وب سرور چیست؟

وب سرور چیست؟
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
2 سال پیش
زمان مطالعه: 8 دقیقه

وب سرور چیست؟ این سؤالی است که قصد داریم در این مطالب به آن پاسخ دهیم. محتوایی که از طریق مرورگر درخواست می‌کنید شامل متن، تصویر، فیلم و سایر اطلاعات می‌باشد. اگر بخواهیم به زبان ساده به تعریف دقیقی از وب سرور اشاره کنیم باید بگوییم که وظیفه ذخیره و ارسال محتوای یک وب سایت به کاربر بر عهده وب سرور می‌باشد. انواع وب سرور چیست و هر کدام از آن‌ها دارای چه ساختاری می‌باشند؟

وب سرور‌ها چگونه کار می‌کنند؟

وب سرور‌ها چگونه کار می‌کنند؟

نحوه کار وب سرور چیست؟ زمانی که شما از طریق مرورگر یک سایت را بارگذاری می‌کنید و یا با کلیک بر روی لینک دانلود قصد دریافت فایلی را دارد، مرورگر در حال ارسال درخواست مورد نظر شما به وب سرور است. پس می‌توان گفت که هر سایت دارای یک وب سرور جداگانه می‌باشد. سؤالی که در این بخش با آن مواجه می‌شویم این است که نحوه عملکرد وب سرور چیست و چه فرآیندی در آن اتفاق می‌افتد؟ وب سرور‌ها می‌توانند به صورت نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری باشند که به صورت مجزا یا همراه با یکدیگر فعالیت می‌کنند.

در خصوص بررسی وب سرور از نظر سخت‌افزاری باید بگوییم که مانند یک رایانه است که می‌تواند تمام اطلاعات وب سایت مانند فایل‌ها و اجزای آن را در خود ذخیره کند. به طور مثال اسناد HTML، تصویر، کد‌های CSS، جاوا اسکریپت و... جزء این اطلاعات محسوب می‌شوند. وب سرور‌های سخت‌افزاری برای ایجاد فرآیند مورد نظر باید به اینترنت متصل شوند و مبادله اطلاعات با سایر دستگاه‌هایی که به وب متصل هستند پشتیبانی خواهد کرد.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

جنبه نرم‌افزاری وب سرور چیست؟ یک وب سرور از نظر نرم‌افزاری از حداقل یک یا چند بخش سرور HTTP برخوردار است که می‌تواند نحوه دسترسی کاربران وب سایت به فایل‌هایی که بر روی هاست قرار دارند را مدیریت و کنترل کند. به عبارتی دیگر سرور HTTP قسمتی از نرم‌افزار محسوب می‌شود که URLها و HTTP را درک می‌کند. HTTP یک پروتکل به شمار می‌رود که مرورگر گوگل یا سایر مرورگر‌ها از آن برای نمایش صفحات وب استفاده می‌کنند. مبحث HTTP یک مبحث بسیار گسترده می‌باشد که پرداختن به جوانب مختلف آن از این بحث خارج می‌باشد.

انواع وب سرور

انواع وب سرور

همان طور که اشاره شد وب سرور‌ها به دو دسته کلی سخت‌افزاری ( استاتیک ) یا نرم‌افزاری ( دینامیکی ) تقسیم‌بندی می‌شوند. اما این تقسیم‌بندی به صورت جزئی‌تر نیز امکان‌پذیر است و هر کدام از وب سرور‌ها به نام‌های مختلف و ساختار متفاوت در دسترس هستند که می‌توان بنا بر نیاز از آن‌ها استفاده کرد. شما پس از طراحی سایت باید از یکی از وبسرورهای زیر برای سایت خود استفاده کنید.

وب سرور آپاچی (Apache)

وب سرور آپاچی (Apache)

محبوب‌ترین وب سرور چیست؟ وب سرور Apache به دلیل قابلیت‌هایی که داشت در مدت زمانی کوتاه تبدیل به یکی از محبوب‌ترین سرویس دهنده‌های HTTP تبدیل شد. وظیفه‌ای که بر عهده این وب سرور قرار دارد شامل پردازش درخواست‌های کاربر و پاسخ به آن هاست. به طور کلی این وب سرور برای سیستم عامل‌هایی طراحی شده که بر پایه لینوکس هستند. Apache متن باز یا \" اپن سورس \" است. منظور از اپن سورس بودن این است که شما می‌توانید به کد‌های اصلی آن دسترسی داشته باشید و با اطلاعاتی که در خصوص برنامه‌نویسی دارید اقدام به توسعه آن کنید. بهترین وبسرور برای طراحی سایت php آپاچی است.

