لینک سازی چیست؟ و چرا مهم است؟

لینک سازی چیست؟ و چرا مهم است؟
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
4 سال پیش
زمان مطالعه: 9 دقیقه

تفاوتی نمیکند که در لینک سازی تازه کار باشید یا مدتی اینکار را انجام داده باشید، در این مطلب میتوانید اطلاعات مفیدی در مورد لینک بیلدینگ کسب کنید. چشم انداز سئو و لینک سازی همواره در حال تغییر است، امروزه ایجاد لینک های با کیفیت بالا اهمیت بالایی در سئو و بهینه سازی سایت برخوردار است. اگر می‌خواهید در دنیای آنلاین به رقابت بپردازید و از رقبایتان پیشی بگیرید نیاز به درک و اجرای کمپین های با کیفیت بالا ضروری است، در این آموزش هر چیزی که باید در مورد لینک سازی بدانید را در فصول ساده توضیح داده ایم، امیدواریم این آموزش برای شما مفید باشد.

تعریف لینک سازی

لینک سازی فرآیند دستیابی به لینک‌ها از طریق وب سایت‌های دیگر به خودتان است. یک هایپر لینک (که معمولاً لینک نامیده می‌شود) راهی برای کاربران و موتورهای جست و جو است تا بین صفحات اینترنت جستجو ‌کنند. موتورهای جستجو از لینک‌ها برای خزیدن در وب استفاده می‌کنند؛ به عنوان مثال لینک ها این امکان را به خزنده های گوگل میدهند تا بین صفحات وبسایت ها حرکت کنند.

تکنیک های بسیاری برای لینک سازی وجود دارد، با این حال کارشناسان سئو بر این باورند که اینکار یکی از سخت ترین کارهایی است که در مسیر بهینه سازی سایت انجام میشود، به همین دلیل آنها همواره تلاش خود را میکنند تا بتوانند بر هنر ساختن لینک های باکیفیت مسلط شوند، اگر میخواهید در اینکار از رقبایتان پیشی بگیرید در ادامه این نوشته با ما همراه باشید.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

لینک سازی چیست؟

چرا لینک سازی در سئو و بهینه سازی سایت اهمیت دارد؟

آناتومی یک هایپر لینک

برای درک اهمیت لینک سازی، مهم است که ابتدا اصول چگونگی ایجاد یک لینک را درک کنیم، اینکه چگونه موتورهای جستجو لینک را می‌بینند، و آنچه آن‌ها می‌توانند از آن‌ها تفسیر کنند.

ساختار لینک

شروع تگ لینک: یک تگ لنگر (anchor ) نامیده میشود( بنابراین “a” ) این تگ لینک را باز می کند و به موتورهای جستجو می گوید که این تگ یک لینک است.

مکان ارجاع لینک: "href" مخفف "مراجعه به لینک hyperlink referral" است، و متن داخل علامت های نقل قول URL را نشان می دهد که لینک به آن اشاره می کند. نیازی نیست همیشه در این بخش آدرس یک صفحه را وارد کنید،url می تواند آدرس یک تصویر یا یک فایل برای دانلود باشد. گاهی اوقات، چیزی غیر از URL را مشاهده می کنید، که با یک علامت # آغاز می شود. اینها لینک‌های محلی هستند، که شما را به بخش‌های مختلفی از صفحه‌ای که در حال حاضر روی آن هستید ، منتقل میکند. و نمایانگر id شناسه تگ دیگری در صفحه هستند.

متن قابل مشاهده / انکرتکست : کلمه یا عبارتی که کاربران در صفحه مشاهده میکند و در صورتی که بخواهند لینک را باز کنند باید روی آن کلیک نماید. این متن معمولاً به شکل های مختلف قالب بندی می شود تا بتواند از متنی که آن را احاطه کرده است، متمایز شود. غالباً با رنگ آبی و یا زیرخط دار مشخص میشود تا به کاربران علامت دهد که این یک لینک قابل کلیک است.

بسته شدن تگ لینک: این سیگنال ها پایان تگ لینک به موتورهای جستجو است.

معنای لینک‌ها برای موتورهای جستجو

به طور کلی متورهای جست و جو برای دو هدف از لینک ها استفاده میکنند.

برای کشف صفحات وب جدید

وقتی موتورهای جستجو صفحات وب را کرال یا مشاهده میکنند، می‌توانند محتوای آن صفحات را استخراج کرده و آن را به ایندکس های خود اضافه کنند. به این شکل، آن‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا یک صفحه از کیفیت کافی برای رتبه‌بندی را دارد یا خیر؟ موتورهای جستجو فقط به محتوای صفحه نگاه نمی‌کنند؛ آن‌ها همچنین به تعداد لینک‌هایی که از آن صفحه به وب سایت‌های خارجی داده شده و کیفیت آنها نگاه می‌کنند. به طور کلی زمانی که وب سایت‌های با کیفیت بالا به شما لینک می‌دهند، احتمال بیشتری وجود دارد که شما در نتایج جستجو رتبه خوبی بدست آورید.

