طراحی سایت سوپر مارکت آنلاین

طراحی سایت سوپر مارکت آنلاین
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 10 دقیقه

یکی از مشاغلی که اینترنت به آن رونق بخشید، طراحی سایت سوپر مارکت است. جالب است بدانید که نه تنها در کشورهای پیشرفته مثل انگلستان و امریکا و فرانسه، حجم وسیعی از خریدهای مردم از سوپر مارکت‌های آنلاین است بلکه در ایران نیز خرید آنلاین از سوپر مارکت افزایش یافته است. دلایل مختلفی از جمله صرفه‌جویی در زمان مردم را به سمت خرید آنلاین هدایت کرده است. اما سوپر مارکت آنلاین هم برای کاربر و هم برای مدیر فروشگاه، مزایای زیادی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مزایای طراحی سوپر مارکت آنلاین

همانطور که گفتیم هم مشتری و هم صاحب فروشگاه از مزایای سوپر مارکت آنلاین بهره‌مند می‌شوند. پس در این بخش به طور مجزا مزایای طراحی سایت را برای مشتری و مدیر بررسی می‌کنیم.

مزایای سوپر مارکت آنلاین برای کاربر:

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

  • مشتری به راحتی و کمترین زمان ممکن می‌تواند محصولات برندهای مختلف را مشاهده کرده و مواردی مانند اختلاف قیمت و حجم را مقایسه کرده و محصول مناسب را انتخاب کند.
  • بیشتر سوپرمارکت‌های آنلاین در دوره‌های مختلف زمانی، تخفیف و جشنواره برگزار می‌کنند که مشتری در خرید آنلاین می‌تواند از آن استفاده کند.
  • مشتری با کلیک روی هر محصول، اطلاعاتی راجع به جزئیات محصول به دست می‌آورد. اطلاعاتی از جمله وزن، کالری، تاریخ تولید و انقضا و تولیدکننده با یک کلیک در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.
  • از مهم‌ترین مزایای خرید آنلاین از سوپرمارکت، خرید آسان است. مشتری وارد سایت شده و محصولات مورد نظرش را انتخاب می‌کند و در نهایت بدون اینکه وقت خود را در ترافیک هدر بدهد و یا به قصد خرید محصولی برود که فروشگاه موجودی نداشته باشد، محصول مورد نظرش را می‌خرد.

مزایای طراحی سوپر مارکت آنلاین

و اما مزایای طراحی سایت هایپر مارکت برای صاحب هایپر مارکت

  • یکی از امکاناتی که در پنل فروشگاهی قابل پیاده‌سازی است، طراحی سایت مارکت پلیس است. شما می‌توانید با سایر تامین‌کنندگان کالا در ارتباط باشید و به آن‌ها در سایت دسترسی بدهید تا محصولات خودشان را بفروشند و در قبال این کار مبلغی را به عنوان بازاریاب یا واسطه از آن‌ها دریافت کنید.
  • فرقی نمی‌کند شما طراحی سایت رستوران یا طراحی سایت هایپر مارکت انجام داده‌اید. برندسازی مزیتی است که شامل حال هر بیزنس دارای سایت می‌شود. با سایت بیزنس شما نسبت به سایر سوپر مارکت‌ها و هایپر مارکت‌ها متمایز شده و با حضور مستمر در فضای مجازی بین مردم ترند شده و برندسازی خوبی خواهید داشت.
  • هزینه‌های تبلیغاتی مانند پخش تراکت و تبلیغات مویرگی، با طراحی سایت حذف می‌شوند. در واقع هزینه‌های بازاریابی سنتی کاهش یافته و می‌توانید روی بازاریابی نوین و دیجیتال مارکتینگ مانند سئو سایت فروشگاهی سرمایه‌گذاری کنید تا به سودآوری بیشتر برسید.  
  • علاوه بر هزینه‌های تبلیغاتی، هزینه‌های جاری شما مانند اجاره، قبض آب و برق، هزینه کارمند و فروشنده و ... نیز کاهش یافته و یا کلا حذف می‌شوند.
  • فرایند بازاریابی محصول در فروشگاه خیلی راحت‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید. فرض کنید برای ثبت‌نام از مشتری خود شماره تماس و یا ایمیل دریافت کرده‌اید. با این کار می‌توانید برای هر جشنواره یا محصول جدیدی که تعریف می‌کنید، برای کاربران خود پیامک ارسال کنید و آن‌ها را مطلع کنید. به کار بردن تکنیک‌های بروز برای بازاریابی در چنین مواردی، فروش شما را به طرز چشم‌گیری افزایش خوهد داد و طراحی سوپر مارکت آنلاین باعث رونق کسب‌وکار شما خواهد شد.

