طراحی سایت شیراز

طراحی سایت شیراز
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 9 دقیقه

کسب‌وکار سنتی، کسب‌‌وکار مرده است. این جمله این روزها زیاد به گوش افراد می‌خورد. اما آیا حقیقت دارد؟ به قطع می‌توان گفت رفتن به سمت بیزنس‌های آنلاین و ارائه خدمات در بستر وب تاثیر شگفت‌انگیزی در فروش و درآمد افراد خواهد داشت. اما صرفا داشتن سایت کافی نیست و مانند هر حرفه دیگری مدیریت سایت نیز قواعد و اصول خودش را دارد. اولین کار برای طراحی سایت شیراز انتخاب نام دامنه است و بعد با انتخاب شرکت مناسب، طراحی سایت مورد نظرتان را انجام خواهید داد. اما برای حضور فعال و مثبت در حوزه اینترنت چه کارهایی باید انجام بدهیم. با ما همراه باشید تا چند نکته اساسی و مهم را با هم بررسی کنیم.

کارهایی که قبل از عقد قرارداد با شرکت طراحی سایت باید انجام شود

1. تعیین هدف

هدف شما از داشتن سایت چیست؟ آیا قرار است فروشگاه آنلاینی داشته باشید که مشتری به صورت آنلاین هزینه محصول را پرداخت می‌کند. خب در این صورت بهتر است برای ایجاد اعتماد در مشتری اقدام به دریافت اینماد کنید. پس در لیست کارهایی که بعد از تحویل سایت نیاز به انجام است، دریافت اینماد هم اضافه می‌شود.
از طرفی شرکت طراحی سایت باید طراحی سایت فروشگاهی انجام دهد که پنل کاربری حرفه‌ای داشته و مشتری لیست سفارش‌ها، وضعیت سفارش و .... را مشاهده کند. امکان فراموشی رمز عبور فعال باشد و رمز جدید یا از طریق ایمیل و یا از طریق پیامک برای مشتری ارسال شود.

ممکن است شما نیاز به سایتی برای نمایش محصولات خود داشته باشید، در این صورت نیازی به درگاه پرداخت اینترنتی و پرداخت آنلاین نخواهید داشت. اما باید آینده‌نگری کنید. آیا در آینده هم قصد پرداخت آنلاین نخواهید داشت؟

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

اگر قصد طراحی سایت شرکتی داشته باشید، باید برای مواردی مانند نمونه‌کارها، افتخارات، اعضای تیم و .... تصمیم‌گیری کنید و در نهایت باتوجه به تمام این موارد یک ذهنیت نسبتا کاملی نسبت به هدف خود از ساخت سایت داشته باشید و در اختیار شرکت طراحی سایت شیراز قرار دهید.

2. تعیین چندزبانه بودن سایت

آیا نیاز به داشتن سایتی به چند زبان دارید؟ برای اینکه به این سوال پاسخ بدهید باید شناخت خوبی از کاربران خود داشته باشید. آیا مخاطبانی در کشورهای ترک‌زبان، عرب‌زبان، روسیه و یا هر کشور دیگر دارید؟
اگر نیازی به سایت چندزبانه ندارید، صرفا جهت کلاس کار اقدام به طراحی سایت چندزبانه نکنید، این کار فقط باعث افزایش هزینه‌ها، افزایش زمان انجام پروژه خواهد شد. مورد دیگری که باعث اتلاف وقت شما خواهد شد، تولید محتوا است. برای هر زبان باید به صورت مجزا تولید محتوا کنید. شاید استفاده از گوگل ترنسلیت در ذهنتان جرقه بخورد، اما فراموش نکنید این ابزار گوگل ترجمه ماشینی انجام می‌دهد و در بیشتر مواقع ترجمه ملموس و مفهومی در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد و مسملا احتمال جذب مشتری خیلی کم خواهد شد.

