یادگیری برنامه نویسی سایت را از کجا شروع کنیم؟

برنامه نویسی سایت
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 8 دقیقه

مزیت داشتن وب سایت این است که می‌توانید به سادگی محصولات و خدمات را در معرض دید مخاطبان خود قرار دهید. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که تمایل به یادگیری برنامه نویسی سایت و انجام طراحی سایت از صفر تا صد دارید تا بتوانید به کسب و کار خود در فضای اینترنت رونق دهید، خواندن ادامه این مقاله را از دست ندهید.

نکات یادگیری برنامه نویسی سایت

نکته بسیار مهمی که در ابتدای کار باید بدانید این است که برای ساخت سایت با امکانات مختلف، می‌بایست با تعریف انواع زبان برنامه نویسی وب آشنا باشید و بدانید که برنامه نویسی تحت وب به دو دسته سمت کاربر و سمت سرور تقسیم‌بندی می‌شود و دو نوع وب سایت استاتیک یا ایستا static و داینامیک یا پویا dynamic وجود دارد.

به صورت کلی باید بگوییم که برنامه نویسی در دو لایه front-end و Back-end انجام می‌شود. فرانت مربوط به رابط کاربری است که کاربر کارهایی مانند پر کردن فرم و مانند این‌ها را در آن انجام می‌دهد و بک‌اند مربوط به نتیجه اجرای کدهای نوشته شده است که کاربر آن را به صورت مستقیم حس نمی‌کند و بعد از پر کردن فرم، اطلاعات به بک‌اند ارسال شده و مورد پردازش قرار می‌گیرد و سپس نتیجه مجدد به فرانت بازگشت داده می‌شود تا در قالبی مشخص به کاربر نمایش داده شود.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

تعاریف بالا را در ادامه به صورت کامل شرح خواهیم داد تا به سادگی پاسخ سؤال خود را مبنی بر این که چگونه می‌توانید برنامه نویسی سایت را فراگیرید، بیابید.

آشنایی با وب سایت‌های استاتیک و داینامیک

به سایت‌هایی static و یا ایستا گفته می‌شود که محتوای آن‌ها ثابت است و با هر بار اضافه کردن محتوای جدید شما باید مجدداً کدنویسی کنید.

وب سایت‌های dynamic و یا پویا سایت‌هایی هستند که شما تنها یک بار کدنویسی هسته را انجام می‌دهید و از آن پس به راحتی کار آپدیت کردن صفحات و اضافه کردن محتوای جدید را انجام می‌دهید. در این وب سایت‌ها پنل مدیریتی وجود دارد که داده‌ها را در داخل خود نگهداری می‌کند و به صورت پویا در سایت به نمایش درمی‌آورد و شما را از هر بار کد نویسی مجدد، بی‌نیاز می‌کند.

برنامه نویسی سایت سمت کاربر

در ادامه با برخی از انواع زبان‌های برنامه نویسی client side که کاربرد بیشتری دارند، آشنا خواهید شد: (این زبان‌ها مربوط به فرانت سایت می‌شوند):

Html:

Html مخفف Hypertext Markup Language است که در واقع یک زبان نشانه‌گذاری محسوب می‌شود. Html اولین زبان برنامه نویسی تحت وب است که در سال 1990 معرفی شد. ورژن 5 این زبان که به نام HTML5 معروف است در سال 2010 معرفی شد که انقلابی بزرگ در طراحی وب سایت‌ها ایجاد کرد.

از این زبان برای ایجاد ساختار و قالب صفحات وب استفاده می‌شود و در واقع توسط اچ تی‌ام آل می‌توانید صفحه وب را به چندین بخش تقسیم کنید و در هر بخش محتوای دلخواه خود را قرار دهید.

در تمامی سایت‌ها، 4 بخش کلی با نام‌های سربرگ، سایدبار، محتوا و فوتر وجود دارد که با html می‌توانید این قسمت‌ها را ایجاد کنید و سپس با استفاده از زبان برنامه نویسی مناسب، کدنویسی را انجام دهید تا سایتی داینامیک با ویژگی و امکانات مد نظر خود را ایجاد کنید.

Css:

امکان طراحی برای سایت‌های مختلف تنها با html امکان‌پذیر نیست زیرا که این زبان تنها می‌تواند ساختار کلی سایت را نمایش دهد. بنابراین css که مخفف Cascade Style Sheet است در سال 1996 توسط کنسرسیوم شبکه جهانی وب یا W3C ارائه شد تا توسط آن بتوان ظاهر، شکل و ابعاد هر عنصر را در صفحه مشخص کرد. در واقع این زبان توانست طراحی رابط کاربری سایت‌ها را تکمیل نماید.

