ریدایرکت 301 چیست؟ آموزش انجام آن به زبان ساده و کاربردی!

ریدایرکت 301 چیست؟
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
2 سال پیش
زمان مطالعه: 5 دقیقه

ریدایرکت یکی از آیتم‌هایی است که با استفاده از آن می‌توان سئو سایت را بهبود بخشید. اما استفاده نادرست آن ممکن است باعث افت رتبه و جایگاه در نتایج جستجوی گوگل شود. از همین رو قصد داریم در این مقاله نکات مهمی را درباره ریدایرکت 301 در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.
شما می‌توانید با استفاده از ریدایرکت 301 به طور دائم کاربران و خزنده‌های گوگل را به آدرس مورد نظر خودتان هدایت کنید. اما سوال اینجاست که چرا و به چه علت باید از این نوع ریدایرکت استفاده کنیم.
ممکن است بعد از چند سال که طراحی اولیه سایت را انجام دادید به دلایل مختلفی نیاز به تغییر سیستم مدیریت محتوای سایت یا تغییر دامنه سایت داشته باشید. انجام این کارها باعث تغییر در آدرس و یا همان لینک‌های وب‌سایت شما می‌شود. وقتی آدرس یک صفحه عوض شود، برای گوگل به منزله صفحه جدید خواهد بود. یعنی محتوای صفحه وب شما فرقی نکرده است ولی لینکی که در آدرس‌بار مرورگر مشاهده می‌شد، عوض شده است. این باور در بعضی از افراد وجود دارد که خب محتوای وب‌سایت من تغییر نکرده است پس دلیلی بر افت رتبه نیست. اما این باور اشتباه است. چون برای پروسه سئو، لینکسازی داخلی و خارجی انجام داده‌اید و این لینکسازی‌های قدیم به آدرس‌های جدید ریدایرکت نمی‌شوند. مشکل همینجا خودش را نشان می‌دهد. تعداد زیادی صفحه 404 تولید شده است. همین موضوع باعث می‌شود تا به مرور اعتبار و امتیاز و رتبه خود را در نتایج گوگل از دست بدهید. برای اینکه به مشکل برنخورید اصطلاحی تحت عنوان ریدایرکت وارد عمل می‌شود. یعنی شما آدرس‌های قدیمی را به آدرس‌های جدید ریدایرکت می‌کنید.

برای این‌کار دو روش وجود دارد. ریدایرکت دائمی یا 301 و ریدایرکت موقت یا 302

در روش دائمی شما برای همیشه بازدیدکننده و ربات‌های موتور جستجوی گوگل را به یک صفحه جدید هدایت می‌کنید. اما در روش موقت همانطور که از نام آن مشخص است به صورت موقت این کار را انجام می‌دهید. مثلا در حال بروزرسانی یک صفحه هستید و برای اینکه ارتباط خود با مخاطب را از دست ندهید، موقتا به یک آدرس جدید رایدایرکت انجام می‌دهید.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

مطالعه بیشتر: سئو تصاویر چیست و افزایش بازید سایت از تصاویر

دلایل تغییر آدرس یک صفحه

دلایل تغییر آدرس یک صفحه

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث تغییر آدرس یک صفحه سایت می‌شود. اما در برخورد با 90% آن‌ها باید از ریدایرکت 301 استفاده کنیم. بعضی از این موارد فقط روی تعداد محدودی از صفحات سایت تاثیر می‌گذارند ولی هستند مواردی که کل دامنه سایت را تحت تاثیر قرار می‌دهند. از جمله مهم‌ترین مواردی که نیاز به استفاده از ریدایرکت 301 دارند را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • حذف کردن یک یا تعدادی از صفحات وب‌سایت و انتقال ارزش و اعتبار آن صفحات به صفحه‌های مرتبط
  • خرید و فعال کردن لاینسس SSL
  • عوض کردن آدرس دامنه سایت
  • عوض کردن آدرس یک صفحه وب بدون اینکه محتوای آن را حذف کنیم

چگونه ریدایرکت را انجام بدهیم؟

روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. این روش‌ها با توجه به نوع سیستم مدیریت محتوا و کنترل پنل هاست شما متفاوت است. در ادامه دو روش روتین و نسبتا کامل را به شما معرفی می‌کنیم.