3. تعیین بازار هدف و مخاطب سنجی

این بخش خیلی مهم است و در آینده و برای تبلیغات هم به این مرحله نیاز خواهید داشت. شاید عنوان پرسونا را هم شنیده باشید، دقیقا منظور از پرسونا، بازار هدف است. مخاطبان شما کسانی هستند؟ مخاطبان از چه رنج سنی تشکیل می‌شوند؟ خانم‌ها، آقایان، کودکان، نوجوانان یا جوانان کدام قشر از افراد جامعه به بیزنس شما علاقه‌مند هستند؟ میزان سواد آن‌ها در کار کردن با سایت در چه حدی است؟
شاید برای شما سوال پیش بیاید که دانستن این موارد چه کمکی به شما می‌کند و یا چه اهمیتی دارد؟ یک مثال را با هم بررسی کنیم تا به اهمیت آن پی ببریم.
شما فروشگاه اینترنتی لوازم باغبانی دارید پس اکثر مخاطبان شما کشاورزان و باغبان‌ها هستند. طبق تحقیقات میدانی انجام شده، بخش اعظمی از این افراد ایمیل ندارند و یا اینکه از ایمیل خود استفاده نمی‌کنند و کار کردن با آن و یا پسورد خود را فراموش کرده‌اند.
از طرفی تحقیقی برای پرسونا و عملکرد آن‌ها انجام نداده‌اید و شرکت طراحی سایت هم طبق روال ساخت سایت، بخش ثبت‌نام را براساس ایمیل تنظیم می‌کند. بعد از تحویل سایت و ورود اطلاعات و رتبه گرفتن در نتایج گوگل، مشتری سایت شما را پیدا می‌کند و اقدام به خرید محصول مورد نظرش را می‌کند. محصول به سبد خرید اضافه می‌شود و برای پرداخت باید ثبت‌نام انجام شود. اما ثبت‌نام براساس ایمیل است.
مشتری به بن‌بست می‌خورد و در این مرحله با 2 تصمیم روبرو است. اول اینکه از خرید خود منصرف شده و به سراغ سایت دیگری می‌رود که ثبت‌نامش با پیامک است و یا اینکه با شما تماس می‌گیرد و مشکل خود را باشما درمیان می‌گذارد و پرداخت را به صورت کارت‌به‌کارت انجام می‌دهد.

انقدر این تماس‌ها و از دست دادن مشتری زیاد می‌شود که مجبور به اعمال تغییر در ثبت‌نام خود خواهید شد. طبیعتا این تغییرات نیاز به زمان دارد و بعد از انجام نیز باید تست و باگ‌گیری شود. در صورتی‌که همان ابتدای کار می‌توانستید با شناخت کاربر خود این مرحله را پیش‌بینی کرده و دچار مشکل نشوید.

4. برنامه‌ریزی روی محتوا

فارغ از نوع سایت که شرکتی، فروشگاهی و یا طراحی سایت آگهی باشد، محتوای وب‌سایت خیلی مهم است. حتما روی محتوای سایت و اینکه چه زمانی آپدیت شود، چه مطالبی باید در سایت درج شود، نوع محتوا متن، تصویر، ویدئو و .... را در نظر بگیرید. اگر برای مواردی مانند نمونه‌کارها، پروژه‌های انجام شده و .... ایده‌ای دارید حتما با شرکت طراحی سایت شیراز در میان بگذارید.

5. مشکلات سایت قبلی

اگر قبلا سایت داشته‌اید که کارایی مدنظرتان را نداشت حتما مشکلات سایت قبلی را لیست کرده و با شرکت در میان بگذارید. اگر بخشی از سایت قابل ارتقا نبود و یا انعطاف‌پذیری کمی داشت و نیاز شما را برطرف نمی‌کرد، حتما به طراح سایت خود انتقال دهید تا در سایت جدید آن‌ها را در نظر بگیرند.

6. برآورد زمان و هزینه

بودجه‌ای که برای سایت در نظر گرفته‌اید و محدودیت زمانی خود را برآورد کنید. طراحی سایت شما متشکل از سه بخش نیازسنجی اولیه، طراحی گرافکی و پیاده‌سازی سایت است. شرکت طراحی سایت شیراز باید باتوجه به این موارد و زمان مدنظر شما برنامه‌ریزی کند تا سر موعد سایت شما تحویل داده شود.

پیش‌نیازهای طراحی سایت

چک لیستی از نکات و موارد مهم را آماده کردید حال نوبت به اجرا است. سه مورد را در این بخش باید در نظر بگیرید.

1. انتخاب نام دامنه

دامنه همان نامی است که مشتری در مرورگر خود وارد می‌کند و به سایت شما هدایت می‌شود. شرکت‌های زیادی در زمینه فروش دامنه فعالیت می‌کنند. برای انتخاب نام دامنه چند نکته زیر را در نظر داشته باشید.

کوتاه بودن: وقتی دامنه شما کوتاه باشد، راحت‌تر در ذهن کاربر می‌ماند. یکی از اهداف شما در انتخاب نام دامنه باید همین فاکتور ماندگاری در ذهن باشد.

دامنه معنادار: انتخاب نام معنادار خیلی مهم است. این نام باید بیزنس شما را معرفی کند و با بیزنس شما مرتبط باشد. با این کار وقتی کاربری حتی به سایت شما هم سر نزده باشد، با شنیدن نام دامنه فیلد کاری شما را متوجه می‌شود.

املای آسان: این بخش نیز خیلی مهم است. از کلماتی که ممکن است چند املا داشته باشند و یا ایهام دارند، استفاده نکنید. استفاده از کلمات چنداملایی راه را برای کلاهبرداری از برند تجاری شما باز می‌گذارد. افراد سودجود دامنه‌ای با املای مشابه به سایت شما ثبت می‌کنند و کاربر با وارد کردن یک حرف اشتباه، به سایت کلاهبردار هدایت می‌شود. در این صورت ترافیک و مشتری وب‌سایت شما به سایت دیگری ارجاع داده می‌شود.

