نحوه تعیین قیمت سئو

قیمت سئو چگونه تعیین می‌شود
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
4 سال پیش
زمان مطالعه: 8 دقیقه

با فرض اینکه سایت شما طراحی و راه‌اندازی شده است، در ادامه کار نیاز به کسب درآمد از سایت دارید. اگر قصد افزایش ترافیک و جذب مشتری از طریق سایت دارید، یک کارشناس با بر عهده گرفتن بهینه‌ سازی سایت شما می‌تواند کمک خوبی باشد. وقتی صحبت از بهینه‌سازی می‌شود، اولین سؤالی که ذهن شما را مشغول خواهد کرد این است. "قیمت سئو چگونه تعیین می‌شود؟" جواب این سؤال یکی از عوامل تأثیرگذار در تصمیم به برون‌سپاری پروژه توسط کارفرما است. در ادامه این نوشته به بررسی نکات مهم در رابطه با قیمت سئو و بررسی تعرفه سئو خواهیم پرداخت.

قیمت سئو سایت به عوامل متعددی بستگی دارد. مسلماً سئو سایت گردشگری با سئو سایت فروشگاهی قابل قیاس نیست. سایت شما و رقبای شما باید به‌صورت کامل و با جزئیات آنالیز شود.

جامعه مخاطبین شما مهم است. اینکه جامعه مخاطبین شما خانم‌ها باشند یا یک قشر خاصی از خانم‌ها مثلاً خانم‌های پزشک باشند، خانم‌های پزشک در تهران یا نه کل تیم پزشکی خانم در ایران، در سئو سایت پزشکی شما و هزینه seo تأثیرگذار هستند.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

جدای از فیلد کاری، حتی بهینه‌سازی سایت به‌واسطه نوع پنل و سیستم مدیریت محتوای استفاده‌شده برای طراحی سایت هم متفاوت است. کلیت کار روی سایت‌ها یکی است ولی جزئیاتی که باید روی پنل‌های آماده‌ای مثل وردپرس و جوملا انجام شود، با پنل‌های اختصاصی متفاوت است.

جایگاه کلمه کلیدی نیز از جمله مواردی ست که در تعیین تعرفه سئو شما موثر است. زمان و انرژی لازم برای کلمه کلیدی که اصلاً در نتایج گوگل نیست، با کلمه کلیدی که در صفحه دوم گوگل است کاملاً متفاوت است.

چرا بهینه‌سازی سایت مهم است؟

چرا بهینه‌سازی سایت مهم است؟

چرا سایت شما باید در صفحه اول گوگل باشد؟ پاسخ ساده است. تحقیقات نشان داده است که حدود 75% مردم فقط نتایج صفحه اول گوگل را بررسی می‌کنند. به این معنا که اگر می‌خواهید مشتری شما را پیدا کند و با شما تماس بگیرد، باید با کلمات کلیدی مرتبط به کسب‌وکارتان در صفحه اول گوگل باشید. از طرفی تحقیقات نشان می‌دهد که صفحه اول نتایج جستجوی ارگانیک 71% نرخ کلیک (CTR) دارد، درحالی‌که صفحات دو و سه CTR فقط 6% است.

این مقایسه بیانگر میزان اهمیت حضور در صفحه اول گوگل است. هرچه در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشید، افراد بیشتری سایت شما را پیداکرده و از آن بازدید می‌کنند. پس شما به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید و درآمد بیشتری برای خود رقم می‌زنید. پس کاملا محرز است که مبلغی که برای بالا آوردن سایت در نتایج گوگل پرداخت می‌کنید، در آینده منجر به فروش بیشتر خواهد شد.

از طرفی امروزه اینترنت بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم شده است. بسیاری از ما برای رفع بیشتر نیازها از اینترنت استفاده می‌کنیم. این نیاز ممکن است خرید مایحتاج روزانه منزل و یا جستجوی برای بررسی اطلاعات یک قرص باشد.

پس صفحه اول گوگل یعنی بیشتر دیده‌شدن و در ادامه مشتری بیشتر و فروش محصول و خدمات بیشتر و درنهایت رونق کسب‌وکار دستاوردی ست که شما کسب خواهید کرد.

هزینه سئو سایت چقدر است؟

هزینه سئو سایت چقدر است؟

هزینه سئو سایت ارتباط مستقیم با کسب‌وکار و بیزنس شما دارد. هر چه کسب‌وکار شما بزرگ‌تر باشد، قیمت خدمات سئو بیشتر خواهد بود. هر که بامش بیش، برفش بیش.

در حالیکه تعرفه‌ها در هر آژانس و شرکت متفاوت است، لازم به ذکر است که هر هزینه‌ای که برای بهینه‌کردن سایت برای موتورهای جستجو متحمل می‌شود به کسب‌وکار شما بر خواهد گشت. برای مثال شما ماهانه مبلغ 3 میلیون برای کلمه کلیدی"طراحی سایت" پرداخت ‌می‌کنید و به صفحه اول نتایج گوگل دست می‌یابید. بعد از جذب 5-4 مشتری در طول 1 ماه (این عدد حداقل تعداد جذب مشتری است) این مبلغ جبران می‌شود.

