شبکه خصوصی لینک سازی یا pbn

شبکه خصوصی لینک سازی یا pbn
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 8 دقیقه

برای سئو و بهینه سازی سایت 3 مدل تکنیک یا روش وجود دارد. روش کلاه سفید یا سئو اصولی و روش کلاه سیاه که از نام آن مشخص است روش استانداردی نیست و در آخر روش کلاه خاکستری را داریم که ترکیبی از این دو روش است.
برای رسیدن به نتیجه مطلوب و مستمر بهتر است تکنیک‌های روش کلاه سفید را انجام دهیم. اما همچنان هستند کسانی که از کلاه سیاه استفاده می‌کنند. یکی از تکنیک‌های کلاه سیاه، شبکه خصوصی لینک‌سازی است. روش کار به این صورت است که چند سایت ساخته می‌شود و از آن‌ها برای لینک‌ دادن و رتبه گرفتن برای یک وب‌سایت اصلی استفاده می‌شود. بعضی از افراد با استفاده از این روش به رتبه خوبی در گوگل دست یافتند، اما با گذشت زمان گوگل وارد عمل شد و الگوریتم پنگوئن را به منظور جریمه کردن چنین وب‌سایت‌هایی در نظر گرفت.
طبق توضیح بالا جایی برای تقلب و یا سئو کلاه سیاه وجود ندارد و مسلما ابهاماتی در رابطه با این ترفند خواهید داشت. با ما همراه باشید تا بیشتر با جزئیات pbn آشنا شوید.

معرفی شبکه خصوصی لینک‌ سازی

پروسه پیاده‌سازی و استفاده از pbn مانند راه رفتن روی لبه یک دیوار است. حتی کوچک‌ترین انحرافی به چپ و یا راست ممکن است باعث نابودی سایت شما شود. در این روش افراد تعدادی سایت و وبلاگ مرتبط با یک سایت اصلی می‌سازند و بعد شروع به درج مطلب در آن‌ها می‌کنند. بعد از مدتی سایت‌ها و وبلاگ‌ها شروع به رتبه گرفتن می‌کنند و گزینه مناسبی برای لینک‌سازی خارجی می‌شوند.

لینکسازی یکی از فاکتورهای مهم و اساسی برای رتبه گرفتن سایت است. اما در بحث لینکسازی دو مورد کیفیت و کمیت لینک‌ها در نظر گرفته می‌شوند. اینکه شما یک بک‌لینک خوب از یک سایت معتبر داشته باشید، بهتر از داشتن 10 بک‌لینک از وب‌سایت‌های ضعیف و اسپم است. در واقع کیفیت لینک انقدر مهم است که نادیده گرفتن آن ممکن است منجر به افت رتبه سایت شما شود.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

pbn که مخفف عبارت Private Backlink Network است به بیان خیلی ساده به مجموعه‌ای از سایت‌ها و وبلاگ‌های ساخته شده گفته می‌شود که به منظور تقویت سایت اصلی و لینک‌سازی از آن‌ها استفاده می‌شود.

نحوه پیدایش شبکه خصوصی لینک سازی

شبکه خصوصی لینکسازی نوعی مزرعه لینک محسوب می‌شود. در بحث مزرعه لینک چیزی تحت عنوان محتوای خوب و باکیفیت نداریم. در واقع تعداد زیادی سایت داریم که با هم در ارتباط هستند و به‌صورت حلقه‌های تودرتو ساخته شده‌اند و به سایت مرجعی لینک‌دهی می‌کنند.
مزرعه لینک تکنیک نوظهوری نیست و افراد زیادی از آن استفاده کرده و نتیجه می‌گرفتند. دلیل این نتیجه گرفتن این بود که در آن دوره الگوریتم‌های گوگل به هوشمندی امروز نبودند و رتبه گرفتن سایت‌ها ارتباط مستقیمی با لینک‌ها داشت. به این صورت که هر چه تعداد این لینک‌ها بیشتر می‌شد، رتبه سایت هم بهبود پیدا می‌کرد. بعد از مدتی گوگل پیج رنک را برای سایت‌ها در نظر گرفت که امتیاز گرفتن از آن به تعداد و کیفیت لینک‌های ورودی وابسته بود.
پیج رنک بهانه‌ای شد تا افراد به روش‌های مختلفی اقدام به لینک گرفتن کنند. روش‌هایی مانند ثبت در لیست سایت‌های دایرکتوری، تبادل لنیک دو طرفه و سه طرفه و ... باعث افزایش رتبه و تاثیر مثبت روی سئو سایت شد. به مرور استفاده از این روش مرسوم‌تر شد. اما با گذشت زمان گوگل متوجه شد که سایت‌هایی که در نتایج نمایش داده می‌شود، محتوای باکیفیتی ندارند و نیاز کاربر را برطرف نمی‌کنند پس در الگوریتم‌های خود تغییراتی اعمال کرد. طی این آپدیت‌ها سایت‌هایی که فقط با هدف بهبود سئو و نه محتوای باکیفیت از لینکسازی استفاده می‌کردند، شناسایی و جریمه شدند.

