طراحی سایت رستوران

طراحی سایت رستوران
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
4 سال پیش
زمان مطالعه: 13 دقیقه

در گذشته رستوران‌داران برای تبلیغ کار خود اقدام به پخش کاتالوگ و تراکت به در خانه‌ها یا مغازه‌ها و عابرین می‌کردند، در این تراکت‌ها فقط اسم غذاهای رستوران با اسم و آدرس رستوران و قیمت خوراک‌ها بود، ولی استفاده‌کنندگان امکان دیدن عکس غذا و کیفیت خوراک‌ها و محیط رستوران و یا امکان مقایسه با رستوران‌های دیگر را نداشتند.
ولی امروزه با گسترش اینترنت و تبلیغات اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی، مردم دنبال راحت‌ترین راه برای خرید و استفاده هستند. رستوران‌داران عزیز نیز نباید از این امکان بی‌بهره باشند. آن‌ها با طراحی ‌سایت رستوران مخصوص به خود می‌توانند کسب و کار خود را بهتر تبلیغ کنند.

مزایای طراحی ‌سایت رستوران

  • با داشتن وب‌سایت، رستوران‌داران می‌توانند به صورت اصولی و دقیق در گالری خود غذاهای جدید خود را با عکس و مشخصات معرفی کنند و منوی خود را به مشتریان معرفی نمایند و نیز آدرس شعبه‌های رستوران را ثبت کنند.
  • وب‌سایت آن‌ها می‌تواند محلی باشد که در آن می‌توانند پیشنهادهای غذایی خود را قرار دهند و در آن‌جا نظرات و انتقادات و پیشنهادات مشتریان خود را نیز دریافت کنند.
  • یکی از راه‌های جذب مشتری بیشتر امکان مقایسه کیفیت غذاها با رستوران‌های دیگر در فضای مجازی با سایر کاربران است.
  • در وب‌سایت رستورانی، می‌توانید بن‌ها و تخفیفات رستوران خود را قرار دهید و مشتریان به‌راحتی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.
  • بزرگترین اتفاقِ داشتنِ وب‌سایت این است که مشتریان به راحتی و بدون مراجعه به رستوران می‌توانند با یکی از شماره‌های ثبت شده در سایت تماس بگیرند و غذای خود را سفارش دهند و در محل مورد نظر سفارش خود را تخویل بگیرند و دردسر اینکه از خانه یا محل کار خود خارج بشوند را ندارند و در کمال راحتی و آسودگی و بدون اتلاف وقت و هزینه به مقصود خود برسند.
  • یکی دیگر از مزایای داشتن وب‌سایت این است که می‌توانند بعد از سفارش آنلاین، وجه آن را نیز بدون هیچ زحمتی به صورت اینترنتی پرداخت کنند و احتیاج به داشتن پول نقد همراه خود ندارند.
  • مزیت بعدی آن این است که اسم و مشخصات و آدرس و نقشه و شماره تماس دقیق تمامی شعبات خود را ثبت می‌کنند و مشتریان به راحتی می‌توانند در نقشه آن‌ها را پیدا کنند و بدون هیچ مشکلی به نزدیکترین شعبه مورد نظر بروند.
  • از دیگر مزایای طراحی سایت رستوران این است که قابلیت رزرو برای کاربران فراهم می‌شود، و دیگر اینکه در وب سایت کاربران امکان مشاهده افتخارات و لوح ها و گواهینامه‌های رستوران را دارند.
  • همچنین رستوران داران عزیز می‌توانند با معرفی اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی خود در وب‌سایت، تبلیغ خود را گسترش بیشتری داده و نیز با فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک به معرفی بهتر منوی غذاها و محیط رستوران خود از این طریق نیز بپردازند.

