الگوریتم پاندا چیست؟

الگوریتم پاندا گوگل
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
4 سال پیش
زمان مطالعه: 4 دقیقه

الگوریتم پاندا یکی از الگوریتم های رسمی گوگل است که نخستین بار در تاریخ 23 فوریه 2011 راه اندازی شد. هدف اصلی این الگوریتم مبارزه با محتوای بی کیفیت، کوتاه و بی ارزش در نتایج جست و جو و جایگزینی آنها با محتوای باکیفیت و منحصر به فرد بود.

تاریخچه الگوریتم پاندا

همانطور که گفتیم گوگل پاندا نخستین بار در فوریه سال 2011 معرفی شد، نام این الگوریتم در ابتدای راه اندازی الگوریتم کشاورز (Farmer) بود اما پس از مدتی به نام یکی از مهندسان گوگل ناونیت پاندا (Navneet Panda) که تلاش زیادی برای راه اندازی آن داشت نام گذاری شد.

دلیل راه اندازی پاندا گوگل پایین آمدن کیفیت محتوا و افزایش استفاده از مزرعه محتوا که یکی از تکنیک های کلاه سیاه محسوب میشود بود. این مشکل باعث شد که افراد زیادی از نتایج جست و جو رضایت نداشته باشند.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

مزرعه محتوا یا همان Content Farm به وبسایت هایی گفته میشود که با استفاده زیاد از محتوای بی کیفیت و کم ارزش با تعداد بالا سعی در شناخته شدن و پرمحتوا نشان دادن سایت و رتبه گرفتن در نتایج جست و جو دارند.
پس از راه اندازی این الگوریتم، 12 درصد از نتایج جست و جو به طور مستقیم تحت تاثیر قرار گرفتند، به گفته گوگل این الگوریتم تا سال 2015، 25 بار اپدیت داشته است.

پیش از پاندا، گوگل محتوا صفحات را بر اساس طول محتوا و تعداد کلماتی که در آنها استفاده شده بود رتبه بندی میکرد. اما اکنون گوگل کیفیت و ارزش محتوا را مورد بررسی قرار میدهد.

اهداف الگوریتم پاندا

همانطور که گفتیم پاندا گوگل برای مبارزه با مشکلاتی که در نتایج جست و جو وجود داشت، معرفی شد، به طور خلاصه اهداف این الگوریتم مبارزه با موارد زیر هستند.

محتوای تکراری: یکی از اصلی ترین مشکلاتی که با اجرای این الگوریتم از بین رفت، نمایش صفحات دارای محتوای یکسان و کپی در نتایج جست و جو بود. پاندا گوگل با محتوای تکراری مبارزه میکند، محتوای تکراری شامل متن ها و محتوایی است که از سایت های دیگر و یا حتی از صفحات دیگر سایت خودتان کپی شده باشند. به طور کلی میتوان گفت سایت هایی که از محتوای کپی برای پر کردن سایت استفاده میکند هیچ جایگاهی در نتایج جست و جو نخواهند داشت.
محتوای بسیار کم: برخی از سایت ها برای بالا بردن تعداد صفحات ایندکس شده سایت اقدام به تولید محتواهای کوتاه در مورد موضوعاتی مرتبط و متنوع میکنند، و هر یک از صفحات سایت دارای اطلاعات خیلی کمی در مورد هر یک از موضوعات است.
مزرعه محتوا: همانطور که گفتیم همیشه وجود صفحات متعدد در سایت نشان از اعتبار بالای سایت ندارد، مزارع محتوا در ابتدای اجرای این الگوریتم از نتایج جست و جو حذف شدند.
محتوای ضعیف: محتوای ضعیف و دارای اطلاعات غلط که صرفا جهت رتبه گرفتن و لینک سازی و.. ایجاد شده اند هم یکی از مواردی هستند که پاندا گوگل با آنها برخورد میکند.
تبلیغات زیاد در محتوا: محتواهایی که دارای تبلیغات خیلی زیادی باشند و به عبارتی دیگر نسبت تبلیغات به محتوا در این صفحات بیشتر باشد.
محتوای غیر مرتبط با موضوع: یکی از مشکلات رایج پیش از اجرای این الگوریتم، محتوای غیر مرتبط با موضوع بود، ممکن بود شما عبارت "رزو هتل" را سرچ میکرید اما پس از ورود به سایت تنها با تبلیغات مواجه میشدید.
محتوای ایجاد شده توسط کاربران: این صفحات معمولا صفحات وبلاگ ها و انجمن های اینترنتی هستند که توسط کاربران ایجاد شده اند و هیچ گونه اطلاعات معتبری در این آنها وجود ندارد.
وبسایت های گزارش شده توسط کاربران: شامل وبسایت هایی که به هر دلیلی توسط کاربران بلاک و گزارش شده باشند.

