زبان برنامه نویسی چیست؟ تفاوت php ،asp و پایتون

زبان برنامه نویسی چیست؟
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 6 دقیقه

برنامه نویسی را می‌توان یک روش حل مساله با استفاده از کامپیوتر دانست. در واقع علمی است که با استفاده از آن به کامپیوتر دستوراتی می‌دهیم تا آن‌ها را اجرا کند.
ما به عنوان برنامه نویس، مجموعه‌ای از دستورات را به صورت کد به کامپیوتر می‌دهیم و این اطلاعات بعد از اینکه در cpu پردازش شدند، خروجی مورد نظر را به کاربر نشان می‌دهد.
فرض کنید شما طراحی سایت فروشگاهی انجام داده‌اید و برای یکی از مشتریان شما مشکلی در ثبت سفارش پیش آمده است. با فاکتوری مثل کد ملی به اطلاعات کامل مشتری دسترسی پیدا می‌کنید و به راحتی مشکل او را پیگیری و حل و فصل خواهید کرد. اینکه با وارد کردن کدملی اطلاعات کاربر برای شما نمایش داده شود، کاری است که برنامه‌نویس، کدنویسی کرده است.

اما برنامه‌نویسان از کدام زبان‌ برنامه نویسی استفاده می‌کنند؟ کدام بهتر است؟ و .... این موارد سوالاتی هستند که در این مقاله قصد پاسخگویی به آن‌ها را داریم.

زبان برنامه نویسی چیست؟

در تعریف این اصطلاح باید گفت یک تکنیک ارتباطی استاندارد برای ارائه دادن دستورالعمل‌ها به کامپیوتر است. در زبان برنامه نویسی وب مجموعه‌ای از قواعد معنایی و نحوی برای تعریف یک برنامه استفاده می‌شود. زبان به برنامه‌نویس دسترسی می‌دهد تا مشخص کند که کامپیوتر روی چه داده‌ای چه عملی انجام دهد، داده‌ها چگونه ذخیره یا انتقال داده شوند و با توجه به شرایط کدام الگوریتم اجرا شود.
هر زبان دارای جنبه‌های مختلفی از جمله انواع ساختمان داده، فلسفه طراحی، مکانیزم‌های ارجاع و استفاده مجدد و ... است که موضوع بحث این مقاله نیستد و از تعریف آن‌ها صرف نظر می‌کنیم.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

کدام بهتر است؟ php، پایتون یا asp

قبل از جواب دادن به این سوال اجازه دهید توضیح کوتاهی درباره هر زبان داشته و سپس ویژگی‌های آن‌ها را توضیح دهیم.

 php یکی از زبان‌های محبوب و قدیمی در حوزه برنامه‌نویسی است و سایت‌هایی مانند فیس‌بوک و ویکی‌پدیا با آن طراحی شده‌اند. فریمورک‌ محبوب آن لاراول است و سایت‌های متنوعی در حوزه‌های مختلف از طراحی سایت آگهی گرفته تا طراحی سایت ارز دیجیتال را می‌توان با آن پیاده‌سازی کرد. سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب و رایج وردپرس و جوملا نیز با php طراحی شده‌اند.

asp.net را شرکت مایکروسافت روی پروژه Net. شروع کرد. این کمپانی سال 2002 از زبان asp استفاده کرد. بااستفاده از این تکنولوژی در کنار زبان #C بک‌اند سایت قابل برنامه‌نویسی است.

پایتون یک زبان خیلی گسترده است و حوزه‌های مختلف طراحی را پوشش می‌دهد. تعداد سایت‌ها و سرویس‌های تحت وبی که در اینترنت مشغول به فعالیت هستند و از فریمورک محبوب پایتون یعنی Django استفاده می‌کنند، بسیار زیاد است.

ویژگی‌های مثبت php

  • یک زبان اپن‌سورس است. به این معنا که رایگان است و جامعه برنامه‌نویسان زیادی روی آن کار می‌کنند و این موضوع به معنای ارتقای مداوم آن است.
  • دامنه کاربردی بسیار بالایی دارد. طوری طبق گزارش‌های سایت w3techs حود 78 درصد سایت‌ها در سال 2020 با زبان برنامه نویسی وب php طراحی شده‌اند.
  • مقیاس‌پذیری بالایی دارد و خیلی راحت می‌توان با توجه به نیازهای پروژه آن را شخصی‌سازی کرد.
  • برای پروژه‌های بزرگی مانند فیس‌بوک و وب‌سایت‌های کاخ سفید عملکرد بسیار عالی دارد.
  • جامعه پشتیبانی آن مشمول تعداد زیادی از برنامه نویسان است و فریمورک‌های بسیار محبوبی را منتشر کرده است که افراد زیادی در تلاش برای ارتقای آن هستند و به طور مرتب آپدیت می‌شود.

 ویژگی‌های مثبت asp

  • مقیاس‌پذیری بالایی دارد. به جرات می‌توان گفت شاخص مقیاس‌پذیری آن رقابت سختی با php دارد.
  • رابط کاربری فوق‌العاده‌ای برای برنامه‌نویس‌ها فراهم کرده است.
  • ابزارها و ویژگی‌های زیادی دارد.
  • مالکیت آن برای مایکروسافت است.
  • با توجه به گزینه‌های از پیش‌کدگذاری‌شده، توسعه‌پذیری بالایی دارد.
  • چنانچه قبل از تدوین اشتباهی در کدنویسی انجام شود، به برنامه نویس اطلاع داده می‌شود.
  • عملکرد خوبی در ویندوز دارد.
  • از تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند.