طراحی سایت سوپر مارکت

امکانات پایه در طراحی سایت سوپر مارکت

امکاناتی که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم، کلی هستند و هر کسب‌وکار با توجه به سیاست کاری خود می‌تواند امکانات متفاوتی داشته باشد. بعضی از آن‌ها مثل نماد الکترونیکی لازمه یک فروشگاه اینترنتی است ولی بعضی موارد هم مانند چارت سازمانی، کاملا سلیقه‌ای است.

صفحات اصلی وب‌سایت

صفحات اصلی سایت مانند درباره ما و تماس با ما و قوانین و مقررات که هر کدام طراحی خاص و منحصربه‌فردی دارد و قرار است اطلاعاتی از شما و کسب‌وکار شما به مشتری ارائه بدهد. صفحاتی که در طراحی سایت فروشگاهی جزو نیازهای اصلی سایت شما هستند را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • صفحه تماس با ما، درباره ما
  • صفحه خدمات مشتریان (در این صفحه خدماتی که به مشتری خود ارائه می‌دهید را با جزئیات کامل بنویسید. هر چه با مشتری خود شفاف‌تر باشید، حس بهتری در او ایجاد کرده و اعتماد او را جلب خواهید کرد)
  • صفحه حریم خصوصی، قوانین و مقررات، روش‌های پرداخت و ارسال کالا
  • صفحه وبلاگ که برای سئو و بهینه سازی سایت شما بسیار مهم هستند
  • صفحه فروشگاه با قابلیت اعمال فیتلرگذاری برای محصولات

فرم‌ساز پیشرفته

در بخش‌های مختلف سایت مانند ثبت‌نام و بخش ارتباط با ما، نیاز به فرم‌ خواهید داشت تا کاربر اطلاعات خود را وارد کرده و برای شما ارسال شود. تعدادی از فرم‌هایی که احتمال استفاده از آن‌ها در طراحی سایت هایپر مارکت هست را مشاهده می‌کنید.

  • فرم استخدام
  • فرم تماس با ما
  • فرم همکاری در فروش
  • فرم خدمات پس‌ازفروش
  • فرم اخذ نمایندگی
  • فرم ثبت سفارش عمده

بخش میدیا

از جمله رسانه‌هایی که می‌توانید که در سایت خود آپلود کنید فایل pdf، تصاویر، ویدئو، گیف، نمای 360 درجه محصولات است. فراموش نکنید که فایل‌های تصویری نقش مهمی در زیبایی بصری سایت دارند. برای محصولات خود تصاویر باکیفیت و مناسب سایت تهیه و آپلود کنید. اگر امکان تهیه چندین عکس برای محصول داشته باشید خیلی خوب است ولی اگر از یک تصویر استفاده می‌کنید، سعی کنید تمام جزئیات محصول را در آن تصویر نشان دهید.

تعامل با کاربران

عنصر اساسی برای جذب مشتری و افزایش فروش، تعامل با مشتری است. برای طراحی سوپر مارکت آنلاین آپشن‌های زیر جهت ارتباط با مشتری در نظر گرفته می‌شود.

  • سیستم عضویت و پنل کاربری پیشرفته و جذاب
  • طراحی پنل کاربری مجزا برای بازاریاب و همکاران
  • قابلیت درج کامنت برای محصولات و مقالات و اخبار
  • پنل پیامکی
  • چت آنلاین به منظور پشیبانی آنلاین و سریع
  • سیستم ارسال تیکت (مشتری برای ارتباط با شما و اعلام مشکلش، تیکت ارسال می‌کند و پاسخ شما برای او ارسال می‌شود. همچنین مشتری امکان ارسال مجدد پاسخ را هم دارد.)
  • انجمن و باشگاه مشتری
  • قابلیت لایک کردن محصولات
  • خبرنامه و قابلیت ارسال ایمیل گروهی به مشتریان (با استفاده از خبرنامه به صورت دوره‌ای برای مشتریان خود ایمیل ارسال خواهید کرد و آن‌ها را از تخفیف و جشنواره‌های خود مطلع می‌کنید.)
  • امکان اشتراک‌گذاری محصولات و مقالات در شبکه‌های اجتماعی و ایمیل 
  • آمار بازدید نیز قابلیتی است که با استفاده از آن میزان تاثیر بازاریابی و تبلیغات را روی وب‌سایت خود بررسی می‌کنید. با استفاده از این قابلیت اطلاعات دقیقی از موقعیت جغرافیایی، تعداد بازدیدها، صفحات پربازدید و .. خواهید داشت.
  • امکان تعریف کد تحفیف با قابلیت‌هایی همچون اعمال محدودیت در تعداد استفاده، زمان آغاز و پایان تخفیف، مقدار تخفیف که درصدی باشد یا عددی، اعمال تخفیف روی محصولات یا دسته‌بندی‌های خاص، در نظر گرفتن سقف خرید برای اعمال تخفیف و ... یک روش خوب برای افزایش بازاریابی است.