چطور بفهمیم توسط پاندا گوگل جریمه شده ایم؟

اگر وبسایت شما یکی از مواردی که بخش قبلی گفتیم را داشته باشد، و الگوریتم پاندا تشخیص دهد که کیفیت محتوا وبسایت شما پایین است، امتیاز پایینی به کیفیت سایت خواهد داد و توسط پاندا جریمه خواهید شد.

جریمه این الگوریتم Site-Wide است، به معنی که تمام صفحات و کلمات کلیدی ارگانیک سایت را تحت تاثیر قرار میدهد. یعنی اگر بخشی از سایت شما دارای محتوای بی کیفت و کم ارزش باشد، کل سایت جریمه خواهد شد. در صورتی که توسط پاندا جریمه شوید هیچ هشداری در سرچ کنسول دریافت نخواهید کرد. به همین دلیل در ادامه نشانه هایی برای تشخیص جریمه این الگوریتم را بررسی میکنیم.

کاهش شدید ترافیک وبسایت به صورت تدریجی، در این حالت رتبه صفحات سایت به طور تدریجی کاهش پیدا خواهد کرد. و پس از مدتی ممکن است سایت از نتایج حذف شود.

کاهش رتبه کلمات کلیدی از صفحه 1 به صفحات 2 و 3 به صورت ناگهانی هم یکی از نشانه های جریمه پاندا است.
البته توجه داشته باشید که همیشه کاهش ترافیک یا رتبه سایت به دلیل جرایم گوگل نیست، و دلایل دیگری مانند: عدم فعالیت در سایت، آپدیت الگوریتم های دیگر و وجود رقیب جدید میتوانند باعث کاهش رتبه کلمات کلیدی شوند.

رفع پنالتی گوگل پاندا

اگر مطمئن هستید توسط الگوریتم پاندا جریمه شده اید باید از روش هایی برای بر طرف کردن مشکل و رهایی از پنالتی پاندا استفاده کنید. احتمالا سایت شما یکی از شرایط زیر را دارد:

  1. شما محتوا با ارزش و منحصر به فرد تولید میکنید، اما در کنار آن تعداد زیادی خبر، مقاله و.. نیز از سایت های دیگر کپی میکنید و داخل سایت قرار میدهید.
  2. هیچ محتوای ارزشمندی در سایت شما وجود ندارد و همه محتوای سایت از وبسایت های دیگر کپی شده اند.

اگر سایت شما به دلیل اول پنالتی شده باشد، پیشنهاد میکنیم در ابتدا تمام محتوای بی کیفیت و کپی سایت را حذف کنید و با استفاده از Remove URLs آدرس آنها را از گوگل حذف کنید. و یا محتوای کپی سایت را noindex کنید. و سعی کنید از این پس محتوای با کیفیت تولید کنید تا سایت بتواند به صورت تدریجی رتبه کسب کند. برخی از اقدامات به شرح زیر هستند

  • تولید محتوای با کیفیت و با ارزش به صورت منظم
  • ویرایش محتوای قبلی سایت و اطمینان از کپی نبودن و انتقال اطلاعات
  • کمتر استفاده کردن از تبلیغات در سایت
  • تولید محتوای مرتبط با موضوع سایت و رعایت اصول سئو
  • استفاده از تگ های noindex، nofollowو کنونیکال برای جلوگیری از تکراری شدن محتوا



موضوع: بهینه سازی سایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.