الکسا چیست؟ روش های بهبود رتبه الکسا

بهبود رتبه الکسا
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 7 دقیقه

الکسا یکی از ابزارهایی است که هر کارشناس سئویی از آن استفاده می‌کند. در واقع ابزاری برای آنالیز سایت است که تمام سایت‌های موجود در سطح اینترنت را بررسی کرده و با توجه به فاکتورهایی از جمله بازدید، سایت را  رتبه‌بندی می‌کند. این رتبه‌بندی هم در سطح کشور و هم در سطح جهانی انجام می‌شود.
اگر آدرس سایتی را در سایت الکسا وارد کردید و یا از تولبار آن برای آنالیز سایتی استفاده کردید و نتیجه‌ای مشاهده نکردید، فقط یک دلیل دارد و آن اینکه اطلاعاتی که alexa از سایت مدنظر شما دریافت کرده، خیلی کم است و امکان آنالیز آن‌ها وجود ندارد. استفاده از این ابزار خیلی راحت است و مانند گوگل وب‌مستر نیازی به ثبت سایت ندارید. اما با ثبت‌نام در سایت alexa به جزئیات بیشتری دسترسی دارید.

رتبه الکسا

برای اینکه رتبه سایت خود در alexa را مشاهده کنید، دو روش وجود دارد. روش اول مراجعه به سایت است. وارد سایت alexa می‌شوید و در باکس مشخص شده، آدرس سایت موردنظرتان را وارد می‌کنید. کمی صبر کنید تا اطلاعات سایت شما نمایش داده شود.

نمایش اطلاعات سایت در الکسا

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

روش دوم استفاده از تولبار است. افزونه الکسا را دانلود کرده و روی مرورگر خود نصب کنید. زمانی که سایت شما لود شده است، روی آیکون این افزونه کلیک کنید تا جزئیات سایت شما نمایش داده شود.

نمایش رتبه سایت در الکسا بار

معیار رتبه در الکسا

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که معیار این ابزار برای رتبه دادن به سایت‌ها چیست؟ با توجه به اطلاعاتی که در سطح وب منتشر شده است، 2 معیار برای این کار وجود دارد. معیار اول ترافیک وب‌سایت شما است. هر چه تعداد کاربران بیشتری به وب‌سایت شما مراجعه کنند، بهبود رتبه الکسا شما قطعی‌تر است. معیار دوم به تعداد صفحات بازدید شده توسط کاربر شما بستگی دارد. هر چه صفحات بیشتری مشاهده شود، رتبه و رنک بهتری به سایت شما اختصاص داده می‌شود.

alexa چگونه متوجه آمار بازدید می‌شود؟

آمار و ارقامی که این شرکت درباره بازدید منتشر می‌کند، با کمک تولبارهای مرورگر کاربر است. یعنی اگر شما تولبار الکسا را روی مرورگر خود داشته باشید، هر دفعه‌ای که به یک وب‌سایت مراجعه می‌کنید، برای آن سایت آمار بازدید ثبت می‌شود. البته این آمارها فقط به این یک تولبار محدود نمی‌شوند. چیزی حدود 25000 افزونه مختلفی که افراد در مرورگرهای خود نصب کرده‌اند، دیتای مفیدی در اختیار alexa قرار می‌دهد. به غیر از افزونه‌ها، خیلی از افراد با سرتیفیکیت کردن سایت خود در الکسا، آمار بازدید دقیق سایت خود را در اختیار آن قرار داده‌اند.

دست‌کاری کردن رتبه و رنک‌

عنوانی که مشاهده می‌کنید، درست و البته رایج است. با اینکه alexa یک ابزار کارآمد بین مدیران وب‌سایت‌ها و کارشناسان سئو برای بررسی میزان محبوبیت سایت است، اما باید توجه داشته باشید که رنک پایین همیشه به معنای محبوبیت سایت نیست. رتبه و اعداد و ارقام در این alexa قابل دست‌کاری هستند. اما چگونه؟ همانطور که کمی بالاتر اشاره کردیم، یکی از معیارهای رنک، بازدید سایت است. راه‌های فراوانی برای بالا بردن بازدید و ترافیک غیرطبیعی سایت وجود دارد. متاسفانه شرکت‌هایی زیادی هستند که از این روش با شعار بهبود رتبه الکسا در کوتاه‌ترین زمان استفاده می‌کنند.

