کنیبالیزیشن یا همنوع خواری چیست؟

کنیبالیزیشن یا همنوع خواری چیست؟
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 6 دقیقه

گاهی اوقات برای تولید محتوا برنامه خوب و منظمی دارید و محتوای خوبی می‌نویسید. در کنار محتوا، از کلمات کلیدی مشابه و نزدیک کلمات کلیدی اصلی هم استفاده می‌کنید تا بتوانید رتبه بهتری در نتایج گوگل داشته باشید. استفاده از کلمات کلیدی مشابه را به کار می‌بردید ولی با نتیجه عکس یعنی افت رتبه مواجه می‌شوید. در واقع شما دچار همنوع‌خواری و یا کنیبالیزیشن شده‌اید. اما کنیبالیزیشن یا همنوع‌خواری چیست و چگونه آن را برطرف کنیم؟

کنیبالیزیشن یا همنوع‌خواری چیست؟

وقتی سایت شما رو به رشد است و محتوا در حال رتبه‌گرفتن هستند، ممکن است مطالب سایت با یکدیگر وارد رقابت شوند. مفهوم کنیبالیزیشن در یک توضیح کوتاه به این معنا است که تعدادی از مطالب سایت و پست‌های وبلاگ برای یک ورودی یکسان در گوگل رتبه گرفته و ناخواسته وارد رقابت با هم شوند. دلیل استفاده از کلمه همنوع‌خواری این است که این مطالب رتبه همدیگر را می‌خورند و هر دو با هم دچار افت رتبه می‌شوند. باتوجه به اینکه این دو محتوا، بسیار شبیه به هم هستند و برای کلمات کلیدی مشابهی بهینه شده‌اند، همنوع‌خواری اتفاق می‌افتد و زمانی که مقاله و پست وب‌سایت را برای کوئری‌های مشابه در گوگل بهینه می‌کنید، این نوع محتوا، به مرور رتبه یکدیگر را می‌خورند تا وضعیت خودشان را بهبود بخشند.

چه زمانی کنیبالیزیشن روی اتفاق می‌افتد؟

ممکن است چند مقاله پیرامون یک موضوع تولید کرده باشید و یک موضوع را از جوانب مختلف بررسی کرده باشید. مثلا کلمه کلیدی شما سئو سایت فروشگاهی است و در یک مقاله سئو محصولات در فروشگاه و در مقاله دیگری سئو مقالات برای فروشگاه اینترنتی را بررسی کنید. یا اینکه در فروشگاه اینترنتی خود هم بخش مقالات و هم بخش دسته‌بندی و یا محصولات، را برای یک کلمه کلیدی مشابه بهینه کرده باشید. در چنین مواردی روی کلمه کلیدی مدنظرتان، کنیبالیزیشن اتفاق می‌افتد. پس بهتر است به جای نوشتن مطالب کوتاه، از مطالب طولانی استفاده کنید و همه اطلاعات را در قالب یک مقاله در اختیار کاربر قرار دهید.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

چه زمانی کنیبالیزیشن دردسرساز می‌شود؟

فرض کنید روی کلمه کلیدی مشخصی در حال رقابت سنگین هستید و برای کسب رتبه بهتر خیلی زمان و هزینه صرف کرده‌اید. اما ناگهان با افت رتبه مواجه می‌شوید و جایگاه خود را در گوگل از دست می‌دهید. دلیل این اتفاق همنوع‌خواری است که محتوای سایت با کلمات کلیدی یکسان عامل آن هستند و رتبه و اعتبار بین محتوای سایت تقسیم شده است. در نظر داشته باشید که کنیبالیزیشن فقط به دلیل محتوای کاملا یکسان رخ نمی‌دهد، بعضا کلمات کلیدی مشابه هم این مشکل را برای سایت ایجاد می‌کنند.