استفاده از pbn چگونه شکل گرفت؟

پیدایش شبکه خصوصی لینک سازی به زمانی برمی‌گردد که پیدا کردن مزرعه لینک خالی و مرتبط دشوار شده بود وب‌مسترها به فکر ساخت مزرعه‌های شخصی لینک افتادند. استفاده از سرویس‌های رایگان مانند وبلاگ‌ها که بدون پرداخت هزینه‌ای وبلاگ راه‌اندازی میشد، راه‌حل خوب و سریع و البته مقرون‌به‌صرفه‌ای بود. از طرفی سرویس‌های وبلاگدهی پیج رنک بالایی هم داشتند.
این روش نیز بعد از مدتی همه‌گیر شد و باعث کاهش ارزش وبلاگ‌ها از نظر گوگل شد. علنا این روش pbn هم تاثیر خود را از دست داد.
اما کارشناسان سئو ترفند دیگری را یعنی ایجاد شبکه خصوصی لینکسازی تحت عنوان
Private Backlink Network پیدا کرده و گسترش دادند.

بعد از اینکه ارزش و اعتبار وبلاگ‌ها کم شد، وب‌مستران به سراغ روش دیگری یعنی طراحی سایت رفتند. هزینه دامنه و استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوای رایگان مانند وردپرس، ساخت یک سایت را جایگزین ساخت وبلاگ کرد. از طرفی دامنه‌های زیادی وجود داشت که به علت عدم موفقیت یا تغییر فیلد کاری، آزاد شدند و امکان خرید آن‌ها با قیمت پایین وجود داشت. بعضی از این دامنه‌ها چون رنک گرفته بودند، مورد استقبال قرار گرفتند.
در مقابل گوگل نیز الگوریتم‌های خود را برای مبازره با pbn و مزرعه لینک مرتب به‌روزرسانی کرد. طوری که امروز سایت‌هایی که از مزرعه لینک و شبکه خصوصی لینک سازی استفاده کنند، شانسی برای موفقیت طولانی مدت در نتایج گوگل ندارند.
این کشمکش بین وب‌مسترها و گوگل آنقدر ادامه پیدا کرد که در نهایت گوگل کارشناسان خود را موظف دانست که خیلی دقیق و موشکافانه شبکه‌های بزرگ pbn را یافته و آن‌ها را از بین ببرند. بعد از این حجم از حساسیت گوگل، ریسک استفاده از pbn افزایش یافت و بسیاری از سایت‌ها تحت تاثیر آن رتبه و امتیاز خود را از دست دادند. البته این جریان دلیلی بر حذف و یا کنار گذاشته شدن pbn نشد و در نهایت منجر به کاهش تاثیر لینک‌سازی‌های این چنینی و افزایش هزینه‌های ساخت شبکه خصوصی لینکسازی شد.

شبکه خصوصی لینک سازی یا pbn

 معایب خرید و تبادل لینک با سایت‌های دیگر

شاید برای شما سوال پیش بیاید که تبادل لینک خب است یا بد. در پاسخ باید گفت که همه‌چیز به شما و سایت شما مربوط است. اگر شروع کار سایت شما است و کاربران زیادی ندارید و رتبه‌بندی سایت پایین است، تبادل لینک تاثیر مثبتی روی بیزنس شما داشته باشد و کارآمد باشد. اما در مقابل سایت‌های معتبر و بزرگ به‌ندرت از این روش استفاده می‌کنند و تن به ریسک آن نمی‌دهند. چون ممکن است یک اشتباه کوچک آسیب زیادی به سایت و بیزنس آن‌ها بزند. در ادامه معایب این روش را با هم بررسی می‌کنیم.

عملکرد رقبا: رقیبان شما به طور مرتب سایت شما و البته لینک‌های شما را آنالیز می‌کنند و هر جایی که حضور داشته باشید، آن‌ها هم در آن فعالیت خواهند کرد. در این صورت با زحمت و تلاشی که برای پیدا کردن سایت باکیفیت صرف می‌کنید، سایت رقیب خود را هم جلو می‌اندازید.

