مزایای استفاده از فریمورک لاراول

مزایای لاراول
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
4 سال پیش
زمان مطالعه: 7 دقیقه

لاراول محبوب‌ترین فریمورک برای توسعه اپلیکیشن‌های اختصاصی است. این فریمورک بیشترین ستاره را در بین فریمورک‌های PHP دارد که ارزشمندی فیچرهای قدرتمند این فریمورک را نشان می‌دهد. اما چرا لاراول محبوب است؟ زیرا ابزارهای مناسبی را در اختیار توسعه دهندگان می‌گذارد که به آن‌ها کمک می‌کند طراحی وب سایت و وب اپلیکیشن را سریعتر، پایدارتر و نگهداری آن را ساده‌تر سازند.

سیستم احراز هویت و بررسی سطح دسترسی

صاحب هر وب اپلیکیشن باید اطمینان حاصل کند که کاربران همان افرادی هستند که ادعا می‌کنند، از این رو باید جلوی دسترسی کاربران احراز هویت نشده به منابع مهمی از جمله مواردی که نیاز به پرداخت یا احراز هویت کاربر دارند گرفته شود.

سیستم احراز هویت لاراول، از قبل آماده است، تنها کافیست کامندش را در ترمینال بنویسید. انعطاف پذیری بالای این سیستم به شما امکان شخصی‌سازی سریع آن را می‌دهد. براحتی فیلدهای ثبت نام را افزایش داده و فیلد لاگین را از ایمیل به موبایل تغییر دهید.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

یکپارچه سازی با سرویس‌های ایمیل

میل سرویس می‌تواند برای ارسال نوتیفکیشن به ایمیل کاربران بعد از رویدادهای مهم استفاده شوند. سخت است یک وب اپلیکیشن مدرن را تصور کنید که فاقد رویدادی برای ارسال یک ایمیل ساده به کاربر جدید درباره موفقیت آمیز بودن ثبت نامش است.

لاراول امکان استفاده از SwiftMailer را با استفاده از یک API، به سادگی فراهم کرده است. همچنین لاراول درایورهایی برای SMTP و Mailgun و Mandrill و SparkPost و Amazon SES و حتی فانکشن mail را ارائه می دهد که امکان ارسال ایمیل را به سادگی فراهم می کند.

یکپارچه سازی با سیستم‌های کش

تنها ساخت اپلیکیشن مهم نیست، بلکه برای ساخت یک اپلیکیشن سریع، که نتایج عملکردی آن در شتاب بخشیدن به درآمدزایی سایت خود را نشان می‌دهند. یکپارچه سازی با کش نیز یکی از مهمترین گام‌های بهبود پرفورمنس وب اپلیکیشن است.

لاراول با پشتیبانی از سیستم‌های کش مانند Memcached و Redis امکان افزایش سرعت لود و پرفورمنس اپلیکیشن را به توسعه دهندگان می دهد. به صورت پیش فرض، لاروال کانفیگ شده تا از درایور کش مبتنی بر فایل استفاده کند که آبجکت‌های کش شده در فایل ذخیره می‌کند. برای اپلیکیشن‌های بزرگ، بهتر است از یک به اصطلاح in-memory cache (کش ذخیره شده در رم) مانند Memcache یا APC استفاده کرد.

محافظت در مقابل آسیب پذیری‌های فنی متداول

با توسعه هر وب اپلیکیشن، آسیب پذیری امنیتی دست به دست هم می‌دهند تا امکان نفوذ به وب سایت از راه‌های مختلف را فراهم کنند. OWASP، سازمان غیرانتقاعی آمریکایی SQL injection، CSRF و XSS را مهمترین آسیب پذیری‌های امنیتی وب اپلیکیشن می‌داند. توسعه دهندگان باید قبل از ارائه و دپلوی اپلیکیشن، حتما تمامی این آسیب پذیری‌ها را رفع کنند.

لاراول کمک می کند تا وب اپلیکیشن در مقابل حملات جدی از قبیل SQL injection و CSRF و XSS محافظت شود. لاراول خود دارای امنیت بالایی است. کدبیس لاراول به صورت متعصبانه‌ای بررسی و امن گردیده و کد آن توسط افراد زیادی مورد تایید قرار گرفته است.

