طراحی سایت php و مزایای آن

طراحی سایت php و مزایای آن
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 8 دقیقه

طراحی سایت یکی از حرفه‌هایی است که طی چند سال گذشته استقبال زیادی از آن شده است. وقتی که این حرفه نوپا بود با داشتن دانش زبان نشانه‌گذاری html می‌توانستیم یک سایت طراحی کنیم. اما نتیجه یک سایت خیلی ساده میشد که امکانات سفارشی مثل فیلتر کردن در طراحی سایت فروشگاهی یا پروفایل حرفه‌ای ثبت‌نام دانشجویان و مشاهده نمرات در طراحی سایت آموزشگاهی را نداشت. به همین دلیل این روزها روش بهتری یعنی طراحی سایت php رواج پیدا کرده است. البته هنوز هم نیاز به داشتن دانش کدنویسی html وجود دارد اما به جرات می‌توان گفت که زبان برنامه‌نویسی php یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها برای طراحی سایت‌های استاتیک و داینامیک به شمار می‌رود و با کمک آن می‌توان پیچیده‌ترین سایت‌ها را پیاده‌سازی کرد. در این مقاله قصد داریم در رابطه با طراحی سایت php و مزایای استفاده از آن را مورد بحث قرار دهیم.

تاریخچه طراحی سایت php

تاریخچه طراحی سایت php

از آغاز پیدایش اینترنت و مباحثی مانند طراحی سایت، موارد متعددی برای توسعه وب معرفی شدند. مثلا در ابتدا با html می‌توانستیم یک سایت شرکتی ساده طراحی کنیم. بعدها با استفاده از html به فایل css که شامل کدهایی برای ظاهر صفحات وب هستند، ارجاع دادیم. بعدها نیاز به سایت‌های داینامیک ایجاد شد که در آن‌ها کارهایی مانند ثبت‌نام کاربر، خرید محصول و خدمات، درج کامنت در سایت و ... انجام میشد. پس زبان برنامه‌نویسی asp.net و php وارد عرصه شدند.

طبق آمار و ارقامی که در سطح وب منتشر شده است چیزی حدود 82 درصد از وب‌سایت‌های زنده دنیا از php بهره می‌برند و این زبان را تبدیل به محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی کرده است.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

کاربردهای زبان php

کاربردهای زبان php

php زبان برنامه‌نویسی سمت سرور است که در وهله اول برای طراحی سایت از آن استفاد می‌شود اما برای اهداف دیگری همچون طراحی اپلیکیشن هم می‌توان از آن بهره برد. پی‌اچ‌پی در 1994 از دانشگاه داترلو کانادا و به وسیله Rasmus Lerdorf ایجاد شد و در حال حاضر تیم The PHP Development Team رفرنس آن را تولید می‌کنند. در ابتدای کار پی‌اچ‌پی به معنای صفحه خانگی شخصی یا Personal Home Page شناخته شد ولی به مرور به آن php: Hypertext Preprocessor به معنای پیش پردازند فرامتن گفته شد.

php یک زبان برنامه‌نویسی برای طراحی برنامه‌های تحت وب سرور است. منظور از سمت سرور بودن این است که صفحه‌های وب php در ابتدا به‌وسیله سرور پردازش می‌شوند و بعد خروجی به شکل کدهای html و جاوا اسکریپت برای مرورگر کاربر ارسال می‌شود. به بیان دیگر می‌توان گفت که برخلاف html و جاوا اسکریپت، سرور وظیفه اجرای صفحات php را دارد.

طراحی سایت با php و cms های معروف آن

طراحی سایت با php و cms های معروف آن

ما می‌توانیم کدهای php را در سیستم‌های مدیریت محتوای مختلفی مانند وردپرس و جوملا، فریمورک‌های وب مانند لاراول، تمپلت‌های مختلف صفحات وب و حتی در html و html5 مورد استفاده قرار دهیم. در این نوشته میتوانید در مورد طراحی سایت وردپرس بیشتر بخوانید.

