رتبه‌بندی الکسا چیست؟ روش هایی طلایی برای بهبود آن!

رتبه‌بندی الکسا چیست؟
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 7 دقیقه

اگر در زمینه سئو و بهینه سازی سایت فعالیت کرده باشید حتما جمله "رتبه الکسا که مهم نیست." را حداقل یکبار شنیده‌اید. سوال اینجاست که اگر مهم نیست چرا رتبه الکسا یکی از اولین مواردی است که برای هر سایت خوبی بررسی می‌کنیم؟ نظر شما چیست آیا بهبود رتبه الکسا یا افزایش رتبه الکسا تاثیری در بیزنس و وب‌سایت ما دارد؟ محوریت این مقاله، الکسا و بررسی آن به عنوان معیاری برای مقایسه وب‌سایت‌ها است. با ما همراه باشید.

الکسا چیست؟

کمپانی الکسا در زمینه تحلیل ترافیک وب فعالیت می‌کند. در واقع بازدید وب‌سایت و رفتار کاربر سایت را آنالیز کرده و خدمات و پیشنهاداتی به منظور بازاریابی اینترنتی ارائه می‌دهد. همچنین سرویس‌هایی باهدف بررسی وضعیت سایت، بهینه سازی، تحقیق کلمات کلیدی و آنالیز رقبا در اختیار وب‌مسترها قرار می‌دهد. اگر بخواهیم گریزی به تاریخچه الکسا بزنیم باید گفت که در سال 1996 به دست بروس گیلیات و بروستر کیل این شرکت تاسیس شد. اولین هدفی که آن‌ها دنبال می‌کردند معرفی وب‌سایت‌ و پیشنهاد آن به کاربران بود. این نکته را در نظر داشته باشید که در آن زمان خبری از موتور جستجوهای قوی مثل امروز نبود و گوگل در 1998 تاسیس شد. چند موتور جستجوی ضعیف در حال فعالیت بودند که کاربران با کمک آن‌ها صفحات وب مورد نظرشان را پیدا می‌کردند.

برای شروع کار الکسا نوار ابزار کاربردی عرضه کرد که روی اینترنت اکسپلور نصب می‌شد و به نوعی ابزار حرفه‌ای محسوب می‌شد و باتوجه به سایت‌هایی که باز می‌کردیم، یک سری سایت پیشنهاد می‌داد. علاوه بر این آمار دیگری مانند تعداد صفحات سایت، تعداد لینک‌های ورودی به سایت و ... هم قابل مشاهده بودند. بعد از مدتی نمایش رتبه هم به آپشن‌های این ابزار اضافه شد.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

اطلاعات در آغاز کار به کمک همین نوار ابزار برای الکسا جمع می‌شد. بعد از مدتی مدیران آن تصمیم به جمع‌آوری اطلاعات روی سرورهای خودشان کردند. هدف از این کار ساخت آرشیوی از محتوای وب بود اما تصمیم بر پیاده‌سازی آرشیوسازی روی یک پروژه دیگر گرفته شد.

سال 1999 الکسا به شرکت آمازون با مبلغ 250 میلیون دلار فروخته شد. این دوره، دوره فراز و نشیب الکسا بود. برای مدتی برنامه تبدیل آن به موتور جستجوی گوگل در سر مدیران کلید خورد و البته با شکست مواجه شد. برای مدتی هم وارد همکاری با گوگل شدند اما این همکاری دائمی نبود و قطع شد.

بالاخره سال 2009 نقطه عطف الکسا شد و این شرکت اعلام کرد که به طور حرفه‌ای تمرکز خود را روی رتبه‌بندی و تحلیل سایت معطوف خواهد کرد. در واقع همان کاری که به خاطر آن راه‌اندازی شد را این سری حرفه‌ای و تخصصی‌تر از قبل انجام داد.

خدمات الکسا شامل چه چیزهایی است؟

خدمات الکسا شامل چه چیزهایی است؟

امروزه هر کس طراحی سایت انجام می دهد چه طراحی سایت فروشگاهی یا چه طراحی سایت شرکتی به رتبه ای که در الکسا کسب خواهد کرد اهمیت می دهد و برای بهبود آن به کمک متخصصین seo تلاش می کند. خدمات الکسا به دو صورت رایگان  و پولی است که در سرویس‌های پولی مواردی مانند تحلیل بازار، تحقیق کلمات کلیدی، تحلیل سایت و سئو و رتبه‌بندی را به کاربر ارائه می‌دهد.