 ویژگی‌های مثبت پایتون

  • پایتون کتابخانه‌های متنوعی دارد که تعداد آن‌ها نیز زیاد است.
  • جامعه پشتیبانی بالایی دارد.
  • کاربردهای زیادی دارد و عدم محدودیت در کاربرد باعث شده تا در بخش‌های مختلفی قابل استفاده باشد.

هر زبان برنامه نویسی وب نقاط ضعف و قوت خود را دارد و نمی‌توان بین آن‌ها ارجحیت قائل شد. برای بعضی پروژه‌ها php عملکرد خوبی دارد و برای برخی پروژه‌ها پایتون و asp گزینه مناسب‌تری هستند. php سابقه خوبی در سرعت بالا و برنامه‌نویسی سرور دارد و گزینه مناسبی برای طراحی سایت است. از طرفی پایتون باتوجه به فاکتورهایی از جمله سادگی و تنوع در کتابخانه‌ها طرفداران خاص خودش را دارد. asp نیز زبان بسیار قدرتمندی است که نباید از ویژگی‌های خوب آن چشم‌پوشی کرد.

زبان برنامه نویسی وردپرس چیست؟

وردپرس یکی از سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب است که هسته آن با استفاده از php برنامه نویسی شده است. به بیانی دیگر می‌توان گفت که موتور وردپرس php است و با استفاده از آن است ک وردپرس روی سرور اجرا می‌شود. php است که باعث می‌شود صفحات وب‌سایت شما ساخته شده و در کنار هم قرار بگیرند. البته وردپرس فقط از کدهای php استفاده نمی‌کند بلکه از html و css  هم در آن استفاده می‌شود و سایت وردپرسی شما ترکیبی از کدهای زبان برنامه نویسی وب php و زبانه نشانه‌گذاری html  و همچنین css است. چنانچه تمایل دارید اطلاعات بیشتری راجع به وردپرس کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله طراحی سایت وردپرس را مطالعه کنید.

ما در ودیانا از چه زبان‌هایی استفاده می‌کنیم؟

تمرکز اصلی تیم برنامه‌نویسی ودیانا روی php و فریمورک لاراول آن است. باتوجه به امکانات خوبی که با استفاده از php می‌توان پیاده‌سازی کرد، هیچ محدودیتی از ابتدای طراحی سایت تا زمان بهره‌بردای از سایت و بعد از آن یعنی ارتقا نخواهیم داشت. مواردی مانند امنیت بالای سایت، ارتقا و پشتیبانی و سئو و بهینه سازی کاملا در سایت طراحی شده با لاراول و php قابل پیاده‌سازی است.

در طراحی سایت اختصاصی از چه زبانی استفاده می‌کنیم؟

برای طراحی سایت‌های اختصاصی در حوزه‌های مختلف از سایت مارکت پلیس گرفته تا فروشگاهی و آگهی، ما از برنامه نویسی با فریمورک محبوب php یعنی لاراول استفاده می‌کنیم. با توجه به اینکه در این نوع پلن‌ها، فیچرهای خاص و متنوعی باید پیاده‌سازی شود، استفاده از لاراول گزینه مناسبی است.
مواردی مانند سرعت بالا که با قابلیت‌ کش‌کردن در لاراول قابل پیاده‌سازی است و یا طراحی فیلد‌های مناسب برای سئو و بهینه سازی سایت، نوشتن کدهای تمیز و سبک برای قالب سایت، بالا بردن امنیت سایت با استفاده از الگوریتم hashing و ... باعث شده است که برای طراحی سایت اختصاصی از این فریمورک استفاده کنیم.

سخن آخر

اگر شما قصد طراحی استاتیک داشته باشید، نیازی به استفاده از زبان برنامه نویسی خاصی نیست. با استفاده از html و css می‌توانید طرح مورد نظر خود را پیاده‌سازی کنید. ولی برای سایت‌های داینامیک مثل سایت صرافی که نیاز به فراخوانی قیمت ارز به صورت لحظه‌ای داریم، خبری از طراحی استاتیک نیست. آپدیت‌کردن روزانه و لحظه‌ای قیمت‌ها به صورت دستی اصلا کار معقولی نیست. علاوه بر اینکه زمان زیادی از مدیر سایت می‌گیرد، امکان خطای انسانی بالا می‌رود و باتوجه تغییر لحظه‌ای قیمت‌ها، امکان تکمیل فرایند بروزرسانی قبل از رسیدن قیمت‌های جدید، خیلی کم است. برای سایت‌های دیگر در حوزه فروشگاهی و فروش تور و ... هم اوضاع به همین روال است. به همین منظور باید به صورت داینامیک طراحی انجام دهید و حتما از برنامه نویسی استفاده کنید. اینکه کدام زبان بهتر است را نمی‌توان با قطعیت پاسخ داد، چرا که هر زبانی مزیت‌های مثبت و منفی مختص به خودش را دارد که با شناخت دقیق نیازها و قابلیت‌های مورد نظر برای سایت و ویژگی‌های زبان‌های مختلف می‌توان انتخاب مناسبی داشت.


موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.