الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

الگوریتم پنگوئن
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
4 سال پیش
زمان مطالعه: 3 دقیقه


الگوریتم پنگوئن در سال 2012 توسط توسط گوگل به صورت رسمی معرفی شد، وظیفه اصلی این الگوریتم مقابله با لینک سازی به روش کلاه سیاه و خرید و بک لینک است.

با اجرای این الگوریتم سایت های زیادی که از روش های اسپم برای لینک بیلدینگ استفاده کرده بودند پنالتی و از نتایج جست و جو حذف شدند. و رتبه وبسایت هایی که از روش های طبیعی برای دریافت لینک های خود استفاده کرده بودند را ارتقا پیداکرد.

دلیل پیدایش الگوریتم پنگوئن

موتورهای جست و جو مانند گوگل در ابتدای فعالیت خود مقالات و محتواهای سایت را بر اساس تکرار کلمات کلیدی و همچنین تعداد بک لینک های آنها رتبه بندی میکردند. به این معنا که هر قدر تکرار کلمه کلیدی در صفحه بیشتر بود و بک لینک های بیشتری به آن صفحه داده شده بود، رتبه بالاتری در نتایج جست و جو کسب میکرد.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

این موضوع باعث شده بود که متخصصان سئو و صاحبان وبسایت ها به راحتی با کپی پیست کردن کلمات کلیدی و تکرار آنها و همچنین ساخت لینک های بی کیفیت و اسپم به تعداد زیاد در وبلاگ ها و فروم ها، وبسایت خود را در نتایج جست و جو بالا بیاورند و رتبه بالایی داشته باشند.

به همین دلیل شرکت گوگل برای مبارزه با ایجاد صفحات بی کیفیت و مبارزه با بی اثر بودن نتایج جست و جوی کاربران و همچنین افزایش رضایتمندی کاربران از نتایج جست و جو، اقدام به معرفی الگوریتم پاندا برای مبارزه با محتوای بی کیفیت و الگوریتم پنگوئن برای مبارزه با بک لینک های بی کیفیت نمود.

پیش از روی کار آمدن الگوریتم پنگوئن، PageRank یا همان رتبه صفحات بر مبنای لینک های خارجی مشخص میشد و هر بک لینک یک رای برای تایید اعتبار صفحه محسوب میشد.

تئوری PageRank این بود که زمانی که فردی در مقاله یا وبسایت خود به وبسایت دیگری لینک میدهد به این معنی است که آن صفحه دارای اطلاعات مفید و موثری است که قصد معرفی آن به دیگران را دارد.

پنگوئن چه سایت هایی را جریمه میکند؟

همانطور که گفتیم، تمرکز الگوریتم پنگوئن روی بک لینک های سایت است، این الگوریتم سایت هایی را که تعداد لینک های اسپم، کم ارزش و یا با انکرتکست های غیر مرتبط را دارد را جریمه میکنند.

همچنین موقع لینک سازی توجه کنید، که زمانی که روی یک انکرتکست خیلی زیاد تمرکز میکنید یا همه لینک هایتان را با یک کلمه یکسان میسازید، ممکن است باعث جریمه شدن سایت توسط الگوریتم پنگوئن گوگل شود. اما تمرکز این الگوریتم روی موارد زیر است؟

لینک سازی اسپم

لینک سازی اسپم به معنی ساخت لینک های لینک سازی اسپم به معنی ساخت لینک های بی کیفیت و در سایت های بی ارزشی که DA پایین و اسپم اسکور بالایی دارند، با انکرتکست‌های یکسان و به تعداد بالا است.

این به معنا نیست که لینک بیلدینگ برای سئو و بهینه سازی سایت مضر است، بلکه هنوز هم یکی از فاکتورهای بسیار تاثیرگذار در سئو محسوب میشود، اما برای اینکار حتما باید استراتژی مناسبی داشته باشید.

پر کردن صفحه با کلمات کلیدی

پرکردن کلمات کلیدی در صفحات یا Keyword Stuffing هم یکی از فاکتورهای مهمی است این الگوریتم بر روی آن تمرکز زیادی دارد، به خاطر داشته باشید که تمرکز کردن بر روی یک کلمه کلیدی نه تنها مفید نخواهد بود بلکه باعث جریمه شدن سایت نیز خواهد شد. پس به جای اینکه تنها بر روی یک کلمه کلیدی تمرکز کنید سعی کنید، از عبارات بلند یا long tail keywords و کلمات هم خانواده استفاده کنید.

چطور بفهمیم توسط پنگوئن جریمه شده ایم؟

با توجه به اقداماتی که برای رتبه گرفتن برای کلمات کلیدی خاصی انجام داده اید، شدت پنالتی یا جریمه شدن توسط این الگوریتم متفاوت است، که از افت چند لینک تا خارج شدن سایت به طور کلی از ایندکس گوگل متفاوت است. نشانه های پنالتی توسط پنگوئن موارد زیر هستند:

  • کاهش ترافیک در کلمات و عباراتی خاص
  • افت ناگهانی جایگاه کلمات در نتایج جست و جو
  • خارج شدن صفحه از ایندکس گوگل
  • در مورادی خاص ممکن است که در بخش Manual Actions در سرچ کنسول پیامی مبنی بر جریمه توسط این الگوریتم دریافت کنید.

موضوع: بهینه سازی سایت الگوریتم های گوگل

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.