  • در بخش گزارش‌های مالی، تمام تراکنش‌های مالی به همراه جزئیاتی شامل اطلاعات مشتری، جنس خریداری شده، مبلغ فاکتور، زمان ثبت سفارش و ارسال محصول و ... برای شما در پنل مدیریت و برای مشتری در پنل کاربری‌اش قابل مشاهده است. این گزارش‌ها برای آنالیز میزان خرید و فروش شما و بررسی عملکرد خیلی خوب است.

نماد الکترونیکی

 این نماد از امکاناتی هست که جزو الزامات سایت شما به عنوان یک فروشگاه اینترنتی است. اکثر کاربران قبل از اقدام به خرید و پرداخت مبلغ، این نماد را در وب‌سایت شما بررسی می‌کند. نماد اعتماد الکترونیکی را مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به شما می‌دهد و به نوعی کسب‌وکار و هویت شما را تایید می‌کند. از همین رو مردم با خیال راحت از سایت شما خرید می‌کنند. بعد از اینکه از سایت رونمایی کردید، به سایت enamad.ir رفته و بعد از ثبت‌نام در سایت، مراحل اخذ ای‌نماد را پیش بروید.

ای نماد

درگاه بانکی

 این مورد نیز از الزامات در طراحی سایت سوپر مارکت آنلاین است. مشتری بعد از اینکه اقلام مورد نیازش را به سبد خرید خود اضافه کرد، اقدام به پرداخت می‌کند که این کار از طریق درگاه انجام می‌شود. بعد از مرحله دریافت ای‌نماد، به بانک مورد نظر خود مراجعه می‌کنید و درخواست درگاه آنلاین برای وب‌سایت می‌دهید. بعضی از بانک‌ها این فرایند را به صورت اینترنتی هم انجام می‌دهند. پس قبل از مراجعه به بانک، حتما سایت بانک را بررسی کنید تا در وقت و انرژی خود صرفه‌جویی کنید.

چارت سازمانی

 بیشتر فروشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ از این گزینه استفاده می‌کنند. اطلاعات کارکنان سازمان شامل نام و نام خانوادگی، سمت، سابقه و ... را تحت عنوان چارت سازمانی در وب‌سایت درج می‌کنند.

نقشه سایت

 نقشه سایت که بیشتر با عنوان انگلیسی sitemap مرسوم است. برای سئو سایت شما مهم است. نقشه سایت یک فایل متنی است که تمام آدرس‌های موجود در سایت شما را در خود جای داده است. با داشتن نقشه سایت، ربات‌های موتور جستجوی گوگل بهتر و راحت‌تر صفحات شما را شناسایی می‌کنند. علاوه بر این، صفحات جدیدی که در سایت ایجاد می‌کنید مثلا محصول جدید در سایت درج می‌کنید و یا ویرایش و تغییراتی که در صفحات قدیمی انجام می‌دهید هم با استفاده از نقشه سایت برای ربات‌های گوگل ملموس‌تر می‌شود.

تعریف دسترسی‌های مختلف

شما به عنوان مدیر وب‌سایت می‌توانید چندین نوع نقش در پنل مدیریت تعریف کنید و به همکاران خود اختصاص دهید. برای مثال نویسنده وب‌سایت فقط قرار است به بخش مقالات و اخبار و رسانه جهت آپلود تصاویر دسترسی داشته باشد. پس یک دسترسی تحت عنوان نویسنده تعریف می‌کنید و به کارمند مورد نظرتان اختصاص می‌دهید. به همین صورت برای سمت‌های شغلی مختلف از جمله مدیر فروشگاه، امور مالی، مدیر سئو و ... دسترسی‌ها را تعریف کرده و اختصاص می‌دهید.
در یک سطح بالاتر اگر قصد دارید به صورت مارکت پلیس هم خدمات ارائه دهید، دسترسی تحت عنوان فروشنده و بازاریاب خواهید داشت. تعریف این دسترسی‌ها برای هر کسب‌وکاری مختلف است. مثلا استراتژی یک فروشگاه به این صورت که فروشنده فقط محصولات فروشگاه خودش را بفروشد ولی یک فروشگاه دیگر اجازه فروش تمامی محصولات را داده و به ازای هر فروش، مبلغی را به عنوان پورسانت دریافت می‌کند.
یا مثلا برای نقش بازاریاب، سناریو به این صورت است که اگر فردی با کد اختصاصی بازاریاب، اقدام به خرید محصولی کند، برای بازاریاب پورسانتی اختصاص می‌یابد.