نکته‌ای که خیلی مهم است و باید به آن توجه داشت، سئو سایت ارزان هست. هنگام انتخاب شرکت یا شخص با این عنوان کسب‌وکار خود را به خطر نیندازید. این گزینه بیشتر از سمت شرکت‌های نوپا و اشخاص غیرحرفه‌ای پیشنهاد می‌شود. این کار نه‌تنها غیرممکن نیست بلکه می‌توان گفت مثل آب خوردن است. چراکه این اشخاص اغلب با روش‌های غیراصولی در زمان نسبتا کوتاهی، سایت کارفرما را به نتایج اول گوگل می‌رسانند. ممکن است برای مدتی در نتایج باقی بمانید اما اتفاقی که در آینده خواهد افتاد، رفتن سایت از نتایج گوگل و چه‌بسا جریمه و پنالتی شدن سایت است. برای جبران این خسارت باید راه اصولی و حرفه‌ای را پیش بگیرید که مستلزم پرداخت هزینه مجدد است. در این حین زمان زیادی را هم باید برای رفع پنالتی شدن متحمل شوید. علناً ضرر مالی بزرگی متحمل خواهید شد. مانند بسیاری از خدمات دیگر مشاوره با یک شرکت متخصص، گران‌تر از همکاری با یک شرکت نوپا و کم‌تجربه خواهد بود.

در پایان، اهداف شما باید دقیقاً مشخص کند که قیمت سئو سایت چقدر است. هرچه وب‌سایت شما بزرگ‌تر باشد، پروژه گسترده‌تر خواهد بود. پس مبلغ پرداختی بیشتر خواهد شد. در ضمن فراموش نکنید که بهینه‌سازی یک استراتژی مداوم است. به‌جای سرمایه‌گذاری در استراتژی‌های یک‌باره (مثلاً تبلیغات گوگل ادورز برای یک ماه) باید به فکر یک برنامه ماهانه باشید که سایت شما را بروز نگه‌داشته و باعث می‌شود به‌صورت مرتب نتایج اول گوگل را به خود اختصاص دهید.

قیمت سئو چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت سئو چگونه تعیین می‌شود؟

متأسفانه، هیچ استاندارد مشخصی برای متوسط تعرفه خدمات سئو وجود ندارد. این بدان معناست که هر شرکتی با توجه به نوع فعالیت خود می‌تواند تعیین قیمت انجام دهد. با توجه به خدماتی که انتخاب می‌کنید و شرکتی که با آن کار می‌کنید و دامنه فعالیت و سایت‌تان، قیمت‌ها متغیر خواهد بود.

تعیین تعرفه سئو سایت به‌صورت ماهانه

قرارداد شما ممکن است به‌صورت ماهانه باشد. در این نوع قرارداد هرماه مبلغی برای دریافت خدمات پرداخت می‌کنید. قرارداد ماهانه به این صورت است که طی توافق کارفرما با شرکت ارائه‌دهنده خدمات، در یک دوره 6 ماهه یا یک‌ساله تمام‌کارهای مربوط به بهینه‌سازی سایت شما بر عهده شرکت خواهد بود. چند کلمه کلیدی مهم را انتخاب می‌کنید و شرکت، سایت شما را در راستای بالا آمدن کلمات کلیدی جلو می‌برد.

تعیین هزینه با قیمت ثابت

قرارداد ارائه خدمات باقیمت ثابت، قراردادی است که شما برای یک کلمه کلیدی خاص مثل "سئو و بهینه‌ سازی سایت" با شرکت مبلغی را توافق می‌کنید و تا پایان انجام تعهدات یکجا یا در چند بخش پرداخت می‌کنید. بعد از بالا آمدن سایت، ادامه همکاری منوط به خواست مشتری است اگر تمایلی به ادامه همکاری نداشته باشد، بعد از تسویه‌حساب، همکاری قطع می‌گردد. با توجه به اینکه بهینه‌سازی سایت باید مداوم باشد، نگه‌داشتن سایت در نتایج اول گوگل نیازمند کار کردن مداوم است. پس بعد از قطع همکاری حتماً باید برای ماندن در نتایج اول گوگل تلاش کرد تا نتیجه به‌دست‌آمده حفظ شود.