حتما برای شما هم پیش آمده است که سایتی را باز کنید و یا روی یک دکمه کلیک کنید و چندین پنجره از سایت‌های گوناگون باز شوند. با این کار شما به عنوان بازدیدکننده برای آن سایت‌ها محسوب می‌شوید. این کار یکی از روش‌هایی است که ترافیک غیر ارگانیک به سمت سایت هدایت می‌کند. 

برای پروژه‌های سئویی مانند سئو سایت پزشکی و سئو فروشگاه اینترنتی که نیاز به تعامل مفید با مخاطب دارید، به‌کار بردن چنین روش‌هایی برای افزایش بازدید و بهبود رتبه الکسا، موجب آسیب جدی به برند و بیزنس شما می‌شود. چرا که کاربران از پاپ‌آپ‌ها و بازدیدهای اجباری بیزار هستند و باعث آزار آن‌ها می‌شود. بیشتر کاربران در مواجه به چنین پاپ‌آپ‌های غیر اصولی، بلافاصله اقدام به بستن تب‌ها می‌کنند. ربات‌های گوگل متوجه این موضوع می‌شوند و سئو سایت شما بابت این جریان، امتیاز منفی می‌گیرد.

ممکن است برای پروسه طراحی سایت تهران و در ادامه تولید محتوا زحمت و وقت زیادی را صرف کنید، اما با یک اشتباه کوچک در تبلیغات، تمام زحمات شما به هدر برود. سعی کنید در انتخاب شرکت یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ دقت کنید. هر ایده و ترفندی را به راحتی قبول نکنید و تا حد امکان اصول و استاندارها را دنبال کنید.

مفهوم Bounce Rate

در بحث بهینه سازی سایت، Bounce Rate را به معنای نرخ پرش می‌شناسیم. نرخ پرش که با نام‌های دیگری مانند نرخ گریز، نرخ فرار کاربر و نرخ دفع کاربر هم شناخته می‌شود، یکی از المان‌های مهم در بحث بهینه سازی و تجربه کاربری است.

اما منظور از نرخ پرش چیست؟ نرخ پرش در الکسا به‌صورت درصدی نمایش داده می‌شود. درصدی از تعداد بازدید کنندگان سایت شما که فقط یک صفحه از سایت را مشاهده کرده‌اند و سپس از سایت خارج می‌شوند. هر چه این درصد کمتر باشد، بهتر است. alexa این آمار را هم مانند آمار بازدید با المان‌هایی مانند تولبار خود محاسبه می‌کند. با توجه به اینکه alexa امکان آنالیز ترافیک سایت از طریق تلفن همراه را ندارد و هر روز بر این ترافیک افزده می‌شود، تخمینی بودن آمار نرخ پرش آن، دور از ذهن نیست. ممکن است مخاطبان سایت شما، خانم‌هایی باشند که بیشتر با تلفن همراه از سایت استفاده می‌کنند. عملکرد و نحوه بازدید آن‌ها در نتایج رنک شما اعمال نمی‌شود. پس نرخ پرش شما یک عدد تخمینی است.

اهمیت رتبه الکسا

فارغ از اهمیت این رتبه، شما باید همواره در راستای بهترین بودن در حوزه کاری خود فعالیت کنید. وقتی بهترین کیفیت را به کاربر ارائه دهید. مخاطب و بازدید خوبی جذب خواهید کرد. با این کار رتبه alexa سایت شما هم کاهش پیدا خواهد کرد.