لینک‌ها به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی، به گوگل اجازه می‌دهد تا بر بازار موتور جستجو در اواخر دهه ۱۹۹۰ مسلط شود . یکی از بنیانگذاران Google ، لری پیج ، PageRank را اختراع کرد که گوگل از آن برای اندازه‌گیری کیفیت یک صفحه براساس تعداد بک لینک های آن استفاده می‌کرد. سپس این مقیاس اندازه گیری به عنوان بخشی از الگوریتم رتبه‌بندی کلی مورد استفاده قرار گرفت و به سیگنال قدرتمندی تبدیل شد، زیرا روش بسیار خوبی برای تعیین کیفیت یک صفحه بود. زیرا براساس این ایده بود لینک می‌تواند به عنوان یک رای اعتماد به یک صفحه در نظر گرفته شود، این تئوری بدین صورت است که وقتی شخصی به وب سایت دیگری لینک میدهد، به طور موثر می گوید که این منبع سایت خوبی است. در غیر این صورت، به آن لینک نخواهند داد، همان طور که شما دوست خود را به یک رستوران بد نمیفرستید. با این حال، کارشناسان سئو خیلی زود کشف کردند که چگونه page rank و نتایج جستجو برای کلمات کلیدی انتخاب شده را دستکاری کنند.

گوگل به طور فعال در تلاش برای پیدا کردن راه‌هایی برای کشف وب سایت‌هایی بود که نتایج جستجو را دستکاری کرده بودند و شروع به به روزرسانی های منظم الگوریتم های خود کرد، که به طور خاص هدف آنها از فیلتر کردن و یافتن وب سایت‌هایی بود که لایق رتبه بالا نبودند.

این امر همچنین منجر شد که گوگل تعدادی از تکنیک‌های ساخت لینک را که پیش از این خوب پنداشته می‌شدند کم کند. این تکنیکی بود که گوگل در واقع در یک مقطع توصیه کرد، اما توسط کارشناسان سئو مورد سوء استفاده و استفاده بیش از حد قرار گرفت، بنابراین گوگل جلوی ارزش گذاری توسط این نوع لینک ها را گرفت.

اخیراً، Google رتبه بندی وب سایتهایی را که سعی در استفاده بیش از حد از این تکنیکها - که اغلب به آنها بهینه سازی گفته می شود – در لینک سازی خود دارند، مجازات کرده است.

به روزرسانی های منظم الگوریتم پنگوئن گوگل یکی از این نمونه‌هاست. ما الگوریتم کاملی را که گوگل از آن برای تعیین نتایج جستجوی از آن استفاده می‌کند را نمی دانیم - این "اطلاعات محرمانه " شرکت است، با وجود این حقیقت، اتفاق نظر کلی بین جامعه SEO حاکم است.

تمام آن چیزی که باید دربارۀ لینک های nofollow بدانید

لینک ها دارای ویژگی هایی هستند، یکی از این ویژگی ها nofollow است که میتواند به تگ لینگ اضافه شود، اگر شما یک کاربر باشید، متوجه هیچ تفاوتی بین لینک های معمولی و نوفالو نخواهید شد . اما اگر به کدهای لینک نگاه کنید ، کمی متفاوت خواهد بود:

به rel = "nofollow" توجه کنید. درواقع این به Google می گوید که هیچ PageRankارزشی را از طریق این لینک به URL هدف منتقل نکنید. در واقع، شما به Google می گویید که به این پیوند اعتماد نکند و آن را کمتر در نظر بگیرد.
بنابراین، نباید به اعتبار این لینک کمک کند. پس گفته میشود گوگل در رتبه بندی بر اساس بک لینک های یک صفحه لینک هایی که دارای خاصیت نوفالو هستند را در نظر نمیگیرد!

دلیل اصلی استفاده یک سایت از nofollow به سناریوهایی مربوط می شود که در آن سایت فاقد کنترل کامل بر لینک هایی است که به صفحات آن اضافه می شود. مثلا شما در سایتتان بخشی برای نظرات دارید و نمیدانید که آدرس وبسایت های کاربرانتان چیست و قرار است به چه صفحاتی لینک بدهید، در این حالت بهتر است که از لینک های نوفالو استفاده کنید. معمولا در موراد زیر از لینک های نوفالو استفاده میشود.

  • نظرات وبلاگ
  • پست های انجمن
  • نظرات کاربر مهمان
  • صفحات ویکی قابل ویرایش (به عنوان مثال ویکی پدیا)
  • امضاهای کاربران در انجمن و سایت

اگر کاربران می توانند بطور آزاد پیوندهایی را به هر یک از این مکان ها اضافه کنند، و به دلیل تعداد بالای آنها، کنترل کردن تک تک آن لینک ها واقعاً عملی نیست. بنابراین، به منظور جلوگیری از ایجاد اسپم، مدیران سایت ها اغلب اقدام به استفاده از ویژگی nofollow برای کلیه لینک های ارسال شده توسط کاربران دیگر می کند.

