انواع لینک‌ها

انواع لینک‌ها
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 4 دقیقه

لینک‌ها و بک‌لینک‌ها نقش مهمی در سئو سایت ایفا می‌کنند. شما به عنوان مدیر سایت و متخصص سئو یک وب‌سایت باید به طور مرتب بک‌لینک‌های سایت را آنالیز کنید و اگر بک‌لینک اسپمی به سایت شما ارجاع داده شده بود، خیلی سریع نسبت به حذف آن اقدام کنید. چرا که زیاد شدن این لینک‌ها رتبه و اعتبار سایت شما را کاهش می‌دهند. طوری که زیاد شدن لینک‌های اسپم سایت شما را تا مرز پنالتی شدن هم خواهد برد. در مقاله‌های ودیانا درباره لینکسازی و اهمیت آن صحبت کردیم اما در این مقاله با انواع لینک‌ها آشنا خواهیم شد.

قبلا ما دو نوع لینک یعنی لینک‌های فالو و نوفالو را می‌شناختیم اما گوگل دو نوع لینک دیگر هم به لینک‌ها اضافه کرده است. هر چند از نظر گوگل اتفاقی نیفتاده است و تغییراتی اعمال نشده است اما اضافه شدن این دو نوع لینک برای خیلی‌ها پیامدهای خوب و برای برخی پیامدهای بد داشته است. این دو لینک جدید لینک تولید محتوای کاربران یا UGC و لینک اسپانسر شده یا sponsored است. در این مقاله قصد داریم کمی دقیق‌تر روی مباحث انواع لینک‌ها و ویژگی‌های آن‌ها صحبت کنیم.

انواع لینک‌ها کدامند؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم در حال حاضر 4 نوع لینک داریم:

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

لینک فالو یا دوفالو Dofollow: لینک‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند توسط موتور جستجو دنبال می‌شوند و آن‌ها به این صورت وارد صفحه مقصد می‌شوند. در واقع این نوع لینک‌ها به سایت شما رتبه و اعتبار می‌دهد و سایت شما را تصدیق می‌کند. پس ارزش و امتیاز سایت مرجع برای سایت شما خیلی مهم است. اگر لینک فالو را از سایتی دریافت کنید که امتیاز اسپم بالایی دارد و از نظر محتوایی و معنایی با سایت شما ارتباطی ندارد و یا مزرعه لینک است، به جای تاثیر مثبت روی سایت شما تاثیر منفی خواهد دشت.

لینک‌های نوفالو: این لینک‌ها نقطه مقابل لینک‌های فالو هستند و موتورهای جستجو آن‌ها را دنبال نمی‌کنند.

لینک اسپانسری: دقیقا مفهوم اسپانسر روی لینک‌ها پیاده‌سازی شده است. یعنی لینک‌هایی که با دریافت پول و هدف حمایت در سایت درج می‌شوند.

لینک تولید شده به‌وسیله کاربر: این لینک‌ها توسط کاربر تولید می‌شوند. از جمله لینک‌های UGC می‌توان به لینک درج شده در بخش نظرات و فروم‌ها اشاره کرد.

لینک فالو و نوفالو چیست؟

زمانی که مفاهیم وب و طراحی سایت و لینک‌سازی تازه شکل گرفته بودند، لینک کردن یک عنوان به شکل زیر بود.

<a href=”http://www.example.com”>Example</a>

همانطور که مشاهده می‌کنید، چیزی تحت عنوان اتریبیوت و یا صفت وجود نداشت و خیلی ساده کاربر از یک صفحه به صفحه دیگری هدایت میشد. این مدل لینک‌ها را تحت عنوان لینک‌های فالو می‌شناسیم. چند سال بعد گوگل صفت یا اتریبیوتی تحت عنوان نوفالو را معرفی کرد. اما دلیل معرفی این صفت چه چیزی بود؟
حتما هنگام چرخیدن در اینترنت و صفحات وب‌سایت با کامنتی مانند "وبلاگ خوبی دارید به سایت ما هم سر بزنید" را مشاهده می‌کردید. در این مدل کامنت‌ها اغلب افراد لینک سایت و وبلاگ خودشان را هم درج می‌کردند. حتی با اینکه این روش تقریبا منسوخ شده است بازهم هستند افرادی که از این مدل لینکسازی استفاده می‌کنند. دلیل این کار این است که هر چه سایت شما لینک بیشتری داشته باشد، رتبه و اعتبار سایت نزد گوگل بالا رفته و ترافیک وب‌سایت شما بیشتر می‌شود. اما فراموش نکنید کیفیت لینک‌ها بسیار مهم‌تر از کمیت لینک‌ها است. 

این مدل لینکسازی انقد به کار برده شد که منجر به بروز مشکل و سواستفاده مدیران وب‌سایت‌ها و اسپم کار کردن شد. این روند تاحدی پیش رفت که گوگل در سال 2005 صفت نوفالو را به انواع لینک‌ها اضافه کرد و ساختار لینک‌ها را به شکل زیر تغییر داد:

<a href=”https://sitek.ir/” rel=”nofollow”>sitek</a>

در واقع وقتی از صفت نوفالو استفاده می‌کنیم به ربات‌های موتور جستجو اعلام می‌کنیم که این لینک را در نظر نگیرید. به طور کلی لینک‌هایی که برای سئو سایت ما مهم هستند را فالو و لینک‌هایی که تاثیر بسیار کمی دارند را نوفالو در نظر می‌گیریم. شاید در مباحث مربوط به سئو سایت، لینک نوفالو را کاملا بی‌تاثیر در سئو بدانند. اما با یک مثال نقض می‌توان این دیدگاه را نادرست دانست. فرض کنید لینک نوفالو در جایی درج شده است که هر روز کاربران زیادی روی آن کلیک می‌کنند و ترافیک به سمت سایت هدایت می‌کنند. در این صورت به دلیل افزایش بازدید سایت، رتبه سایت افزایش پیدا خواهد کرد.

لینک‌های sponsored چیست؟

همانطور که از نام این نوع لینک‌ها مشخص است به‌عنوان اسپانسر و برای شناساندن لینک‌ها استفاده می‌شود. هدف از استفاده از این نوع لینک‌ها حمایت مالی، تبلیغ و هر مدل قرارداد حمایتی دیگر است. پس بهتر است برای تمام لینک‌های تبلیغاتی یا هر لینکی که به ازای آن، پول و یا خدماتی دریافت کرده‌ایم، از این صفت استفاده کنیم. برای مثال شخصی طراحی سایت پزشکی انجام داده است و در سایت خود مقالاتی در زمینه پزشکی درج کرده است و به‌واسطه سئو سایت پزشکی رتبه و اعتبار خوبی کسب کرده است، طوری که افراد متخصص در زمینه پزشکی تمایل به تبلیغ کسب‌وکار خود در این سایت داند. پس مدیر سایت در ازای دریافت مبلغی سایت مشتری را تبلیغ می‌کند.

لینک محتوای تولیدی کاربران

UGC به هر لینکی اطلاق می‌شود که کاربران آن‌ها را منتشر می‌کنند. توجه داشته باشید صحبت از کاربران است نه مدیر و یا نویسنده سایت. اگر بخواهیم مثالی از این نوع محتوا بزنیم پست انجمن‌ها، کامنت‌های وب سایت و مقاله‌هایی که در سرویس‌های وبلاگ‌ها منتشر می‌شوند مثال‌های خوبی هستند.


موضوع: بهینه سازی سایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.