عملکرد سایت‌های منبع: ممکن است شما امروز سایتی مرتبط با موضوع کاری خود پیدا کرده و اقدام به تبادل لینک با آن کنید، اما بعد از مدتی سایت مرجع استراتژی خود را عوض کند یا ضعیف عمل کند و یا بالکل موضوع محتوایی وب‌سایت خود را به مرور تغییر دهد.

هزینه: هزینه تبلیغات در بعضی از سایت‌های معتبر و مرتبط با بیزنس شما خیلی بالا است.

نوع همکاری سایت مرجع: ممکن است سایتی که از آن لینک دریافت کرده‌اید، با سایت‌هایی در ارتباط و تبادل لینک باشد که از نظر محتوایی با بیزنس شما در ارتباط نباشند و یا حتی کیفیت پایینی داشته باشند. در این صورت شما از سایتی لینک دریافت کرده‌اید که لینک‌های خروجی متنوع و به تعداد بالا و ضعیف دارد.

اختصاص اعتبار به سایت مقابل: با این تبادل لینک درواقع شما لینک سایت‌های دیگر در سایت خود درج کرده‌اید و بخشی از رتبه و اعتبار سایت شما به آن‌ها اختصاص داده می‌شود.

کاهش اثربخشی: چون این لینک‌ها تبادل می‌شوند و در سایت شما هم آدرس سایت طرف مقابل درج می‌شود، پایین آمدن تاثیر در سئو سایت در بلند مدت دور از ذهن نیست.

احتمال کاهش رتبه: احتمال کاهش رتبه و اعتبار سایت شما به دلیل تبادل لینک با سایت ضعیف و کیفیت پایین

جریمه گوگل: احتمال اعمال جریمه گوگل روی سایت شما به دلیل زیاده‌روی در تبادل لینک (برخی وب‌سایت‌ها فقط روی خرید و فروش بک‌لینک فعالیت می‌کنند)

نحوه شناساییpbn  توسط گوگل

گوگل برای اینکه بفهمد از شبکه خصوصی لینکسازی استفاده شده است از چند فاکتور استفاده می‌کند که در ادامه بحث به آن‌ها می‌پردازیم.

1. محتوای وب‌سایت

محتوای سایت‌هایی که می‌سازید بسیار مهم هستند. برای تولید محتوا در هر وب‌سایت پلن و استراتژی مناسب و البته متفاوتی بچینید. هر سایت باید محتوای خاص خودش را داشته باشد. محتوای تکراری برای گوگل به معنای pbn تلقی می‌شود و به‌ این ترتیب در نتایج گوگل به رتبه‌های پایینی نزول خواهید کرد.

2. تبادل لینک

لینک‌های خروجی یکی از فاکتورهایی است که گوگل آن‌ها را آنالیز می‌کند. چنانچه سایت‌های عضو شبکه فقط به یکدیگر لینک بدهند و سعی در تقویت یکدیگر داشته باشند، برای گوگل مشکوک به فعالیت pbn خواهد بود. پس بهتر است علاوه بر سایت‌های خود به سایت‌های مرتبط دیگر هم لینک بدهید.

3. مالکیت دامنه

یکی دیگر از فاکتورهایی که گوگل آن را بررسی می‌کند، مالکیت دامنه است. اگر همه دامنه‌ها به نام یک شخص و یا شرکت باشد، آلارمی به معنای استفاده از شبکه خصوصی لینک سازی برای گوگل خواهد بود. برای حل موضوع مالکیت دامنه 2 راه پیش رو دارید، یا اینکه اطلاعات whois دامنه سایت‌ها را مخفی کنید که باید متحمل هزینه شوید و باعث حساس شدن گوگل به سایت شما می‌شود و یا اینکه دامنه‌ها را به نام افراد مختلفی ثبت کنید.

هاست یا سرور مشترک

وقتی سایت‌های خود را روی یک هاست یا سرور مدیریت کنید، آی‌پی یکسانی برای آن‌ها ثبت می‌شود و این موضوع برای گوگل کاملا قابل تشخیص است. برای تغییر آی‌پی می‌توانید از شرکت‌های مختلفی هاست تهیه کنید و یا اینکه برای هر سایت یک آی‌پی اختصاصی سفارش دهید که البته باید هزینه مجزایی برای این کار پرداخت کنید.

سخن آخر

همانطور که از این مقاله برداشت شد ساخت شبکه خصوصی لینکسازی به ترتیب سه مشکل هزینه‌بر بودن، زمان‌بر بودن و قرار گرفتن در دسته سئو کلاه سیاه را دارد و استفاده یا عدم استفاده از آن تصمیم مدیر سایت است.


موضوع: بهینه سازی سایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.