راهنمای کامل ساخت یک فروشگاه اینترنتی کتاب

طراحی سایت فروش کتاب
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 10 دقیقه

کتاب یکی از کالاهایی است که بخشی از جامعه مانند دانش‌آموزان، دانشجویان و اساتید، مخاطب مستمر آن هستند و همواره در طول تحصیل و آموزش خود اقدام به خرید کتاب به صورت حضوری و یا آنلاین می‌کنند. اگر به بازار کتاب در شهر خود سری بزنید فروشگاه‌های زیادی را از انتشارات مختلف خواهید دید. همچنین فروشگاه های آنلاین کتاب زیادی وجود دارند، برای طراحی فروشگاه اینترنتی کتاب میتوانید با کارشناسان ودیانا تماس بگیرید.
با هم مراجعه حضوری برای خرید کتاب به این فروشگاه‌ها را بررسی می‌کنیم. باید زمانی را برای خرید کتاب اختصاص بدهید که اگر شاغل باشید نیاز به مرخصی گرفتن خواهید داشت. بعد از تحمل ترافیک و شلوغی شهر باید به فروشگاه‌ها سری بزنید تا کتاب مورد نظرتان را پیدا کنید. اگر کتاب نایاب باشد کار شما سخت‌تر شده و نیاز به گشتن بیشتری خواهید داشت. بعد از خرید کتاب مجددا باید با تحمل ترافیک و شلوغی شهر به منزل و یا محل کار خود بازگردید.
این نوع خرید کالا خیلی وقت است که از زندگی اینترنتی و ماشینی امروز از بین رفته است مگر اینکه مشتری تمایل به چرخیدن در بازار کتاب و گشت‌وگذار داشته باشد. باتوجه به اینکه امروزه افراد از طریق اینترنت تمام مایحتاج خود را تهیه می‌کنند، برای خرید کتاب نیز از فروشگاه اینترنتی کتاب، محصول مورد نظرشان را تهیه می‌کنند. راه‌های مختلفی برای فروش آنلاین کتاب وجود دارد که یکی از آن‌ها طراحی سایت فروش کتاب است. با ما همراه باشید تا در این مقاله از ودیانا موضوع راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب را با هم بررسی کنیم.

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب برای چه افرادی مناسب است؟

در درجه اول برای تمام کسانی که بیزنس آن‌ها مرتبط با کتاب است یعنی مترجمان، ناشران، نویسندگان و مولفان می‌توانند با طراحی فروشگاه اینترنتی تحولی در بیزنس خود داشته باشند. اما اگر به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی هستید و به حوزه کتاب وکتاب‌فروشی علاقه‌مند هستید، طراحی سایت کتاب فروشی گزینه خوبی برای شما خواهد بود. فیلدهای مختلفی برای فعالیت در این حوزه وجود دارد. مثلا می‌توانید اختصاصی در حوزه کتب دانشگاهی و یا کتب مخصوص کودکان و یا دانش‌آموزان و یا ... استفاده کنید.

سودآوری از طریق طراحی سایت فروش کتاب امکان‌پذیر است؟

وقتی صحبت از کتاب و کتابخوانی می‌شود ذهن اکثر اهداف به پایین بودن سرانه مطالعه کتاب در ایران معطوف می‌شود. اما در نظر داشته باشید دانش‌آموز و دانشجو همیشه به کتاب و منابع درسی نیاز دارد و جزو مشتریان ثابت شما خواهند بود. از طرفی کتاب‌هایی در حوزه بازاریابی و فروش و موفقیت و بورس نیز جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های فروشگاه‌ها محسوب می‌شود.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

بدیعی است که بلافاصله بعد از طراحی و درج اطلاعات محصولات، فروش نخواهید داشت. شما باید وب‌سایت خود را بهینه کنید و در کنار سئو سایت، به‌صورت هدفمند تولید محتوا کنید. بعد از مدتی که برندسازی خوبی کردید و مشتری به شما اعتماد کرد استارتی برای فروش کتاب رقم خواهد خورد. پس می‌توان گفت اینکه چقدر فروش داشته باشید کاملا به شما و عملکرد شما بستگی دارد و حضور و فعالیت مستمر در فضای مجازی اعم از سایت و شبکه های اجتماعی شما را به موفقیت خواهد رساند.

