سئو کلاه سیاه یا بلک هت چیست

سئو کلاه سیاه یا بلک هت چیست
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 6 دقیقه

سئو کلاه سیاه مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و روش‌هایی است که با هدف فریب ربات‌های موتور جستجوی گوگل و رسیدن به رتبه خوبی آن هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن استفاده می‌شود. شاید در گذشته استفاده از این روش‌ها تاثیرگذار بودند و به کسب رتبه و اعتبار در نتایج گوگل کمک می‌کردند ولی امروز شاهد آن هستیم که گوگل الگوریتم‌های سرسختانه‌ای برای مقابله با هر نوع کاربرد سئو بلک هت به کار می‌برد و اگر سایتی با سئو بلک هت به رتبه و اعتبار برسد مشمول جریمه خواهد شد. در این مقاله به پاسخ سوال " سئو کلاه سیاه چیست" خواهیم پرداخت و روش‌های غیراستانداردی که تحت عنوان seo black hat استفاده می‌شود را با هم بررسی می‌کنیم.

سئو کلاه سیاه چیست؟

در حالت کلی همه تکنیک‌هایی که برای رسیدن سریع به نتایج سرچ گوگل استفاده می‌شود و این تکنیک‌ها با استانداردهای الگوریتم‌های گوگل مغایر هستند را سئو بلک هت می‌نامند. در واقع می‌توان گفت تکنیک‌های بلک هت برای فریب موتور جستجو استفاده می‌شوند تا سایت ما رتبه و اعتبار خوبی در نتایج سرچ گوگل دریافت کند.

اکثر افراد بر این باورند که تکنیک‌های seo black hat فقط به لینک‌سازی خارجی محدود می‌شوند. در صورتی که در پروسه تولید محتوا و لینکسازی داخلی و سئو تکنیکال هم روش‌های کلاه سیاه وجود دارد. با هم در ادامه این روش‌ها را بررسی می‌کنیم.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

تکنیک‌های خطرناک سئو بلک هت

کامنت‌های اسپم

یکی از راه‌های لینک گرفتن از سایت‌های دیگران، گذاشتن کامنت به همراه لینک است. حتما برای شما پیش آمده است که در بخش نظرات سایت خود کامنت‌هایی دریافت کرده باشید که از نظر معنایی و محتوایی به بیزنس و وب‌سایت شما مرتبط نیست. شاید خودتان هم این کار را کرده باشید. این مدل کامنت‌ها را با عنوان کامنت اسپم می‌شناسیم که یکی دیگر از المان‌های seo black hat محسوب می‌شود.
نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که اکثر سایت‌ها لینک‌های ورودی دیگران را چه در بخش نظرات مقالات و چه در دیگر بخش‌ها مثل نظرات محصولات به صورت nofollow در می‌آورند که همه ما می‌دانیم این مدل لینک‌ها تاثیری تحت عنوان بک‌لینک خوب و گرفتن رتبه و اعتبار روی سایت شما ندارند. حتی زیاد شدن این لینک‌ها می‌تواند جریمه گوگل را برای سایت شما به همراه داشته باشد.

از طرفی اگر مدیر وب‌سایتی هستید که از این قبیل کامنت‌ها در سایت شما درج می‌شود و بدون بررسی آن‌ها را تایید می‌کنید تا نمایش داده شوند، در اولین فرصت تمامی این کامنت و لینک‌ها را بررسی کنید. چرا که هم پروژه سئو شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد و هم اینکه جلوه سایت شما در بین کاربران و مخاطبان سایتتان ضعیف و بی‌کیفیت نشان داده می‌شود. ممکن است شما هزینه و انرژی و زمان زیادی برای مواردی مانند تولید محتوا، لینکسازی داخلی و .... گذاشته باشید ولی همین کامنت‌های اسپم سایت شما را دچار مشکل کنند و جریمه شوید.

محتوای کپی

اهمیت محتوای سایت بر هیچ‌کس پوشیده نیست و جمله کلیشه‌ای محتوا پادشاه است را همه ما حداقل یک‌بار شنیده‌ایم. یکی از راه‌های آسان و ارزان برای افزایش رتبه سایت تولید محتوا است. اما نه هر محتوایی! تولید محتوای سایت باید اصولی و درست انجام شود. اینکه محتوای سایت‌های دیگر را کپی کنید و یا تغییرات کوچکی در محتوا داده و آن‌ها بازنشر کنید نه تنها بی‌فایده است بلکه سایت در دسته سایت‌های با محتوای بی‌کیفیت و کپی طبقه‌بندی می‌شود. محتوا یکی از شاخص‌های مهم برای موتور جستجوها است و همیشه سعی در نمایش بهترین محتوا به کاربر دارند.

محتوای کپی نه تنها باعث کاهش رتبه و جریمه شدن توسط گوگل می‌شود، بلکه ارزش و اعتبار شما بین کاربران را هم کم می‌کند و دیگر کاربر به شما اعتماد نخواهد داشت و ترجیح می‌دهد از وب‌سایتی که محتوای اصلی را درج کرده، استفاده کند.

شرکت‌های زیادی هستند که مانند طراحی سایت در تهران، سئو و بهینه سازی سایت را برعهده می‌گیرند. اگر تولید محتوای سایت خود را برون‌سپاری کرده‌اید و نیاز به بررسی محتوا دارید که آیا کپی است یا خیر، بهترین و راحت‌ترین کار، کپی کردن بخشی از متن مقالات خود در گوگل است. نتایج را بررسی کنید، اگر سایتی دقیقا با محتوای شما در نتایج نشان داده شد، احتمال اینکه مطالب سایت شما کپی از سایت‌های دیگر باشند و از سئو بلک هت استفاده شده باشد، بسیار زیاد است.