ویژگی‌هایی مانند سرعت، امنیت و قیمت مقرون‌به‌صرفه باعث شد تا امروز پی‌اچ‌پی انتخاب اول توسعه‌دهندگان وب باشد. این محبوبیت و مزایای بی‌نظیر php انقدر مورد توجه گرفت که امروزه شاهد طراحی سایت‌های بزرگی مانند یاهو، فیسبوک، ویکی‌‌پدیا با این زبان برنامه‎‌نویسی هستیم.

مزایای طراحی سایت php

مزایای طراحی سایت php

1. رایگان بودن طراحی سایت با php

phpزبان برنامه‌نویسی اپن‌سورس یا متن باز است. علاوه بر اینکه رایگان بوده و استفاده از آن آسان است، داکیومنت و منابع زیادی ازآن در دسترس افراد است. این مزیت اپن‌سورس بودن خیال توسعه‌دهندگان را از بابت تعهدات قانونی و حق اشتراک راحت کرده است و انتخاب آن را تبدیل به روش مقرون‌به‌صرفه‌ای برای طراحی سایت حرفه‌ای کرده است.
از طرفی شما به‌راحتی می‌توانید از منابع رایگان برای یادگیری php استفاده کنید و وارد حرفه برنامه‌نویسی شوید. چرا که پی‌اچ‌پی تمام موانع ورود توسعه‌دهندگان را کاهش داده و این فرصت را به شما می‌دهد که مهارت برنامه‌نویسی خود را محک بزنید و از استعداد کدنویسی خود استفاده کنید.

2. سازگاری با انواع پلتفرم‌ها

یکی از مزیت‌های خوب طراحی سایت php این است که کد نوشته شده با آن روی تمام سیستم‌ عامل‌های اصلی قابل اجرا است و توسعه‌دهنده این امکان را دارد که سایت را به طور یکپارچه روی چند سیستم عامل ادغام کند. شما می‌توانید پلتفرم‌ها را فارغ از تنوع ویندوز، یونیکس، لینوکس و ... با قابلیت‌های بیشتر Apache و MySQL استفاده کنید.

3. پشتیبانی قوی

پی‌اچ‌پی با کمک جامعه بزرگی که البته مجازی است، پشتیبانی می‌شود. این پشتیبانی قوی از اپن‌سورس بودن آن نشات می‌گیرد که باعث شده تا کارشناسان حرفه‌ای و توسعه‌دهندگان زیادی در سراسر دنیا تمایل به پشتیبانی از افراد مبتدی و تازه‌کار داشته باشند. از طرفی هر مشکلی که افراد با آن روبرو شوند، به واسطه این پشتیبانی خوب در زمان کوتاهی حل می‌شود. علاوه بر این دو فاکتور محبوبیت زبان php، در دسترس بودن توسعه‌دهندگان باعث می‌شود که آن‌ها برای ایجاد مزیت رقابتی، قیمت‌های مناسبی ارائه کنند.

4. تنوع افزونه‌ها

باتوجه به اینکه این زبان برنامه‌نویسی اپن سورس است، توسعه‌دهندگان زیادی به طور مستمر روی آن کار می‌کنند و هر روز در حال پیشرفت است. نیازهای رو به رشد بیزنس‌ها را پیدا و بررسی می‌کنند و برای آن‌ها پاسخ مناسبی پیدا می‌کنند. این ویژگی خوب باعث می‌شود که صاحبان کسب‌وکارها و البته توسعه‌دهندگان امکان اضافه‌کردن فیچرهای جدید به وب‌سایت خود را داشته باشند و سایت آن‌ها هرروز بهتر از روز قبل می‌شود که نتیجه آن مزیت‌هایی مانند رونق کسب‌وکارشان است.

