گوگل ترندز چیست؟ آموزش استفاده از گوگل ترندز در سئو سایت

گوگل ترندز چیست
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 8 دقیقه

گوگل ترندز وب سایتی است که به شما امکان مشاهده ترند و یا همان روند جستجوی کلمات کلیدی مختلف، موضوع‌های گوناگون و عبارات مورد نظر را در بازه‌های زمانی مختلف می‌دهد. در واقع واژه ترند به معنای روند است و منظور از آن بررسی روند تغییرات بوده که آمار و اطلاعات لحظه‌ای در آن اهمیت چندانی ندارد. استفاده از گوگل ترندز در سئو سایت می‌تواند بسیار تأثیر گذار باشد و به بهبود وضعیت کلی سایت کمک بسیار بزرگی کند.

در صورتی که قصد دارید تحقیقاتی به صورت مقایسه‌ای درمورد گروهی از کلمات کلیدی و یا تحقیقاتی درباره رشد یا افت میزان جستجو در زمان‌های گوناگون به تفکیک منطقه جغرافیایی به دست آورید، ابزار قدرتمند google trends می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

این ابزار می‌تواند به شما در طراحی استراتژی‌های تولید محتوا، این که بر روی چه کلمه‌هایی در چه بازه‌های زمانی مختلف تمرکز کنید نیز می‌تواند کمک کننده باشد. گوگل ترندز میزان جستجوهای واقعی را نشان نمی‌دهد و تنها میزان محبوبیت را از بین 0 تا 100 مشخص می‌کند؛ بنابراین شما زمانی بهترین نتیجه را از آن دریافت خواهید کرد که در کنار آن از ابزار دیگر گوگل به نام keyword planner نیز استفاده کنید.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

آموزش طریقه استفاده از گوگل ترندز

برای بهره مند شدن از امکانات google trends کافیست به صفحه اصلی آن مراجعه کنید و از بخش بالایی کشور مورد نظر را انتخاب کرده و آمار جستجو را در عبارات مد نظر خود بیابید که این اطلاعات را در بازه‌های زمانی گوناگون و در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف در اختیار شما قرار خواهد داد.

مناطق و شهر مرتبط در گوگل ترندز

اعمال فیلتر و امکان مقایسه:

در زیر عبارت جستجو شده، نواری وجود دارد که توسط آن می‌توانید فیلترهایی را برای کشور، بازه زمانی مورد نظر، موضوع جستجو (هنر و سرگرمی، اتومبیل و و سائل نقلیه، زیبایی و تناسب اندام، کتاب و ادبیات، تجارت و صنعت، رایانه و الکترونیک و ...) و نوع جستجو (عکس، تصویر، خبری، یوتیوب و ...) اعمال کنید و همچنین در بخش compare عبارات مختلف را با یک دیگر مقایسه کنید که امکان انجام مقایسه تا 5 مورد امکان پذیر است.

مشاهده نمودار:

در زیر این نوار نموداری به شما نشان داده می‌شود که از طریق آن می‌توانید روند علاقه مردم و حجم جستجو عبارت را در بازه‌های زمانی مشخص شده مشاهده کنید. از اطلاعات این نمودار می‌توانید خروجی csv بگیرید و همچنین در فیسبوک، توییتر، لینکدین و تامبلر این اطلاعات را به اشتراک بگذارید.

اطلاعاتی که از این نمودار به دست می‌آید می‌تواند برای استفاده در امور مرتبط با بازاریابی بسیار مفید و کمک کننده باشد. برای مثال هنگامی که نمودار به 100 نزدیک‌تر است بیانگر حجم بالای جستجو و علاقه بیشتر مردم به یک موضوع خاص است که می‌تواند برای شما یک فرصت استثنایی برای برنامه ریزی و سرمایه گذاری روی آن باشد.

اضافه کردن نمودارها به سایت:

شما می‌توانید به راحتی داده‌های گوگل ترندز را در سایت خود قرار دهید. در صورتی که در حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ، سئو و مباحث مرتبط با رفتار کاربران فعالیت دارید، نمودارهای گوگل ترندز می‌تواند فرصتی عالی برای رونق دادن به کسب و کارتان باشد. برای قرار دادن نمودارهای google trends در صفحه وب خود روی علامت < > کلیک کنید و از کد آن استفاده کنید.

