CDN یا شبکه توزیع محتوا و تاثیر آن در سرعت سایت

Cdn یا شبکه توزیع محتوا و تاثیر آن در سرعت سایت
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 10 دقیقه

یکی از عوامل موفقیت سایت بعد از طراحی سایت خوب، سرعت آن است. سرعت هم برای سئو سایت و هم برای کاربران مهم است. وقتی کاربر خیلی سریع به محتوای مورد نظرش می‌رسد و چیزی که به آن نیاز دارد برایش بارگذاری می‌شود، حس خوبی پیدا می‌کند. بافرض اینکه او در حال بازدید سایت فروشگاهی است، سرعت بالا محرکی است تا او محصولات دیگر سایت را هم مشاهده کند. با این کار تعامل کاربر با وب‌سایت شما هم افزایش می‌یابد. افزایش تعامل کاربر در کنار تجربه کاربری خوب، افزیش فروش و بهره‌وری از سایت را برای شما به ارمغان خواهد آورد.
یکی از فناوری‌های خوب برای افزایش سرعت سایت، شبکه توزیع محتوا یا CDN است. این شبکه سرعت لود وب‌سایت را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. با ما همراه باشید تا در ادامه این تکنولوژی و مزایای آن را با بهم بررسی کنیم.

CDN چیست؟

حتما برای شما هم پیش آمده است که در پروسه سئو سایت وردپرس خود، برای آنالیز سرعت سایت از جی‌تی‌متریکس استفاده کرده باشید و فاکتوری تحت عنوان نداشتن سی‌دی‌ان برای شما نمایش داده شود. اما این تکنولوژی چیست و چه کاربردی دارد؟ اصلا چگونه باید آن را تهیه کرد؟

شبکه توزیع محتوا، شبکه‌ای است که به سرورهای مختلفی در سطح جهان متصل است. نحوه کارکرد آن به این صورت است که یک نسخه کپی از تمام اطلاعات سایت شما در این شبکه‌ها وجود دارد. بر این اساس وقتی که آدرس سایتی که سی‌دی‌ان دارد را در مرورگر خود وارد می‌کنید، محتوای سایت از نزدیک‌ترین شبکه براساس موقعیت جغرافیایی شما برای شما ارسال می‌شود. همانطور که می‌دانید هر چه فاصله کاربر و سرور از هم کمتر باشد، سرعت پاسخگویی سرور به کاربر بالاتر می‌رود. این موارد کنار هم باعث افزایش سرعت بارگذاری سایت می‌شوند.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

با یک مثال موضوع را کمی شفاف‌تر کنیم. فرض کنید اطلاعات یک سایت کانادایی در سروری در کانادا، ذخیره شده است. وقتی شما به عنوان یک کاربر در ایران، اطلاعات این سرور را فراخوانی می‌کنید و برای مثال بخش محصولات وب‌سایت را باز می‌کنید، باید زمانی را منتظر باشید تا اطلاعات از سرور کانادا برای شما که در ایران هستید، فراخوانی شود.
ولی وقتی سایت کانادایی CDN داشته باشد، زمان منتظر ماندن شما خیلی کاهش پیدا می‌کند. چون در این حالت، اطلاعات از نزدیک‌ترین سرور به موقعیت جغرافیایی شما فراخوانی می‌شود. حال این سرور ممکن است در کشورهای همسایه ایران مانند روسیه، ترکیه و ... باشد.

روش کار CDNها چگونه است؟

سی‌دی‌ان‌ها متشکل از سرورهایی هستند که به صورت شبکه زنجیری به هم وصل شده‌اند. این شبکه زنجیری را POP می‌نامند. هر کدام از سرورها در نقطه‌ای از جهان با موقعیت جغرافیایی متفاوت پخش شده‌اند. باتوجه به اینکه تعداد سرورها بسیار است، گستره سرویس‌دهی شبکه‌های توزیع محتوا کل جهان است.  

نزدیک‌ترین سرور به موقعیت جغرافیایی کاربر را سرور لبه یا Edge Server می‌نامند. به همین دلیل وقتی کاربر بازدیدکننده سایت، درخواستی را ارسال می‌کند، به سرور لبه‌ای که به او نزدیک است، وصل شده و به درخواست او پاسخ داده می‌شود. با این اوصاف ما به عنوان مدیر وب‌سایت دیگر نگران سرعت پایین سایت نخواهیم بود و بازدیدکننده هم تجربه کاربری خوبی را تجربه خواهد کرد.

