سئوکار کیست؟

سئوکار کیست؟
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 7 دقیقه

مسملا هدف اصلی هر شرکت و یا شخصی از طراحی سایت، کسب درآمد و رونق بیزنس است. همانطور که می‌دانید طراحی سایت اولین گام برای رسیدن به این هدف است و با داشتن سایت، کار اصلی شما تازه شروع شده است. شما باید سایت خود را به افراد معرفی کنید. اینکه چطور می‌توان سایت را به مخاطب هدف معرفی کرد چند ین راه دارد. اما در این مقاله محوریت موضوع بحث ما، طبیعی‌ترین و بهترین روش یعنی سئو و بهینه سازی سایت است.
در واقع با استفاده از تکنیک‌ها و استانداردهایی که خود گوگل معرفی کرده است سایت خود را برای موتورهای جستجو و البته کاربر بهینه می‌کنیم.
مانند هر حرفه و تخصص دیگری، سئو نیز به دانش و تجربه نیاز دارد. پس اگر در رابطه با بهینه سازی سایت اطلاعاتی ندارید، بهتر است پروژه بهینه سازی سایت خود را برون‌سپاری کنید و یا اینکه اقدام به استخدام سئوکار حرفه ای کنید. اما سئوکار کیست و یک متخصص سئو چه وظایفی دارد؟ با ما همراه باشید تا به پاسخ این دو سوال مهم بپردازیم.

سئوکار حرفه ای چه کسی است؟

توضیح اینکه شغل سئوکار کیست و مشاور سئو کیست شاید کمی دشوار باشد اما در حالت کلی می‌توان گفت وظیفه او برنامه‌ریزی برای سایت است تا سایت رتبه و اعتبار خوبی در نتایج گوگل دریافت کند. شاید این توضیح کمی گنگ باشد! به همین دلیل موضوع را کمی شفاف‌تر می‌کنیم.

بهینه سازی سایت به ما کمک می‌کند تا خدمات و محصولات خود را به افراد بیشتری معرفی کنیم و وقتی کاربر کلمات کلیدی ما را در گوگل سرچ می‌کند، سایت ما برای او نمایش داده شود. برای مثال اگر طراحی سایت فروشگاه لوازم آرایش را انجام داده‌اید برای بحث بهینه‌سازی با سرچ کلمه کلیدی‌های مربوط به لوازم آرایشی باید سایت شما در نتایج سرچ نمایش داده شود که فروش خوبی داشته باشید.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

کار یک سئوکار این است که سایت و فیلد کاری شما و البته رقیبان سایت شما را آنالیز کند و کلمات کلیدی مهم و اصطلاحا محبوب را پیدا کند. در نهایت متناسب با گزارشی که از سایت شما تهیه می‌کند یک استراتژی خوب برای بهینه سازی سایت تدوین کنند. این استراتژی شامل مقاله‌های مورد نیاز، محتوای سایت، عناوین مقاله‌ها، نحوه لینکسازی داخلی و خارجی و از این دست موارد است.

هدف اصلی و نهایی از انجام این کارها افزایش ترافیک سایت شما است. اما افزایش ترافیک به تنهایی کارساز نیست. کاربر به سمت سایت شما هدایت می‌شود اما المان‌ها و بخش‌های مختلف داخل سایت هم باید به مطابق با استاندارهای UI/UXطراحی شده باشد تا کاربر به راحتی با بخش‌های مختلف سایت ارتباط برقرار کرده و به راحتی بتواند محصول مورد نظرش را بخرد. سئوکار باتوجه به تجربه‌ای که در این حوزه دارد به شما کمک می‌کند تا نقاط عطف و نقاط ضعف سایت خود را هم در زمینه ساختار سایت و هم در زمینه محتوای سایت پیدا و رفع و رجوع کنید.

توجه داشته باشید که برخی از این مشکلات مربوط به ساختار سایت می‌شود و این شرکت طراحی سایت تهران است که موظف به رفع آن است. پس برای انتخاب شرکت یا شخص طراح هم وسواس به خرج بدهید و از پشتیبانی مناسب و خوب آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

وظایف یک متخصص سئو چیست؟

گوگل حدود 200 فاکتور را معرفی کرده است که باید برای سئو سایت آن‌ها را در نظر گرفت. همچنین برای کنترل فاکتورهایی مانند بک‌ لینک‌ها و تولید محتوای منحصربه‌فرد و باکیفیت، الگوریتم‌هایی تحت عنوان الگوریتم پنگوئن، الگوریتم مرغ مگس‌خوار، الگوریتم پاندا و .... را در نظر گرفته است. سایت شما به طور مرتب توسط ربات‌های گوگل رصد و آنالیز می‌شود و هر قدم اشتباهی اعم از دریافت لینک اسپم و محتوای کپی می‌تواند منجر به جریمه سایت شما توسط گوگل شود.
پس واضح است که کار یک سئوکار صرفا درج چند بک لینک و تولید محتوا نیست. کارشناس سئو به طور مرتب سایت و رقبای شما را آنالیز و بررسی می‌کند و کلمات کلیدی پرطرفدار را پیدا می‌کند و مجموعه‌ اقداماتی انجام می‌دهد تا ترافیک سایت افزایش پیدا کرده و کاربران وب‌سایت زیاد شوند و درنهایت باعث رونق کسب‌وکار و فروش شما می‌شود.