امکانات طراحی ‌سایت رستوران

امکانات متعددی برای یک سایت رستوران قابل تعریف است و این امکانات ارتباط مستقیمی با هدف شما به عنوان صاحب رستوران دارد. برای مثال ممکن است فقط قصد معرفی رستوران خود را داشته باشید. در این صورت سایت شما فقط معرف برند رستوران شما است و آپشن‌هایی مانند گالری تصاویر، منوی غذایی، تصاویر و مشخصات غذا و ویدئو و فرم تماس با ما برای سایت کافی است.
در مقابل شاید قصد شروع فروش آنلاین از طریق سایت داشته باشید. در این صورت موضوع کاملا عوض می‌شود. هم زمان بیشتری و هم هزینه بیشتری برای طراحی سایت رستوران شما باید صرف شود. چرا که آپشن‌های بیشتری باید به سایت اضافه شود. برای مثال کاربر باید در سایت ثبت‌نام کند و بعد از انتخاب غذای مورد نظر، اقدام به پرداخت هزینه کند. چند مدل مختلف برای پرداخت هزینه قابل پیاد‌ه‌سازی است. کاربر به صورت آنلاین پرداخت کند و یا اینکه بعد از تحویل غذا، مبلغ را به پیک بدهد. یا اینکه در سایت بخشی تحت عنوان کیف پول طراحی شود و با شارژ آن اقدام به پرداخت از طریق کیف پول کند. این مثال فقط یک بخش یعنی بخش پرداخت سایت بود. برای موارد مختلفی مانند نحوه ارسال، نحوه نمایش و انتخاب غذاها، رزرو میز در رستوران و .... باید پلن‌های مجزایی چید و آن‌ها را پیاده‌سازی کرد.

چند مدل دیگر رستوران آنلاین وجود دارد که شاید با مدل بیزنس آن‌ها آشنا باشید. مثلا اسنپ‌فود تبدیل به یک سایت مرجع شده است که رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها در نقاط مختلف اقدام به ارائه سرویس می‌کنند. طراحی سایت سفارش آنلاین غذا مانند اسنپ فود نیز از موارد چالش‌برانگیزی است. شما به عنوان مدیر چنین سایتی باید مواردی مانند کیفیت رستوران، کیفیت غذاها، میزان رضایت کاربران را آنالیز کنید و بستری برای نظردهی مشتریان فراهم کنید. بستری که اگر نظر منفی و یا انتقادی از سمت مشتری درج شد، به‌راحتی قابل پیگیری و رفع‌ و رجوع باشد. نه اینکه مدیر رستوران کامنت‌های منفی را پاک کند. امکانات چنین سایت‌هایی هم نیاز به بررسی دقیق پروژه دارد. از طرفی قابلیت ارتقا در این مدل کسب‌وکارها بسیار مهم است. همانطور که می‌دانید، اسنپ‌فود مدام در حال تغییر و اضافه‌کردن فیچرهای جدید است که تمامی این موارد در پروسه ارتقا انجام شده‌اند.

مدل بعدی که تحت عنوان طراحی سایت رستوران وارد بیزنس آنلاین شده‌اند، سایت‌هایی هستند که با هدف تهیه غذای خانگی از طریق خانم‌های خانه‌دار شروع به فعالیت کرده‌اند. طراحی سایت مامان پز، یکی از سایت‌های معروف در این زمینه است. نحوه کار در این مدل بیزنس‌ها به این شکل است که خانم‌ها به عنوان آشپز در سایت ثبت‌نام می‌کنند و بعد از طی کردن مراحل ثبت صلاحیت، غذاهای خود را در سایت به نمایش می‌گذارند. بعد از دریافت سفارش از مشتری، غذا را در آشپزخانه خود طبخ کرده و برای مشتری ارسال می‌کنند.

طراحی سایت رستوران مشابه مامان پز

علاوه بر امکان خرید آنلاین و نحوه پرداخت و ... که در رستوران آنلاین داشتیم، امکاناتی مانند پنل مجزا برای آشپزها، بررسی و تایید صلاحیت افرادی که به عنوان آشپز ثبت‌نام کرده‌اند، پیاده‌سازی پنلی برای واریز به حساب آشپزها و .... نیز باید در این وب‌سایت‌ها فراهم شود.

همانطور که ملاحظه می‌کنید، امکانات متعددی را می‌توان برای سایت رستوران طراحی و پیاده‌سازی کرد. در ادامه تعدادی از امکانات کلی یک رستوران آنلاین را مشاهده می‌کنید.