روش‌های راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب

برای فعالیت در اینترنت روش‌های مختلفی وجود دارد که خب بعضی از آن‌ها راه را برای فروش هموار و در مقابل برخی ناهموار می‌کنند. از همین رو ما سه روشی که طبق تجربه جزو بهترین روش‌ها هستند را در ادامه معرفی کرده‌ایم.

طراحی سایت فروش کتاب

طراحی سایت فروشگاهی یکی از روش‌های خوب برای شروع بیزنس آنلاین کتاب است. شما در این روش به اطلاعات مهمی مانند ایمیل و شماره تماس افراد دسترسی داشته و از طریق روش‌های بازاریابی خیلی راحت می‌توانید فروش محصولات خود را رقم بزنید. مثلا با استفاده از ایمیل مارکتینگ، مشتریان خود را از جدیدترین محصولات و یا محصولات تخفیف‌دار آگاه کرده و آن‌ها را تشویق به خرید محصول کنید. برای اینکه یک سایت راه‌اندازی کنید باید چند مرحله را قدم به قدم پیش بروید.
اولین کار این است که هدف خود را از ساخت سایت مشخص کنید. طراحی سایت شرکتی به منظور معرفی محصولات و یا طراحی سایت فروشگاهی برای فروش کتب مدنظر شما است. دسته‌بندی کتاب‌های مورد نظر شما چه چیزهایی است؟ آیا قرار است هر نوع کتابی را به فروش برسانید و یا اینکه در یک حوزه خاص مانند کتب دانشگاهی و یا تخصصی‌تر کتاب دانشگاهی پیام نور اقدام به فعالیت می‌کنید.
نحوه ارسال کالا برای مشتری و یا پرداخت وجه کالا به چه صورت است؟ آیا گارانتی و ضمانت بازگشت وجه برای مشتری خود در نظر خواهید گرفت؟ نحوه پشتیبانی از مشتری به چه صورت است؟ اگر مشتری محصولی را دریافت کرد که مشکل داشت از چه طریقی با شما مطرح کند؟

تمام این‌ها سوالاتی هستند که باید قبل از شروع کار به آن‌ها فکر کرده و پاسخ مناسبی برای آن‌ها در نظر بگیرید. بعد از این مرحله باید شروع به سرچ در اینترنت برای یافتن شخص و یا شرکت طراحی سایت کنید تا پروژه مورد نظر شما را پیاده‌سازی کند.

فراموش نکنید که در این مرحله عناوینی مانند طراحی سایت ارزان شما را گمراه نکند. در مورد اول باید گفت که هیچ چیزی بی‌دلیل ارزان نیست. برای طراحی سایت اختصاصی چارچوب خاصی تعریف شده است که رعایت آن‌ها هم نیاز به زمان و تجربه و هم نیاز به تعیین بودجه مناسب دارد. بخش مربوط به گرافیک سایت، طراحی UI/UX مواردی هستند که باید همان ابتدای کار در سایت لحاظ شوند چرا که در ادامه به آن‌ها نیاز خواهید داشت.
برای مثال اگر تجربه کاربری سایت شما خوب نباشد باعث می‌شود مشتری خیلی زود سایت شما را ترک کند و البته که یکی از فاکتورهای گوگل برای سئو سایت، ماندگاری در سایت است. پس عدم توجه به این فاکتور باعث کاهش رتبه و اعتبار شما نزد گوگل و افت رتبه خواهد شد. از طرفی برای اینکه به هدف خود یعنی افزایش فروش برسید باید نقاط ضعف خود در بحث تجربه کاربری و یا هر بخش دیگری را برطرف کنید. نتیجه این می‌شود که بعد از پرداخت هزینه و دریافت سایت باید مجددا هزینه‌ای را صرف از بین بردن باگ‌های سایت کنید. در این حین اگر شرکت طراحی در تهران که مجری پروژه شما بود، از ارائه پشتیبانی مطلب امتناع کند کار شما مشکل‌تر خواهد شد و طبق تجربه شاید مجبور به طراحی مجدد سایت خود توسط یک شخص و یا شرکت معتبرتر شوید. تمام این موارد کنار هم نتیجه‌ای جز متضرر شدن از لحاظ مالی و زمانی نیست.