سایر امکانات گوگل ترندز:

Google trends علاوه بر مقدار نسبی که برای جستجو می‌دهد، بخش‌هایی دیگر نیز تحت عنوان (Interest by subregion که بیانگر حجم جستجو در نواحی و شهرهای مختلف کشور مد نظر شما است)، (Related topics که موضوعات مشابه را نمایش می‌دهد) و (Related queries که کلمات کلیدی مرتبط را پیشنهاد می‌دهد) نیز دارد.

از تمامی این اطلاعات نیز می‌توانید خروجی بگیرید و در برخی شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را به اشتراک بگذارید. در قسمت کوئری ها و موضوعات مرتبط منو کرکره‌ای قرار داده شده است که توسط آن می‌توانید نتایج را به ترتیب رشد محبوبیت (Rising) و یا مجموع تعداد جستجو (Top) مرتب کنید. در صورتی که با عبارت Breakout مواجه شدید، بدین معناست که آن عبارت خاص به صورت ناگهانی و سریع رشد محبوبیت زیادی داشته است.

آموزش استفاده از گوگل ترندز در سئو سایت

آموزش گوگل ترندز در امور مرتبط با بازاریابی کاربرد فراوانی دارد و استفاده از آن می‌تواند تاثیری مثبت بر روند سئو سایت بگذارد که در ادامه به کاربردهای آن اشاره خواهیم کرد:

1.شناسایی روندهای فصلی برای تولید محتوا و انجام تبلیغ:

در زمان و یا در فصل‌های خاصی، حجم جستجوی برخی از کلمات کلیدی متفاوت خواهد بود. با توجه به حوزه فعالیت کسب و کار خود که وابسته به چه زمان و چه فصلی است، می‌توانید با تجزیه و تحلیل عبارات مد نظر خود در google trends، زمان‌های اوج و افت را پیش بینی کنید.

در زمانی که به دوره اوج میزان جستجو نرسیده‌اید، سعی در برنامه ریزی برای دوره‌ای داشته باشید که جستجو و تقاضا به بالاترین میزان خود می‌رسد. در زمانی که بالاترین میزان جستجو در مورد یک موضوع خاص از کسب و کار شما انجام می‌شود، اقدام به تولید محتوای مناسب کنید و روی تبلیغات سرمایه گذاری کنید؛ زیرا که کاربران بسیاری در آن بازه زمانی به دنبال اطلاعات در آن مورد خاص می‌گردند.

2.بررسی محبوبیت کلمه کلیدی برای تولید محتوا درمورد آن:

پیش از آن که اقدام به تولید محتوا در مورد موضوعی خاص کنید، وضعیت آن را در گوگل ترندز بررسی کنید تا در صورتی که از محبوبیت خوبی برخوردار است، در مورد آن متنی را در سایت خود منتشر کنید و در صورتی که روند کاهشی دارد، از نوشتن در مورد آن صرف نظر کنید. برای بهتر دیده شدن محتوای خود و کسب جایگاه برتر در نتایج جستجو، بهتر است از لینک بیلدینگ نیز استفاده کنید.

3.انتخاب کلمات کلیدی جدید از بخش related queries:

این بخش از گوگل ترندز که کوئری های مرتبط را نمایش می‌دهد، بهترین فرصت برای یافتن کلمات کلیدی جدید و مرتبط با عبارت مد نظر شما است که احتمالاً تا به الان درمورد آن‌ها برنامه‌ای نداشته‌اید و اکنون می‌توانید بهتر نیازهای مشتریان بالقوه خود را بشناسید و دیدی بهتر از خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها به دست آورید. در صورتی که قصد دارید کلمات بیشتری را نیز بیابید، می‌توانید بر روی کلمات این بخش کلیک کنید تا کوئری های مرتبط با آن را نیز مشاهده و مورد بررسی قرار دهید.

4.یافتن مناطق و شهرهایی که به خدمات و محصولاتی خاص علاقه مند هستند:

در بخش Interest by subregion گوگل ترندز که امکان تغییر آن به city نیز وجود دارد، می‌توانید از مناطق و شهرهایی که در کوئری مورد نظر شما مجبوبیت بیشتری دارند، مطلع شوید.

