Disavow چیست؟

Disavow چیست؟
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 5 دقیقه

لینکسازی یکی از مواردی است که در سئو سایت باید پیاده‌سازی شود و تاثیر به‌سزایی در سایت شما دارد. بک‌لینک‌های وب‌سایت شما انقدر مهم هستند که اگر اشتباهی در آن رخ دهد و یا در سایت‌هایی که کیفت و رتبه خوبی ندارند، بک‌لینک درج کنید، احتمال پنالتی‌شدن سایت شما بالا می‌رود.

بک‌لینک‌ها انقدر مهم هستند که یکی از الگوریتم‌های گوگل با عنوان " الگوریتم  پنگوئن" فقط روی بک‌لینک‌های شما تمرکز دارد و کیفیت آن‌ها را می‌سنجد. چنانچه لینک‌های دریافتی خوبی داشته باشید، رتبه و ارزش سایت شما بالا خواهد رفت. در مقابل لینک‌های اسپم، سایت شما را تا مرز پنالتی‌شدن نیز می‌برد. مسلما راجع به عواقب پنالتی‌شدن سایت و پروسه طولانی رفع آن اطلاع دارید. پس وسواس زیادی باید برای لینک‌های دریافتی سایت به خرج داد. هر چه تعداد این لینک‌های اسپم بیشتر شود، کار شما برای بهینه سازی سایت دشوارتر می‌شود. پس باید راهی برای خنثی کردن اثر لینک‌های اسپم وجود داشته باشد.

شاید برای شما پیش آمده باشد که در لیست بک‌لینک‌های سایت، بک ‌لینک مخربی را بیابید که شما درج نکرده باشید. چنین موارد غیراخلاقی بعضا برای آسیب‌زدن توسط رقبا پیش می‌آید. در بعضی موارد با پیگیری و درخواست برداشتن بک‌لینک، این مشکل برطرف می‌شود. اما اگر این کار جواب نداد، باید چه کار کرد تا سایت در اثر بک‌لینک‌های مخرب و بی‌کیفیت آسیب نبیند؟

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

یا حتی ممکن است به عنوان یک تازه‌کار در حوزه وب و بهینه سازی سایت اقدام به خرید بک‌لینک زیادی کرده باشید که کیفیت نداشته و به عنوان اسپم شناخته شده باشند. مسملا رتبه سایت شما تحت تاثیر قرار گرفته و باید هر چه زودتر اثر این بک‌لینک‌ها را از بین ببرید.

بااستفاده از قابلیت Disavow که گوگل در اختیار شما قرار داده است، این مشکل برطرف شدنی است. در این مقاله قصد داریم این تکنیک را توضیح داده و راه شناسایی لینک اسپم را با هم بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

Disavow چیست؟

Disavow یکی از ابزارهای خوب و کاربردی گوگل است که به‌منظور از بین بردن اثر لینک‌های مخرب استفاده می‌شود. در واقع با این ابزار به گوگل اطلاع می‌دهید که بک‌لینک مورد نظر را برای سایت شما در نظر نگیرد و این بک‌لینک متعلق به شما نیست.

نکته‌ای که خیلی مهم است، نحوه استفاده از ابزار Disavow است. مثل استفاده از هر ابزاری که نیاز به رعایت اصول و استانداردهای خودش را دارد، Disavow هم نیازمند رعایت اصول و دقت بسیار است. طوری که طبق گفته گوگل Disavow ابزار پیشرفته‌ای است که باید با احتیاط مورد استفاده قرار بگیرد. در غیر این صورت ممکن است باعث آسیب جدی به سئو سایت و افت جایگاه در نتایج سرچ گوگل شوید. پس راه منطقی این است که هنگام استفاده از این ابزار از یک متخصص سئو کمک بگیرید.

راه‌های شناسایی لینک‌های اسپم

به میزان اهمیت لینک‌های دریافتی پی بردیم. سوال مهم اینجاست که کدام لینک اسپم است؟ از کجا لینک‌های اسپم را بیابیم؟ هر لینک کیفیت پایینی را به عنوان لینک اسپم در نظر بگیریم؟ در ادامه به شما یاد می‌دهیم چطور لینک‌های اسپم را شناسایی کنید.

قبل از هرکاری باید لینک‌های سایت خود را شناسایی کنید و بعد به سراغ لینک‌های اسپم می‌رویم. در بخش Links وب‌مستر، می‌توانید لینک‌های دریافتی سایت خود را پیدا کنید. البته سایت‌های دیگری مانند moz.com و href.com هم هستند که با ثبت‌نام در آن‌ها اطلاعات خوبی از بک‌لینک‌ها خواهید داشت. بعد از اینکه لینک‌های دریافتی سایت خود را پیدا کردید موارد زیر را روی آن‌ها بررسی کنید.