مزایای استفاده از شبکه توزیع محتوا

  • افزیش صفحاتی که روزانه توسط ربات‌های موتور جستجوی گوگل بررسی می‌شوند
  • افزایش سرعت لود وب‌سایت در همه نقاط دنیا، این افزایش سرعت در نسخه موبایل خصوصا خیلی مشهود است
  • افزایش تجربه کاربری خوب و ایجاد حس رضایت در بازدیدکنندگان
  • کاهش حجم تصاویر و بهینه‌شدن عملکرد وب‌سایت برای نمایش محتوای بصری
  • کاهش مصرف پهنای باند و ترافیک هاست و سرور که منجر به عدم کاهش سرعت سایت می‌شود
  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها
  • تاثیر مثبت روی سئو سایت
  • بالا بردن سطح امنیت وب‌سایت و کاهش احتمال حملات سایبری به وب‌سایت

CDN و سئو

همانطور که اشاره کردیم هدف اصلی این شبکه، افزایش سرعت وب‌سایت است از طرفی سرعت سایت یکی از فاکتورهای مهم برای موتور جستجوی گوگل و سئو سایت است. این موضوع انقدر مهم است که اگر سرعت سایت شما پایین باشد، در نسخه موبایل از نتایج گوگل حذف خواهید شد و حجم بالایی از بازدیدکنندگان را از دست خواهید داد. فرض کنیم شما یک سایت فروشگاهی را مدیریت می‌کنید. چنین سایت‌هایی بازدیدکننده‌های نسبتا زیادی دارند که سرعت پایین به منزله از دست دادن کاربر خواهد بود. وقتی دنیای اینترنت مملو از سایت‌هایی است که به‌خوبی به نیاز کاربر پاسخ می‌دهند، دلیلی بر ماندن کاربر در سایت کند وجود ندارد و به سراغ سایت‌های دیگر یعنی رغیب شما خواهد رفت. پس در پروسه سئو سایت فروشگاهی خود به‌هیچ وجه از سرعت غافل نشوید.

سی‌دی‌ان از الگوریتم‌هایی برای کش استفاده می‌کند که با مواردی مانند محتوای کپی و تکراری مبارزه می‌کند. مانند سرعت سایت، کیفیت محتوا هم برای گوگل مهم است و الگوریتم‌های آن در راستای آنالیز سایت شما برای عدم استفاده از محتوای تکراری و بی‌کیفیت فعالیت می‌کنند. پس تاثیر و اهمیت این شبکه برای سئو و بهینه سازی سایت کاملا مشهود است.

شبکه توزیع محتوا و امنیت وب‌سایت

یکی از حملات سایبری خطرناک، DDOS است. در این نوع حملات تعداد درخواست‌های زیادی برای سرور فرستاده می‌شود. طوری که سرور قادر به پاسخگویی نبوده و غیرفعال می‌شود. فرض کنید، تلفن همراه شما قابلیت دریافت 1000 پیامک را داشته باشد ولی شخصی 10 هزار پیامک برای شما ارسال کند. تلفن همراه شما هنگ می‌کند و یا حتی ممکن است سیم‌کارت شما بسوزد. سرور هم به همین شکل منحل می‌شود. ولی وقتی از سی‌دی‌ان استفاده کنید، درخواست‌ها بین سرورهای مختلفی که در سراسر جهان وجود دارد، پخش می‌شوند. با این کار حملات سایبری خنثی می‌شوند و یا از آن‌ها جلوگیری می‌شود.

از یک منظر دیگر باید به این نکته اشاره کرد که اگر هکر قصد از کار انداختن سرور شما داشته باشد، باید تمامی سرورهایی که در نقاط مختلف جهان وجود دارد و یک نسخه کپی از سایت شما روی آن‌ها هست را منحل کند. عملا چنین کاری غیرممکن است و به محض اینکه یک سرور غیرفعال شود، سروری در نقطه دیگر جایگزین شده و مانع از دان شدن سایت شما می‌شود.