کنیبالیزیشن را چطور تشخیص بدهیم؟

یکی از معضلاتی که کارشناسان سئو و مدیر سایت با آن روبرو هستند، آگاهی از کنیبالیزیشن است. در واقع مدیر سایت متوجه نمی‌شود که اسیر همنوع‌خواری شده است. راه‌های مختلفی برای شخیص کنیبالیزیشن وجود دارد اما ساده‌ترین راه استفاده از عبارت زیر در گوگل است.

Site:example.com keyword
به جای عبارت example.com آدرس وب‌سایت خودتان را وارد کنید و در بخشی keyword کلمه کلیدی مدنظرتان را وارد کنید.

مشکل کنیبالیزیشن را چگونه برطرف کنیم؟

برای حل مشکل همنوع‌خواری روش‌های مختلفی وجود دارد. با هم این چند روش را بررسی می‌کنیم.

حذف و ریدایرکت صفحات با استفاده از ریدایرکت 301

وقتی چند صفحه با محتوای شبیه به هم داریم که منجر به همنوع‌خواری شده است، بهترین کار انتخاب یک محتوا و پاک کردن باقی صفحت است. ابتدا مطلبی که قصد حذف کردن آن را دارید، مشخص کرده و محتوای اصلی را یکپاچه و جامع و کامل کنید. محتوایی که از بقیه صفحات غنی‌تر و قوی‌تر است را انتخاب کنید. آنالیز لینک‌های دریافتی، ترافیک ورودی و رتبه صفحه در نتایج گوگل در تشخیص بهترین صفحه به ما کمک می‌کند.
بعد از انتخاب محتوای برتر، تمام نکات و موارد را در یک مقاله کامل برای کاربر خود توضیح دهید. در انتها مطلب اضافی را پاک کرده و از ریدایرکت 301 استفاده کنید تا اعتبار آن صفحات را به صفحه انتخابی انتقال بدهید. با استفاده از این روش موتورهای جستجوی گوگل و کاربران به صفحه غنی هدایت می‌شوند. فراموش نکنید که تمامی محتوا در صفحات مشابه شامل عکس، متن و ویدئو را به صفحه اصلی انتقال بدهید. در واقع این صفحه باید بهترین و کامل‌ترین اطلاعات را به کاربر بدهد.

بازبینی لینکسازی داخلی

نکته‌ای که در لینکسازی داخلی باید به آن توجه کرد، اطمینان حاصل کردن از اختصاص درست انکر تکست‌های متنوع به صفحه‌های متنوع است. اینکه به صفحات مشابه با انکر تکست مشابه لینک بدهیم، سیگنال منفی است و در رتبه‌بندی تاثیر منفی می‌گذارد.

چنانچه هنگام لینکسازی داخلی از انکر تکست یکسانی برای لینک‌ دادن به صفحات مختلف استفاده کرده‌اید، ممکن است با همنوع‌خواری روبرو شویم. برای رفع این مشکل اصلاح لینکسازی داخلی در رفع مشکل کنیبالیزیشن نقش به‌سزایی داشته است. البته توجه داشته باشید، اصلاح لینک‌سازی به تنهایی تمام مشکلات مربوط به همنوع‌خواری را حل نمی‌کند و معمولا این روش بعد از روش اول یعنی حذف صفحات و ریدایرکت انجام می‌شود.

بهینه کردن صفحات برای کلمات کلیدی متنوع

یک روش دیگر که می‌توانید برای این منظور استفاده کنید، بهینه کردن مطلب برای یک کلمه کلیدی دیگر است. در واقع شما دو مطلب با دو کلمه کلیدی متفاوت خواهید داشت و دیگر خبری از همنوع‌خواری به دلیل وجود کلمه کلیدی یکسان و مشابه نخواهید داشت.