سیستم‌های مختلفی در جهان دارای این ویژگی هستند که می‌توان به وردپرس اشاره کرد. از زمانی که وردپرس وارد دنیای دیجیتال شد توانست وب سایت‌های زیادی را در مدت زمان کوتاه راه‌اندازی کند. اما توسعه و تکمیل آن به دلیل متن باز بودن آن اتفاق افتاد. چون برنامه‌نویسان متعددی از سرتاسر جهان با دسترسی به کد‌های اصلی توانستند افزونه‌های مختلف و کاربردی برای آن بنویسند. از دیگر ویژگی‌های بسیار مهم و غیر قابل انکار در وب سرور Apache این است که می‌تواند حجم زیادی از ترافیک را با کمترین پیکربندی کنترل و مدیریت کند.

وب سرور LiteSpeed

وب سرور LiteSpeed

اگر بخواهیم یک وب سرور را معرفی کنیم که از نظر عملکرد و سرعت بالا در پاسخ دهی پیشرو باشد باید به سراغ وب سرور LiteSpeed برویم. وجود ماژول‌ها و قابلیت‌های متنوعی که در LiteSpeed وجود دارد می‌توان از آن به عنوان یک میزبان برای راه‌اندازی وب سایت استفاده کرد. بهبود وضعیت عملکرد میزبانی وب و همچنین ساختار ویژه آن سبب شده که بتواند به طور همزمان به تعداد زیادی از کاربران سرویس دهی کند. به طور معمول وب سرور LiteSpeed در کنار Apache نصب می‌شود و کاملاً با آن سازگار است.

وب سرور Nginx

وب سرور Nginx

هدف اصلی از طراحی نوع Nginx وب سرور چیست؟ هدف از طراحی این وب سرور ارائه کمتری از رم بود. به این معنی که بتواند با رم کمتر، پروسه‌های بیشتری را مدیریت کند. جالب است بدانید که این وب سرور به جای اینکه برای هر درخواست کاربر، یک پروسه مجزا و جداگانه ایجاد کند تلاش می‌کند تا تمام درخواست‌ها را در یک پروسه کنترل و پاسخ دهی کند. وب سرور Nginx در کنار Apache نصب می‌شود و به عنوان خط مقدم در پردازش و پاسخگویی درخواست‌های کاربران در وب قرار می‌گیرد.

وب سرور Lighttpd

وب سرور Lighttpd

وب سرور Lighttpd از نوع متن باز می‌باشد و برای محیط‌هایی طراحی و توسعه داده شده که در سرعت و بارگذاری دارای ایراد هستند. پس بهتر است از این وب سرور در هنگامی استفاده شود که شما با تعداد درخواست‌های بسیار زیاد از طرف کاربران مواجه هستید. این وب سرور منعطف، ایمن، استاندارد و دارای راندمان عالی می‌باشد.

وب سرور (IIS)Internet Information Services

وب سرور (IIS)Internet Information Services

وب سرور Internet Information Services که به طور اختصاری IIS نامیده می‌شود از محصولات کمپانی مایکرؤسافت محسوب می‌شود که از انعطاف خوبی برخوردار است. معمولاً این وب سرور بر روی سیستم‌های ویندوز نصب و راه‌اندازی می‌شود. وب سرور IIS از فریم ورک‌های مختلفی نظیر dot.net و زبان‌های برنامه‌نویسی مانند php پشتیبانی خواهد کرد. قابلیت‌های بسیار متنوع و افزونه‌های گوناگون موجب شده تا تبدیل به یکی از پرکاربردترین وب سرور‌ها تبدیل شود.

وب سرور‌ها چه کاربرد‌های دارند؟

وب سرور‌ها چه کاربرد‌های دارند؟

همان طور که از مطالعه این مطلب دریافتید وب سرور نوعی میزبان است که می‌تواند به نیاز‌های یک کاربر در هنگام جستجو در اینترنت پاسخ دهد و صفحه درخواستی او را بارگذاری کند. یک وب سایت شامل عکس، فیلم، فایل، متن و... است که وب سرور کمک می‌کند آن‌ها برای کاربر قابل مشاهده شوند.

زمانی که شما در پشت کامپیوتر قرار می‌گیرید و قصد وارد شدن به یک سایت را دارید، آدرس مورد نظر را در آدرس بار مرورگر وارد می‌کنید. در این شرایط فرقی نمی‌کند که شما در حال استفاده از چه مرورگری هستید. بلکه مکانیزم و پروسه انجام کار توسط وب سرور در تمام مرورگر‌ها مشترک است. هنگامی که شما آدرس را وارد می‌کنید، مرورگر درخواست شما را به وب سرور انتقال می‌دهد. هنگامی که سایت مورد نظر برای شما بارگذاری شد و شما اطلاعات مورد نیاز خود را دریافتید به این معنی است که وب سرور به نیاز شما پاسخ داده است.