چه کسانی به شبکه توزیع محتوا نیاز دارند؟

مزایایی که برای سی‌دی‌ان شمردیم برای همه وب‌سایت‌ها مناسب نیست. در واقع می‌توان گفت فاکتورهایی مانند موقعیت جغرافیایی، اندازه و ترافیک وب‌سایت تاثیرگذار هستند. مثلا بیزنس محلی که خدمات آن محدود به یک موقعیت مکانی خاص و محدود است مثل یک کافی‌شاپ یا شرکت کوچک، با صرف هزینه برای سی‌دی‌ان به دستاورد زیادی نخواهد رسید و با مواردی مانند سئو سایت شرکتی به صورت لوکال سئو، جذب مشتری محلی خواهند داشت و بیزنس خود را به بازار هدف معرفی می‌کنند.
در ادامه کسب‌وکارهایی که استفاده از این فناوری باعث حفظ مزایای رقابتی و بهبود تجربه کاربری می‌شود را با هم بررسی می‌کنیم. بهتر است این بیزنس‌های بعد از ساخت سایت، حتما به فکر تهیه CDN برای سایت خود باشند.

سایت‌های تبلیغاتی

سایت‌های تبلیغاتی چند نوع پلن دارند. مثلا هم کاربر می‌تواند آگهی خود را درج کند و هم اینکه مدیر سایت در ازای دریافت مبلغی آگهی یا بنر تبلیغاتی شخص را در هدر، سایدبار و یا بخش‌های دیگر سایت درج کند. پس تا اینجای کار درک کردید که این سایت‌ها بازدیدکننده‌های زیادی دارند.

از طرفی برای اینکه تبلیغات جذاب و اصطلاحا گیرا به نظر بیاید و نظر مخاطب را به خودش جلب کند، از فایل‌های چندرسانه‌ای مانند گیف، ویدئو و ... استفاده می‌کنند. مسملا این موارد روی سرعت سایت خیلی تاثیرگذار هستند و به منابع زیادی نیاز دارند. سایت آگهی که سرعت پایینی داشته باشد، محکوم به از دست دادن کاربر و درنتیجه متضرر شدن است. باتوجه به رقابت سنگین در حوزه سایت‌های درج آگهی، تعرفه سئو برای سایت‌های آگهی کم نیست. پس بهتر است در کنار سئو و بهینه سازی سایت خود، صرف هزینه برای شبکه توزیع محتوا را هم در دستور کار خود قرار دهید.

سایت‌های تجارت الکترونیک

وقتی صحبت از تجارت الکترونیکی و سایت‌های فروشگاهی می‌شود، منظور بازار هدفی بزرگی به وسعت ایران و یا کشورهای دیگر است. ممکن است سایت فروشگاهی شما محصولات زیادی داشته باشد ولی فراموش نکنید که کاربر کم‌حوصله امروزی در کمترین زمان ممکن باید به محصول مورد نظرش برسد و خصوصیات و جزئیات آن را ببیند و خرید کند. این سایت‌ها مانند سایت‌های آگهی، بازدیدکننده‌های زیادی دارند. پس سرعت سایت نقش کلیدی در موفقیت یک سایت تجارت الکترونیکی دارد.

سایت‌های بازی آنلاین

این سایت‌ها به منابع بالایی نیاز دارند و سرعت سایت برای بازی‌های آنلاین خیلی مهم است. یکی از چالش‌هایی که مدیران این‌ وب‌سایت‌ها با آن درگیر هستند، ارائه بهترین محتوا بدون جلوگیری از افت عملکرد در بازی است. با استفاده از تکنولوژی سی‌دی‌ان، به قابلیت “push zoness” دست خواهید یافت و توسعه‌دهندگان تمام بازی را روی یک سرور سی‌دی‌ان میزبانی می‌کنند.

سایت‌های سرگرمی

در چنین سایت‌هایی استراتژی اصلی سایت حول محور محتوای جذاب و سرگرم‌کننده می‌چرخد. محتوایی که به‌طور مرتب تولید و بروز رسانی می‌شود. مخاطب این سایت‌ها هم به‌واسطه همین محتواست که جذب سایت می‌شوند. پس وجود محتوای کش شده CDN در این سایت‌ها به منظور حفظ انسجام سایت و کاربران، امری ضروری است. وقتی محتوای سایت در چند سرور ذخیره شده و با توجه به موقعیت فیزیکی کاربر به درخواست او پاسخ داده می‌شود، تاثیر خوبی روی ارائه محتوا در سایت‌های محتوا محوری همچون سایت‌های سرگرمی دارد.