شارژ کیف پول

با این قابلیت اکثر ما آشنایی داریم. مشتری می‌تواند بخشی که در پروفایلش به عنوان کیف پول طراحی شده را شارژ کند و هر وقت که محصولی را خرید، به جای اتصال به درگاه بانک و پر کردن فیلدهای خرید آنلاین، اقدام به پرداخت از طریق کیف پولش کند.

تعریف روش‌های حمل‌ونقل و پرداخت متفاوت

با این فیچر شما می‌توانید روش‌های حمل‌ونقل مختلفی مانند پیک موتوری، پست پیشتاز و .... را تعریف کنید. مشتری هنگام ثبت سفارش، روش مورد نظرش را انتخاب می‌کند و برای شما در پنل مدیریت و فاکتور مشتری ثبت می‌شود.
برای روش پرداخت نیز به همین صورت پرداخت آنلاین، پرداخت درب منزل، کارت به کارت و .... را تعریف می‌کنید.

ویژگی‌های طراحی سایت سوپر مارکت آنلاین

ویژگی‌های طراحی سایت سوپر مارکت آنلاین

تجربه کاربری خوب: هدف شما از داشتن فروشگاه، افزایش درآمد است. اما لازمه این افزایش درآمد چیست؟ شما باید محصول و اقلام مورد نیاز را به بهترین شکل ممکن و کوتاه‌ترین زمان به دست او برسانید. از طرفی مشتری باید به راحتی از طریق سایت شما ثبت سفارش کند. چه معیاری برای این راحتی دارید؟ خوشبحتانه در بحث طراحی، حرفه‌ای تحت عنوان طراحی تجربه کاری تعریف شده است که با به کارگیری آن در سایت، تجربه کاربری خوبی برای سایت طراحی می‌شود. مشتری بدون سردرگمی و زحمت زیاد، پروسه عضویت در سایت، پیدا کردن محصول مورد نظر، ثبت سفارش و خرید آنلاین خود را انجام می‌دهد. پس یکی از ویژگی‌های مهم طراحی سایت هایپر مارکت، تجربه کاربری خوب است.

نسخه موبایل: ویژگی بعدی که خیلی باید به آن توجه کنید، نسخه موبایل است. بخش وسیعی از کاربران فروشگاه‌ها از موبایل استفاده می‌کنند. پس سعی کنید به عنوان یک کاربر با تلفن همراه وارد سایت شده و تمامی مراحل عضویت و ثبت سفارش و ویرایش سبد محصول و پرداخت آنلاین را بررسی کنید. همه موارد باید نمایش مناسبی داشته و به درستی عمل کنند.

سرعت سایت: وب‌سایت‌های فروشگاهی عموما کاربران زیادی دارند و ممکن است در زمان‌های خاصی مثلا جشنواره‌های تخفیفی، کاربران زیادی به‌طور همزمان در سایت شما مشغول به فعالیت باشند. در چنین مواقعی سرعت سایت شما خیلی مهم است. هم هاست و سروری که برای سایت شما تهیه می‌شود و هم قالب وب‌سایت باید معیارهای استاندارد را داشته باشند را برند تجاری شما تحت‌الشعاع سرعت پایین ضعیف جلوه نکند. در حالت کلی سایت شما باید در کمتر از 3 ثانیه لود شود. 

سخن آخر

طراحی سایت سوپر مارکت برای افرادی در حوزه کاری بازاریابی فروش، عمده‌فروشی، هایپرمارکت، سوپرمارکت‌های محلی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی مناسب است.
در طراحی سایت لاراول برای فروشگاه بهتر است ابتدای کار استراتژی و هدف مناسبی از نحوه عملکرد و خدمات خود داشته باشید و در گام دوم بازار هدف خود را تحلیل کنید. شما باید بدانید چه محصولاتی در چه فصل‌ و بازه زمانی فروش خوبی دارند تا تمرکز اصلی خود را روی آن‌ها بگذارید. در ادامه به سراغ تحلیل و بررسی رقبای خود بروید. 
نکته‌ای که باید در فروشگاه آنلاین به آن خیلی توجه کنید، پشتیبانی است. پشتیبانی فعال و خوب در مشتری حس خوب رضایت ایجاد می‌کند. پشتیبانی خود را می‌توانید از طریق چت آنلاین، سیستم ارسال تیکت و تلفنی پیاده‌سازی کنید. 
با طراحی سایت حرفه ای و اصولی و تدوین استراتژی مناسب برای دیجیتال مارکتینگ حضور پررنگی در فضای مجازی خواهید داشت و به هدف اصلی خود یعنی افزایش فروش خواهید رسید.


موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

021-28429275 sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.