 اهمیت alexa به نوع فیلد کاری سایت شما بستگی دارد. مثلا برای سایت‌هایی با حوزه کاری خبرگزاری، هزینه کردن برای کسب رتبه خوبی، امری معقول است. درآمد این نوع وب‌سایت‌ها از طریق تبلیغات است. همه مردم دانش فنی ندارند و وقتی قصد هزینه برای تبلیغ در چنین سایت‌هایی دارند، اولین اقدام آن‌ها آنالیز رتبه alexa سایت است. رتبه بالا برای این سایت‌ها به منزله از دست دادن مشتری خواهد بود. پس فیلد کاری یکی از دلایلی است که افراد هم به دنبال بهبود سئو سایت خود و هم بهبود رتبه الکسا سایت خود هستند و کارشناس سئو با توجه به این دو مورد اقدام به برآورد تعرفه سئو می‌کند.

تاثیر رتبه الکسا در سئو

شاید این طور به نظر برسد که رتبه alexa روی سئو سایت شما تاثیر داشته باشد. وقتی سایتی را بهینه سازی می‌کنیم، ترافیک طبیعی و افزایش بازدید خواهیم داشت. از طرفی یکی از معیارهای alexa بازدید سایت شما است. با این وجود نتیجه می‌گیریم وقتی بهینه سازی سایت خوب پیش می‌رود، رنک سایت هم کاهش پیدا می‌کند و این دو با هم ارتباط مستقیمی دارند.

این قانون همیشگی است مگر در یک استثنا. سایت شما به خوبی بهینه شده و افزایش بازدید دارید ولی سایر سایت‌ها هم به موازات شما، پیشرفت کرده و بازدید خوبی کسب کرده‌اند. در این صورت رتبه الکسا تغییر نخواهد کرد. فراموش نکنید در رتبه‌گرفتن، سایت شما نسبت به سایت‌های دیگران آنالیز می‌شود و این رتبه و امتیاز نسبی است.

کاهش رتبه الکسا به منزله بهبود سئو است؟

قبل از پاسخ به این سوال باید ببینیم ین کاهش رتبه به چه دلیلی اتفاق افتاده است. 4 احتمال وجود دارد.
بازدید فیک: اگر همانطور که بالاتر اشاره کردیم با روش‌های غیرارگانیک اقدام به خرید بازدید شده باشد، هیچ تغییری روی سئو سایت اعمال نشده است.

کاهش ترافیک سایر سایت‌ها: بعضی اوقات تغییری روی بازدید سایت شما اتفاق نیفتاده ولی سایر سایت‌ها کاهش بازدید و افزایش رتبه alexa داشته‌اند. مسلما در این حالت هیچ تغییری در سایت تحت عنوان بهینه سازی انجام نشده است.

تبلیغات گوگل: اگر بازدید از طریق گوگل ادورز گرفته شده باشد هم باز نمی‌توان گفت سئو بهبود یافته است. البته نباید منکر تاثیر گوگل ادورز در بهینه سازی سایت شد. فرض کنید کاربر با تبلیغات گوگلی، از سایت شما خرید کرده است. از خدمات شما راضی بوده و مجددا به سایت شما مراجعه می‌کند. مسملا این عملکرد روی سئو سایت شما تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

کار کردن روی سایت: در این حالت ترافیک دریافتی سایت، به‌واسطه تولید محتوای خوب، لینک‌سازی اصولی، آپدیت مطالب قدیمی و این قبیل موارد است. اگر با این روش رتبه alexa کاهش پیدا کرده باشد، به جرات می‌توان گفت که این بهبود رتبه الکسا با بهبود سئو همراه بوده است.

در یک نتیجه‌گیری کلی می‌توان گفت با بهینه سازی سایت برای موتور جستجوی گوگل، رتبه alexa کاهش می‌یابد ولی عکس این قضیه را نمی‌توان با قطعیت درست دانست. یعنی کاهش رتبه alexa به معنای بهبود سئو سایت شما نخواهد بود.


موضوع: بهینه سازی سایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.