نرخ پرش چیست و چگونه آن را کاهش دهیم؟

نرخ پرش چیست و چگونه آن را کاهش دهیم؟
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 10 دقیقه

نرخ پرش، بانس ریت یا Bounce Rate همگی یک معنا را می‌دهند و موضوع بحث این مقاله از ودیانا هستند. تعریفی که متخصصین سئو از این اصطلاح کرده‌اند در یک جمله کوتاه از سمت مخاطب خلاصه می‌شود. آمدم، سرخورده شدم و آن‌جا ترک کردم. این یک تعریف کلی است. همانطور که متوجه شدید، تمرکز نرخ پرش روی رفتار کاربر است. اما اینکه چگونه محاسبه می‌شود و چگونه باید آن را کاهش دهیم، از جمله سرتیترهایی است که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

بانس ریت چیست؟

نرخ پرش یک معیار اندازه‌گیری است برای نرخ کاربرانی که وارد سایت شما شده‌اند اما بدون هیچ تعامل و فعالیتی اقدام به ترک سایت کرده‌اند. وقتی صحبت از عدم تعامل و مشارکت می‌کنیم، منظور این است که کاربر روی هیچ لینکی و یا روی منوها یا دکمه‌های ادامه مطلب کلیک نکرده است. با این اوصاف گوگل آنالیتیکس یا هر پلتفرم دیگری که روی سایت نصب شده، مشارکت و تعاملی از سمت کاربر روی سایت ثبت نمی‌کند. بازدیدهای این کاربران به همان یک صفحه محدود می‌شود و کاربر از صفحات دیگر شما بازدید نمی‌کند. بانس ریت را به عنوان یک معیار برای آنالیز کیفیت محتوای صفحه و ارتباط آن با درخواست کاربر هم می‌توان دانست.

نحوه محاسبه بانس ریت توسط گوگل آنالیتیکس

از تقسیم سشن‌های یک‌صفحه‌ای بر تمام سشن‌ها، بانس ریت محاسبه می‌شود. در سشن‌های یک صفحه‌ای که در این محاسبه در نظر گرفته می‌شود، کاربر فقط همان یک صفحه را مشاهده کرده است و هیچ درخواست دیگری از سمت کاربر به سرور گوگل آنالیتیکس ارسال نشده است.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

بالا بودن نرخ پرش ممکن است به 3 دلیل باشد.

  1. اولین مورد کیفیت محتوا است. محتوای وب‌سایت کیفیت پایینی دارد و کاربر برای مشارکت بیشتر تشویق نمی‌شود و تمایلی برای ادامه دادن در وب‌سایت و بازدید بخش‌های دیگر سایت ندارد.
  2. محتوایی که در سایت نمایش داده می‌شود، با چیزی که کاربر به خاطر آن وارد سایت شده مطابقت ندارد. پس کاربر بلافاصله سایت را ترک می‌کند. مثلا کاربر نمونه سوال رایگان درس هوش مصنوعی را سرچ کرده ولی بعد از ورود به سایت متوجه می‌شود نمونه سوالات پولی هستند و از سایت خارج می‌شود.
  3. سومین حالت این است که کاربر پاسخ مناسبی برای درخواست خود پیدا کرده است و دیگر نیازی به جستجو و چرخیدن در سایت ندارد.