Javascript:

Js نخستین بار توسط جیمز گاسلینگ در شرکت سان مایکروسیستمز معرفی شد که یک زبان اسکریپتی سطح بالا است و بر اساس استانداردهای ECMAScript نوشته شده است.

اعتبارسنجی فرم‌ها، انجام برخی امور سمت کاربر، برقراری ارتباط با سرور، ایجاد اسلایدر تصاویر و دیگر کارهایی از این قبیل سبب شد که زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت ارائه شود زیرا که زبان‌های پیشین که در مورد آن صحبت کردیم، قدرت انجام این کار را نداشتند.

به کمک زبان جاوا اسکریپت می‌توان روی بخش‌های مختلف وب سایت کنترل داشت و عملکرد بخش‌های مختلف را تحت کنترل قرار داد؛ همچنین می‌توان توسط کتابخانه‌های آن کارهای مختلف و جالبی را انجام داد.

Jquery:

جی کوئری در واقع یکی از کتابخانه‌های جاوا اسکریپت است که سبب آسان‌تر شدن کدنویسی به زبان جاوا اسکریپت شده است. هنگامی که از javascript استفاده می‌کنید، حجم صفحات افزایش پیدا می‌کند زیرا که برای انجام برخی امور می‌بایست حجم زیادی از کدها نوشته شود. برای رفع مشکل و کاهش زمان کدنویسی جی کوئری معرفی شد که شامل لیستی کامل از توابع مربوط به کارهای گرافیکی است که شما می‌توانید به کمک آن ظاهر و جلوه زیبایی را به وب سایت خود بدهید.

تا به این جای مقاله با برخی زبان‌های برنامه نویسی سایت سمت کاربر آشنا شدید که با یادگیری آن‌ها می‌توانید سایتی ایستا را طراحی کنید. در واقع زبان‌هایی که به معرفی آن‌ها پرداخته شد مربوط به کدنویسی بخش فرانت بودند.

برنامه نویسی سمت کاربر

با ادامه مقاله با ما همراه باشید تا طریقه طراحی وبسایت‌های پویا را نیز برای شما شرح دهیم و با کدنویسی بک‌اند نیز آشنا شوید.

برنامه نویسی سایت سمت سرور

برخی زبان‌های برنامه نویسی server side: (این زبان‌ها مربوط به بک‌اند سایت می‌شوند):

Php(Hypertext Preprocessor):

یکی از پراستفاده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی سایت تحت وب، پی اچ پی است. این زبان در سال 1998 توسط آقای راسموس لردورف عرضه شد. طبق آمار به دست آمده در بیشتر از 70 درصد وب سایت‌ها از این زبان برنامه نویسی استفاده شده است. در این زبان، کدهای نوشته شده بر روی سرور اجرا می‌شود و نتیجه خروجی آن برای کاربر ارسال می‌شود.

این زبان بسیار مورد استقبال قرار گرفته است که دلایل اصلی آن شامل موارد زیر می‌شود:

  1. متن باز بودن و رایگان بودن آن.
  2. یادگیری راحت.
  3. شبیه بودن به دستورات زبان c.
  4. سرعت اجرای بالا.
  5. امنیت بالا به دلیل امکان استفاده از پایگاه داده MySQL.
  6. امکان استفاده و اجرا روی چندین سیستم عامل مختلف.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس، جوملا و دروپال و فروشگاه ساز آنلاین اپن کارت و مجنتو نیز از php استفاده کرده‌اند.

Asp.net(Active Server Page):

Asp یک زبان برنامه نویسی تحت وب مایکروسافت و مخفف Active Server Page است و در سال 1993 توسط شرکت مایکروسافت ارائه شد. طراحی با استفاده از این زبان بسیار ساده و راحت است و تنها کافیست که شما با یکی از زبان‌های VB.Net و یا C#.Net و همچنین دستورات Asp.Net آشنا باشید. برنامه نویسی سایت به زبان asp.net در محیط ویژوال استودیو انجام می‌شود که تمامی ابزارهای لازم برای طراحی رابط کاربری و کدنویسی در دسترس است.

مزیتی که این زبان نسبت به زبان‌های دیگر دارد، این است که:

  • به درخواست‌های کاربران پاسخگویی بهتری دارد.
  • عیب‌یابی و رفع خطا به سادگی انجام می‌شود.
  • سرعت اجرای بسیار بالایی دارد.
  • تحت فریمورک.Net توسعه داده شده است.