کانفیگ شیوه هندل کردن ارورها و اکسپشن‌ها

شیوه هندل کردن ارورها، می تواند تاثیر زیادی بر روی رضایت کاربر و کاربردپذیری اپلیکیشن داشته باشد. مثلا هنگامی که کاربر یکی از فیلدهای فرم خاصی را اشتباه پر می کند، بعد از پردازش فرم باید فیلدها مجددا با اطلاعات ورودی کاربر پر شده و دلیل ارور به کاربر نمایش داده شود.  اگر بخشی به دلیل اینکه کاربر اشتباهی انجام داده کار نمی‌کند، باید در قالبی مناسب به کاربر نمایش داده شود. اگر عملی که کاربر در حال انجامش است به دلیل اطلاعات ارسالی نادرست کاربر قابل انجام نیست، باید پیام خطا حاوی اطلاعات راهنما به کاربر نمایش داده شود. بدون سیستم هندل خطای مناسب، احتمالا کاربر تصور می‌کند که اپلیکیشن مشکل دارد یا قادر به سرویس دهی نیست و اپلیکیشن را برای همیشه ترک می‌کند. هیچکس نمی‌خواهد کاربران خود را از دست بدهد یا آنها را ناامید کند.

هندل کردن ارورها و اکسپشن‌ها از قبل برای یک پروژه جدید مبتنی بر لاراول کانفیگ شده است. علاوه بر این، لاراول با کتابخانه ثبت لاگ Monolog یکپارچه سازی شده که از هندلرهای قدرتمند لاگ پشتیبانی می‌کند.

تست

بدون تست و تایید چیزی که توسعه دهنده نوشته، چگونه می توان مطمئن بود که اپلیکیشن بدون هیچگونه ارور، باگ کار میکند؟ تست اتوماسیون کمتر از تست دستی وقت گیر و در اکثر موارد دقیقتر از آن است.

لاراول به صورت پیش فرض از PHPUnit پشتیبانی می کند. به راحتی می توانید رفتار کاربر مانند ارسال ریکوئست به اپلیکیشن و بررسی خروجی و ... را شبیه سازی کنید.

مسیریابی URL

کاربران با کلیک یا تایپ کردن لینک ها از اپلیکیشن استفاده می کنند. کاربران انتظار دارند که در هر مسیری محتوای مناسبی را بببیند، این محتوا می‌توانند یک مقاله، فرم تماس، توضیح محصولات و غیره باشند. اگه هیچ روتی نداشته باشیم، وب اپلیکیشن نخواهد فهمید که یوزر چه چیزی را میخواهد ببینید.

تمامی روت‌های لاراول در فایلی تعریف می‌شوند که به صورت خودکار لود می‌شود. لاراول امکان تعریف روت ها را به سادگی فراهم کرده و ساده‌ترین روت‌ها نیاز به یک URL و یک کلوژر دارند. همپنین می‌توانید به چندین روش روت‌ها را بنویسید.

جداسازی کدهای بیزنس لاجیک از کدهای نمایش

جداسازی به این شکل، طراحان لایه HTML را قادر می‌سازد تا براحتی و بدون تعامل با توسعه دهندگان ظاهر صفحات را تغییر دهند. اگر تمامی کدهای وب اپلیکیشن جداسازی را به صورت مناسب در مراحل اولیه توسعه پیاده سازی کرده باشند، درخواست‌های فیچر و رفع باگ توسط توسعه دهندگان سریعتر انجام می‌شود.

لاراول جداسازی لایه‌ها را به خوبی در معماری خود رعایت کرده است.

سیستم صف پیام‌ها

سیستم صف پیام تنها برای ارسال ایمیل نیست، بلکه برای شکل‌های مختلف ارتباط بین بخش‌های مختلف اپلیکیشن و یا بین اپلیکیشن‌های مختلف نیز استفاده می‌شود. هر چه ترافیک وب اپلیکیشن افزایش یابد، تعداد ریکوئست‌هایی که باید در ثانیه هندل کند نیز افزایش می‌یابد و میزبانی اپلیکیشن هزینه بیشتری خواهد داشت یا احتمال این وجود دارد که وب سرور از کار بایستد و دیتاها از دست بروند.