Cloaking و محتوای غیرقابل مشاهده

این دو روش با هم متفاوت هستند اما در کنار هم بررسی می‌شوند تا ابهامی برای شما پیش نیاید. کلاکینگ به معنای پنهان کردن متن است که بعضی از مدیران وب‌سایت‌ها انجام می‌دهند. در این روش کاربر متنی را مشاهده نمی‌کند ولی موتورهای جستجو متن را می‌بینند.

در مقابل در روش محتوای غیرقابل مشاهده، شخص متنی را همرنگ با بک‌گراندش در سایت درج می‌کند. حال این متن می‌تواند بک‌لینک همرنگ بک‌گراند باشد یا پاراگرفی باشد که کلمات کلیدی سایت به طور مرتب در آن تکرار شده‌اند. این روش سئو کلاه سیاه هم سریعا شناسایی می‌شود و سایت جریمه می‌شود.

فرق این دو روش این است که در بخش محتوای غیرقابل مشاهده، فقط متن اصلاحا بی‌رنگ و مخفی می‌شود درحالیکه در کلاکینگ کدهای جاوا اسکریپت را هم می‌توان مخفی کرد.

خرید بک‌لینک

بک‌لینک گرفتن یکی از فاکتورهای مهم و موثر در بهینه سازی سایت است. اما زمانی خطرناک می‌شود که مدیر سایت شروع به خرید بک‌لینک می‌کند و خیلی بی‌قاعده و بدون اصول این کار را ادامه می‌دهد. تا جایی که ربات‌های گوگل متوجه این روند دریافت غیرطبیعی بک‌لینک می‌شود. خرید بک‌لینک با این ذهنیت که هرچه لینک‌های ورودی بیشتری داشته باشید، سریع‌تر رتبه می‌گیریم و سایت ما در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود، یکی از بدترین روش‌های سئو بلک هت است.

بعضی از افراد فکر می‌کنند با هزینه کردن برای خرید بک‌لینک و رتبه گرفتن دیگر نیاز به کارهایی مانند تولید محتوا ندارند و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و باعث کاهش تعرفه سئو سایت خود می‌شوند. غافل از اینکه الگوریتم‌های هوشمند گوگل به طر مرتب سایت‌ها را رصد می‌کنند و سایت‌هایی که از این روش‌ها برای ارتقا رتبه استفاده کنند، با جریمه گوگل و یا حتی پنالتی شدن مواجه می‌شوند.

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

این روش قبلا روش خوبی برای رتبه گرفتن بود. اما صاحبان وب‌سایت‌ها انقدر در استفاده از کلمات کلیدی زیاده‌روی کردند که دیگر خبری از محتوا و مقاله باکیفیت نبود. مقاله پر از کلمات کلیدی بود و نیاز کاربر برطرف نمیشد. به همین دلیل امروز با اصطلاحی تحت عنوان چگالی کلمات کلیدی روبرو هستیم. یعنی استفاده از کلمه کلیدی در محتوای سایت باید استاندارد و متعادل باشد. وقتی در کلمات کلیدی زیاده‌روی کنید، برداشت گوگل این است که شما قصد دارید تمام ترافیک این کلمه کلیدی را برای سایت خود جذب کنید و محتوای باارزشی ارائه نکرده‌اید. به همین دلیل نتیجه سئو بلک هت و جریمه سایت شما خواهد شد.

ویرایش مقالات سایر وب‌سایت

این روش مانند همان روش محتوای کپی است با این فرق که در این روش فرد، محتوا را عینا کپی نمی‌کند. بلکه بعضی از پاراگراف و یا عبارات را جابجا می‌کند. افراد با این کار قصد فریب دادن ربات‌های گوگل را دارند، غافل از اینکه الگوریتم‌های هوشمند گوگل خیلی زود متوجه این موضوع می‌شوند و سایت اصلی و سایت کپی‌کننده را تشخیص داده و خاطی را جریمه می‌کنند.

سخن آخر

سئو بلک هت تکنیک‌ و استراتژی و روش‌هایی است که به نوعی روش غیرقانونی و غیراستاندارد است. در این روش تمرکز اصلی روی موتور جستجو است و تمرکزی روی کاربر و مخاطب نیست. برای سئو سایت مجموعه‌‌ای از قوانین و استاندارها وجود دارد که با رعایت آن‌ها به رتبه و اعتبار خوبی در نتایج گوگل خواهیم رسید. استفاده از این روش‌ها باعث رتبه گرفتن اصولی و استاندارد می‌شود و دیگر خبری از افت رتبه نیست. برای اینکه رتبه سایت خود را افزایش دهیم باید طبق آخرین آپدیت‌های الگوریتم پیش برویم و همواره به‌روز باشیم.
البته بیشتر افرادی که از سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند با این الگوریتم‌ها و عملکردشان آشنایی دارند اما به آن اهمیتی نمی‌دهند و اصلاحا قصد دارند ره صد ساله را یک شبه طی ‌کنند. به همین دلیل اگر سفارش سئو سایت خود را برون‌سپاری می‌کنید، همواره پروسه سئو سایت خود را آنالیز کنید و اطمینان حاصل کنید که از روش‌های استاندارد برای رتبه گرفتن وب‌سایت شما استفاده می‌شود.


موضوع: بهینه سازی سایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.