطب شما مشاهده می‌کند. باتوجه به اینکه امکان ویرایش قالب را دارید پس امکان درج و ویرایش محتوای مورد نظرتان را خواهید داشت. این ویرایش محتوا شامل تصاویر و متن و المان‌ها می‌باشد. هر شرکت متناسب با ایده و طرح خود اجازه ویرایش بخش‌های مختلفی را در پنل سایت ساز طراحی کرده است و مسلما این بخش‌ها بین شرکت‌ها متفاوت است. اما به‌طور کلی موراد زیر قابل ویرایش هستند:

  • متن و تصویر صفحات وب‌سایت
  • منوی سایت و تعریف دسته‌بندی‌های مورد نیاز
  • ایجاد و حذف صفحات مورد نیاز مانند صفحه درباره ما، صفحه تماس با ما، قوانین و مقررات و ...
  • قابلیت‌هایی مانند ساخت و درج فرم، بخش وبلاگ و ... در هر پنلی متفاوت است.

مدیریت سایت: سایت سازها بخشی تحت عنوان پنل مدیریت دارند که بااستفاده از بخش‌های این پنل، سایت خود را مدیریت خواهید کرد. اصولا این بخش را خیلی ساده طراحی می‌کنند و با یک نگاه اجمالی به پنل، عملکرد هر بخش را یاد خواهید گرفت. مواردی مانند تعریف دسته‌بندی، ساخت صفحات، مدیریت فایل‌ها و ... در پنل در دسترس خواهند بود. در ادامه کمی دقیق‌تر به معرفی بخش‌های مختلف این نرم‌افزار پرداخته‌ایم:

  • بخش ویرایش قالب و اعمال تغییرات در ظاهر سایت
  • بخش آمارگیر سایت که آمار بازدیدکننده‌ها و فعالیت آن‌ها را در پنل مدیریت نمایش می‌دهد و به شما امکان خروجی گرفتن هم می‌دهد
  • بخش مدیریت و آپلود فایل‌های تصویری، صوتی، ویدئویی و ...
  • صفحات سایت، وبلاگ، فروشگاه و گالری تصاویر که قابلیت درج و ویرایش و حذف دارند
  • بخش اعمال تغییرات در تنظیمات عمومی مانند تنظیمات بخش سئو، مدیریت کاربران، امور مالی و ....

سخن آخر

سایت ساز نرم‌افزار آماده‌ای است که بااستفاده از آن می‌توانید سایت مورد نظر خودتان را پیاده‌سازی کنید. باکمک این ابزار بدون داشتن دانش تخصصی سایت خود را ساخته و مدیریت و ویرایش خواهید کرد. ویژگی‌ها و امکانات این ابزار در هر شرکتی متفاوت است اما هدف کلی همه این شرکت‌ها ساده‌سازی فرایند طراحی سایت و مدیریت آن است که با کمی جستجو در اینترنت و بررسی شرکت‌ها می‌توانید انتخاب مناسبی برای طراحی سایت خود داشته باشید.


موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

021-28429275 sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.