یک سایت حرفه ای چه بخش هایی دارد؟

بخش های یک سایت حرفه ای
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 10 دقیقه

داشتن سایت در فضای اینترنت به هر کسب و کاری برای دیده شدن و پیشرفت کردن کمک می‌کند. اما برای طراحی سایت حرفه‌ای می‌بایست موارد و نکاتی را در نظر داشته باشید تا بتوانید به برند شدن خود کمک کنید و کاربران زیادی را به سمت خود جذب کنید.

اصلی‌ترین بخش یک وب سایت، صفحه اصلی آن است زیرا که به عنوان ویترین سایت شما خواهد بود و در یک نگاه تمامی کارهایی که انجام می‌دهید را به کاربران معرفی خواهد کرد تا راه دسترسی به صفحات ارزشمند وب سایت را راحت‌تر بیابند.

علاوه بر صفحه اصلی، در طراحی یک سایت حرفه‌ای می‌بایست نکات و موارد خاص دیگری را نیز در نظر داشت که در ادامه به ذکر نکات مربوط به هر یک از آن‌ها برای داشتن سایتی حرفه‌ای و استاندارد به صورت مفصل پرداخته شده و همچنین مشخصات یک سایت معتبر نیز بیان شده است.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

آشنایی با بخش‌های یک سایت حرفه‌ای

یک سایت حرفه‌ای و استاندارد از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که این بخش‌ها به صورت اختصاصی و یا عمومی هستند که در ادامه قصد داریم با انواع بخش‌های عمومی، استاندارد و ثابت سایت‌های حرفه‌ای آشنا شویم.

بخش های یک سایت حرفه ای

هدر سایت:

هدر یک مرتبه ساخته می‌شود و در تمامی صفحات تکرار خواهد شد. برای درج لوگو و قرار دادن عنوان کمپانی و یا شرکت و همچنین برای ایجاد دسترسی بین بخش‌های مختلف سایت از طریق منو، از بخش بالایی سایت به نام هدر استفاده می‌شود و به دلیل آن که اولین بخشی است که توسط کاربر دیده می‌شود و می‌تواند تأثیر زیادی روی مخاطب داشته باشد، می‌بایست توجه زیادی به آن هنگام طراحی سایت داشته باشید.

قرار دادن لوگو در هدر سایت از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا مخاطبان از طریق آن به حرفه‌ای بودن یا نبودن کسب و کار شما پی می‌برند. اگر لوگویی بی کیفیت و کپی شده از دیگران را استفاده کنید، بدون شک اعتماد تعداد زیادی از کاربران را از دست خواهید داد.

محتوای سایت:

منظور از محتوا همان کلمات، عکس‌ها، صوت‌ها و ویدئوهای ارزشمندی هستند که در صفحات مرتبط قرار می‌گیرند. کاربران بعد از دیدن هدر و مشاهده منو برای صفحات ارزشمند سایت، جذب وب سایت می‌شوند که بعد از آن وجود محتوای یک سایت خوب و با کیفیت می‌تواند زمان ماندگاری کاربر و بازدید صفحات مختلف را افزایش دهد.

بنابراین برای قرار دادن محتوای ارزشمند و مورد نیاز بازدیدکننده در سایت خود توجه زیادی داشته باشید. توجه داشته باشید که یک محتوای خوب می‌بایست از کلمات و جملات ارزشمندی تشکیل شده باشد، عکس‌های جذاب با حجم کمی داشته باشد و ویدئو و صوت‌های مرتبط با متن با حجم مناسبی داشته باشد تا از این طریق بتوان کاربر را جذب و تشویق به ماندن در سایت نماییم.

سایدبار:

قسمت‌های کناری یک وب سایت، سایدبار نام دارد که برای قرار دادن تبلیغات، لینک مطالب دیگر، آمار سایت و ... مناسب است. سایدبار می‌تواند در بخش چپ و یا راست و همچنین در هر دو قسمت با توجه به طراحی و نیاز سایت قرار گیرد. وجود این بخش در تمامی سایت‌ها ضروری نیست و با توجه به نیاز سایت می‌توان یک، دو و یا هیچ سایدباری نداشت.