خدمات رایگان هم مواردی مانند پیدا کردن سایت‌های مشابه، لیست رتبه‌بندی سایت‌ها براساس کشور و مشاهده آمار تخمینی سایت را در برمی‌گیرد.

امروز نوار ابزار قدیمی الکسا جای خودش را به افزونه‌ مرورگرهای پرکاربردی مانند کروم و فایرفاکس داده است. وقتی روی آیکون این افزونه در مرورگر خود کلیک می‌کنید، اطلاعات جامعی از وب‌سایت از جمله تعداد بک‌لینک، سایت‌های مشابه، سرعت سایت، رتبه جهانی و کشوری و .... برای شما قابل مشاهده است.

نکته مهم و پرچالش در الکسا همین رتبه‌بندی است. تقریبا بعد از شروع الکسا به رتبه‌بندی وب‌مسترها دو دسته شدند. عده‌ای این رتبه‌بندی را به عنوان یک شاخص مهم در نظر می‌گرفتند و عده‌ای بر این باور بودند که  این رتبه‌بندی درست نیست.

نحوه رتبه‌بندی الکسا چگونه است؟

این کار بر مبنای نمونه‌گیری از چیزی حدود 10 میلیون کاربر اینترنت که از آغاز تاسیس الکسا تا به امروز در حال تغییر و تحول است، انجام می‌شود. جملاتی که حاکی از کم‌اهمیت بودن رتبه‌بندی الکسا مشاهده می‌کنیم، مربوط به زمانی است که داده‌های آن از نوار ابزارش به دست می‌آمد. این روش یک اشکال بزرگ داشت و امروزه خیلی تغییر کرده است. اما مشکل جمع‌آوری دیتا از نوار ابزار کجا بود؟ افراد محدودی این افزونه را نصب می‌کردند. حال این افراد یا به‌واسطه کارشان به عنوان مدیر سایت و یا فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ بودند و یا اینکه از روی کنجکاوی آن را نصب می‌کردند. در کل تعداد کمی آن را نصب می‌کردند و الکسا براساس یک جامعه آماری کوچک دیتای خود را آنالیز و منتشر می‌کرد. این موضوع که عملکرد الکسا را تحت شعاع قرار می‌داد باعث تغییر در سیاست آن در سال 2008 شد.

الکسا نمونه آماری خود را گسترش داد و این کار با جمع‌آوری دیتا از 25 هزار افزونه، نوار ابزار و پلاگین کرد. در ادامه سرویس‌دهنده‌های شخص ثالث هم اضافه شدند و به الکسا دیتا فروختند. ربات‎‌های نرم‌افزاری که مشابه گوگل عمل می‌کنند و با خزش در صفحات سایت آنالیز لینک‌ها، اطلاعات خوبی به دست می‌آورند.

در کنار تمام این‌ها اسکریپت‌های الکسا هم روی سایت‌های زیادی نصب شده است که به آن کمک می‌کند تا دیتاهایی را مستقیم و البته دقیق از وب‌سایت‌ها دریافت می‌کنند.

نحوه محاسبه رتبه سایت در الکسا

نحوه محاسبه رتبه سایت در الکسا

رتبه هر سایت باتوجه به بازدیدکننده منحصربه‌فرد و بازدید صفحه در سه ماه گذشته به‌دست می‌آید. منظور از بازدیدکننده منحصربه‌فرد تعداد کل بازدیدکننده‌هایی است که طی یک شبانه‌روز از سایت بازدید می‌کنند و بازدید صفحه به تعداد درخواست بازدیدکننده برای مشاهده یک سایت است. اگر یک کاربر بیش از یک بار از یک سایت در طول روز بازدید کند، فقط یک بازدید حساب می‌شود.

الکسا از این دو فاکتور استفاده می‌کند و براساس فرمول‌ها و آنالیزهای خودش، عددی را تحت عنوان رتبه سایت به دست می‌آورد.

این رتبه هرروز آپدیت می‌شود اما چیزی که در رتبه‌ سایت مشاهده می‌کنیم،‌ میانگینی از 3 ماه اخیر است. در نهایت روش‌هایی تحت عنوان نرمال‌سازی آماری در این آمار و ارقام اعمال می‌شود و خطا را به حداقل می‌رساند.