روش اول اعمال تغییرات در فایل htaccess

یکی از رایج‌ترین و البته کم‌دردسرتررین روش‌ها برای انجام این کار، نوشتن کد به صورت دستی در پوشه htaccess است. وارد هاست خود شوید و فایل htaccess را ادیت کنید. اگر این فایل را ندیدید 2 احتمال وجود دارد. احتمال اول اینکه فایل ساخته نشده است و باید یک فایل .htaccess در نوت‌پد ساخته و دقیقا با همین نام ذخیره کنید. سپس آن را در هاست یعنی بخش ریشه سایت آپلود کنید. حالت دوم این است که احتمالا فایل هیدن شده است و باید در هاست خود فایل‌ htaccess را از هیدن خارج کنید.
بعد از اینکه فایل را به حالت ادیت در آوردید می‌توانید از قطعه کدهای زیر برای ریدایرکت مورد نظر خود استفاده کنید.

ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر

Redirect 301 /old-page.html /new-page.html

ریدایرکت تمام صفحه‌های سایت به یک آدرس جدید

RewriteEngine onRewriteCond %{HTTP_HOST} ^oldsite.com [NC,OR]RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.oldsite.com [NC]RewriteRule ^(.*)$ https://newsite.com/$1 [L,R=301,NC]


ریدایرکت آدرس سایت بدون www به www

RewriteEngine onRewriteCond %{HTTP_HOST} ^example.com [NC]RewriteRule ^(.*)$ http://www.example.com/$1 [L,R=301,NC]

ریدایرکت سایت با www به سایت بدون www

RewriteEngine onRewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.example.com [NC]RewriteRule ^(.*)$ http://example.com/$1 [L,R=301,NC]ریدایرکت نسخه http به httpsRewriteEngine OnRewriteCond %{HTTPS} offRewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

ریدایرکت از زیردامنه به فولدر

RewriteEngine onRewriteCond %{HTTP_HOST} ^blog.sample.com [NC]RewriteRule ^(.*)$ http://sample.com/ blog$1 [L,R=301,NC]

روش دوم ریدایرکت به کمک افزونه


روش دوم برای سایت‌هایی که طراحی سایت آنها با سیستم مدیریت محتوای وردپرس بوده، مناسب است. وردپرس افزونه‌های متنوعی برای انجام ریدایرکت دارد که می‌توانید آن را نصب کرده و استفاده کنید. یکی از این افزونه‌ها نسخه پرمیوم Yoast و افزونه 301 Redirection است. بعد از نصب Redirection به بخش تنظیمات رفته و در قسمت Source URL آدرس قبلی و در بخش Target URL آدرس جدید صفحه مورد نظر را وارد کنید.

مطالعه بیشتر: AMP چیست و تاثیر آن بر سئو سایت

اشتباهات رایج در ریدایرکت 301

اشتباهات رایج در ریدایرکت 301

یکی از تفکرات اشتباه که در بین افراد جا افتاده این است که ریدایرکت یک روش برای بهبود سئو سایت است. اما در واکنش به این تفکر باید گفت که ریدایرکت یک قابلیتی است که با استفاده اصولی از آن می‌توان برای حفظ جایگاه و اعتبار یک صفحه وب عمل کرد. طبق توضیحاتی که از ابتدای مقاله ارائه شد، اگر به هر دلیلی نیاز به تغییر یا انتقال یک صفحه وب به صفحه دیگری داشتید، از ریدایرکت 301 استفاده می‌کنید تا اعتبار و ارزش آن صفحه حفظ شود. نکته حائز اهمیت بعد از اعمال ریدایرکت اطمینان حاصل کردن از عملکرد صحیح صفحات است. تمامی صفحاتی که انتقال داده‌اید را بعد از ریدایرکت چک کنید تا به درستی عمل کنند و از انتقال آن به صفحه درست مطمئن شوید.

نتیجه گیری

ریدایرکت 301 یک روش خوب و مناسب در سئو است. توجه داشته باشید ریدایرکت برای بهبود سئو نیست و فقط به منظور حفظ رتبه در نتایج گوگل و ارزش اعتبار صفحه و وب‌سایت شما از این قابلیت استفاده می‌کنیم. اگر اصولی و با برنامه و طبق استاندارد از آن استفاده کنید، علاوه براینکه اعتبار و ارزش سایت شما حفظ می‌شود، می‌توانید برای تقویت صفحات فرود و ترکیب دو یا چند محتوای مرتبط و نزدیک به هم در یک صفحه هم از آن استفاده کنید. برای مثال شما صاحب یک وب سایت فروشگاهی اسباب بازی هستید که دو صفحه با عنوان فروش اسباب بازی کودک دارید. هر دو صفحه مطالب تقریبا یکسانی دارند. با ترکیب این دو مطلب در یک صفحه و ریدایرکت به صفحه مهم‌تر، اعتبار و ارزش پخش شده در دو صفحه، به یک صفحه انتقال داده می‌شود.


در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.