  • امکان سفارش آنلاین غذا و پرداخت به صورت آنلاین از طریق درگاه بانکی و یا درگاه‌های واسطه
  • امکان درج کامنت به‌وسیله مشتری
  • جستجوی پیشرفته و اجکس برای سرچ غذاها
  • پنل مدیریت حرفه‌ای و کاربرپسند برای مدیریت وب‌سایت و کاربران
  • دسته‌بندی و فیلتر پیشرفته غذاها
  • قابلیت ثبت‌نام کاربر و ورود به پنل کاربری و امکان تغییر رمز
  • امکان گزارش‌گیری از اطلاعات سایت شامل اطلاعات کاربران، میزان سفارش، پرطرفدارترین غذاها و ...
  • امکان بک‌آپ گرفتن از اطلاعات وب‌سایت
  • قابلیت تعریف روش‌های ارسال کالا
  • قابلیت صدور پیش‌فاکتور ساده و در عین حال جذاب
  • تعریف و ویرایش منوی سایت و منوی غذایی سایت
  • بخش نظرسنجی از مشتری
  • امکان تعریف کد تخفیف
  • قابلیت تعریف فیلدهای هر نظرسنجی به صورت داینامیک و سفارشی
  • فرم‌ساز حرفه‌ای
  • قابلیت تعریف چند آدرس برای هر مشتری
  • امکان تعریف تخفیف برای غذاهای مختلف
  • بخش مجزایی به منظور معرفی غذاها و درج جزئیات کامل هر غذا
  • امکان تعریف مبلغ پیک
  • خبرنامه به‌منظور ارسال منو و غذاهای جدید و اخبار روز رستوران
  • مکان‌یابی دقیق و امکان ثبت آدرس در گوگل‌مپ به منظور دسترسی راحت پیک و تسهیل ارسال پیک
  • امکان درج گالری تصاویر برای هر غذا
  • قابلیت تعریف درصد مالیات
  • امکان نمای 360 درجه از هر غذا
  • بخش نمایندگی‌ها برای معرفی هر نمایندگی در شهرها و مناطق مختلف
  • امکان آپلود فیلم از مراحل تهیه غذا و یا فیلم‌های آموزشی در زمینه غذا

طراحی اپلیکیشن رستوران

شمار کاربرانی که از طریق تلفن همراه، از اینترنت استفاده می‌کنند هرروز بیشتر می‌شود. تلفن همراه همیشه در دسترس ما است و خیلی سریع می‌توانیم به اینترنت وصل شده و از آن استفاده کنیم. پس بدیهی است نباید از چنین فضای خوبی برای جذب مشتری و افزایش فروش غافل شد. با طراحی اپلیکیشن میزان دسترسی کاربر به بیزنس شما نیز بیشتر می‌شود. هر آنچه که در وب‌سایت شما منتشر شده است، در اپلیکیشن هم قابل نمایش است. اپلیکیشن‌ها به دو صورت آفلاین و آنلاین طراحی می‌شوند. فرض کنید مشتری شما در نزدیکی رستوران شما است ولی آدرس و شماره تماس رستوران شما را فراموش کرده است و به اینترنت دسترسی ندارد. اینجاست که اپلیکیشن آفلاین به کمک او آمده و می‌تواند اطلاعات شما شامل شماره تماس، آدرس، منوها، غذای روز و پیشنهاد سرآشپز و ..... را به‌دست بیاورد. در مقابل در اپلیکیشن آنلاین نیز از تخفیف‌های روز و اخبار روز، رزرو آنلاین و این چنین موارد بهره می‌برد. در طراحی اپلیکیشن موبایل مانند طراحی سایت رستوران باید بهینه بودن کدها، طراحی گرافیکی جذاب، طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری خوب و بهینه، در دسترس بودن المان‌های مهم در نظر گرفته شوند.

دلایل اهمیت ساخت سایت رستوران

دلایل زیادی را می‌توان برای اهمیت ورود بیزنس رستوران به فضای مجازی شمرد. ما در این بخش به اصلی‌ترین و بااهمیت‌ترین آن‌ها بسنده می‌کنیم.

برندسازی

 مسلما از حضور فعال و گسترده مردم در فضای مجازی آگاه هستید. بسیاری از افراد قبل از رفتن به رستوران در گوگل سرچ می‌کنند. مثلا شخصی یک قرار دوستانه یا خانوادگی در سعادت آباد دارد و عبارت "رستوران در سعادت آباد" یا "بهترین رستوران در سعادت آباد" را سرچ می‌کند و از نتایج و تصاویر و کامنت‌های مردم، یک رستوران را انتخاب می‌کند.
 اگر شما در چنین حوزه‌ای فعالیت مستمر داشته باشید، مردم بیشتر با شما آشنا می‌شوند و فرایند برندسازی خوبی خواهید داشت. رستوران‌هایی که شعبه‌هایی مختلف در سطح شهر و کشور دارند، با استفاده از سایت، مخاطبان زیادی را جذب می‌کنند. البته این مزیت برای تمامی رستوران‌ها است، به شرطی که در پروسه طراحی سایت رستوران به خوبی عمل کرده باشند و سایت به‌روز و جذابی داشته باشند.  فراموش نکنید که کاربر به سایتی که زمان زیادی از آپدیت بودن آن می‌گذرد و یا گرافیک جالبی ندارد و یا اینکه اطلاعات کاملی از رستوران نداده باشد، به سختی اعتماد می‌کند. بعد از برندسازی و ایجاد اعتماد در کاربر، نتیجه افزایش فروش و رشد بیزنس شما خواهد بود.