فوتر:

به طراحی فوتر سایت توجه زیادی نمی‌شود اما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا بهترین بخش برای قرار دادن نشانی، اطلاعات تماس، طریقه برقراری ارتباط با شما، ایجاد منو برای دسترسی به برخی قسمت‌های سایت، قرار دادن آخرین مقالات منتشر شده، قرار دادن شبکه‌های اجتماعی، حق نشر سایت (کپی رایت)، قرار دادن ای نماد و دیگر اطلاعات متفرقه است.

ویژگی و مشخصات یک سایت حرفه‌ای

در ادامه خصوصیات مختلف یک سایت حرفه‌ای و استانداردهای یک وب سایت خوب را به صورت کامل و جامع توضیح خواهیم داد.

1.انتخاب نام دامنه مناسب:

اصلی‌ترین ویژگی که به هنگام راه اندازی یک سایت حرفه‌ای می‌بایست در نظر گرفته شود، انتخاب یک نام اینترنتی خوب و جذاب و مرتبط بودن آن با کسب و کار شما است. برای انتخاب نام دامنه خود می‌توانید از نام برند استفاده کنید، سعی کنید نامی خاص و ماندگار را برای دامنه خود انتخاب کنید تا در ذهن‌ها ماندگار شود.

بعد از آن که نام دامنه و نشان اینترنتی خود را به درستی انتخاب کردید، نوبت به انجام کارهای بزرگ‌تر می‌رسد تا وب سایت مورد توجه کاربران زیادی قرار گیرد و به کسب و کار شما رونق داده شود.

دامنه مناسب از مشخصات سایت حرفه ای

2.انتخاب سرویس دهنده میزبانی (هاستینگ) مناسب:

انتخاب هاستینگ با کیفیت و حرفه‌ای می‌تواند در جلب رضایت کاربران بسیار تاثیرگذار باشد. سایتی که آهسته و کند است، ترافیک کمی را دریافت خواهد کرد و همچنین نمی‌تواند رتبه خوبی را در نتایج موتورهای جستجو داشته باشد. بنابراین در انتخاب هاستینگ خود به مواردی مانند کیفیت سرویس دهی آن‌ها، مدت زمان پاسخگویی به مشکلات شما و در دسترس بودن همیشگی آن‌ها توجه زیادی داشته باشید.

3.تامین امنیت در سایت:

امنیت از فاکتورهای مهم در هر سایت حرفه‌ای است. به دلیل آن که سرقت هویت و اطلاعات در فضای اینترنت زیاد است، مساله توجه به تأمین امنیت کاربران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و موضوع امنیت کاربران برای گوگل نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

برای برقراری امنیت می‌توانید از گواهی امنیت ssl روی وب سایت استفاده کنید تا اعتبار آن نیز بالاتر برود و اعتماد کاربران نسبت به شما نیز افزایش پیدا کند. با انجام این کار ارتباط بین شما و مشتریان شما رمزگذاری می‌شود و دیگر نگرانی بابت دزدی اطلاعات شخصی وجود نخواهد داشت.

4.توجه به ساختار و ظاهر سایت:

مشخص کردن طرح و نقشه مناسب برای سایت از اهمیت زیادی برخوردار است. شما می‌بایست در ابتدا ویژگی ساختار مناسب و خصوصیات ظاهر یک سایت خوب را بدانید تا بتوانید بهترین آن را برای سایت خود در نظر بگیرید تا افراد بازدیدکننده به راحتی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و نیازهای خود را با بهترین کیفیت و در کمترین زمان ممکن رفع نمایند. توجه به تجربه کاربری و مناسب بودن ساختار سایت برای ارتباط بهتر کاربران حائز اهمیت است و به هر میزان که رضایت کاربران از سایت بیشتر باشد، موتورهای جستجو نیز رتبه بالاتری را به آن می‌دهند.

5.قرار دادن اسامی واضح برای منوها و انکرتکست ها:

برای داشتن یک سایت حرفه‌ای می‌بایست توجه زیادی به نام‌های انتخابی برای منوها و انکرتکست ها داشته باشید. انجام این کار حس خوبی به کاربران شما می‌دهد و آن‌ها را از سردرگمی برای رفتن به صفحات مختلف وب سایت شما نجات می‌دهد. هر کاربر باید بتواند به سادگی صفحه دلخواه خود را بیاید، خدمات را مشاهده کند، محصولات را ببیند و ...

