سئو اینستاگرام

سئو اینستاگرام
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 8 دقیقه

اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی بین کاربران ایرانی است که افراد زیادی از آن کسب درآمد می‌کنند. اگر سری به پیج‌هایی که آن‌ها را فالو کرده‌اید، بزنید یک سری فاکتورها را مانند کیفیت تصاویر و ویدئو، محتوای خوب و کاربردی را در آن‌ها خواهید دید که عاملی برای فالو کردن آن پیج‌ها بوده است. بعضا با این پیج‌ها از طریق تبلیغات، معرفی دوستان و یا اکسپلور آشنا شده‌اید و بخاطر کیفیت مطالب و یا کاربردی بودن آن‌ها را دنبال کرده‌اید.
کاربران اینستاگرام به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. گروه اول افرادی هستند که برای گذراندن وقت و انتشار پست و استوری شخصی خودشان از آن استفاده می‌کنند و گروه دوم افرادی هستند که از آن کسب درآمد می‌کنند. باتوجه به اینکه چیزی حدود 40-50 میلیون کاربر ایرانی از این پلتفرم استفاده می‌کنند، بستر مناسبی برای معرفی فعالیت و کسب درآمد است. اما این کسب درآمد از اینستاگرام کار راحتی نیست و باید تکنیک و فوت‌وفن‌های آن را بلد باشید. همانطور که برای معرفی سایت به کاربران باید آن را برای موتورهای جستجویی مانند گوگل سئو کنیم، اینستاگرام هم نیاز به سئو دارد. اما در نظر داشته باشید که اینستاگرام موتور جستجو نیست که تکنیک‌های سئو سایت را برای آن استفاده کنیم. نکاتی مانند بهینه سازی تصاویر و محتوا و هشتگ‌ها هستند که در سئو اینستاگرام نیاز به توجه دارند. در این مقاله از ودیانا قصد داریم پیرامون مواردی از جمله تولید محتوای بهینه، کپشن نویسی، هشتگ گذاری صحیح و .... صحبت کنیم.

سئو اینستاگرام چیست؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم اصطلاحی تحت عنوان سئو اینستاگرام وجود ندارد. باتوجه به اینکه اینستاگرام هم مانند گوگل به فاکتورهایی مانند تعامل کاربر اهمیت می‌دهد، این عنوان نیز امروزه در بین اصطلاحات به چشم می‌خورد. در واقع ما یک سری کارها را انجام می‌دهیم که کاربر و بازدیدکننده تبدیل به فالوور شود و بتوانیم محصول و خدمات خودمان را بیشتر بفروشیم. در شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند تلگرام و فیسبوک و توئیتر هم از روش‌هایی برای افزایش فالوور استفاده می‌شود اما چیزی تحت عنوان سئو توئیتر نداریم. پس منظور از بهینه سازی اینستاگرام مجموعه فعالیت‌ها و اقداماتی است که برای بهینه سازی پیج باهدف افزایش فالوور برای رسیدن به فروش بیشتر انجام می‌شود.

آموزش سئو اینستاگرام بصورت گام به گام

برای شروع فعالیت حرفه‌ای در اینستاگرام ابتدا ابزارهای لازم برای تولید محتوای تصویری و فیلم را تهیه کنید و سپس اکانت خود را به اکانت حرفه‌ای و یا بیزنسی تبدیل کنید. حال کار اصلی شما شروع می‌شود. بعد از اینکه اکانت خود را به حالت عمومی قرار دادید، 9 مرحله‌ای که در ادامه مشاهده می‌کنید را انجام بدهید.

مرحله اول بهینه سازی نام کاربری

بسیاری از مخاطبان شما با استفاده از این نام کاربری شما را پیدا می‌کنند. حتی ممکن است شما را فالو نکنند و با سرچ نام کاربری به پیج شما مراجعه کنند. پس نام کاربری نقش مهمی را ایفا می‌کنند. برای انتخاب نام کاربری باید فاکتورهایی مانند سادگی، سهولت خواندن، مرتبط بودن با نوع بیزنس شما را رعایت کنید.

مرحله دوم بهینه‌سازی مشخصات

بخش مشخصات پیج خود را باتوجه به نوع بیزنس تکمیل کنید. مخاطب باید در یک نگاه متوجه شود که چه محصول و خدماتی به او ارائه می‌کنید. چه کسی هستید و چه چیز مفیدی در اختیار کاربر قرار می‌دهید. اگر در طراحی سایت شرکتی هدف ما در صفحه اول معرفی شرکت و خدمات است در بیو و پروفایل اینستاگرام هم دقیقا هدفمان همین موضوع است.
اگر برای کسب‌وکارتان طراحی سایت انجام داده‌اید حتما لینک آن را در بخش توضیحات درج کنید. در صورت امکان صفحه مجزایی برای کاربران اینستاگرامی خود طراحی کنید و لینک آن را در بیو پیج درج کنید. با این کار حس خوب ارزشمندی به کاربران اینستاگرام خود انتقال خواهید کرد.

مرحله سوم بهینه‌سازی تصاویر

هدف اصلی اینستاگرام ارائه محتوای بصری خوب و باکیفیت است. باتوجه به حجم بالای پیج‌هایی که قدرتمند و حرفه‌ای مشغول به فعالیت هستند، طبیعتا هیچ کدام از ما پیجی که تصاویر باکیفیتی ندارد را دنبال نمی‌کنیم. تصاویر پیج شما باید از کیفیت بالایی برخوردار بوده و افراد در کوتاه‌ترین زمان ممکن مفهوم و هدف تصویر را درک کنند. باتوجه به استفاده اینستاگرام از فناوری تشخیص تصویر بهتر است از تصاویر مرتبط و بهینه استفاده کنید. فناوری تشخیص تصویر به این معناست که تصاویر باتوجه به محتوا طبقه‌بندی می‌شوند.