افزایش درآمد

 وقتی در فضای مجازی فعالیت می‌کنید، با رعایت اصول و استاندارهای بهینه سازی سایت و جذب مشتری، فروش خوبی را برای خود رقم خواهید زد. با استفاده از سئو سایت شما با کلمات کلیدی مهمی مانند سفارش آنلاین غذا، رستوران در "محل رستوران شما"، خرید آنلاین غذا، رزرو رستوران و .... در نتایج اول گوگل یعنی در دیدرس کاربر خواهد بود. هر چه رستوارن شما به کاربران بیشتری معرفی شود، مشتریان بیشتری جذب خواهید کرد و در نهایت درآمد و سودآوری رستوران هم بیشتر خواهد شد. از طرفی در فضای مجازی گزینه‌های خوبی برای تبلیغات خواهید داشت. مثلا با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توئیتر می‌توانید علاوه بر برندسازی، مشتریان خوبی جذب کنید. سایت‌های زیادی هستند که به عنوان بانک اطلاعاتی حرفه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. مثلا کافه‌ها و رستوران‌های شهر تهران را به همراه شماره تماس و آدرس و وب‌سایت منتشر می‌کنند. با تبلیغات پربازده در سایت‌های دیگر و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام نیز به فروش خوبی خواهید رسید.

بهبود خدمات رسانی

سایت و شبکه‌های اجتماعی شما بستر خوبی برای پیدا کردن نقاط قوت و ضعف شما هستند. در طراحی سایت رستوران، آپشنی تحت عنوان درج نظر کاربران و نظرسنجی وجود دارد. کاربر شما می‌تواند نظر خودش را در مورد غذایی که سفارش داده در سایت درج کند و همچنین در نظرسنجی‌های دوره‌ای شما شرکت کند و به نحوه خدمات‌رسانی شما امتیاز بدهد. با استفاده از این آپشن‌ها نقاط قوت خود را بهبود بخشیده و نقاط ضعف رستوران را از بین ببرید.

جذب مشتری بیشتر

راجع به این موضوع به صورت جسته‌گریخته در موارد بالا اشاره شد. در حالت کلی اگر شما

  • طراحی سایت رستوران حرفه‌ای انجام داده باشید
  • منطبق با استانداردهای گوگل و به طور مداوم روی سایت فعالیت داشته باشید و غذاها و خدمات خود را معرفی کنید
  • در خدمات رسانی به مشتری به بهترین شکل ممکن عمل کنید

پروسه جذب مشتری متوقف نخواهد شد و به طور مستمر مشتریان جدیدی به لیست مشتریان شما اضافه خواهند شد.

دلایل اهمیت طراحی سایت رستوران

ویژگی‌های طراحی سایت رستوران حرفه‌ای

گرافیک جذاب: اولین چیزی که کاربر در وب‌سایت شما مشاهده‌ می‌کند، ظاهر و صفحه اول وب‌سایت است. صفحه اول سایت ویترین بیزنس شما است. استفاده از المان‌های گرافیکی جذاب، اسلایدها و تصاویر باکیفیت کاربر را تشویق به تعامل با سایت شما می‌کند. این تعامل برای سایت شما خیلی خوب است و احتمال تبدیل بازدیدکننده به مشتری را افزایش می‌دهد، چرا که بازدیدکننده به بخش‌های مختلف سایت از جمله غذاها، منوها، تیم رستوران و .. سر می‌زند. سعی کنید از ترکیب رنگ مناسبی برای بخش‌های مختلف استفاده کنید و هارمونی مناسبی داشته باشند. استفاده از رنگ‌هایی مانند زرد و قرمز برای عناوین مطالب چشم کاربر را اذیت می‌کند و پیشنهاد نمی‌شود.
فراموش نکنید که شما سایت را برای خودتان طراحی نمی‌کنید، شما به عنوان مدیر سایت و صاحب رستوران، سایتی برای مخاطب هدف خود طراحی می‌کنید و پرسونای شما افرادی هستند که قصد سفارش و خوردن غذا دارند. برای طراحی به شرکت طراحی سایت تهران اعتماد کرده و نظر خود را به طراح بگوئید. طراح سایت موظف است طبق استانداردهای روز طراحی و باتوجه به سلیقه و برند شما، بهترین و کارآمدترین کیفیت را در طراحی سایت پیاده‌سازی کند.

