چطور نرخ کلیک یا CTR خود را افزایش دهیم

طریقه افزایش نرخ کلیک ctr
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 6 دقیقه

گوگل در بازه‌های زمانی مختلف آپدیت‌هایی روی الگوریتم‌های خود اعمال می‌کند؛ بنابراین در صورتی که قصد دارید سئو سایت خود را تقویت کرده و در مقایسه با رقبای خود جایگاه بهتری داشته باشید، می‌بایست به ctr و یا همان نرخ کلیک کاربران توجه زیادی داشته باشید.

CTR چیست؟

CTR در واقع مخفف Click Through Rate است که ترجمه آن به زبان فارسی، نرخ کلیک می‌شود. اگر تعداد کلیک کاربران روی وب سایت را تقسیم بر تعداد نمایش صفحه سایت خود به کاربران (که این مورد به impression معروف است)، کنیم، مقدار CTR به دست می‌آید.

هنگامی که کاربران عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنند، لیستی از سایت‌های مرتبط به نمایش درمی آید که کاربران با مشاهده آن‌ها، تصمیم به کلیک روی یکی از سایت‌ها می‌گیرند. بنابراین می‌توان گفت که نرخ کلیک درصدی از کاربران هستند که در نتایج جستجوی گوگل در میان لیستی از سایت‌ها، تصمیم به کلیک روی لینک سایت شما می‌گیرند.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

برای دستیابی به مقدار نرخ کلیک، می‌بایست به گوگل سرچ کنسول خود در بخش performance مراجعه کنید که با مشاهده این بخش متوجه خواهید شد که این مقدار برای هر کلمه و هر صفحه متفاوت است. بیشترین سی تی آر معمولاً متعلق به رتبه یک گوگل است که این مقدار برای دسکتاپ نزدیک به عدد 32 درصد و برای موبایل نزدیک به 24 درصد است.

Impression چیست؟

کاربر در گوگل جستجو کرده است و لیستی از سایت‌ها برای وی به نمایش در آمده است، تمام نتایج موجود در صفحه یک، impression دریافت می‌کنند و در صورتی که کاربر وارد صفحه دوم، سوم و ... نتایج بشود، تمامی نتایج موجود در آن صفحه نیز یک impression دریافت می‌کنند؛ بنابراین impression به معنی حضور شما در نتایج جستجو است.

impression و crt چیست

طریقه افزایش نرخ کلیک (CTR)

هنگامی که کاربر لیستی از سایت‌ها را مشاهده می‌کند، در مدت زمان کوتاهی تصمیم به کلیک روی یکی از آن‌ها می‌گیرد و روی سایتی که تناسب بیشتری با نیاز وی دارد، کلیک می‌کند. برای آن که بتوانید در این مدت زمان کوتاه، نظر مخاطب را به سمت جلب خود جلب کنید، می‌بایست نکاتی را رعایت کرده باشید.

اگر شما ctr پایینی دارید، کاری که می‌بایست انجام دهید این است که محتوای سایت را مورد بررسی قرار دهید و اطمینان حاصل نمایید که محتوای شما با آن چه کاربران در گوگل جستجو می‌کنند، تطابق دارد.

فاکتور مهمی که در افزایش نرخ کلیک مؤثر است، ارتباط محتوا با هدف جستجو کاربران است. بنابراین شما می‌توانید با درک هدف جستجوی کاربر، بازدید و ترافیک وب سایت را به میزان چشمگیری تقویت نمایید.

در ادامه به شما کمک خواهیم کرد که چگونه می‌توانید تأثیر مثبت روی ذهن مخاطب داشته باشید و سایت شما سایت انتخابی کاربر برای ورود و دریافت پاسخ به سوالاتش باشد.

1. عنوان صفحه سایت در نتایج جستجو را جذاب بنویسید

عنوان صفحه که در تگ title قرار می‌گیرد، در جلب نظر کاربران تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد. سعی کنید از عباراتی جذاب برای عنوان صفحه استفاده کنید.

با توجه به نوع کسب و کاری که دارید، انتخاب title مناسب، متفاوت است. برای مثال استفاده از عباراتی مانند قدم به قدم، صفر تا صد، ارزان، رایگان و دیگر عباراتی این چنینی می‌تواند شانس سایت شما را برای افزایش ctr به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

2. توضیحات متا را بهینه سازی کنید

توضیحات متا و یا همان description توضیحاتی هستند که در زیر عنوان نمایش داده می‌شوند و توصیفی دقیق و جامع از محتوای صفحه را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. سعی کنید این توضیح را به طریقی بنویسید که مخاطبان را ترغیب به مطالعه متن کامل صفحه کنید.

این توضیحات نیز با توجه به نوع کسب و کار شما می‌تواند متفاوت نوشته شود؛ بنابراین سعی در نوشتن بهترین و جذاب‌ترین description داشته باشید تا در میان لیستی از سایت‌ها، سایت شما انتخاب کاربران برای کلیک باشد و ctr سایت شما افزایش پیدا کند.