پس فاکتورهای زیادی برای بهینه سازی سایت باید رعایت شود و کارشناس سئو باید به‌روز باشد و مطابق با آخرین استانداردهای گوگل روی سایت شما فعالیت داشته باشد. در حالت کلی می‌توان گفت یک سئوکار حرفه ای باید موارد زیر را به درستی درک کند:

  • دلیل اهمیت لینک‌ها چیست و لینکسازی داخلی و خارجی چه قواعد و اصولی دارد؟
  • صرف هزینه برای تبلیغات کلیکی کار معقولی است یا خیر
  • سئو داخلی چیست و چه فاکتورهایی باید در آن به کار برده شود
  • سئو خارجی چیست و چه تاثیری روی سئو سایت دارد
  • به چه طریقی از روش‌های جدید مانند سئو ویدئو می‌توان برای رشد بیزنس استفاده کرد؟
  • اصول تولید محتوا و بازاریابی محتوا چیست؟
  • تاثیر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در رشد بیزنس و سئو سایت به چه صورت است؟

در ادامه بخشی از کارهایی که وظیفه سئوکار حرفه ای است و باید به طور مرتب آن‌ها بررسی و آنالیز کند را مشاهده می‌کنید.

  • بررسی فایل‌ robots.txt و سایت مپ سایت
  • بهینه سازی حجم و سایز تصاویر آپلود شده در سایت از تصاویر اسلایدر گرفته تا تصاویر محصولات و پروژه‌ها
  • بررسی و اصلاح لینک‌های داخلی و خارجی سایت
  • رصد مرتب کلمات کلیدی و رتبه سایت در نتایج گوگل
  • بررسی لینک‌های سایت از نظر طول و نوع محتوا و ....
  • بررسی گوگل آنالیتیکس
  • بهینه‌سازی سرعت سایت
  • تمرکز ویژه روی محتوای سایت و تدوین استراتژی مناسب برای تولید محتوا باتوجه به کلمات کلیدی هدف
  • بررسی سئو محتوای سایت
  • بررسی ساختار کلی سایت
  • بررسی رتبه‌های سایت اعم از دومین آتوریتی، پیج آتوریتی، امتیاز اسپم به طور مرتب
  • تحلیل و آنالیز رقبای سایت
  • رصد ایندکس شدن مطالب و صفحات سایت
  • لینک‌سازی و راهنمایی برای خرید رپورتاژ آگهی در صورت نیاز
  • رصد بک‌ لینک‌های سایت به طور مرتب و از بین بردن اثر لینک‌های مخرب و اسپم
  • انجام کارهای مناسب برای سئو محلی
  • تحقیق و جستجوی کلمات کلیدی پرکاربرد و مرتب به بیزنس سایت
  • آنالیز گزارش‌ها و اخبار گوگل وب‌مستر و از بین بردن اشکالات سایت

تکنیک‌های متخصص سئو

شاید به عنوان صاحب یک کسب‌وکار اینترنتی فرصتی برای انجام کارهای بهینه سازی سایت را نداشته باشید و یا به دلیل اینکه دانش و اطلاعات کافی در این زمینه ندارید ترجیح به استخدام متخصص سئو و یا سفارش سئو سایت را برون‌سپاری کنید.

توجه داشته باشید انجام کارهای سئو به سه روش سئو کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری انجام می‌شود. همانطور که از نام آن‌ها مشخص است کلاه سفید روش‌ها و تکنیک‌های استاندارد گوگل و کلاه سیاه روش‌های غیرقانونی برای کسب رتبه در نتایج گوگل است. روش‌های کلاه خاکستری هم تکنیک‌هایی مابین این دو روش است.

ممکن است شخصی به شما وعده رتبه گرفتن سایت در مدت زمان کوتاهی را بدهد و به صورت تضمینی کار کند. اما اولین چیزی که از یک کارشناس سئو در جواب سوال "چقدر طول می‌کشد تا سایت من در نتایج گوگل رتبه بگیرد"؟ می‌شنوید این است که "در سئو تضمینی وجود ندارد." کاملا درست است، تضمینی وجود ندارد که سه ماه دیگر ساایت شما رتبه بگیرد و در نتایج صفحه اول باشد.

اما هستند افرادی که به صورت تضمینی کار می‌کنند و حتی ممکن است در مدت زمان کوتاهی رتبه سایت شما را بالا ببرند. این موضوع خیلی برای شما خوشایند است اما به شرطی که قرارداد بهینه سازی بلندمدت باشد و برای مدت طولانی در نتایج گوگل باقی بمانید. باتوجه به اینکه اطلاعاتی راجع نحوه عملکرد شخص ندارید، چه اطمینانی هست که از روش‌های استاندارد کلاه سفید استفاده کرده باشد و برای اینکه خیلی سریع به نتیجه برسد، از تکنیک‌های کلاه سیاه استفاده نکرده باشد؟

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در حوزه بهینه سازی سایت دانش نسبی داشته باشید و هر ماه گزارش کاملی از علمکرد متخصص سئو و وضعیت سایت دریافت کنید تا در بلندمدت برای سایت مشکلی پیش نیاید.

سخن آخر

بهینه سازی سایت مانند هر حرفه دیگری نیاز به تخصص و تبحر دارد و با پایبندی به آن‌ها است که رتبه و اعتبار سایت شما افزایش پیدا می‌کند و تاثیر آن را در افزایش درآمد خود خواهید دید. اگر قصد استخدام و یا همکاری با شرکتی برای سئو سایت خود دارید، قبل از هر کاری اطلاعات نسبی راجع به این حوزه کسب کنید و حتما از کارشناس سایت خود درخواست گزارش ماهانه پیشرفت سایت داشته باشید.
با مطالعه مقالات سئو ودیانا می‌توانید اطلاعات نسبتا کاملی راجع به بهینه سازی سایت و اصطلاحات آن به‌دست بیاورید. بعد از اینکه به مفاهیم و اصطلاحات، تسلط نسبی پیدا کردید استخدام سئوکار حرفه ای و کار کردن بلند مدت با او برای شما راحت‌تر خواهد بود.


موضوع: بهینه سازی سایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.