بنابراین اسامی استاندارد و واضحی را برای منوها و انکرتکست ها در نظر بگیرید که کاربر بداند وارد چه صفحه‌ای و برای چه هدفی می‌شود که برای این منظور می‌بایست خود را جای مخاطب قرار دهید و طبق اهداف آن‌ها از نام‌هایی واضح برای معرفی منو و انکرتکست ها استفاده کنید.

6.نمایش صحیح اطلاعات مربوط به کسب و کار:

کاربرانی که وارد وب سایت شما می‌شوند، به دنبال خدمات و یا محصولات شما هستند؛ بنابراین سعی داشته باشید که اطلاعات مهم، کلیدی و مورد نیاز را در قسمت‌های اصلی وب سایت و در دسترس قرار دهید. از قرار دادن موارد غیر ضروری و اطلاعاتی که مورد نیاز کاربر نیست نیز خودداری کنید و به جای آن نمایش صحیحی از اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را در بخش‌های مناسب سایت قرار دهید.

7.قرار دادن راه‌های ارتباطی مختلف:

هدف هر کسب و کاری از ایجاد سایت، افزایش تعامل خود با مشتریانش است. در یک سایت حرفه‌ای کاربران باید بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند که برای این منظور می‌بایست راه‌های ارتباطی مختلفی را برای آن‌ها در نظر بگیرید. سعی داشته باشید که صفحه‌ای اختصاصی برای درج اطلاعات تماس با عنوان صفحه تماس با ما داشته باشید و روش‌های ارتباطی مختلف مانند تلفن ثابت، تلفن همراه، ایمیل، فرم تماس، شبکه‌های اجتماعی و ... را در آن قرار دهید تا کاربران با هر روش دلخواه خود با شما ارتباط برقرار کنند.

نکته مهم این است که اطلاعات تماس خود را نباید به صورت عکس در سایت قرار دهید و باید حتماً امکان کلیک کردن روی آن‌ها وجود داشته باشد که کاربر به راحتی بتواند با کلیک کردن روی آن‌ها با شما ارتباط برقرار کند؛ برای مثال با لمس آیکن های شبکه‌های اجتماعی وارد صفحه مربوطه شود و یا با کلیک کردن روی ایمیل بتواند به راحتی متن ایمیل خود را یادداشت کند.

همچنین با قرار دادن صفحه‌ای تحت عنوان درباره ما می‌توانید مخاطبانتان را با زمینه فعالیت خود بیشتر آشنا کنید و درمورد تاریخچه فعالیت و اعضای گروه خود صحبت کنید.

راه‌های ارتباطی مختلف در سایت حرفه ای

8.قرار دادن وبلاگ:

وبلاگ بخشی است که مقالات سایت در آن قرار می‌گیرد که وجود آن می‌تواند به مخاطبان حس خوبی منتقل کند، اعتماد آن‌ها را بیشتر کند و اطلاعات آن‌ها را در زمینه‌های مرتبط با کسب و کار شما افزایش دهد. قرار دادن بخشی برای مقالات مرتبط که به هنگام ساخت سایت حرفه‌ای لحاظ می‌شود به افزایش ورود بازدیدکنندگان کمک بسیار زیادی می‌کند و می‌تواند در کسب رتبه در گوگل نیز به شما کمک بسیار زیادی کند.

9.داشتن صفحه نمونه کار و فروشگاه:

برای سایت‌های خدماتی وجود صفحه نمونه کار و برای سایت‌های فروشگاهی وجود صفحه فروشگاه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با انجام این کار دید کلی به مخاطب در زمینه فعالیت خدماتی خود و دید کلی از محصولاتتان می‌دهید و اعتماد آن‌ها را نسبت به خود افزایش می‌دهید.