بعد از طراحی سایت فروش کتاب نوبت به شماست که روی تولید محتوا تمرکز کرده و با کمک یک سئوکار وب‌سایت شما را به مخاطب معرفی کنید تا فرایند فروش شما آغاز شود.

فعالیت در مارکت پلیس‌ها

اگر تمایلی به طراحی سایت ندارید و یا زمانی برای مدیریت آن و یا بودجه برای استخدام مدیر سایت ندارید، فعالیت در مارکت پلیس‌های قدرتمندی مانند دیجی کالا برای شما پیشنهاد خوبی است. اصولا روش کار در مارکت پلیس به این صورت است که بعد از اقدام به ثبت‌نام اطلاعات حقیقی خود را در پنل کاربری درج کرده و بعد از آنالیز مدارک و البته محصولات شما، اجازه فروش کالا به شما داده می‌شود و در ازای پرداخت مبلغی، امکان فروش محصولات برای شما فراهم می‌شود. پس شما باید درصدی از فروش خود را به صاحب فروشگاه بدهید و این تنها عیب کار کردن در مارکت پلیس است. طبیعتا بعد از مدتی فعالیت در مارکت پلیس، فروش شما افزایش پیدا خواهد کرد و مشتریان زیادی پیدا خواهید کرد و وقت گذاشتن و هزینه کردن برای سایت خودتان مقرون‌به‌صرفه‌ و منطقی‌تر خواهد بود.

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی فوق‌العاده خوب برای راه‌اندازی هر نوع فروشگاهی است. اینکه منحصرا روی اینستاگرام فعالیت داشته باشید، روش مناسبی نیست. دلایل مختلفی برای تایید این حرف وجود دارد مثلا ممکن است اینستاگرام هم فیلتر شود. در این صورت شما هیچ دسترسی به مخاطبان خود نخواهید داشت و خیلی راحت آن‌ها را از دست خواهید داد. اما با داشتن سایت به اطلاعات کاربران دسترسی دارید. پیشنهاد ما این است که در کنار طراحی سایت فروش کتاب، روی پیج اینستاگرام هم فعالیت داشته باشید و نکات مهم برای سئو اینستاگرام را رعایت کنید. از طریق اینستاگرام کاربر جذب کنید و از طریق سایت محصولات خود را به مشتری بفروشید و دل‌نگرانی بابت فیلتر شدن و از دست دادن مخاطب نداشته باشید.

ویژگی‌های طراحی سایت فروش کتاب

هر سایت باتوجه به نوع کارکرد باید ویژگی‌هایی داشته باشد. مثلا طراحی گرافیکی جذاب از جمله نکاتی است که باید برای هر سایت در نظر گرفته شود تا مخاطب تمایل به ایجاد تعامل با سایت داشته باشد و روی بخش‌های مختلف سایت کلیک کند. اما یک سری نکات هستند که در سایت فروش کتاب باید در نظر بگیرید که در ادامه مشاهده می‌کنید.

1. درج اطلاعات درباره کتاب‌ها

این بخش یکی از عامل‌های مهم در فروش شما است. تمام جزئیات و اطلاعات را درباره محصول دراختیار مشتری قرار داده و در بخش توضیحات محصول درج کنید. اطلاعاتی مانند اسم ناشر، نویسنده و مترجم، رده سنی و موضوعی کتاب را در بخش ویژگی‌های کتاب درج کنید.
اگر کتابی ترجمه شده است و چند مترجم دارد، حتما به این موضوع اشاره کنید و به مشتری دسترسی خرید کتاب با مترجم مورد نظرش را بدهید. در بحث طراحی سایت، این قابلیت را اصطلاحا تعریف محصول متغیر می‌نامند. فراموش نکنید هر چه این اطلاعات دقیق‌تر باشد، مشتری برای خرید محصول راحت‌تر خواهد بود. چرا که مطمئن می‌شود که دقیقا کتاب مورد نظرش را پیدا کرده است و هیچ تردیدی برای خرید باقی نمی‌ماند.