تلفظ راحت: دامنه شما باید راحت تلفظ شود این راحتی باعث ماندگاری نام دامنه در ذهن مخاطب هم می‌شود. برای اینکه این نکته را بررسی کنید، فرض کنید نام دامنه خود را از طریق تلفن باید به مشتری خود بگوئید. آیا مشتری متوجه آن می‌شود و دوباره درخواست تکرار آن را ندارد. اگر این چنین بود یعنی موفق عمل کرده‌اید.

2. خرید هاست

هاست فضایی است که تمام اطلاعات سایت شما از جمله کدها، ایمیل‌ها، تصاویر، قالب و دیتابیس و .... در آن آپلود می‌شود. پس نقش مهمی در بیزنس شما ایفا می‌کنند. با کمی سرچ در اینترنت عناوینی مانند هاست ارزان یا هاست رایگان مشاهده می‌کنید. استفاده از این نوع هاست‌ها بیشتر برای تست و تمرین و پروژه‌های ساده در حد نمونه‌کار دانشجویی کارآمد است. ولی برای سایتی با استراتژی فروشگاه اصلا پیشنهاد نمی‌شود. اطلاعات کاربران، سفارشات و دیتای بسیاری در هاست ذخیر می‌شود، پس باید خیالتان از بابت امنیت آن راحت باشد.

3. انتخاب شرکت طراحی سایت شیراز

حال نوبت به این می‌رسد که یک شرکت مناسب برای اجرای پروژه خود انتخاب کنید. طبیعتا اولین کاری که باید انجام دهید سرچ در موتور جستجوی گوگل است. عناوینی مانند طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت فروشگاهی و ... را در گوکل سرچ کنید و شرکت‌هایی که در نتایج مشاهده می‌کنید را بررسی کنید. این بررسی شامل چه مواردی است و باید به چه نکاتی توجه کنید؟ چند فاکتور مهم را در ادامه معرفی و بررسی کرده‌ایم.

پشتیبانی شرکت: شما برای مدت طولانی با این شرکت در ارتباط خواهید بود. صرفا بعد از طراحی و تحویل سایت این ارتباط قطع نمی‌شود. در آینده برای ارتقای سایت خود، برای بروزرسانی و حذف و اضافه کردن فیچر جدید، باید با شرکت طراحی سایت در ارتباط باشید. پس نحوه پشتیبانی آن‌ها بسیار مهم است. 
اولین نکته این است پشتیبانی به چه صورت انجام می‌شود. شرکت‌ها معمولا پشتیبانی تلفنی دارند و یا بعضا از طریق سیستم تیکت و ایمیل با مشتریان خود در ارتباط هستند.
نکته بعد اینکه زمان پاسخگویی به مشکل و نیاز شما به طور میانگین چقدر است. بعضی مواقع برای سایت مشکل‌هایی به‌وجود می‌آید که خیلی سریع باید برطرف شود.
و در آخر میزان تخصص پشتیبان وب‌سایت شما است. باید مطئمن شوید که دانش فنی و البته روابط عمومی مناسبی برای ارتباط با مشتری و رفع مشکل او دارد.

تخصص اعضای شرکت: این تخصص را با بررسی نمونه‌کارهای شرکت بررسی کنید. آیا در طراحی‌ها، گرافیک جذابی به کار رفته است؟ آیا وب‌سایت‌ها ریسپانسیو هستند و در همه دستگاه‌ها به درستی نمایش داده می‌شوند. نکات ui/ux در طراحی لحاظ شده است؟ سرعت لود سایت‌ها سریع است یا زمان بارگذاری سایت خیلی طولانی است؟ با بررسی این موارد تخصص و تبحر برنامه‌نویس و طراح شرکت در طراحی سایت شیراز مشخص می‌شود.

نظرات مشتریان: نظر کارفرماهای قبلی را حتما جویا شوید برای این کار هم می‌توانید با مشتریان تماس بگیرید و هم به بخش نظرات در گوگل مپ شرکت مراجعه کنید. عموما فیدبک مناسبی از این نظرات خواهید گرفت و میزان اهمیت شرکت به کارفرما، نحوه پشتیبانی و نحوه اجرای پروژه و از این قبیل موارد خواهید یافت.

سخن آخر

داشتن سایت راهی است تا با استفاده از آن به فضای اینترنت و فروش آنلاین ورود کنید. اما صرفا داشتن سایت، موفقیت شما را رقم نمی‌زند. مجموعه اقداماتی که قبل از طراحی، در حین طراحی و بعد از طراحی انجام می‌دهید، موفقیت شما را رقم خواهد زد. به همین منظور در این مقاله به این اقدامات پرداختیم تا با در نظر گرفتن آن‌ها اقدام به طراحی سایت شیراز کنید. 

بعد از اینکه سایت شما تحویل داده شد مواردی مانند ریسپانسیو بودن سایت، سرعت سایت، بخش‌های مختلف ادیتور مانند درج لینک و تصویر، آدرس نقشه سایت، عملکرد درست لینک‌ها و منوها و ... را بررسی کنید و شروع به تولید و درج محتوا کنید.


موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

021-28429275 sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.