چطور شرکت ارائه‌دهنده CDN مناسبی را انتخاب کنیم؟

افزایش سرعت سایت با استفاده از CDN

شرکت‌های زیادی هستند که به صورت ماهانه و یا سالانه این سرویس را ارائه می‌دهند. اما کدام شرکت خوب است؟ چطور انتخاب خوبی داشته باشیم؟ در ادامه فاکتورهایی که باید بررسی کنید را لیست کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

زمان پاسخ DNS در شبکه توزیع محتوا

این فاکتور باید پایین باشد. بعضی از سی‌دی‌ان‌ها ساختار DNS نسبتا پیچیده‌ای دارند که این ساختار پیچیده ممکن است روی سرعت دسترسی مخاطب به محتوا تاثیر منفی بگذارد. وقتی DNS Response Time بالا باشد، ممکن است کاربر نهایی سایت شما را با تاخیر بالایی مشاهده کند. حتی اگر زمان بارگذاری سایت را کاهش دهید، باز هم زمان پاسخ بالا مشکل‌ساز است.

زمان اتصال

با بررسی زمان اتصال مطمئن خواهید شد که سی‌دی‌ان شما اتصالات شبکه با کیفیت بالا و تاخیر کم دارد و چیزی تحت عنوان Packet loss یا از دست دادن بسته اتفاق نخواهد افتاد.

زمان انتظار

این فاکتور هنگام بررسی سی‌دی‌ان‌های مختلف خیلی اهمیت دارد. در واقع با استفاده از آن می‌فهمید که محتوا در لحظه در سرور لبه کش شده است یا سرور لبه باید محتوا را از سرورهای اصلی بگیرد.

این فاکتور مشکلاتی مانند پیکربندی اشتباه در سطح CDN یا سرور اصلی را هم به شما نشان می‌دهد. مسملا عملکرد شبکه توزیع محتوا هنگامی که محتوا پربازدید است و در یک ساعت 100 هزار درخواست شده باشد متفاوت با زمانی ست که محتوا پربازدید نیست و درخواست‌ کمی شده است.

توان عملیاتی

با استفاده از سایت‌ها و ابزارهای تست لود، کاربران زیاد را شبیه‌سازی کرده و نحوه پاسخگویی CDN را نسبت به تعداد کاربر و پهنای باند بررسی کنید. فراموش نکنید که توان عملیاتی تست شبکه نرخ پرش فارغ از حجم فایل، باید بالاتر از سرور اصلی شما باشد.

پشتیبانی

مطمئن شوید که شرکت مورد نظر پشتیبانی خوبی دارد و راه‌های ارتباط با پشتیبانی را بررسی کنید. شرکت‌ها راه‌هایی همچون پشتیبانی تلفنی، ایمیلی و سیستم ارسال تیکت را برای این منظور در نظر می‌گیرند. اما در کنار نحوه پشتیبانی به موارد زیر هم توجه کنید.

  • سرعت پاسخگویی شرکت و حل مشکل شما
  • سطح دانش فنی کارشناس فنی در بخش پشتیبانی
  • میزان مسئولیت ‎پذیری شرکت در مقابل مشکلاتی که شما هنگام استفاده از خدمات آن‌ها داشته‌اید
  • کیفیت و نحوه دسترسی به بخش مدیریت پروفایل و سرویسی که از شرکت تهیه کرده‌اید
  • نحوه ارتباط و پاسخگویی کارشناس پشتیبانی

در نظر داشته باشید که کار شما با خرید CDN به اتمام نخواهد رسید. به صورت مرتب با شرکت ارائه‌دهنده در ارتباط باشید و عملکرد را در مقایسه با سرور اصلی آنالیز و کنترل کنید.

سخن آخر

شبکه توزیع محتوا یک راه عالی و مقرون‌به‌صرفه به منظور کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت و کارایی وب‌سایت است. با استفاده از Content Delivery Network بازدیدکننده شما به نزدیک‌ترین سرور به موقعیت جغرافیایی خود متصل می‌شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به درخواست او پاسخ داده می‌شود. امنیت وب‌سایت نیز با کمک این شبکه افزایش می‌یابد و منحل کردن سرور کار دشوار و غیرممکنی خواهد بود. با انتخاب یک ارائه‌دهنده خوب CDN برای وب‌سایت خود، عملکرد وب‌سایت را بهبود بخشیده و با ایجاد حس خوب در تجربه کاربری بازدیدکننده خود، نتیجه مثبت آن را روی کسب‌وکار خواهید دید.


موضوع: بهینه سازی سایت سئو تکنیکال

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.