آیا سئو و نرخ پرش با یکدیگر رابطه‌ی مستقیم دارند؟

صحبت‌های زیادی در پاسخ به این سوال گفته شده است اما با صراحت کامل می‌توان بر عدم تاثیر نرخ پرش روی سئو سایت تاکید کرد. اما دلیل این صراحت چیست؟ طبق نظرات چند شخص معتبر از کمپانی گوگل از جمله john Mueller،Gary IllyesوMatt Cutts نتایج گوگل آنالیتیکس، در رتبه‌بندی سایت تاثیری ندارند و گوگل از این نتایج در الگوریتم‌هایش استفاده نمی‌کند. همانطور که می‌دانید دیتاهای گوگل آنالیتیکس تحت تاثیر عوامل مختلفی من‌جمله ربات‌ها قرار می‌گیرد و از طرفی این دیتاها زیاد قابل اعتماد نیستند و می‌توان نرخ پرش را دستکاری است. پس دور از ذهن نیست که گوگل این المان را در نتایج رتبه‌بندی به کار نبرد.
اما تمامی این موارد کنار هم، از میزان اهمیت کاهش نرخ پرش کم نمی‌کنند. برای اینکه بانس ریت کاهش پیدا کند، باید تمام صفحات را از همه نظر از طراحی ظاهری گرفته تا محتوا را بهینه کنید. با این کار بازدیدکننده در سایت شما مانده و با تعاملی که با سایت خواهد داشت، باعث افزایش بهره‌وری و سوددهی بیزنس شما خواهد شد.
از منظر سئو ماندگاری افراد در وب‌سایت شما و خارج نشدن از سایت به خودی خود روی سایت شما تاثیر مثبتی خواهد داشت. این نکته را به یاد داشته باشید، اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس به شما می‌دهد گاهی اوقات به دلایل مختلفی مانند تنظیم غلط، دقیق و درست نیستند. پس طبیعی است که این آمار فقط جنبه نمایشی دارند و از نظر گوگل عاملی برای رتبه‌بندی سایت به شمار نمی‌رود. پس در یک نتیجه‌گیری کلی باید بگوئیم که هر چقدر روی کاهش نرخ پرش تمرکز کنید، به سئو و بهینه سازی سایت خود کمک کرده‌اید.

روش‌های کاهش بانس ریت

تجربه کاربری خوب، نقش مهمی در بانس ریت دارد پس برای کاهش بانس ریت، یک اصل را باید در نظر بگیرد و آن هم جذاب کردن صفحه وب به منظور افزایش تعامل کاربران است. در ادامه نکاتی را با هم بررسی می‌کنیم که استفاده از آن‌ها در کاهش نرخ پرش بسیار مفید است.

راه‌های کاهش نرخ پرش

خوانایی مطالب

محتوای سایت باید با فونت و سایز و رنگ مناسبی باشد طوری که چشم کاربر با خواندن آن اذیت نشود. این مورد در تجربه کاربری خوب نقش مهمی دارد. هم شکل ظاهری محتوا و هم نحوه چینش آن خیلی مهم است. کاربر بعد از ورود به سایتی که تمام محتوا پشت سرهم نوشته شده و جذابیت بصری ندارد یا از رنگ‌هایی مثل زرد و قرمز برای متن استفاده کرده و خوانایی مطلب را کاهش داده، تمایلی به ماندن در سایت ندارد. پس بهتر است برای محتوا از بلاک‌های متنی کوچک، لیست‌ها، ترکیب محتوا و تصویر، المان‌های گرافیکی مرتبط و ... استفاده کنید تا هم چشم‌نوازتر شود و هم اینکه کاربر زمان کمتری برای درک محتوا صرف کند. با انجام این کار، تجربه کاربری خوبی ایجاد خواهید کرد.

سرعت سایت

سایت کند به معنای تجربه کاربری ضعیف است. محتوای وب‌سایت شما باید حداکثر در سه ثانیه لود شود. کاربر کم‌حوصله امروزی تحمل سایت کند را ندارد و بلافاصله از سایت خارج می‌شود. سرعت سایت در نسخه موبایل اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. چون کاربران موبایل خیلی سریع‌تر سایت‌های کند را ترک می‌کنند. علاوه بر این سرعت سایت برای موتور جستجوی گوگل و سئو سایت شما هم حائز اهمیت است. علی‌الخصوص در نسخه موبایل، سایت‌های کند در نتایج سرچ برای کاربران نمایش داده نمی‌شود. اگر از طراحی سایت وردپرس انجام داده‌اید، پلاگین راکت برای افزایش سرعت مناسب است.
فراموش نکنید حتی اگر محتوای خوبی در سایت تولید کرده باشید، سرعت پایین سایت مانع دیده شدن محتوا توسط کاربر می‌شود.

نمایش اعتبار سایت

فرض کنید قصد خرید از یک فروشگاه اینترنتی دارید. قبل از اقدام به خرید چه چیزی را چک می‌کنید؟ اولین چیزی که بیشتر کابران چک می‌کنند، ای‌نماد و در ادامه گواهینامه SSL است. اگر فروشگاه اینترنتی دارید حتما این دو مورد را در سایت خود لحاظ کنید. برای دریافت ای‌نماد باید از طریق وب‌سایت enamad.ir و برای خرید گواهینامه SSL باید از طریق شرکت هاستینگ وب‌سایت خود اقدام کنید.
اگر هم سایت شما فروشگاهی نیست، کیفیت محتوای سایت است که توسط کاربر بررسی می‌شود و میزان اعتبار آن مشخص می‌شود.