3. از schema استفاده کنید

اسکیما و یا همان نشانه گذاری‌های استاندارد، اطلاعات تکمیلی هستند که در کنار عنوان و توضیحات برای کاربران قرار می‌گیرند. یکی از معروف‌ترین نشانه گذاری‌های استاندارد مربوط به سیستم امتیازدهی است که ستاره‌های زرد رنگی هستند که در نتایج جستجو قرار دارند که توجه کاربر را جلب و نرخ CTR را بهبود می‌دهند. با توجه به نوع محتوای خود، می‌توانید مدل‌های مختلفی از اسکیما را به کار برید تا نرخ کلیک خود را افزایش دهید، برای مثال می‌توانید از اسکیمای FAQ نیز استفاده کنید.

4. از آدرس‌های توصیفی و دقیق استفاده کنید

در url صفحه می‌توانید از کلمات کلیدی مد نظر خود استفاده کنید و این مورد جز فاکتورهایی است که می‌تواند تاثیری هر چند اندک روی بهبود CTR داشته باشد. طول آدرس‌ها، مسیر آدرس و دسته بندی‌هایی که در url صفحه لحاظ می‌شود، بسیار حائز اهمیت است. بنابراین سعی در ایجاد دسته‌ها و زیر دسته‌های مناسبی برای سایت خود داشته باشید، آدرس‌هایی حرفه‌ای ایجاد کنید تا با جلب نظر کاربران، نرخ کلیک را افزایش دهید.

5. سئو محلی سایت خود را بهبود دهید

گوگل با توجه به موقعیت مکانی کاربر، نتایج متفاوتی را نمایش می‌دهد. یکی از راه‌هایی که به کمک آن می‌توان ctr را افزایش داد، کار کردن روی سئو محلی است. بنابراین نزدیک بودن مکانی کاربر به کسب و کاری که مد نظر دارد، شانس آن سایت را برای نمایش در جایگاه بالاتر افزایش می‌دهد.

بسیار نیز دیده شده است که کاربران در عباراتی که جستجو می‌کنند نام مکان مورد نظر خود را نیز می‌نویسند که شما می‌توانید با تولید محتوای مناسب در رابطه با کلمات کلیدی که به مکان جغرافیایی خاصی اشاره دارند نیز نرخ کلیک خود را بیشتر کنید.

همچنین می‌توانید با ثبت سایت خود در گوگل مپ و قرار دادن آدرس دقیق وب سایت، ساعت کاری، تلفن و ... خود را در معرض دید بهتر مخاطبانتان قرار دهید

6. سرعت سایت خود را افزایش دهید

اگر تمامی مواردی که در بالا ذکر شد را رعایت کرده‌اید و حال سایت شما برای کلیک انتخاب شده است اما سایت به موقع بارگذاری نمی‌شود و سبب خارج شدن کاربر می‌شود، در این صورت کلیکی برای وب سایت شما ثبت نخواهد شد. بنابراین به سرعت سایت خود توجه زیادی داشته باشید تا تجربه کاربری بهبود پیدا کند و نرخ کلیک افزایش یابد.

تاثیر افزایش CTR روی سئو وب سایت‌ها

افزایش نرخ کلیک روی رتبه بندی نتایج گوگل تأثیر بسیاری دارد. هنگامی که شما در نتایج پایینی گوگل قرار دارید اما به دلیل رعایت تمامی فاکتورهای ذکر شده در این مقاله، کلیک زیادی را دریافت می‌کنید، گوگل با استفاده از الگوریتم رنک برین Rank Brain جایگاه شما را بهبود می‌دهد و شما را در نتایج بالاتر به نمایش درمی آورد. زیرا افزایش CTR برای گوگل نشان دهنده رضایت کاربران از آن سایت است؛ بنابراین به مرور با مشخص شدن این ارزش و اعتبار بالای سایت، شانس کسب جایگاه بهتر افزایش پیدا می‌کند. به صورت کلی با رعایت یک سری نکات می‌توانید جایگاه خود را بهبود دهید و کلیک‌های خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

تاثیر افزایش CTR روی سئو وب سایت ها

سخن پایانی:

یکی از راه‌هایی که می‌تواند ترافیک طبیعی سایت را افزایش دهد، بالا بردن کلیک است. شما می‌توانید با بهبود نرخ CTR سایت، ترافیک طبیعی وب سایت را تا میزان زیادی افزایش دهید و در نتیجه با افزایش تعداد ورودی‌های وب سایت، به کسب و کار خود رونق دهید و درآمد قابل توجهی کسب کنید.

ربات، یکی از راه‌هایی است که برخی افراد برای افزایش نرخ کلیک از آن استفاده می‌کنند تا با ایجاد کلیک‌های غیر واقعی که با ipهای مختلف ایجاد می‌کند، ctr را بالا ببرند. اما این تکنیک نه تنها تاثیری روی بهبود جایگاه ندارد بلکه ممکن است سایت شما جریمه شود و جایگاه فعلی خود را نیز از دست بدهید زیرا گوگل الگوریتم‌های پیچیده‌ای دارد که به راحتی ربات را از کاربر تشخیص می‌دهد.

بنابراین سعی کنید که از روش‌های کلاه سیاه و فریبنده استفاده نکنید زیرا امکان دارد که در کوتاه مدت تأثیر مثبت را شاهد باشید اما در دراز مدت آسیب‌های جدی را به سایت خود وارد کنید که جبران آن سخت و زمانبر باشد. راه‌هایی که برای افزایش نرخ کلیک ctr در این مقاله بیان شد را انجام دهید تا به صورت طبیعی به بهبود وضعیت وب سایت خود کمک کنید.

 


موضوع: بهینه سازی سایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.