تغییر دامنه سایت بدون آسیب به سئو

آموزش تغییر دامنه سایت
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
4 سال پیش
زمان مطالعه: 5 دقیقه

تغییر دامنه سایت ممکن است به هر دلیلی برای شما پیش بیاید. مثلا ممکن است قصد تغییر دامنه از ir. به com. یا بالعکس را داشته باشید. یا بخواهید دامنه https://vediana.com را به https://vedianacompany.com انتقال دهید. بدون قانون و قاعده پیش رفتن ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد کند. یکی از این مشکلات سئو و لینک‌های ایندکس شده‌ی دامنه قدیمی شما هستند. شما با دامنه قدیمی به گوگل معرفی شده، کاربر و مشتری جذب کرده‌اید. ‌لینک‌های سایت در گوگل ثبت شده است. نیاز به حفظ این اعتبار، انکارناپذیر است.
می‌توان گفت تغییر دامنه سایت مانند این است که شما از اول یک طراحی سایت کنید. طبیعتا بعد از انتقال دامنه با کاهش چشمگیر بازدید مواجه خواهید شد. اما اگر اصولی انتقال دامنه را انجام دهید و از طریق گوگل وبمستر، این تغییر را به گوگل اعلام کنید، بعد از مدتی بازدید و رتبه وب‌سایت شما به روال قبل بازخواهد گشت. در این مقاله قصد آموزش تغییر دامنه سایت بدون آسیب به سئو سایت را داریم. با ما همراه باشید.
قبل از هرچیزی بهتر است با انواع تغییر آدرس‌های سایت آشنا شویم.
فعال کردن ssl و تغییر آدرس‌های سایت از http به https: با توجه به اینکه یکی از فاکتورهای گوگل برای سئو، ایمن بودن سایت برای کاربر است، استفاده از ssl برای سایت‌ها رایج شده است. چرا که در بهبود رتبه سایت موثر است. این موضوع به طور ویژه در سایت‌های فروشگاهی یا سایت‌هایی که پنل ثبت‌نام و ورود دارند، خیلی توصیه می‌شود. چرا که در این وب‌سایت‌ها امنیت کاربر و اطلاعات او بسیار حائز اهمیت است. بعد از فعال‌سازی ssl چنانچه به درستی از ریدایرکت 301 استفاده کنید، رتبه سایت شما دچار مشکل نخواهد شد.
تغییر زیر دامنه یا آدرس اصلی سایت: انتقال سایت از حالت www به حالت بدون www هم یکی دیگر از حالت‌ها است. یا حتی ممکن است به منظور راحتی کاربر، قصد تغییر آدرس از fa.vediana.com به vediana.com داشته باشید. در این نوع تغییر آدرس، نگرانی بابت آمار بازدید و نتایج نخواهید داشت. چون تمام محتوا و صفحات با همان شکل قبلی در دسترس کاربر است و چیزی تحت عنوان ارور 404 نخواهید داشت.
انتقال به دامنه جدید: این نوع انتقال از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. عدم انتقال صحیح باعث آسیب به سئو سایت شما و به هدر رفتن تمامی زحمات پروسه سئو می‌شود.
ممکن است مدیر یک سایت و کسب ‌و کار در ابتدای کار، دامنه مناسبی برای وب‌سایت خود انتخاب نکرده باشد. دامنه طولانی باشد یا نگارش مبهمی داشته باشد. یا اینکه مدیر سایت قصد گسترش حوزه کاری خود را داشته باشد و دامنه فعلی فقط برای یک حوزه مناسب باشد. مثلا یک شخص فروشگاه اینترنتی کیف و کفش دارد و قصد اضافه کردن پوشاک را هم به فروشگاه دارد.

در این صورت نیاز به بازنگری و تعویض نامه دامنه کاملا مشهود است. نکته خیلی مهم در این نوع انتقال، تغییر درست دامنه و اعلام این تغییر به گوگل است. در ادامه این مقاله نحوه صحیح تغییر دامنه سایت را با هم بررسی می‌کنیم.

ثبت دامنه جدید

اولین کاری که باید انجام دهید خرید دامنه جدید است. بعد از اینکه دامنه مورد نظرتان را ثبت کردید، باید DNS یا نیم‌سرورهای مربوط به هاست خود را روی دامنه جدید تنظیم کنید. اگر این کار را انجام ندهید بعد از انتقال دامنه، سایت در دسترس نبوده و اصطلاحا داون خواهد شد.
معمولا در پنل کاربری سایتی که دامنه خود را از آن تهیه کرده‌اید، بخشی برای ست‌کردن نیم‌سرور در نظر گرفته شده است. اگر اطلاعات مربوط به نیم‌سرورها را نداشتید از شرکت هاستینگ خود، درخواست ارسال نیم‌سرورها را بکنید. بعد از تنظیم نیم‌سرورها حداکثر 24 ساعت طول می‌کشد تا نیم‌سرورها ست شوند.
توجه داشته باشید بعد از انتقال سایت به دامنه جدید، همچنان به دامنه قبلی نیاز دارید. در واقع به تمام لینک‌های قبلی سایت خود نیاز دارید. چون لینک‌های قدیمی شما در وب‌سایت‌های دیگر منتشر شده است و برای حفظ سئو سایت باید این لینک‌های قدیمی ریدایرکت 301 شوند. پس دامنه قبلی را حتما بررسی کنید که منقضی نشده باشد و فراموش نکنید که دامنه را تمدید کنید.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