طریقه بهره برداری از اطلاعات این بخش:

از اطلاعات این بخش می‌توانید برای تبلیغات کلیکی adwords خود استفاده کنید و مناطق و شهرهایی که بیشتر به حوزه فعالیت شما علاقه مند هستند را مورد هدف قرار دهید. همچنین می‌توانید با استفاده از این اطلاعات محتوای کاربردی و سودمندی را برای ساکنین مناطقی خاص تولید و منتشر کنید.

این بخش می‌تواند کمک بسیار زیادی برای بهینه سازی سئو محلی سایت شما باشد زیرا اطلاعات جامع و مفیدی از مردم مناطق خاصی را به شما می‌دهد که به حرفه و حوزه فعالیت شما نیاز بیشتری دارند.

مناطق و شهرهای مرتبط و هدف در گوگل ترندز

5.پیدا کردن موضوعات محبوب و متناسب:

صفحه Trending Searches گوگل ترندز به شما در مورد کوئری هایی که در 24 ساعت گذشته میزان جستجو آن‌ها رشد قابل توجهی داشته است را نشان می‌دهد. در این بخش نیز می‌توانید کشور خود را انتخاب کنید که تا به امروز کشور ایران به این صفحه اضافه نشده است اما در آینده‌ای نزدیک محبوب‌ترین جستجوهای ایرانیان نیز در این صفحه قابل مشاهده خواهد بود.

ترند شدن برخی موضوعات با مناسبت‌ها و اتفاقاتی که می افتد ارتباط مستقیمی دارد بنابراین همیشه به روز باشید و از جدیدترین موضوعات مرتبط با حوزه کاری خود نهایت استفاده را ببرید.

6.تنظیم تقویم محتوا:

میزان جستجوی کلمات کلیدی خاص امکان دارد در روزهایی ثابت و مشخص از سال به اوج خود برسد؛ بنابراین تمامی این موارد را در تقویم محتوایی خود لحاظ کنید و برای تولید متن در مورد آن برنامه داشته باشید. برخی کلمات کلیدی هستند که امکان دارد نقطه اوج آن‌ها در هر ماه تکرار شود در چنین مواقعی برای بهره برداری حداکثری از این فرصت می‌توانید مطلبی در مورد آن تهیه کنید و هر ماه در نقطه اوج، آن را با اطلاعات جدید و به روز، آپدیت کنید.

7.تولید ویدئوی ارزشمند:

در گوگل ترندز می‌توانید جستجوی خود را بر اساس پارامتر یوتیوب انجام دهید تا میزان جستجو کلمات را در ویدئوهای یوتیوب بررسی کنید. اطلاعاتی که این بخش به شما می‌دهد می‌تواند راهنمای خوبی برای انتخاب عنوان جذاب برای فیلم، به کار بردن تگ‌های مناسب و بهینه سازی توضیحات فیلم باشد. برای انجام این کار دقت داشته باشید که می‌بایست محل جستجو را روی worldwide قرار دهید زیرا به علت فیلتر بودن یوتیوب، از لوکیشن ایران پشتیبانی نمی‌شود.

8.بررسی روند رشد برند:

در صورتی که تقویت جایگاه برند و افزایش توجه نسبت به آن برای شما اهمیت زیادی دارد که برای آن سرمایه گذاری‌های زیادی نیز انجام داده‌اید، می‌توانید میزان اثر بخشی کار خود و روند مجبوبیت نام برند خود را از طریق google trends مورد بررسی قرار دهید.

سخن پایانی:

گوگل ترندز ابزاری قدرتمند برای توسعه ایده‌های تولید محتوا است که می‌تواند در جذب ترافیک بیشتر برای وب سایت نیز تاثیرگذار باشد زیرا که ترندهای محبوب را در اختیار شما قرار می‌دهد.

استفاده از google trends در سئو سایت می‌تواند بسیار مفید باشد و همچنین دیدی وسیعی و جامع از وضعیت دیجیتال مارکتینگ روز دنیا در اختیار شما قرار دهد و شما را از اتفاقاتی که در مورد روند رشد یا افت در بازه‌های زمانی مشخص برای یک عبارت و کلمه‌ای خاص رخ می‌دهد، آگاه کند. با google trends موضوعات محبوب را بیابید و در زمانی مناسب از آن‌ها برای تولید محتوا و انجام تبلیغات استفاده کنید و قدم‌هایی مثبت در مسیر پیشبرد برنامه‌های آتی خود بردارید.


موضوعات: بهینه سازی سایت دیجیتال مارکتینگ

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.