جستجوی سریع در سایت

بیشتر کاربران بعد از اینکه محتوای مورد نظرشان را پیدا نکردند، از باکس سرچ سایت استفاده می‌کنند. این مورد بیشتر در وب‌سایت‌های فروشگاهی که محصولات زیادی دارند، اتفاق می‌افتد. پس در بحث طراحی سایت حتما باکس سرچ را در نظر داشته باشید تا هم طراحی شکیلی داشته باشد و هم نتایج رابه درستی نمایش دهد. داشتن چنین قابلیتی شما را در حفظ کاربر و عدم ترک آن‌ها کمک می‌کند.

کاهش تبلیغ‌ها

سایت‌هایی که تبلیغات زیادی دارند، برای کاربر آزاردهنده هستند. اگر تبلیغات انیمیشنی و متحرک باشند، این تجربه کاربری بد دوچندان می‌شود. هنگام استفاده از تبلیغات کاربر را در اولویت قرار دهید. عموما برای تبلیغات بنری از سایدبار سایت استفاده می‌شود. با این کار تمرکز اصلی کاربر هم روی محتوای مورد نظرش خواهد ماند و تبلیغات آزاردهنده باعث ترک صفحه وب نخواهد شد.

مسیریابی آسان و سریع

مسیریابی و رسیدن به محتوای مورد نظر در سایت شما باید به راحتی و سریع انجام شود. مطمئن شوید که همه بخش‌ها اعم از محصولات، مقالات و ... به راحتی در دسترس کاربر است و مسیریابی مبهم و طولانی نیست. در غیر اینصورت کاربر اذیت شده و تجربه کاربری بد منجر به ترک سایت خواهد شد.

تمرکز روی پرسونا

تولید متحوای خوب در هر پلتفرم و حوزه‌ای منوط به شناخت دقیق از پرسونا دارد. باید مخاطب خود را بشناسید و براساس نیازهای او اقدام به تولید محتوا برای وب‌سایت خود کنید. هرچه بیشتر در راستای رفع نیاز و پاسخ به سوالات کاربر، تولید محتوا کنید، تعامل بیشتری با کاربر برقرار کرده و باعث کاهش نرخ پرش خواهید شد. راجع به محصولات و خدمات خود خیلی دقیق محتوا بنویسید، اینکه کاربرد هر محصول چیست و طرز استفاده از آن چگونه است. به سوالات مشتریان خود در قالب مقاله‌های آموزشی پاسخ دهید. خودتان را جای مشتری گذاشته و تمام اطلاعات را با جزئیات هر چه تمام در اختیار مخاطب هدف خود قرار دهید.

استفاده از انواع مختلف محتوا

برای افزایش خوانایی مطالب سایت، استفاده از انواع مختلف محتوا، روش بسیار خوبی است. برای مثال می‌توانید در کنار محتوای متنی، فیلم کوتاهی هم درج کنید. فرض کنید شما طراحی سایت موبایل انجام داده‌اید و هنگام ورود اطلاعات، یک موبایل جدید که تازه به بازار عرضه شده است را در سایت گذاشته‌اید. استفاده از فیلم در توضیحات محصول برای نشان دادن قابلیت‌های منحصر به‌فرد این تلفن همراه، فاکتور خوبی برای ایجاد تجربه کاربری و کاهش نرخ پرش است.

پاپ‌آپ‌ها

استفاده از پاپ‌آپ نیاز به وسواس و تخصص دارد. بیشتر مواقع پاپ‌آپ‌ها برای کاربر آزار دهنده است. حتما تجربه باز کردن سایتی که بلافاصله تعداد بالایی پاپ‌آپ با آن باز می‌شود را داشته‌اید. این پاپ‌آپ‌های مزاحم باعث ترک کاربر می‌شوند و تجربه کاربری بدی دارند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از به‌کاربردن پاپ‌آپ در سایت مقاله اصول استفاده از پاپ آپ در طراحی سایت را بخوانید تا با استفاده درست از پاپ‌آپ هم به هدفتان برسید و هم باعث افزایش نرخ پرش نشوید.

استفاده از پاراگراف‌های کوتاه

هنگام تولید محتوا سعی کنید مطالب را پاراگراف‌بندی کنید. این کار باعث می‌شود خوانایی مطالب شما بالا برود چون محتوای متنی کوتاه می‌شود و درک و ارتباط برقرار کردن با آن برای کاربر شما راحت‌تر می‌شود. پس حتی‌الامکان محتوای خود را در چند بخش به همراه سرتیترهای مرتبط تفکیک کنید.