ریسپانسیو: وب‌سایت شما باید نمایش مناسبی در صفحه نمایش‌های مختلف داشته باشد. فرقی نمی‌کند این صفحه نمایش، صفحه موبایل اندروید و آیفون باشد یا صفحه نمایش یک تبلت. حتما سایت خود را در دستگاه‌ها و مرورگرهای مختلف بررسی کنید و فرایند ثبت‌نام و ثبت سفارش را تست کنید. علاوه بر نمایش صحیح، دسترسی آسان و سریع را نیز بررسی کنید. توجه داشته باشید، همه افراد دانش فنی کار با سایت را ندارند. پس پروسه خرید باید خیلی راحت باشد. بدون اینکه کاربر درگیر پیدا کردن دکمه ثبت‌نام و یا فراموشی رمز عبور باشد. باتوجه به مشتریان خود نحوه تایید ثبت‌نام که از طریق پیامک و یا ایمیل باشد را انتخاب کنید. سعی کنید تمام فرایندها را به کوتاه‌ترین شکل ممکن پیاده‌سازی کنید.

امنیت سایت: امنیت سایت در سایت‌هایی با هدف فروش آنلاین غذا خیلی اهمیت پیدا می‌کند. اطلاعات شخصی کاربران و البته سفارش‌ها و پرداخت‌ها در این وب‌سایت‌ها خیلی حائز اهمیت هستند. کاربران به سایت‌هایی که امنیت اطلاعات آن‌ها در سایت تامین نشود، خیلی سخت اعتماد می‌کنند. برای وب‌سایت خود حتما ای‌نماد بگیرید تا کاربر به سایت شما اعتماد کند و برای حفظ امنیت، از گواهینامه SSL استفاده کنید.
البته در بحث امنیت سایت، نقش طراح سایت شما هم بسیار مهم است. مسملا استفاده از قالب‌های آماده برای طراحی و یا استفاده از پلاگین‌های زیاد امنیت سایت را به خطر می‌اندازد و امکان ایجاد حفره برای نفوذ و رخنه به سایت توسط هکر را فراهم می‌کند. ما در ودیانا با استفاده از الگوریتم‌های امنیتی و طراحی سایت اختصاصی، راه نفود هکر به سایت را بسته و امنیت سایت را تامین می‌کنیم. توجه داشته باشید وقتی سایت شما از 0 تا 100 برنامه‌نویسی می‌شود، امکان نفوذ هکر به سایت خیلی کم می‌شود.

قالب بهینه: برای اینکه از سایت خود بهره ببرید، نیاز به معرفی و جذب کاربر خواهید داشت. یکی از روش‌های جذب کاربر، سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوی گوگل است. با سئو سایت در نتایج گوگل نمایش داده می‌شوید. اما برای اینکه سایت شما سئو شود، نیاز به قالب بهینه دارید. در واقع کدهای وب‌سایت باید کاملا بهینه و مطابق با استانداردهای گوگل نوشته شود تا وقتی که پروسه سئو طبق الگوریتم‌های گوگل انجام شده و نتیجه خوبی داشته باشد.

سخن آخر

استفاده از خدمات آنلاین در هر حوزه‌ای افزایش یافته است. صنف تهیه غذا و رستوران‌ها نیز در این فضا رشد بی‌نظیری داشته‌اند. با طراحی سایت رستوران، شما به بهترین نحو ممکن می‌توانید از تمامی پتانسیل موجود در این بستر بی‌پایان استفاده نموده و با تبلیغ کسب‌وکار خود به کار و درآمد خود رونق دهید. همچنین می‌توانید اپلیکیشن مخصوص خود را نیز داشته باشید که با وجود گستردگی استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند، گزینه بسیار هوشمندانه‌ای می‌تواند باشد. در طراحی یک وب‌سایت عالیِ رستورانی، پشتیبانی قوی و فعالی از آن‌ها و در صورت داشتن اپلیکیش، از اپلیکیشن مخصوص آن‌ها نیز به عمل می‌آید.


موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

021-28429275 sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.