نام دامنه روی سئو سایت تاثیر می‌گذارد؟

نام دامنه روی سئو سایت تاثیر می‌گذارد؟
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
2 سال پیش
زمان مطالعه: 8 دقیقه

وقتی قصد ورود به دنیای کسب‌وکارهای اینترنتی دارید، برای اولین گام باید نام مناسبی برای سایت خود انتخاب کنید. البته مشاوره طراحی سایت پیشنهاداتی نیز به شما خواهد داد. انتخاب دامنه مناسب نقش مهمی در بیزنس و جایگاه برند شما دارد. نام دامنه روی سئو سایت شما هم تاثیرگذار است اما اینکه چه تاثیری دارد و چه نکاتی را برای انتخاب نام دامنه باید رعایت کرد را در این مقاله بررسی می‌کنیم.

نام دامنه همان نام اینترنتی سایت شما است و انتخاب صحیح و درست آن برای هر کسب‌وکاری مهم و حیاتی است. بهتر است نام دامنه با کسب‌وکار شما مرتبط باشد و یا اینکه الهام گرفته از فیلد کاری شما باشد. برای مثال برای طراحی سایت شرکتی بهتر است اسم شرکت ارتباطی با نام دامنه داشته باشد یا برای طراحی سایت پزشکی درخصوص حوزه پزشکی در دامنه یاد شود و ... طراحی سایت شخصی هم که تکلیفش مشخص است! یکی از ویژگی‌های دامنه خوب، در درجه اول مرتبط بودن و سپس ماندگاری در ذهن کاربر است. در ادامه به فاکتورهای مهمی اشاره کرده‌ایم که باید در رابطه با انتخاب نام دامنه آن‌ها رعایت کنید.

انواع دامنه‌ها از نظر پسوند

انواع دامنه‌ها از نظر پسوند

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

دامنه‌های زیادی با کاربردهای مختلف در سطح اینترنت وجود دارد که باتوجه به فیلد کاری خود می‌توانید اقدام به ثبت آن‌ها بکنید. یک‌سری دامنه وجود دارد که مختص به کشور خاصی هستند مثلا دامنه .ir فقط برای کشور ایران است و هر دامنه‌ای که با این پسوند مشاهده می‌کنید به این معناست که در کشور ایران و توسط یک ایرانی ثبت شده است. گروه دیگری از دامنه‌ها مختص ارگان‌ها و سازمان‌ها هستند. برای مثال سازمان سنجی از دامنه org برای سایت خود استفاده کرده است که بیانگر سازمانی بودن این سایت است.
هر دامنه از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول دامنه و بخش دوم پسوند آن است. برای مثال دامنه وب‌سایت ابزار سئو یعنی abzarseo.com دارای دامنه abzarseo و پسوند .com است. همانطور که گفته شد نام دامنه مهم است اما در انتخاب پسوند هم باید به نکاتی توجه کرد. مثلا وقتی فیلد کاری سایت شما عکاسی است، انتخاب پسوندی که برای خدمات شبکه است منطقی و معقول نیست. در ادامه برخی از پسوند‌های پرکاربرد را مشاهده می‌کنید.

پسوند com: دات کام، یکی از دامنه‌هایی است که به گوش خیلی از افراد آشنا است. com مخفف عبارت Commercial  است و معنای آن تجاری است. پس برای کسب‌وکارهایی با فیلد کاری معرفی محصول، شرکت، ارائه خدمات و هر فعالیت تجاری دیگری مناسب است.

پسوند biz : این پسوند مخفف کلمه Business به معنای تجارت است. پس شرکت‌های تجاری که در حوزه تجارت الکترونیک مشغول به کار هستند بهتر است از این پسوند استفاده کنند.

پسوند org: این پسوند که مخفف عبارت Non-Profit Organization است به معنای سازمان غیرانتفاعی است. اما منظور از سازمان غیرانتفاعی چیست؟ سازمان‌هایی مانند محیط زیست و سازمان‌های فعال در زمینه کارهای بشردوستانه و ... که مقاصد تجاری ندارند جزو این دسته از سازمان‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند.

پسوند info: این پسوند که مخفف کلمه Information است برای ارائه اطلاعات استفاده می‌شود. یعنی سایت‌هایی که از این پسوند استفاده می‌کنند باید در یک حوزه خاص اطلاعات جامع و کامل و اختصاصی به کاربر خود ارائه کنند.

پسوند gov: مخفف کلمه Government به معنای دولت است. پس طبیعتا بیشتر سایت‌های دولتی از این پسوند برای وب‌سایت خود استفاده می‌کنند.