تمام صفحات وب بر اساس ساختار معین که IP شناخته می‌شود بر روی وب سرور قرار داده می‌شوند. بر روی هر کدام از وب سرور‌ها قابلیت قرار گرفتن صفحات متعدد و ساختار‌های مجزا وجود دارد که غالبا به صورت کد‌های HTML، CSS و... می‌باشند. در این شرایط نقش و عملکرد مهم وب سرور چیست؟ قطعاً هر چقدر سرعت و توانایی وب سرور در پاسخ دهی به کاربر بیشتر باشد سایت شما از محبوبیت بیشتری برخوردار می‌شود. سرعت و محبوبیت سایت و همچنین نقش آن در رتبه دهی گوگل به مبحث سئو مرتبط می‌شود که در مطالب گذشته به آن پرداختیم.

مهم‌ترین ویژگی‌های وب سرور

مهم‌ترین ویژگی‌های وب سرور.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های وب سرور چیست؟ یک وب سرور باید بر اساس پارامتر‌هایی انتخاب شود که پاسخگوی نیاز‌های رو به رشد شما باشد. قطعاً کسب و کار‌های بزرگ نیاز به وب سرور‌هایی دارند تا بتوانند درخواست‌های متعدد کاربران خود را پاسخ دهند. در غیر این صورت دچار مشکلات عدیده‌ای در سرویس دهی به کاربران خواهند شد. تصور کنید هنگامی که کاربر با مراجعه به سایت شما با کندی سرعت و لود نشدن آن مواجه شود چه احساسی به او دست خواهد داد؟ مطمئن باشید در مدت زمانی کوتاه وب سایت شما را ترک می‌کند. پس سؤالی که در این بخش به آن پاسخ خواهیم داد این است که ویژگی‌های وب سرور چیست و باید بر

قابلیت ارتقاء

شما باید در بدو شروع به کار وب سروری را انتخاب کنید که پاسخگوی نیاز الان شما باشد. اما باید به فکر آینده و بزرگ شدن کسب و کار خود نیز باشید. از ویژگی‌های بهترین وب سرور این است که جای ارتقا داشته باشد تا در صورتی که در کار خود پیشرفت کردید بتواند آن را بر اساس خواسته خود ارتقاء ببخشید.

پشتیبانی

از دیگر مواردی که باید در انتخاب وب سرور به آن توجه داشته باشید قدرت پیشتیبانی است. قطعاً در طول زمان سؤالات و موارد مختلفی برای شما به وجود خواهد آمد که نیاز به ارتباط با پشتیبانی پیدا می‌کنید. آن‌ها باید به خوبی شما را هدایت و به سؤالاتتان پاسخ دهند.

امنیت

اگر دارای اطلاعات در حوزه امنیت وب باشید به خوبی با واژه‌هایی همچون حملات DDOS، هک کردن و... آشنا هستید. هیچ سرویسی در دنیا از خطر حملات سایبری در‌امان نیست. همان طور که می‌دانید برترین و قوی‌ترین وب سایت‌های جهان نیز ممکن است دچار این مشکل شوند. اما راهکار چیست؟ آیا بعد از هک شدن وب سایت دیگر قادر به بازیابی اطلاعات نخواهید بود؟ در پاسخ باید بگوییم که سرویس دهنده سرور باید این اطمینان را به شما بدهد که اطلاعات شما در‌امان هستند و هر زمان که بخواهید می‌توانید آن‌ها را بازیابی کنید.

سرعت

طبق تحقیقاتی که بر روی رفتار کاربران انجام شده نشان می‌دهد که اغلب آن‌ها با مشاهده کندی سایت و عدم بارگذاری به سرعت صفحه مورد نظر را ترک می‌کنند و این امر می‌تواند نرخ خروج کاربر را به شدت افزایش دهد و تأثیر بسیار منفی در رتبه سایت نزد گوگل داشته باشد. بهترین وب سرور باید دارای حداکثر اعتبار و بالاترین سرعت باشد. توصیه می‌کنیم وب سرور‌هایی را انتخاب کنید که دارای سرعت ۹۹. ۹۹% باشد.

قیمت

در حال حاضر تعداد زیادی از ارائه‌کننده‌های وب سرور وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. هر کدام از آن‌ها بنا بر خدماتی که ارائه می‌کنند قیمت‌های متفاوتی دارند. شما به عنوان مشتری باید بهترین سرور را از نظر قیمت و نیاز انتخاب کنید. توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدام با متخصصین این حوزه و یا مشاورین وب سایت مشورت کنید تا به بهترین انتخاب برسید.


موضوع: بهینه سازی سایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.