تعریف جزئیات در طراحی سایت فروش کتاب

2. اینماد

اینماد که با نماد الکترونیکی هم آن را می‌شناسیم مجوزی مبنی بر قانونی بودن کسب‌وکار شما است. امروز اکثر کسب‌وکارها قبل از اینکه اقدام به خرید کنند، قانونمندی کسب‌وکار را بررسی می‌کند. داشتن اینماد باعث می‌شود که کاربر به شما اعتماد کند و با خیال راحت اقدام به خرید کنید. برای دریافت اینماد وارد سایت رسمی اینماد به آدرس enamad.ir شده و بعد از ثبت‌نام مدارک و اطلاعات مورد نظر را در سایت درج می‌کنید. باتوجه به اهمیت قانونمندی کسب‌وکار شاید پروسه دریافت اینماد کمی طولانی شود اما ارزش وقت داشتن برای جذب مشتری را دارد.

3. تعریف چند روش پرداخت

کاربران برای اولین خرید کمی سخت اعتماد می‌کنند. اما اگر روش پرداختی مانند پرداخت درب منزل را برای مشتری فراهم کنید، بعد از اینکه کتاب به دستش رسید با خیال راحت مبلغ را پرداخت می‌کند و چه بسا تبدیل به مشتری ثابت شما هم شود. پس هنگام طراحی سایت فروش کتاب از طراح خود بخواهید که این موضوع را لحاظ کند.

3. پیش‌نمایش بخشی از کتاب

سعی کنید در صورت امکان چند صفحه اول کتاب را برای مطالعه در سایت آپلود کنید. این کار باعث می‌شود هم خیال کاربر از بابت کتاب درست راحت ‌شود و هم اینکه تجربه کاربری خوبی برای او رقم خواهید زد. اکثر ما قبل از اینکه کتابی را بخریم چند صفحه‌ای از آن را ورق می‌زنیم و یا به بخش خلاصه کتاب مراجعه می‌کنیم. فراهم کردن این کار برای خرید آنلاین هم برای کاربر جذاب است. اگر امکان آپلود چند صفحه از کتاب را ندارید، خلاصه‌ای از کتاب را در بخش توضیحات کتاب درج کنید.

4. تهیه تصاویر واقعی از محصولات

موقع خرید حضوری از فروشگاه، کتاب را بررسی می‌کنیم و آن را ورق می‌زنیم و اطلاعاتی مانند سال انتشار و انتشارات و تعداد صفحه و ... را مطالعه می‌کنیم اما در فروشگاه اینترنتی مشتری به تنها چیزی که دسترسی دارد تصاویر محصولات است. پس باید تا حد امکان بهترین تصاویر را در اختیار مشتری قرار دهید. حتی‌الامکان تصاویر واقعی از محصول درج کنید و از تصاویر در سطح اینترنت و یا تصاویر گرافیکی استفاده نکنید. به نورپردازی دقت کنید و اگر سایز کتاب خیلی کوچک است آن را در کنار وسیله دیگری قرار دهید تا مشتری این موضوع را درک کند.

5. تعریف دسته‌بندی‌های دقیق و مناسب

مشتری شما باید خیلی راحت به دسته‌بندی و محصول مورد نظرش برسد. حتما متوجه نظم و ترتیب در فروشگاه‌های فیزیکی شده‌اید. کافی ست چند دقیقه زمان بگذارید تا کتاب مورد نظرتان را در فروشگاه پیدا کنید و یا اینکه از فروشنده بپرسید تا با استفاده از راهنمای قفسه‌ها کتاب را پیدا کرده و به شما بدهد. در سایت نیز باید این نکته را رعایت کنید. قبل از هر چیزی در طراحی سایت فروش کتاب این نکته را در نظر داشته باشید که امکان تعریف چند دسته و زیردسته برای شما فراهم شود تا محدودیتی در تفکیک دسته‌ها نداشته باشید. بعد باتوجه به کتاب‌های خود، دسته‌بندی و ترتیب نمایش آن‌ها را در سایت درج لحاظ کنید.


موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.