پسوند edu: این پسوند برای وب‌سایتی با هدف ارائه اطلاعات آموزشی مانند آموزش زبان مناسب است. edu مخفف Education به معنای آموزش است.

پسوند int: از این پسوند برای سازمان‌های بین‌المللی استفاده می‌شود. در واقع int مخفف کلمه International   و به معنای بین‌المللی است.

پسوند ir: پسوندهای دو حرفی عموما مختص دامنه‌های محلی هستند. برای مثال اگر سایتی با پسوند .iq مواجه شدید، آن سایت مربوط به کشور عراق است و یا پسوند us. برای ایالت متحده آمریکا است. به همین روال دامنه ir هم مختص به کشور ایران است و اگر قصد ثبت دامنه با این پسوند دارید باید در سایت نیک ثبت‌نام کرده و شناسه مختص به خودتان را دریافت کنید.

پسوند net: این پسوند مناسب افرادی است که در زمینه خدمات اینترنتی فعالیت می‌کنند و مخفف کلمه Network به معنای شبکه است.

تاثیر طول عمر و قدمت دامنه در سئو سایت

تاثیر طول عمر و قدمت دامنه در سئو سایت

دامنه قدیمی اعتبار بیشتری نزد گوگل دارد؟ سوالی است که برای خیلی از افراد پیش آمده است. قبل از پاسخ دادن به آن یک مثال را با هم بررسی کنیم. شما قصد خرید کیک از یک قنادی را دارید. دو انتخاب پیش روی شما است. یک خرید از یک قنادی قدیمی، دو خرید از یک قنادی تازه تاسیس. شما قصد خرید کیک با کیفیت و تازه دارید که مواد اولیه خوبی داشته باشد، پس احتمال اینکه از قنادی قدیمی خرید کنید بیشتر است. اما با کمی پرس‌وجو متوجه می‌شوید که قنادی جدید علاوه بر اینکه کیک‌های باکیفیتی تهیه می‌کند، طرح‌های جذاب و زیبایی را برای کیک‌ها استفاده می‌کند. حال احتمال خرید از کدام قنادی بیشتر می‌شود؟

طول عمر دامنه هم به همین روال است. طول عمر دامنه روی سئو سایت تاثیر دارد ولی تاثیر آن خیلی چشم‌گیر نیست. اگر شما سایت جدید راه‌اندازی کنید و تمام استانداردها و اصول فنی را رعایت کنید، می‌توانید از سایت با قدمت دامنه 10 سال هم سبقت بگیرید. پس دلیلی بر اصرار به داشتن سایتی با دامنه قدیمی وجود ندارد و این قدمت را با به کاربردن اصول و ترفندهای سئو پر کنید.

یک نکته دیگر که در رابطه با عمر دامنه باید بدانید این است که منظور از طول عمر دامنه، زمان ثبت دامنه نیست. ممکن است دامنه‌ای را 5 سال پیش ثبت کرده باشید ولی به تازگی در آن مطلب منتشر کرده باشید، عمر دامنه از زمانی که مطلب روی سایت گذاشته شده است، محاسبه می‌شود.

تاثیر سابقه دامنه روی سئو سایت

تاثیر سابقه دامنه روی سئو سایت

اگر دامنه مورد نظر شما ثبت شده است یا قصد استفاده از دامنه‌ای که قبلا ثبت شده است دارید تا از اعتبار آن استفاده کنید، سابقه دامنه را حتما بررسی کنید. دامنه‌ای که قبلا چند مالک داشته است برای گوگل اعتبار پایینی دارد. از طرفی ممکن است اقدام به خرید دامنه‌ای کنید که قبلا پنالتی شده است و یا امتیاز اسپم آن بالا است. خرید چنین دامنه‌ای و استفاده از آن قطعا ایده خوبی نیست.

اگر دامنه قبلا پنالتی شده باشد، خارج شدن از پنالتی کار نسبتا دشواری است. امتیاز اسپم بالا نیز همین مشکل را دارد و بیزنس و سئو سایت شما تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت.

اگر قبلا دامنه‌ای ثبت کرده‌اید و سایت شما پنالتی شده است، گوگل به شما به عنوان یک اسپمر نگاه می‌کند. بهتر است در چنین مواقعی دامنه سایت خود را به نام یک فرد دیگر ثبت کنید تا دید منفی گوگل روی بیزنس شما اعمال نشود.

