الگوریتم کبوتر یا Pigeon algorithm چیست؟ بررسی تاثیرات آن در سئو محلی

الگوریتم کبوتر
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
2 سال پیش
زمان مطالعه: 4 دقیقه

الگوریتم کبوتر روی موقعیت مکانی کاربر تمرکز دارد. یعنی وقتی کاربری در تهران به دنبال یک شرکت طراحی سایت است و این کلمه کلیدی را در گوگل سرچ می‌کند، این الگوریتم وارد عمل شده و شرکت‌هایی که در تهران مشغول به فعالیت هستند را نشان می‌دهد. حال فرض کنید این کاربر در بخش سعادت آباد تهران به دنبال خدمات مورد نظرش است. حال گوگل با توجه به الگوریتم مذکور، شرکت طراحی سایت تهران در سعادت آباد را نشان می‌دهد. در واقع نزدیک‌ترین و بهترین پیشنهاد را برای کاربر نمایش می‌دهد. حال برای اینکه فیدبک خوبی از این الگوریتم نصیب بیزنس شما شود نیاز به درک درست و جامعی از این الگوریتم دارید. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا شما را با الگوریتم گوگل و تاثیر آن بر روی سئو سایت و سئو محلی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

الگوریتم کبوتر چیست؟

حتما برای شما هم پیش آمده است که با منطقه و محله‌ای آشنایی نداشته باشید و با استفاده از سرچ گوگل، به دنبال رستوران و یا کافی‌شاپ آن اطراف باشید. نتایجی که برای شما نمایش داده می‌شود با توجه به موقعیت جغرافیایی شما هستند و پشت‌پرده نتیاج الگوریتم کبوتر گوگل است که خودنمایی می‌کند.

مطالعه بیشتر: ریدایرکت 301 چیست؟ آموزش انجام آن به زبان ساده و کاربردی!

موقعیت مکانی از معیارهای مهم گوگل برای رتبه‌بندی

گوگل همیشه با هدف نمایش بهترین محتوا به کاربر عمل کرده است و پایه و اساس الگوریتم‌های خود را نیز بر این اساس بنا نهاده است. فرقی نمی‌کند محتوای شما چه نوع مدیایی باشد. خواه متن، فیلم یا هر چیز دیگری باشد، تمرکز گوگل روی نشان‌دادن بهترین محتوا برای مخاطب است. قبل از انتشار این الگوریتم، نیاز به نمایش محتوا بر اساس موقعیت مکانی محرض و نمایان شد. برای رفع این نیاز گوگل تصمیم به ارائه الگوریتمی تحت عنوان الگوریتم کبوتر کرد. الگوریتمی که نتایج را بر اساس موقعیت مکانی به کاربر نشان می‌دهد.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

منظور از سئو محلی چیست؟

مثال طراحی سایت سعادت آباد کاملا این موضوع را برای شما باز می‌کند. در واقع سئو محلی یا لوکال سئو نمایش نتایج بر اساس لوکیشن است و از مزایای آن می‌توان به جذب مشتریان نزدیک به محل کسب‌وکار شما و معرفی بهتر و ارائه اطلاعات دقیق از کسب‌وکارتان به کاربر اشاره کرد. سئوی محلی است که به شما کمک می‌کند تا به‌صورت مستقیم بیزنس خود را به مشتریانی که در اطراف شما هستند، معرفی کنید.

مطالعه بیشتر: وب سرور چیست؟

جستجوگر محلی چه کسی است؟

جستجوگر محلی همان کاربر هدف سئو محلی است. همان شخصی است که در سعادت آباد زندگی می‌کند و به دنبال شرکت طراحی سایت سعادت آباد است. ممکن است حتی در مواقعی جستجوگر عنوان منطقه یا محله را در سرچ خود بیان نکند اما عنوانی که در سرچ خود به کاربر برده است به یک بیزنس محلی اشاره دارد. مثلا عبارت "سفره‌خانه سنتی" را جستجو کند. این عبارت برای گوگل به منزله نمایش نتایج بهترین و نزدیک‌ترین سفره‌خانه است.