دامنه‌های بی‌ارزش

شاید بسیاری از لینک‌های دریافتی سایت شما ارزش و اعتباری نداشته باشند که این موضوع باعث حساس شدن ربات‌های گوگل نسب به سایت شما می‌شود. در سایت moz ثبت‌نام کنید و سایت‌هایی که از آن‌ها لینک دریافت کرده‌اید را آنالیز کنید. سایت‌های با نمره اسپم بالا و دومین آتوریتی پایین باید از لیست لینک‌های شما حذف شوند.

بک‌لینک از سایت‌های غیرمرتبط

منظور از غیرمرتبط، متفاوت بودن حوزه کاری سایت شما و سایت لینک دهنده است. مثلا سایت شما گردشگری است و از یک سایت در حوزه پزشکی بک‌لینک گرفته‌اید. وقتی تعداد این لینک‌ها زیاد شود، عواقب ناخوشایندی برای سایت شما خواهد داشت. این نوع لینک‌ها را بیشتر به صورت کامنت و یا در انجمن‌ها می‌توان یافت. حتی اگر در انجمن‌ها هم فعالیت دارید، در انجمن‌های مرتبط با حوزه کاری خود فعال باشید.

انکر تکست

یک استراتژی غلط که بعضی از افراد به‌کار می‌گیرند، استفاده از یک کلمه و عبارت خاص و فقط برای یک صفحه خاص، برای تمامی بک‌لینک‌ها است. این کار شاید در کوتاه مدت تاثیر خوبی داشته باشد و سایت رتبه‌بندی شود ولی در طولانی، مدت الگوریتم پنگوئن گوگل متوجه لینک‌های اسپم شده و نتایج منفی به همراه خواهد داشت. پس هنگام لینک‌سازی هم از صفحات متفاوت و هم از عبارات متفاوت استفاده کنید.

نسبت لینک‌های فالو به نوفالو

لینک‌های نوفالو بیشتر به عنوان لینک‌های بی‌ارزش شناخته می‌شوند ولی اگر تمامی لینک‌های شما فالو باشند هم گوگل شما متوجه اسپم‌بودن لینکسازی شما می‌شود. به همین دلیل باید بین فالو و نوفالو بودن، ترکیب مناسبی برقرار کنید و اگر هرکدام از آن‌ها کمتر یا بیشتر بود، تعادل را ایجاد کنید.

لینک‌های سایدبار

معمولا لینک‌هایی که از وب‌سایت‌های فروش بک‌لینک خریداری می‌شوند، در سایدبار و یا فوتر سایت درج می‌شود. زیاد شدن این لینک‌ها در اغلب موارد باعث اسپم شناخته شدن خواهند شد. یعنی اگر سایت لینک‌دهنده، spam score بالایی داشته باشد، از نظر موضوعی با سایت شما ارتباطی نداشته باشد، سایت فروش بک‌لینک بوده و فوتر و سایدباری پر از لینک داشته باشد، احتمال اسپم شناخته شدن بالا خواهد رفت.

مزرعه لینک

مزرعه لینک سایت‌های هستند که تعداد بسیار زیادی لینک دارند. هدف ساخت این سایت‌ها، لینک‌سازی است. مزرعه لینک انواع مختلفی هستند. مثلا یک انجمن که پر از لینک است و یا وب‌سایت یا وبلاگی که تعداد کمی پست پر از لینک دارد و ... چند مورد از مزرعه لینک هستند. این لینک‌های حتما باید دیساوو شوند.

آموزش دیساوو کردن

خب تا به اینجای کار راه‌های شناسایی لینک اسپم را شناختیم، حال به سراغ حذف کردن لینک‌های اسپم می‌رویم. تمامی لینک‌ها را در یک فایل نوت‌پد با فرمت TXT. لیست کنید. اگر می‌خواهید یک لینک از یک وب‌سایت را دیساوو کنید، فقط آدرس لینک مورد نظر را وارد می‌کنید و اگر قصد داشتید تمام  لینک‌هایی ورودی از یک دامنه را حذف کنید، باید آدرس دامنه را به طور کامل وارد کنید. لینک‌ها باید به صورت زیر باشند.

domain:vediana.com

domain:baversion.com

domain:abzarseo.com

سپس وارد بخش سرچ کنسول Disavow tools شده و بعد از انتخاب سایت روی گزینه Upload disavow list کلیک کرده و فایل خود را آپلود کنید.

سرچ کنسول دیساوو

همانطور که مشاهده کردید، Disavow کردن لینک‌ها کار مهم و پر ریسکی است. از طرفی ممکن است به دلایل مختلف سایت شما لینک‌های مخرب دریافت کند و روی بهینه سازی سایت شما تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل بهتر است برای این کار از یک متخصص سئو کمک بگیرد.


موضوع: بهینه سازی سایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.