تکنیک‌های لازم برای انتخاب نام دامنه مناسب

تکنیک‌های لازم برای انتخاب نام دامنه مناسب

نام دامنه نقش مهمی در بیزنس شما دارد و باید برای انتخاب آن دقت کنید. انتخاب نام نامناسب هم از نظر مالی و  هم از نظر زمانی به بیزنس شما آسیب می‌زند. شاید با خودتان بگوئید که این نام موقتی است و بعد از مدتی آن را تغییر می‌دهم. اما این طرز فکر اشتباه است. شما مدتی برای برندسازی و معرفی سایت خود به مشتری وقت و انرژی و هزینه صرف کرده‌اید و حالا باید با یک برند جدید تمام این کارها را انجام بدهید. از طرفی تمام لینک‌های وب‌سایت هم باید عوض شوند که این لینک‌ها هم شامل لینک‌های داخلی، لینک‌سازی خارجی و لینک‌سازی داخلی سایت است. به طور کلی تمام زحمات شما برای بازاریابی، سئو و بهینه سازی سایت به هدر می‌روند و باز باید از نقطه صفر شروع کنید.

پس بهتر است تکنیک‌های انتخاب نام دامنه مناسب را بدانید و مطابق با آن‌ها نام مناسبی را انتخاب کنید.

مرتبط بودن: نام وب‌سایت شما باید بیزنس و حوزه فعالیت شما را معرفی کند. در واقع این نام باید به این صورت باشد که وقتی کاربر آن را شنید، بدون اینکه محتوای سایت شما را ببیند، ذهنیتی راجع به نوع فعالیت شما داشته باشد. رعایت این فاکتور باعث می‌شود، کاربر هم راحت‌تر اسم سایت شما را به خاطر بسپارد.

نداشتن صورت‌ها نوشتاری مختلف: اینکه دامنه شما چند نوع املا داشته باشد هم کاربر را گمراه می‌کند و هم فرصتی برای سودجویان است تا از برند تجاری شما سواستفاده کنند. برای مثال تجارت شما در زمینه فروش آنلاین ماهی است و قصد استفاده از کلمه فروش در نام دامنه خود دارید. به چند روش می‌توان فروش را نوشت؟ FoForush، Foroosh و Foroush یا حتی Furush، کاربر هر کدام از این کلمات را می‌تواند در مرورگر وارد کند و از طرفی افراد سودجو هر کدام از این دامنه‌ها را می‌توانند ثبت کنند و کاربر به سایت آن‌ها رفته و اقدام به خرید محصول و پرداخت هزینه کند. شما برای رشد بیزنس خود تلاش خواهید کرد ولی شخص دیگری با سواستفاده از برند شما، کسب درآمد خواهد کرد.

عدم استفاده از خط تیره: استفاده از خط تیره باعث می‌شود ماندگاری دامنه در ذهن کاربر کم شود. در دنیای پرمشغله امروز، انتظار به خاطر سپردن خط تیره نام دامنه توسط کاربر کمی غیرمنطقی است. علاوه بر این خط تیره باعث می‌شود که روش‌های نوشتاری مختلفی هم برای نام سایت ایجاد شود. پس تا حد امکان از به کاربردن خط تیره بپرهیزید.

کوتاه بودن: هر چه نام دامنه کوتاه‌تر باشد، حفظ کردن آن راحت‌تر می‌شود. بعضی از افراد برای اینکه از این ویژگی استفاده کنند، از مخفف‌نویسی استفاده می‌کنند. اگر قصد استفاد از حروف مخفف دارید، خیلی دقت کنید. گاهی ترکیب حروف طوری است که به خاطر سپردن آن خیلی دشوار می‌شود. از طرفی معرفی فیلد کاری سایت هم امکان‌پذیر نیست. پس عبارات و کلمات کوتاه را استفاده کنید تا فرایند برندسازی شما با سرعت بهتری انجام شود. برای دامنه خود حداکثر 12 کارکتر را در نظر داشته باشید.

سخن آخر

به طور قطع انتخاب نام دامنه، از اولین و مهم‌ترین کارها برای ورود به کسب‌وکار آنلاین است. همان ابتدای کار دقت کنید و نام مناسبی را انتخاب کنید، چرا که تغییر نام سایت در وسط کار تبعات مالی زیادی برای شما خواهد داشت و باید مجدد از نقطه صفر شروع کنید.

نکاتی را برای انتخاب نام دامنه معرفی کردیم، اما نیازی نیست که تمام این نکات را رعایت کنید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهتر است که تا حد امکان، این موارد را برای بیزنس آنلاین خود به کار ببرید.


موضوع: بهینه سازی سایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.