حال بریم سراغ اصل مطلب یعنی اهمیت لوکال سئو

طبق آماری که در سطح وب منتشر شده است، هر روز بر میزان سرچ‌های محلی افزوده می‌شود. این افزایش روز افزون گوگل را مجبور به ایجاد تغییراتی در رتبه‌بندی‌های خود کرد. وقتی شما روی لوکال سئوی خود تمرکز کنید ممکن است امتیاز و ارزش شما در نتایج گوگل جابجا شود، چون در این نوع بهینه‌سازی، فاکتورهای جدید درنظر گرفته می‌شوند و چه‌بسا یک سری فاکتورها که قبلا در سئو مهم بودند، کلا در نظر گرفته نشوند. وقتی یک جستجوگر محلی اقدام به سرچ کلمه کلیدی موردنظر خود می‌کند، مواردی مانند موقعیت مکانی کاربر، ساعت کاری، فاصله مکانی و سهولت دسترسی و این چنین مواردی دارای ارزش و اهمیت بیشتری می‌‌شوند. حتی ارزش آن‌ها از کیفیت محتوا و یا اعتبار سایت هم مهم‌تر می‌شود.

فاکتورهای مهم برای کسب رتبه خوب در جستجوی محلی چیست؟

الگوریتم کبوتر فاکتورهای زیادی برای رتبه‌بندی خوب در نتایج  محلی در نظر گرفته است. در ادامه برخی از مهم‌ترین این موارد را توضیح داده‌ایم.

ثبت سایت در گوگل مپ

گوگل باید درک درستی از موقعیت فیزیکی شما داشته باشد که با ثبت موقعیت خود در گوگل مپ این درک را برای آن ایجاد می‌کنید. وارد گوگل مپ شده و با استفاده از اکانت جیمیل خود اقدام به ثبت لوکیشن کسب‌وکارتان را در گوگل مپ کنید.

باید در گوگل‌مپ موقعیت فیزیکی بیزنس خود را پیدا کرده و بعد از کلیک راست روی گزینه  Add a missing place کلیک کنید و ادامه مراحل را پیش بروید. تمام جزئیات بیزنس خود اعم از ساعت کاری، تصویر، زمینه فعالیت و اطلاعات تماس را به دقت پر کنید.

مطالعه بیشتر: سئو تصاویر چیست و افزایش بازید سایت از تصاویر

استفاده از نظرات کاربران

با ثبت سایت در گوگل، کاربران امکان نظردهی درباره شما را خواهند داشت. از جمله مهم‌ترین فاکتورهای موثر در لوکال سئو، همین نظرات است که مخاطبان شما در گوگل مپ ثبت می‌کنند. سعی کنید تا حد امکان تعامل خوبی با کاربران خود در این نظرات داشته باشید. سوالات را به خوبی و کامل توضیح دهید و مشتریان خود را برای درج نظر در این بخش تشویق کنید.

ثبت آدرس و اطلاعات در تمام صفحات سایت

بهترین مکان برای انجام این کار بخش فوتر سایت است. با توجه به اینکه فوتر در تمامی صفحات سایت تکرار می‌شود، الگوریتم کبوتر گوگل به راحتی می‌تواند شما را ردیابی کند. منطقی است که برای نتیجه‌گیری درست و مناسب، اطلاعاتی که در سایت درج می‌کنید با اطلاعاتی که در گوگل‌مپ ثبت شده، یکی باشد. علاوه بر رعایت این دو نکته، سعی کنید حتما صفحه تماس با ما هم در سایت داشته باشید. علاوه بر اینکه در آن صفحه، فرمی برای ارتباط مشتری با خود درج کرده‌اید، اطلاعات تماس و آدرس و شماره تلفن خود را هم وارد کنید.

نتیجه‌گیری

الگوریتم کبوتر گوگل یک گزینه بسیار مناسب برای بیزنس‌های محلی است و در صورتی که بادقت از آن استفاده کنید، نتیجه خوبی روی کسب‌وکار و فروش شما خواهد گذاشت. توجه داشته باشید این الگوریتم فقط برای کسب‌وکارهای محلی کارایی ندارد بلکه تمام کسب‌وکارها می‌توانند روی این الگوریتم تمرکز کرده و کاربر هدف جذب کنند. چرا که طبق آمار حدود 27 درصد جستجوهای کاربران، محلی هستند.

 


موضوع: بهینه سازی سایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.