تعیین تعرفه سئو سایت با قیمت ساعتی

نوع دیگری از خدمات، ساعتی است. در این نوع قرارداد به ازای مشاوره‌ای که به‌صورت ساعتی از کارشناس دریافت می‌کنید، هزینه پرداخت می‌کنید. مشاوره هم دو حالت دارد. حالت اول اینکه کارفرما به صورت مجزا شخصی را برای کار روی سایت خود دارد. فاکتورها برای محتوا، لینکسازی‌ها، شبکه‌های اجتماعی و .. انجام می‌شود ولی در یک سطح بالاتر نیازمند یک کارشناس خبره برای مشاوره خواهید بود. بهینه‌سازی ساعتی بیشتر مناسب کارفرماهایی ست که به این صورت روی سایت خودکار می‌کنند.

حالت دوم این است که کارفرما و کارشناس برای انجام کارهای سایت به صورت ساعتی توافق می‌کنند. این مدل قیمت‌گذاری بیشتر برای کارشناسی ست که به صورت تکی کار می‌کند. شرکت‌ها خیلی کم از این نوع قرارداد استفاده می‌کنند.

بهترین نوع قرارداد برای تعیین هزینه سئو

بهترین نوع قرارداد برای تعیین هزینه سئو

روش خوب و مناسب، توافق بر اساس ارائه و دریافت خدمات است. در این نوع قرارداد شرکت مجموعه خدمات و لیست کارهایی که انجام می‌دهد را برای کارفرما شرح می‌دهد. غالباً شرکت‌ها خدمات خود را به تفکیک قیمت خدمات سئو برای مشتری لیست می‌کنند. همه‌چیز شفاف و گویا است. بعد از آنالیز سایت و رقبا و بررسی کارهایی که باید برای سایت انجام شود، چارچوب منظمی مشخص می‌شود و پیشرفت کار طبق برنامه و عملکرد بررسی می‌شود.

به یاد داشته باشید مهم نیست که شما چه نوع قراردادی را انتخاب می‌کنید، فرایند بهینه‌سازی سایت طول می‌کشد و یک‌شبه نتیجه را نخواهید دید. همان‌طور که بالاتر گفته شد بهینه‌سازی سایت بسیار ارزشمند است و کسب‌و‌کار شما را برای موفقیت طولانی‌مدت ضمانت می‌کند.

خدمات seo شامل چه مواردی است؟

خدمات seo شامل چه مواردی است؟

سه نوع خدمات داریم که در ادامه توضیح کوتاهی درباره آن‌ها می‌دهیم.

بازاریابی محتوا: تولید محتوا نقش اساسی و کلیدی دارد. بررسی تمامی مطالب درج‌شده در سایت از نظر ساختار محتوا و نحوه تگ گذاری، درج متاهای صحیح و کاربردی، برچسب‌ها و ساختار دسته‌بندی‌ها، کلمات کلیدی به‌کاربرده شده در مطالب، لینک‌سازی‌های داخلی، کیفیت مطالب و کپی نبودن آن‌ها در بازاریابی محتوا بررسی می‌شود.

بهینه‌سازی تکنیکال: در این بخش ساختار و کدهای سایت شما بهینه می‌شود. منظور از این نوع بهینه‌سازی تمامی کارهایی ست که در سورس کد سایت شما باید انجام شود تا محتوای سایت برای ربات‌های گوگل خواناتر شود. بررسی نسخه موبایل، استفاده درست و بجا از تگ‌های HTML، بررسی سرعت سایت و بهینه‌سازی تصاویر آپلود شده در سایت ازنظر حجم و سایز، ازجمله مواردی ست که در این نوع خدمات بررسی و اصلاح می‌شوند.

لینک سازی خارجی: فعالیت‌هایی مانند تبلیغات در سایت‌های دیگر اعم از خرید رپورتاژ آگهی، خرید بک لینک، فعالیت در انجمن‌ها و شبکه‌های اجتماعی در راستای بهبود بهینه‌سازی سایت در این مرحله بررسی می‌شوند.

بعد از عقد قرارداد سئو عملکرد را چگونه ارزیابی کنیم؟

بعد از عقد قرارداد سئو عملکرد را چگونه ارزیابی کنیم؟

قبل از به توافق رسیدن سر هزینه سئو و عقد قرارداد اطمینان حاصل کنید که شرکت موردنظر تبحر لازم برای بر عهده گرفتن سایت شما را دارد. در seo تضمینی وجود ندارد ولی ارائه خدمات باکیفیت قابل تضمین است. خیلی مهم است که چند مورد باهم و در کنار هم پیش بروند. ابتدای هرماه گزارشی از عملکرد شرکت و میزان تأثیر روی سایت، امکان آنالیز عملکرد را برای شما فراهم می‌کند. با بررسی ماه‌به‌ماه این گزارش، خیلی راحت می‌توانید نسبت به حسن انجام کار  و ادامه همکاری تصمیم بگیرید.

در این مقاله به سوال قیمت سئو چگونه تعیین می‌شود؟ پاسخ داده شد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و با در نظر داشتن نکات ذکر شده، هزینه معقول و منطقی در نظر بگیرید.


موضوع: بهینه سازی سایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.