استفاده دیگر از مشخصه nofollow برای تبلیغ کنندگان است تا از لینک‌هایی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده‌است استفاده کنند. بنابراین، اگر یک بنر تبلیغاتی را در وب سایتی خریداری کنید که با شما در ارتباط است، گوگل می‌گوید که ویژگی nofollow باید اضافه شود تا آن‌ها بدانند که نباید از این لینک اعتباری دریافت شود. ایده بکار رفته در اینجا به این صورت است که شما می‌توانید از طریق خریدن تبلیغات که شامل لینکها در وب سایت‌های دیگر می‌شوند ، از نتایج آن بهره‌مند شوید.

اخیراً گوگل این مفهوم را گسترش داده‌است تا لینک‌های بهینه در انتشار ، دایرکتوری ها، مقاله ها، و تبلیغات را شامل شود.

اینها نمونه‌هایی هستند که در آن‌ها استفاده از nofollow کاملاً مناسب است. به لحاظ کار، شما باید بدانید که لینک‌هایی که مشخصه nofollow دارند احتمالا ً به رتبه‌بندی‌ سایت شما به صورت مستقیم کمک نخواهند کرد.

کاربران معمولی که از سایت شما بازدید میکنند هیچگاه متوجه فالو یا نوفالو بودن لینک ها نخواهند شد، چه بسا روی لینک ها کلیک کنند و وبسایتی که به آن لینک داده شده است را بازدید کنند. پس میتوان نتیجه گرفت که لینک های نوفالو برای اهداف تبلیغاتی بسیار مناسب هستند اما در سئو بهتر است که میزان لینک های فالو سایت بیشتر از نوفالو باشد.

لینک سازی چگونه باعث پیشرفت کسب و کارهای اینترنتی میشود؟

همانطور که گفتیم، لینک‌ها سیگنال های بسیار مهمی هستند که موتورهای جستجو برای تعیین رتبه‌بندی‌ها از آنها استفاده می‌کنند. بنابراین، ما می‌دانیم که افزایش تعداد لینک‌های با کیفیت بالا در وب سایت می‌تواند به طور قابل‌توجهی شانس رتبه‌بندی را افزایش دهد. با این حال، لینک سازی مزایای دیگری نیز دارد، که ، ممکن است کم‌تر به آنها توجه شود، اما هنوز هم لایق توجه است.

بهبود کسب و کار با لینک سازی

 

ساخت روابط

لینک سازی اغلب می‌تواند باعث دسترسی به دیگر وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها باشد. این دسترسی اغلب به ترویج چیزی مربوط می‌شود که شما تازه خلق کرده‌اید، مانند قسمتی از محتوا و یا یک اینفوگرافیک. یک هدف مشترک ساخت لینک این است که یک لینک دریافت کنید، اما نکته مهمتری هم وجود دارد، ساخت لینک ها به شما این امکان را میدهد تا روابط بلندمدت با اینفلوئنسرهای مهم در صنعت خودتان ایجاد کنید، و این روابط می‌تواند به این معنا باشد که کسب‌وکار شما به شدت مورد ‌اعتماد قرار می‌گیرد. این به خودی خود ارزشمند است، حتی اگر دریافت بک لینک را برای یک لحظه فراموش کنیم، زیرا با این کار طرفداران واقعی برای کسب‌وکار خود مییابیم.

دریافت ترافیک

ما در مورد تاثیر لینک‌ها در رتبه‌بندی‌ها صحبت کرده‌ایم اما تاثیر لینک‌ها بر دریافت ترافیک چیست؟ یک لینک خوب از یک وب سایت با تعداد بازدیدکننده بالا می‌تواند منجر به افزایش ترافیک شود. البته اگر لینک ساخته شده در یک وب سایت مرتبط باشد احتمال دارد این افزایش ترافیک منجر به افزایش فروش نیز شود. دوباره تاکید میکنیم که ارزش یک لینک فقط در سئو نیست و میتواند باعث جذب مشتری هم شود.

برندینگ

لینک سازی خوب می‌تواند به ایجاد برند شما کمک کند و شما را به عنوان یک مرجع در جایگاه خوبی اثبات کند. برخی از تکنیک‌های لینک سازی مانند ایجاد محتوا وجود دارند که می‌توانند تخصص شرکت شما را به مردم نشان دهند.

برای مثال، اگر شما یک بخش از محتوای مبتنی بر داده‌های تخصصی ایجاد کنید و آن را منتشر کنید، شانس خوبی برای معرفی خودتان در صنعت خواهید داشت و میتوانید تخصص خود را نشان دهید و با دیگران در حوزه کاری تان ارتباط برقرار کنید که باعث شناخته شدنتان خواهد شد.

نکات مهم در لینک سازی

پیش از اینکه اغاز به لینک بیلدینگ کنید باید یک صفحه یا کلمه ارزشمند را در نظر بگیرید، این صفحه میتوانید صفحه اصلی سایت و کلمه کلیدی میتواند نام برند شما باشد. پیش از آغاز کمپین لینک بیلدینگ حتما لندینگ پیج ها و کلمات کلیدی مهمتان را بیابید و براساس آنها شروع به فعالیت کنید، زیرا لینک سازی غیر هدفمند نه تنها به بهبود رتبه شما کمک نخواهد بلکه ممکن است باعث پنالتی سایت هم شود.

منبع: MOZ.COM


موضوع: بهینه سازی سایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.