Django یا جنگو:

Django چهارچوب برنامه نویسی تحت وب با استفاده از پایتون است. با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون می‌توان برای پلتفرم‌های مختلف ویندوز و وب، برنامه‌های مختلفی را ارائه داد. پایتون به صورت پیش فرض امکان انجام برنامه نویسی تحت وب را فراهم نمی‌کند که با استفاده از فریم‌ورک جنگو این مشکل رفع شده است و می‌توان برنامه‌های تحت وب را در زبان پایتون پیاده سازی کرد.

استفاده از Django برای طراحی وب بسیار مناسب است زیرا:

  • جنگو به دلیل آن که بر پایه پایتون است، یادگیری بسیار راحتی دارد.
  • دارای ماژول‌های آماده و در دسترس است.
  • ساختاری کاملاً یکپارچه و مناسب دارد.
  • دستورات بسیار آسانی دارد.

Java:

نکته مهمی که در ابتدا باید بدانید این است که زبان جاوا و جاوا اسکریپت کاملاً با یک دیگر متفاوت هستند و شما نباید این دو زبان را با یک دیگر اشتباه بگیرید. برنامه نویسی سایت با جاوا که تحت سرور است، به صورت کلی به سه دسته تقسیم می‌شود:

  1. جاوا برای اپلیکیشن‌های موبایل:

از این تکنولوژی با نام J2ME که مخفف Java 2 Mobility Edition است، یاد می‌شود. با استفاده از J2ME می‌توان برنامه‌هایی کاربردی برای دستگاه‌های کوچک و موبایل نوشت و به دلیل آن که کتابخانه‌های زیادی دارد، برنامه‌نویسان برای توسعه اپلیکیشن از آن استفاده می‌کنند.

  1. نگارش سازمانی جاوا:

نامی که برای این پلتفرم در نظر گرفته شده است، JEE مخفف Java Enterprise Edition است. برنامه نویسان تحت سرور از این تکنولوژی برای توسعه برنامه‌های بسیار بزرگ و سازمانی استفاده می‌کنند. با استفاده از JEE می‌توان برنامه‌های بزرگی را برای شبکه‌ها و حتی سرورها برنامه نویسی و طراحی کرد.

  1. نگارش استاندارد جاوا:

نام این تکنولوژی J2SE مخفف Java 2 Platform Standard Edition است که تمام API ها و کلاس‌های مورد نیاز در کتابخانه آن قرار داده شده است. توسط J2SE می‌توان بازی‌های گرافیکی، اپلیکیشن‌های مرتبط با پایگاه‌های داده و مانند این‌ها را تولید کرد.

برنامه نویسی سمت سرور

نرم افزارهای طراحی وب سایت کدامند؟

یکی از بهترین و پرکاربردترین برنامه‌هایی که برای طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد، DreamWeaver نام دارد. این نرم افزار اولین بار توسط شرکتی به نام ماکرومدیا MacroMedia ارائه شد که سپس توسط شرکت adobe که سازنده فتوشاپ نیز است، خریداری شد. اکنون این نرم افزار محصول شرکت ادوبی adobe است که از html5 و css3 و ... و همچنین از زبان‌های مختلف مانند asp.net، php و ... پشتیبانی می‌کند.

ویژگی دریم ویور این است که شما می‌توانید به سادگی برنامه نویسی به زبان‌های مختلف تحت وب را انجام دهید، می‌توانید فایل‌ها و پوشه‌های خود را مدیریت کنید، نمایشی زنده در پروژه خود در حین انجام کار را ببینید و ... .

نرم افزارهای متعدد و مختلف دیگری نیز برای انجام طراحی وجود دارد که هر یک امکانات متفاوتی دارند اما dreamweaver از پرکاربردترین این نرم افزارها است.

سخن پایانی:

برای راه‌اندازی وب سایت مورد نظر خود می‌بایست با زبان‌های برنامه نویسی سایت تحت کاربر و تحت سرور آشنایی داشته باشید. روال طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت صرافی، طراحی سایت آگهی و دیگر سایت‌ها با کاربری‌های مختلف این است که در ابتدا ساختار اصلی سایت را با HTML مشخص کنید، سپس به کمک css ظاهر سایت را مرتب نمایید، پس از آن برای انجام کارهایی مانند اعتبارسنجی تکمیل فرم‌ها و کارهایی از این قبیل از JavaScript کمک بگیرید و در انتها برای ایجاد تنظیمات انیمیشنی خاص می‌توانید از JQuery استفاده کنید. بعد از آن که فرانت سایت آماده شد، باید توسط زبان‌های تحت سرور اقدام به داینامیک و پویا کردن سایت خود نمایید.

 


موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.