اتصال دامنه جدید به هاست

قبل از هرچیزی در نظر داشته باشید که دامنه فعلی https://vedianacompany.com هست و قصد تغییر به دامنه https://vediana.com را داریم. هاست شما ممکن است دایرکت ادمین یا سی‌پنل باشد. در ادامه نحوه اتصال دامنه با استفاده از هر کدام از این هاست‌ها را توضیح داده‌ایم:

اتصال دامنه به هاست سی‌پنل: وارد هاست شوید و در بخش Domains روی گزینه Aliases کلیک کنید.

پارک دومین در سی پنل

دامنه جدید یعنی vediana.com را در قسمت Domain وارد کرده و روی دکمه Add Doamin کلیک کنید.

تغییر دامنه سایت

اتصال دامنه به هاست دایرکت ادمین: وارد دایرکت ادمین شده و در بخش Domain Setup یا مدیریت دامین، روی گزینه مدیریت دامین‌های اصلی کلیک کنید.

انتقال دامنه در دایرکت ادمیناگر هاست شما قابلیت اضافه کردن یک دامنه جدید داشته باشد روی کادر قرمز رنگ می‌توانید کلیک کنید. اگر نه رروی کادر آبی یعنی تغییر نام دامنه کلیک می‌کنیم.

تغییر دامنه سایت در دایرکت ادمین

در ادامه طبق تصویر باید آدرس دامنه جدید را در کادر مشخص شده وارد کنید و روی دکمه تغییر کلیک کنید.

تغییر دامنه سایت در دایرکت ادمین

بعد از اینکه سایت را به دامنه جدید انتقال دادید، کش مرورگرتان را پاک کنید و سایت را باز کنید و از درست کار کردن همه صفحات و لینک‌ها اطمینان حاصل کنید.

معرفی سایت جدید در گوگل وبمستر

بعد از تغییر دامنه سایت، وارد کنسول گوگل وبمستر شده و دامنه جدید را به گوگل معرفی کنید. همچنین تمامی کارهای لازم مثل نقشه سایت،تهیه فایل robots.txt و ... را انجام دهید.

ریدایرکت ادرس‌ها به دامنه جدید

مرحله بعدی ریدایرکت کردن دامنه قدیمی به دامنه جدید است. برای مثال لینک https://vedianacompany.com/services/web-design را باید به https://vediana.com/services/web-design ریدایرکت کنیم. برای اینکار وارد فایل htaccess در هاست شوید و از قطعه کد زیر استفاده کنید.

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^olddomain.com [NC,OR]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.olddomain.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://newdomain.com/$1 [L,R=301,NC]


در این کد به جای olddomain دامنه قبلی یعنی https://vedianacompany.com و به جای newdomain دامنه جدید یعنی https://vediana.com را وارد می‌کنید.
ریدایرکت انجام شد. سایت را باز کرده و عملکرد تمام بخش‌ها از لود شدن صحیح تصاویر تا درست کار کردن تمامی لینک‌های سایت و منوها را بررسی کنید. تمامی لینک‌های سایت باید با آدرس جدید باشد. تمامی تصاویر سایت باید با دامنه جدید آدرس‌دهی شده باشند.

اعلام تغییر دامنه سایت به گوگل

وارد پنل گوگل سرچ کنسول دامنه قدیمی شوید و از منوی سمت چپ گزینه Settings را انتخاب کنید. روی گزینه Change of Address کلیک کنید تا درخواست تغییر دامنه ارسال شود.

اعلام تغییر دامنه سایت به گوگل
در ادامه دامنه جدید را از لیست انتخاب کنید و با کلیک روی گزینه Validate & Update درخواست خود را تایید کنید.

اعلام تغییر دامنه در کنسول گوگل

در آخرین مرحله دسترسی به مالکیت سایت جدید و ریدایرکت 301 بوسیله گوگل بررسی شده و چنانچه مشکلی باشد، به شما اطلاع داده می‌شود.

بعد از انجام این عملیات زمانی بین 2 الی 6 هفته برای خارج شدن لینک‌های قبلی از ایندکس و جایگزینی لینک‌های جدید نیاز است. در این مدت شما شاهد کاهش بازدید و افت نمودار وبمستر دامنه قبلی خواهید بود. به مرور زمان شاهد بازگشت به رتبه قبلی در نتایج گوگل خواهید بود. توجه داشته باشید بعد از تغییر دامنه سایت، نتایج و نمودارها را در کنسول وبمستر دامنه جدید خود بررسی کنید.




موضوع: بهینه سازی سایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.