5. سادگی

برنامه‌نویسی با php مثل مقاله انگلیسی نوشتن برای خواندن کامپیوتر است با این تفاوت که در برنامه‌نویسی مقاله ما قطعه کدی است که باعث می‌شود وب‌سایت ما به بهترین شکل ممکن طراحی و پیاده‌سازی شود. بعضی از توسعه‌دهندگان وب به php انتقاد می‌کنند که عادات برنامه‌نویسی لازمی که باعث ساده‌شدن کدنویسی می‌شود را ایجاد نمی‌کند اما باید به این نکته اشاره کرد که ساخت قطعه کد در php ساده است و اجازه می‌دهد که کد خیلی شخصی ‌شود پس حفاظت از آن راحت‌تر می‌شود.

6. کتابخانه استاندارد بزرگ php

یکی از فاکتورهایی که یک زبان‌ برنامه‌نویسی را متمایز می‌کند و برچسب زبان برنامه‌نویسی خوب را می‌توان به آن زد، میزان کتابخانه استاندارد آن زبان است. دقیقا مزیتی که php در آن غنی است. کتابخانه در فرایند ساده‌سازی و افزایش سرعت پردازش داده‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند. سرعت سایت برای کاربران خیلی مهم است طوری که در مراحل تحقیق اولیه مثل آنالیز  محصول و فرایند خرید، زمانی که کاربر به سایت شما اختصاص می‌دهد معمولا بیشتر از 8 ثانیه نیست. پس رقابت بر سرثانیه‌ها است و هر چقدر سرعت سایت شما بیشتر باشد، احتمال دیده شدن و رونق بیزنس شما بیشتر است. پی‌اچ‌پی پشتیبانی وسیعی برای مواردی مانند HTTP fetching، regular expressions, URL parsing و ... ارائه می‌کند.

7. فریمورک‌های مختلف

php مجموعه نسبتا بزرگی از فریمورک‌ها را داراست و از لاراول و سیمفونی گرفته تا پایتون تنوع دارند و برای هدف‌های مختلفی مانند بهینه‌سازی عملکردی، طرح‌های برنامه شتابی و یا طرح‌های منسجم کاربرد دارند.

فریمورک به معنای مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها، استانداردها و قوانین کدنویسی است که در قالب یک چارچوب نرم‌افزاری در دسترس توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد. در واقع هدف آن‌ها کمک به برنامه‌نویس برای افزایش سرعت کدنویسی است و این افزایش سرعت به واسطه کدهای کمتری است که می‌نویسند.

از آن‌جایی که اپلیکیشن‌ها نقاط مشترک زیادی دارند پس بخش اعظمی از برنامه‌نویسی در هر پروژه تکراری است. اینکه برای هر پروژه کدهای تکراری نوشته شود، به مرور خسته‌کننده خواهد شد و ضریب خطای انسانی را بالا می‌برد. برای جلوگیری از چنین مواردی استفاده از فریمورک‌ها برای برنامه‌نویسان به‌وجود آمد. از جمله مزایای استفاده از فریمورک می‌توان به کاهش زمان کدنویسی، افزایش خوانایی کدها، رعایت استانداردهای برنامه‌نویسی، افزایش سرعت کدنویسی، بروزرسانی و پشتیبانی منظم و افزایش پتانسیل انجام کارهای تیمی اشاره کرد.

طراحی سایت با فریمورک‌های php

طراحی سایت با فریمورک‌های php

وقتی که بحث فریمورک‌های لاراول می‌شود اولین سوالی که پیش می‌آید این است که " بهترین فریمورک لاراول کدام است؟" به همین منظور در ادامه بهترین فریمورک‌های پی‌اچ‌پی را بررسی می‌کنیم. 

طراحی سایت با فریمورک لاراول - Laravel Framework

فریمورک لاراول - Laravel Framework

محبوب‌ترین فریمورک پی‌اچ‌پی لاراول است که فریمورکی مبتنی بر معماری MVC است که کاملا رایگان و اپن‌سورس در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. کار کردن با آن منوط به داشتن دانش کافی درباره برنامه‌نویسی با php، مفاهیم برنامه‌نویسی شی‌گرا است و برای برنامه‌نویسان در سطح متخصص گزینه مناسبی است. و طراحی سایت لاراول امروزه از محبوب ترین ها است. 

