تگ ALT و اهمیت آن در سئو سایت

تگ ALT و اهمیت آن در سئو سایت
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
2 سال پیش
زمان مطالعه: 4 دقیقه

شاید تا یک دهه گذشته Alt Text مفهوم مهمی نبود و چه بسا افرادی که رعایت و استفاده از این تگ را چندان چیزی مهم و تاثیرگذاری در پروسه سایت نمی‌دانستند. اما امروزه اکثر قریب به اتفاق متخصصین سئو روی اهمیت نام جایگزین برای تصاویر تاکید دارند و جزو لاینفک مواردی است که برای تمامی پروژه‌های بهینه سازی بررسی و اعمال می‌شود.
طبق آمار و گزارش‌ها، موتور جستجوی گوگل حداقل 200 فاکتور را برای بهینه سازی سایت شما بررسی می‌کند. یکی از این 200 فاکتور، سئو تصاویر شما است که با توجه به تغییراتی که گوگل در آپدیت‌های خود انجام داده است، تمرکز و اهمیت seo تصاویر خیلی بیشتر از قبل شده است. منظور از سئو تصاویر چیست؟ برای بهینه کردن تصاویر خود فقط کافی ست که تگ Alt را برای آن در نظر گرفته و بنویسید. البته برای رسیدن به نتیجه خوب، باید در راستای سئو سایت خود از این تگ استفاده کنید. به این معنا که در استفاده از این تگ باید اصول و قواعدی را رعایت کنید. در این مقاله به طور کلی روی مبحث تگ Alt یا نام جایگزین تصاویر بحث کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

Alt Text چیست؟

Alt Text چیست؟

Alt Text که با عنوان alternative text نیز شناخته می‌شود، یک متن است که محتوای تصویر را برای خزنده‌های موتور جستجوی گوگل قابل فهم می‌کند. همانطور که می‌دانید خزنده‌ها و ربات‌ها قادر به تشخیص و درک محتوای تصاویر نیستند، به همین دلیل تگ متن جایگزین برای رفع این مساله و کمک به سئو تصاویر وارد مفاهیم بهینه سازی سایت شد.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

اهمیت و مزایای تگ Alt چیست؟

تصاویر یکی از آیتم‌های مهم در سئو سایت و البته بسیار حائز اهمیت هستند. موقع آپلود تصاویر با استفاده از تگ Alt، محتوای تصویر را برای موتور جستجوی گوگل قابل درک می‌کنید. با این‌کار چند اتفاق خوب برای سایت شما می‌افتد. اول اینکه وقتی کاربری کلمه کلیدی شما یا کلمه‌ای که مرتبط با نام تصویر شما است را در گوگل سرچ می‌کند، تصویر شما در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود. کاربر روی تصویر کلیک کرده و وارد وب‌سایت شما می‌شود.
دوم اینکه وقتی خزنده‌های گوگل شروع به آنالیز صفحه وب شما می‌کنند، با استفاده از تگ Alt متوجه محتوای تصویر شما می‌شوند. این‌ موضوع برای نمایش تصویر، در بخش تصاویر سرچ کاربر هم نکته خوبی است. در واقع خزنده گوگل می‌فهمد تصویر را برای سرچ چه کلمه کلیدی باید نمایش دهد.
سوم اینکه وقتی به هر دلیلی تصویر صفحه وب شما بارگذاری نمی‌شود، به جای نمایش ارور یا تصویر شکسته، نام تصویر برای کاربر نمایش داده می‌شود.
و اما نکته آخر که خیلی جالب است. افراد نابینا هستند. گوگل همواره با هدف ارائه بهترین محتوا به کاربر مشغول به فعالیت است. یک گروه از این کاربران افراد نابینا هستند. برای این اشخاص ابزارهای گوناگونی طراحی شده است که با استفاده از آن‌ها محتوای وب‌سایت را مطالعه می‌کنند. وقتی شما برای تصاویر نام جایگزین می‌گذارید، این ابزارها به شخص کمک می‌کند تا محتوای آن عکس را درک کند.

استفاده از تگ Alt در سیستم مدیریت محتوای وردپرس

استفاده از تگ Alt در سیستم مدیریت محتوای وردپرس

شاید شنیده باشید که سئو سایت‌هایی که با وردپرس طراحی شده‌اند راحت است و یا زودتر به نتیجه می‌رسیم. نمی‌توان با قطعیت این موضوع را تایید کرد ولی درباره بهینه سازی تصاویر سایت وردپرس باید گفت که در وردپرس کار شما خیلی راحت است. هنگام آپلود تصاویر به راحتی می‌توانید این تگ را برای تصاویر خود تعریف کنید. علاوه بر این اگر تصاویر خود را قبلا آپلود کرده‌اید و تگ Alt برای آن‌ها تعریف نکرده‌اید، جای نگرانی نیست. می‌توانید از بخش رسانه‌ها برای تمامی تصاویر خود تگ Alt تعریف کنید. اگر طراحی سایت شخصی، طراحی سایت فروشگاهی یا سایتی را به صورت اختصاصی انجام داده اید، استفاده از این تگ را هنگام طراحی سایت فراموش نکنید.

نکات مهمی که برای سئو تصاویر سایت خود باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

تمام تصاویر سایت خود، چه تصاویری که تازه آپلود کرده‌اید و چه تصاویری که قبلا در سایت بارگذاری کرده‌اید را بهینه کنید و نام جایگزین برای آن‌ها بگذارید.


برای اینکه نتیجه نسبتا خوبی از تصاویر خود بگیرید، حدود 100 کاراکتر را به بخش توضیحات تصاویر اختصاص دهید.
توضیحاتی که برای تصاویر استفاده می‌شود باید کامل، دقیق و مفید باشد و اصل مطلب و محتوای تصویر را ارائه دهد.
اگر استراتژی خود برای تصاویر سایت را بر مبنای استفاده از کلمات کلیدی گذاشته‌اید، با وسواس و دقت زیاد این کار را انجام دهید. برای مثال می‌توانید از کلمات مترادف و یا کلمات هم‌خانواده استفاده کنید.
برای بهره گرفتن خوب از تصاویر، وقتی یک مطلب را seo می‌کنید و تصویری داخل مطلب می‌گذارید، سعی کنید عنوان سئو را در حداقل یک تصویر استفاده کنید.
در توضیحات جایگزین از عناوینی مانند تصویری از، یک عکس از ... به هیچ وجه استفاده نکنید.
نکته بسیار حائز اهمیت استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در توضیحات تصویر است. با این کار نه تنها به نتیجه مطلوبی نخواهید رسید، بلکه ممکن است نتیجه عکس هم داشته باشد. همیشه و همه‌جا و در هر مرحله‌ای باید تعادل را رعایت کنید.

نتیجه گیری

استفاده از عنوان مناسب در نام جایگزین تصاویر یکی از المان‌های سئو سایت است. البته برای تصاویر فقط این مورد نیست. حجم و سایز تصاویر هم باید بهینه باشند. همانطور که می‌دانید، سرعت سایت برای بهینه سازی مهم است و یکی از عوامل دخیل در سرعت سایت، حجم تصاویر است. اگر تصاویر در فتوشاپ آماده می‌شوند به‌صورت Save for web آن‌ها را ذخیره کنید. همچنین می‌توانید از سایت‌های کاهش حجم به صورت رایگان هم استفاده کنید. در آخر فراموش نکنید راه طولانی در پیش دارید و موارد زیادی را برای انجام بهینه سازی سایت خود باید انجام دهید.


موضوع: بهینه سازی سایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.