آپدیت بودن محتوای وب‌سایت

برنامه تولید محتوای وب‌سایت خود را به طور مرتب بروزرسانی کنید و مطالبی که قبلا در سایت خود منتشر کردید را ویرایش و به‌روز کنید. همواره در دادن اطلاعات جدید به کاربر، صاحب قدم باشید. کاربران همیشه به دنبال مطالب جدید و به‌روز هستند. یادتان باشد که محتوا را برای مخاطب تولید می‌کنید، نه برای ربات‌های موتور جستجوی گوگل. با این کار ضمن اینکه مخاطب وفادار جذب می‌کنید، موتور جستجوی گوگل هم به شما اعتماد کرده و رتبه‌بندی خوبی خواهید گرفت.

طراحی جذاب

ظاهر وب‌سایت نقش به‌سزایی در حضور و گردش کاربر دارد. طراحی جذاب و خوب تاثیر مثبتی در جلب اعتماد کاربران دارد. در مقابل سایت‌هایی که طراحی خوبی ندارد و یا از المان‌های به روز برای طراحی استفاده نکرده باشند، مسیر سختی در جلب اعتماد کاربر دارند. شرکت طراحی سایت تهران باید با استفاده از به کاربردن تکنیک‌های تجربه کاربری، طراحی استانداردی برای سایت انجام دهد تا نرخ پرش در سایت کاهش پیدا کند. به عنوان کاربر وارد سایت خود شده و تمامی بخش‌ها و مراحل ثبت‌نام و خرید را بررسی کنید و هر بخشی که نیاز به اصلاح داشت را برای طراح سایت خود ارسال کنید تا مشکل آن را برطرف کند.

تمرکز روی نسخه موبایل

بخش زیادی از ترافیک وب‌سایت‌ها از موبایل است. همانطور که بالاتر اشاره کردیم، کاربران نسخه موبایل کم‌حوصله هستند و خیلی سریع از سایت خارج می‌شوند. پس حتما نسخه موبایل سایت خود را بررسی کنید و از ریسپانسیو بودن تمام قسمت‌ها برای نسخه موبایل و تبلت اطمینان حاصل کنید.

تصاویر محصولات

این مورد بیشتر برای وب‌سایت‌های فروشگاهی مدنظر است. اگر طراحی سایت فروشگاهی انجام داده‌اید، در انتخاب تصاویر خیلی دقت کنید. برای عکس‌برداری از محصولات از تلفن هوشمند با دوربین قوی یا دوربین عکاسی حرفه‌ای استفاده کنید. اگر وقت و تجربه کافی برای عکس انداختن از محصولات خود را ندارید از یک عکاس صنعتی کمک بگیرید. تمام جزئیات محصول باید در تصویر به نمایش گذاشته شود. با درج چند تصویر از محصول، باعث کاهش نرخ پرش خواهید شد و مشتری راحت‌تر برای خرید مجاب می‌شود. از طرفی مشتری به سایت که تصاویر باکیفیتی برای محصولات آپلود نکرده، به سختی اعتماد کرده و چه بسا سایت را ترک کند.

پرهیز از طراحی صفحه شلوغ

هرچه صفحه وب شما شلوغ‌تر باشد، ذهن کاربر بیشتر درگیر می‌شود و تمرکز او کم می‌شود. صفحات خیلی شلوغ به کاربر حس بد عدم یکپارچگی مطالب را می‌دهد. کاربر در مواجه به چنین صفحاتی احساس می‌کند که سخت به هدفش می‌رسد و به همین دلیل صفحه وب را ترک می‌کند. همیشه گرافیک ساده و جذاب را در راس طراحی‌های خود قرار دهید. هنگام استفاده از رنگ‌ها از روانشناسی رنگ بهره برده و از به‌کار بردن رنگ‌ زننده پرهیز کنید.

سخن آخر 

موضوع بحث ما در این مقاله نرخ پرش بود که یکی از اصطلاحات مهم در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. بانس ریت بالا را می‌توان دلیلی بر ضعف محتوای وب‌سایت و تعامل پایین کاربر با سایت دانست. از این رو موارد مختلفی که با استفاده از آن‌ها می‌توان نرخ پرش را کاهش داده و تعامل کاربران با وب‌سایت را افزایش داد را بررسی اجمالی کردیم.


موضوع: بهینه سازی سایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.