سرویس صف لاراول یک API یکپارچه را برای صف‌های مختلف از جمله Beanstalk و Amazon SQS و Redis و ... ارائه می‌کند. صف‌ها امکان این را فراهم می کنند تا با تعویق انداختن پردازش یک تسک زمانبر، مانند ارسال ایمیل، به زمانی دیگر، باعث افزایش چشمگیر سرعت ریکوئست های اپلیکیشن شود.

مدیریت زمانبندی تسک‌ها

چه بخواهید هر روز صبح ایمیل هایی را به مشترکین خبرنامه خود ارسال کنید یا در پایان روز تیبل های دیتابیس را به صورت خودکار از دیتاهای اضافه پاکسازی کنید، وب اپلیکیشن نیاز به مکانیزم زمانبندی تسک دارد که در زمان مشخص شده حواصش به اجرای تسک ها باشد.

لاراول این امکان را ارائه می‌کند تا تنها با یک کرون جاب و تعریف کامندهای زمانبندی، تسک‌ها را به صورت زمانبندی شده اجرا کنید.  در واقع کلیه تسک‌ها در لاراول زمانبندی می‌شوند و یک کرون جاب در سرور نقش تریگر برای اجرای زمانبندی‌ها را دارد.

ابزار آرتیزان برای کامندلاین

به طور کلی، یک توسعه دهنده برای تعامل با فریمورک لاراول نیاز به استفاده از یک کامندلاین دارد که محیط پروژه لاراول را توسعه داده و مدیریت کند. لاراول یک ابزار کامندلاین دارد که آرتیزان نامیده می‌شود. این ابزار به ساخت کدهای اسکلت، طراحی ساختار دیتابیس و همچنین مایگریشن کمک می‌کند. در نتیجه مدیریت دیتابیس ساده‌تر می‌شود. این ابزار توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا فایل‌های پایه برای MVC را ساخته و کامندهای سفارشی خود را ایجاد کنید. ابزار آرتیزان امکان اجرای تقریبا تمامی تسک‌های تکراری و خسته کننده را به توسعه دهندگان می‌دهد که اکثر برنامه نویسان تمایلی به انجام دستی آنها ندارند.

ساخت اپلیکیشن‌های چندزبانه

علاوه بر تمامی مزیت‌هایی که سرویس‌های توسعه لاراول ارائه می‌دهند، لاراول امکان طراحی سایت چند زبانه را نیز برای توسعه دهندگان فراهم می‌کند. در واقع این امکان گزینه مناسبی برای کسب‌وکارهایی است که به دنبال توسعه در کشورهای مختلف با زبان‌های مختلف هستند. فریمورک لاراول کمک می‌کند که وب اپلیکیشن خود را به راحتی و سریع برای زبان‌های مختلف توسعه دهید.

ORM سریع و ساده

ORM یا Object-Relational Mapping فیچری ضروری برای توسعه وب اپلیکشن‌های پیچیده است. فریمورک لاراول دارای ORM بهتر و سریعتر است که الوکوئنت نام دارد. در واقع امکان اجرای کوئری‌های پیچیده از طریق سینتکس ساده PHP فراهم می‌شود. هر تیبل دیتابیس با یک مدل متناظر در تعامل است.

سیستم مایگریشن

قابلیت مایگریشن در اکثر فریمورک‌ها وجود دارد. با استفاده از سیستم مایگریشن، گسترش دیتابیس بدون ایجاد مجدد آن برای هر تغییری فراهم می‌گردد. این سیستم از دیتاهای توسعه به طور قابل ملاحظه‌ای محافظت می‌کند و ایجاد تغییر به جای اجرای SQL توسط PHP انجام می‌شود.

تمپلت انجین بلید

یکی از فیچرهای کلیدی لاراول، موتور قالب بلید است. این تمپلت انجین یا موتور قالب امکان استفاده از تمپلت‌های از پیش تعریف شده را برای نوشتن کدهای مشخص در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد. بلید به توسعه دهندگان امکان توسعه سریع و راحت ویوهای مورد نیاز اپلیکیشن را می‌دهد.

مزیت استفاده از بلید این است که سایت را بدون کاهش پرفورمنس نسبت به عدم استفاده از آن است. زیرا لاراول کدهای بلید را پس از هر بار تغییر به کدهای PHP تبدیل کرده و به صورت فایل کش سیو می‌کند و در هر بار نیاز به استفاده فایل کش را استفاده می‌کند.


موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.