10.قرار دادن صفحه سوالات متداول:

سؤالات متداول و مشترکی بین کاربران هر سایتی وجود دارد که از میان ایمیل‌های ارسالی، نظراتی که در صفحات مختلف سایت درج می‌شود، سوالاتی که در شبکه‌های اجتماعی از شما پرسیده می‌شود و دیگر روش‌هایی که برای ارتباط با کاربرانتان دارید، می‌توانید سؤال های رایج را جمع آوری کنید. با جمع آوری سؤالات متداول و یافتن پاسخ‌های واضح و مختصر به آن‌ها، می‌توانید صفحه‌ای برای این منظور در نظر بگیرید تا کاربران با مراجعه به آن پاسخ سؤال های خود را بیابند.

طبق تجربه اکثر سؤالات مربوط به مواد مورد استفاده در محصولات، نحوه استفاده از خدمات، هزینه پشتیبانی، هزینه ارسال و حمل و نقل، تاریخچه شرکت و برند و دیگر سوالاتی مشابه است.

11.امکان نشر مطالب در شبکه‌های اجتماعی:

در سایت خود امکانی را فراهم کنید که بازدیدکننده در صورت تمایل بتواند صفحه مورد نظر و مورد علاقه خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد. با قرار دادن چنین امکانی علاوه بر ساخت سایت حرفه‌ای، به بازاریابی اینترنتی کسب و کار خود کمک بسیار بزرگی کرده‌اید و خود را در معرض دید تعداد وسیعی از کاربران قرار داده‌اید که به دنبال خدمات و یا محصولات شما هستند.

از جمله شبکه‌های اجتماعی که امروزه طرفداران زیادی دارد شامل توییتر، فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، پینترست و غیره است که بازنشر مطالب وب سایت شما در آن‌ها می‌تواند کمک زیادی به رشد و پیشرفت کسب و کار، شناخته شدن برند و همچنین کمک به سئو سایت کند.

12.توجه به ریسپانسیو بودن و نمایش صحیح سایت در دستگاه‌های مختلف:

نمایشگرها و دستگاه‌های مختلف دارای ابعاد گوناگونی هستند که یک وب سایت حرفه‌ای می‌بایست نمایشی صحیح در تمامی آن‌ها داشته باشد تا هر کاربری با هر دستگاهی که وارد سایت می‌شود، بتواند از امکانات آن بهره مند شود. طراحی ریسپانسیو responsive design نمایش سایت را در هر سایزی مشخص می‌کند تا هر کاربری با هر دستگاهی که وارد سایت شده است، بتواند به هدف خود برسد.

امروزه استفاده از تلفن‌های همراه و تبلت ها بسیار زیاد شده است و ترافیک بالایی از سمت آن‌ها وارد وب سایت‌ها می‌شود؛ بنابراین توجه به نحوه نمایش صحیح در نمایشگرهای مختلف می‌تواند در افزایش بازدیدکنندگان یک سایت بسیار تاثیرگذار باشد.

موارد ممنوعه برای استفاده در یک سایت حرفه‌ای

مواردی که نباید در یک سایت حرفه‌ای وجود داشته باشد، شامل موارد زیر می‌شود:

زرق و برق دادن اضافی به عکس‌ها، استفاده از flash، قرار دادن موزیک یا ویدئو با حجم زیاد، هر موردی که به صورت خودکار و اتوماتیک در صفحه باز می‌شود و دیگر مواردی مشابه که تنها زمان بارگذاری صفحه را کند می‌کند، بهتر است که در سایت وجود نداشته باشد.

سخن پایانی:

برای داشتن یک سایت حرفه‌ای حتماً به نحوه طراحی و پیاده سازی بخش‌های مختلف آن شامل هدر، فوتر، سایدبار و محتوای سایت در صفحه اصلی و دیگر صفحات وب سایت توجه کافی را داشته باشید و ویژگی‌هایی که در هر یک از این بخش‌ها باید وجود داشته باشد را رعایت کنید، در کنار ویژگی ها و مواردی که باید در سایت رعایت کنید، به موارد ممنوعه نیز توجه داشته باشید تا بتوانید به کسب و کار خود رونق دهید و درآمد قابل توجهی برای خود کسب نمایید.


موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

021-28429275 sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.