طراحی این فریمورک انقدر هوشمندانه انجام شده است که انعطاف‌پذیری خوبی برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است. با استفاده از لاراول هر سایتی از طراحی سایت شرکتی تا پیاده‌سازی اپلیکیشن‌های سازمانی بزرگ قابل پیاده‌سازی است.

لاراول در سال 2011 منتشر شد و انقدر مورد استقبال توسعه‌دهندگان وب قرار گرفت که برای مدیریت برنامه‌های پیچیده تحت وب، از اولین گزینه‌های انتخابی توسعه‌دهندگان است. از دلایل این استقبال می‌توان به امنیت و سرعت بالای آن اشاره کرد که در مقایسه با سایر فریمورک‌ها از امتیاز بیشتری برخوردار است.

طراحی سایت با فریمورک سیمفونی - Symfony Framework

فریمورک سیمفونی - Symfony Framework

این فریمورک سابقه طولانی‌تری نسبت به سایر فریمورک‌های php دارد و پایه و اساس لاراول را نیز تشکیل می‌دهد. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سیمفونی می‌توان به قابل اطمینان، انعطاف‌پذیری بالا، سرعت بالا اشاره کرد.
طراحی وب‌اپلیکیشن‌ با بهره‌گیری از سیمفونی بسیار ساده‌تر از قبل شده است. برای  طراحی سایت php اکثر اوقات ارجحیت قائل شدن بین لاراول و سیمفونی دشوار است چرا که هر دو فریمورک بسیار کارآمد هستند.

طراحی سایت با فریمورک کدایگنایتر - Codeigniter Framework

طراحی سایت با فریمورک کدایگنایتر - Codeigniter Framework

این فریمورک در سال 2006 و با دنبال کردن هدفی تحت عنوان ساخت وب اپلیکیشن‌های مبتنی بر الگوی MVC توسعه داده شد. وجه تمایز کدایگنایتر کم‌حجمی و سرعت بالای آن است. حجم آن نزدیک به 2 مگابایت است و نیازی به نصب و پیکربندی ویژه‌ای ندارد. توسعه‌دهندگانی که سه فاکتور سادگی، سرعت و قدرتمندی برایشان مهم است، از این فریمورک استقبال کرده‌اند. جالب است بدانید که فریمورک کدایگنایتر بعد از فریمورک فالکون به عنوان سریع‌ترین فریمورک php شناخته می‌شود و کتابخانه‌های قدرتمندی هم دارد.

طراحی سایت با فریمورک کیک پی‌اچ‌پی - Framework CakePHP

طراحی سایت با فریمورک کیک پی‌اچ‌پی - Framework CakePHP

شعار کیک پی‌اچ‌پی "سریع‌تر، قوی‌تر و خوشمزه‌تر" است و سال‌های زیادی در لیست فریمورک‌های محبوب php قرار داشت. اوایل سال 2000 منتشر شد و تا به امروز دستخوش تغییرات زیادی قرار گرفته است. مواردی مانند بروزرسانی مرتب، پشتیبانی قوی، ساخت راحت عملگرهای چهارگانه اصلی یعنی خواندن، نوشتن، حذف کردن و بروزرسانی جزو مزیت‌های ویژه این فریمورک هستند.

طراحی سایت با فریمورک زند - Framework Zend

طراحی سایت با فریمورک زند - Framework Zend

زند برای توسعه پروژ‌های سازمانی انتخاب خوبی است و تمام قواعد زبان برنامه‌نویسی php در آن رعایت شده است. یادگیری آن آسان است و داکیومنت‌های زیادی برای یادگیری آن در سطح وب وجود دارد. فریمورک زند براساس متد چابک Agile طراحی شده است و از معماری MVC پشتیبانی می‌کند.

در این نوشته در مورد طراحی سایت پی اچ پی و مزایای آن و همچنین فریمورک های آن صحبت کردیم، در صورتی که قصد طراحی وبسایت دارید میتوانید با ودیانا در ارتباط باشید.


موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

021-28429275 sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.