میزان اهمیت رتبه الکسا

به طور کلی و خیلی خلاصه می‌توان گفت که رتبه الکسا معیار و تخمین خوبی است ولی زیاد اهمیت ندارد. چرا که دو سایت را نمی‌توان فقط به پشتوانه دو فاکتور رتبه‌بندی کرد. چنانچه قصد مقایسه چند سایت باهمدیگر را داریم، ملاک ما باید وب‌سایت‌های رقبا باشد. سایت‌هایی که خدمات و محصول مشابه دارند. البته در این نوع مقایسه هم باز میزان بازدید و ترافیک سایت معیار خوبی نیست. چه بسا وب‌سایت‌هایی که بازدیدکننده کمی دارند و میزان فروش و سود آن‌ها بیشتر از سایت رقیبشان است.

چطور رتبه الکسای سایت خود را بهبود ببخشیم؟

چطور رتبه الکسای سایت خود را بهبود ببخشیم؟

افزایش بازدید باعث بهبود رتبه الکسا می‌شود اما چگونه بازدید سایت را افزایش دهیم. همانطور که می‌دانید بخش بزرگی از فعالیت‌های ما در زمینه سئو مانند تولید محتوا، لینک‌سازی و .... باهدف حضور در نتایج اول گوگل انجام می‌شود. اینکه کدام‌یک از این موارد تاثیر بیشتری در بهبود رتبه دارد را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

تمرکز ویژه روی تولید محتوای باکیفیت

هنگام تولید محتوا هدف اصلی ما باید مخاطب باشد. برای رفع نیاز او و پاسخ به سوالات او شروع به تولید محتوا می‌کنیم. محتوایی که کاملا یونیک است و خبری از کپی نیست. با تولید محتوا برای مخاطب خود ارزش ایجاد می‌کنید و او را به سمت سایت خود هدایت می‌کنید، به‌واسطه این ارزش‌گذاری است که کاربر راغب می‌شود با سایت تعامل برقرار کرده و به بخش‌های دیگر وب‌سایت مراجعه کرده و از محصولات و خدمات شما دیدن کنند.

لینکسازی مناسب

بک‌لینک به معنای لینک‌هایی است که از وب‌سایت‌های دیگر به سایت شما داده می‌شود. تعداد و کیفیت این بک‌لینک‌ها ارتباط مستقیمی با بهبود رتبه سایت در نتایج موتور جستجوی گوگل است. باتوجه به اطلاعاتی که درباره رتبه‌بندی الکسا منتشر شده است، بک‌لینک سایت شما به وسیله ربات‌های خزنده الکسا شناخته می‌شود. از طرفی بک‌لینک امکان هدایت ترافیک به سمت سایت را دارد. اما توجه داشته باشید، بک‌لینکی که از سایت‌های مرتبط و معتبر گرفته شده باشد، رتبه الکسای را بهبود می‌بخشد.

تحلیل رقبا

آنالیز سایت رقبا به شما اطلاعات خوبی می‌دهد. وب‌سایت آن‌ها را از نظر جذابیت بصری، محتوا، لینکسازی، نحوه معرفی خدمات و محصولات بررسی کنید و نقاط ضعف و قوت آن‌ها را پیدا کنید. چنانچه موردی بود که قابل پیاده‌سازی روی سایت خودتان بود، حتما از آن‌ها استقبال کنید.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی و همچنین بازاریابی شبکه های اجتماعی نقش مهمی در زندگی مردم پیدا کرده است. اکثر ما در طول روز چندین بار سوشال مدیای خود را چک می‌کنیم. با کمک شبکه‌های اجتماعی و حضور مستمر و فعال در آن‌ها، فیدبک خوبی دریافت خواهید کرد و امکان جذب مشتری خواهید داشت. وقتی در شبکه‌های اجتماعی کاربر جذب کنید، با انجام کارهایی مانند قرار دادن لینک سایت خود در پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی، انتشار مقالات و پست‌های وب‌سایت خود در شبکه‌های اجتماعی، ترافیک سوشال مدیای خود را به سمت وب‌سایت خود هدایت خواهید کرد.


موضوع: بهینه سازی سایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.