حل مشکل کنیبالیزیشن با استفاده از تگ کنونیکال

گاهی اوقات شرایط طوری رقم می‌خورد که امکان حذف صفحات و استفاده از ریدایرکت را نداریم. مثلا ممکن است سایت فروشگاهی وردپرس داشته باشیم و وقتی در یک دسته‌بندی خاص هستیم و فیلتر اعمال می‌کنیم (مثلا فیلتر رنگ)، یا استفاده از صفحه‌بندی‌ها، آدرس لینک عوض شود. در واقع با لینک‌هایی روبرو هستیم که ماهیت جدیدی ندارند. با ایندکس شدن این صفحات در گوگل، علاوه بر اینکه رقیب یکدیگر می‌شوند، بودجه خزش هم بی‌دلیل مصرف می‌شود.  در سئو سایت وردپرس هنگام رویایی با چنین مواردی بهتر است از تگ کنونیکال استفاده کنیم.

با یک مثال موضوع را کمی ملموس‌تر می‌کنیم. فرض کنیم در یک فروشگاه اینترنتی موبایل، موبایلی با سه نوع رنگ قرمز، آبی و سبز وجود دارد. وقتی کاربر رنگ سبز را انتخاب می‌کند، URL صفحه تغییر می‌کند ولی آیتم‌های دیگر مانند متا تایتل، دیسکریپشن و URL بدون تغییر نمایش داده می‌شوند. در این مثال ما با 3 صفحه با URL متفاوت و محتوای مشابه روبرو هستیم. عدم استفاده از تگ کنونیکال باعث می‌شود گوگل در تشخیص صفحات این چنینی دچار مشکل شود. اما با تگ کنونیکال بهترین صفحه را به گوگل معرفی می‌کنیم تا صفحه مورد نظر ما را ایندکس و رتبه‌بندی کند.

استفاده از تگ Noindex

این تگ نیز برای زمانی که امکان حذف و ریدایرکت مطلب نیست، استفاده می‌شود. البته به شرطی که آدرس صفحات ایجاد شده قابل پیش‌بینی باشند. برای اینکه از تگ Noindex استفاده کنید، در هدر هر صفحه قطعه کد زیر را درج می‌کنید تا گوگل آن را ایندکس نکند.

<meta name="robots" content="noindex, follow" />

با این قطعه کد همه صفحات در سایت باقی می‌مانند ولی صفحات دارای کد نوایندکس، در گوگل ایندکس نمی‌شوند و مشکل صفحات ایندکس شده با محتوای مشابه را نخواهیم داشت.

کنیبالیزیشن چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

سناریوی سئو سایت شرکتی را با هم بررسی کنیم. شما با تحقیق درباره افراد و شرکت‌های فعال در حوزه بهینه سازی سایت و بررسی تعرفه سئو، یک شرکت یا شخص را برای بهینه سازی سایت خود انتخاب کرده و سفارش سئو سایت می‌دهید. پس از صرف هزینه و زمان، سایت شما با توجه به کلمات کلیدی مدنظرتان در نتایج گوگل، رتبه و اعتبار می‌گیرد. اما به طور ناگهانی دچار افت رتبه می‌شوید و دلیل این امر این است که صفحات سایت شما به جای رقابت با وب‌سایت‌های رقبا با محتوای خودتان وارد رقابت شده‌اند. در واقع زحمات و تلاش شما به هدر می‌روند در حالیکه می‌توان این رقابت محتوا و همنوع‌خواری را مدیریت کرد و در یک صفحه جمع کرد و در نهایت رتبه سایت را افزایش داد.

سخن آخر

هدف ما تولید محتوای بهینه شده، افزایش رتبه و رقابت در نتایج گوگل است. اما وقتی صفحات سایت ما با خودشان رقابت می‌کنند و شروع به کنیبالیزیشن یا همنوع‌خواری می‌کنند، نتیجه از دست دادن رتبه خواهد شد. در چنین مواردی باید مشکل کنیبالیزیشن را با حذف مطالب و جمع‌آوری آن‌ها در قالب یک مقاله و بهینه سازی مقالات برای کلمات کلیدی مختلف، استفاده از تگ نوایندکس و یا کنونیکال برطرف کنیم.


موضوع: بهینه سازی سایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.