علاوه بر مرتبط بودن تصاویر با محتوا بهتر است یک مورد دیگر یعنی استفاده از تگ ALT یا همان متن جایگزین را هم در برنامه انتشار محتوای خود داشته باشید. این تگ برای افرادی که کم بینا هستند کارامد است و اینستاگرام هم مانند گوگل برای کاربران خود اهمیت و ارزش قائل است. به همین دلیل شما نباید استفاده از این تگ را فراموش کنید. بعد از اینکه عکس مورد نظرتان را آپلود کردید، در بخش تنظیمات پیشرفته، تگ Alt را برای پیج خود درج کنید.

مرحله چهارم بهینه‌سازی برچسب جغرافیایی

با این امکان اینستاگرام همگی آشنایی داریم. موقعیت مکانی خود را در پست‌ها درج کنید. با این کار، مخاطبان محلی راحت‌تر شما را پیدا می‌کنند. این قابلیت خصوصا برای فروشگاه‌ها و یا افرادی که به دنبال خدماتی در نزدیکی محل زندگی و کار خود هستند، کارامد و مفید است.

سئو اینستاگرام

مرحله پنجم بهینه‌سازی کپشن

بعد از تهیه عکس باکیفیت و خوب، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در سئو اینستاگرام کپشن نویسی است. کلمات کلیدی مرتبط با بیزنس خود را در کپشن پست‌ها درج کنید. فراموش نکنید که منظور از کپشن نویسی بهینه، نوشتن متن‌های طولانی با کلمات کلیدی زیاد نیست. همیشه و همه‌جا اصل موجز گویی را رعایت کنید و مطالب را مختصر و مفید در اختیار کاربران قرار بدهید. همانطور که تصاویر برای کاربران مهم است به محتوای کپشن هم اهمیت می‌دهند.
مثلا اگر پیج فروشگاهی دارید حتما قیمت را در پست ذکر کنید و کاربر را به سمت دایرکت هدایت نکنید این موضوع برای کاربر خوشایند نیست و چه بسا مشتری خود را از دست بدهید. برای اینکه کپشن خوبی بنویسید به این سه نکته توجه کنید.

  1. تعیین هدف کپشن: هدف‌گذاری برای کپشن به این معناست که مشخص کنید ذهنیت مخاطب را باید به چه سمتی و با چه ایده و برنامه‌ای هدایت کنید.
  2. 2. مختصرنویسی: کاربر امروزی حوصله خواندن مطالب طولانی را ندارد. اطلاعات را مختصر و مفید در اختیار کاربر قرار دهید. از ایموجی‌ها استفاده کنید و اگر مجبور به نوشتن متن طولانی شدید، حتما متن را پاراگراف‌بندی کنید.
  3. شناخت مخاطب هدف: با شناخت مخاطب هدف، باتوجه به تیپ و علایق، سلایق و طرز فکر و البته نیاز مخاطب تولید محتوا خواهید کرد و این نکته روی افزایش فالور شما تاثیر زیادی خواهد داشت. مخاطب هدف یا پرسونای خود را بشناسید و باتوجه به فاکتورهایی مانند رنج سن، جنسیت و ... کپشن پست‌های خود را بنویسید.

مرحله ششم بهینه سازی هشتگ

هشتگ‌ها یکی دیگر از فاکتورهای مهم سئو اینستاگرام هستند که باید به آن‌ها توجه کنید. برای دیده شدن تعامل بالایی که از هشتگ‌ها برای شما جذب می‌شود را نادیده نگیرید. هشتگ‌های مرتبط با کسب‌وکار و پست خود را پیدا کرده و در پست‌ها استفاده کنید. هشتگ‌ها حکم کلمات کلیدی را برای شما دارند درواقع وقتی پیج شما عمومی است، پست شما برای آن‌ هشتگ‌ها نمایش داده می‌شود و کاربران بااستفاده از هشتگ‌ها پیج شما را پیدا می‌کنند. فراموش نکنید که اعتدال را رعایت کنید و از هشتگ‌های زیاد استفاده نکنید.

برای اینکه کاربران بیشتری جذب کنید، از هشتگ‌های محبوب و البته مرتبط با کسب‌وکارتان استفاده کنید. در صورت امکان برای اینکه تعامل با کاربران را افزایش دهید، هشتگ‌های شخصی برند خودتان را تولید کنید و به‌طور فعال روی آن‌ها تبلیغ کنید.

سعی کنید علاوه بر استفاده از هشتگ در پست‌ها، در استوری هم استفاده کنید. همچنین از برچسب و هشتگ‌های افراد و شرکت‌های معروف و مرتبط با پیجتان هم استفاده کنید. با این کار ممکن است مورد توجه این افراد نیز قرار بگیرید. پس پیشنهاد می‌کنیم لیستی از پیج‌های مشهور  و مرتبط با پیج خود تهیه کنید.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که هشتگ‌های مرتبط را چگونه را پیدا کنیم؟ خب راحت‌ترین و سریع‌ترین روش بررسی پیج رقبا است. هم پیج رقبای خود را آنالیز کنید و در استفاده از هشتگ‌ها ایده بگیرید و هم اینکه از هشتگ‌های مرتبط با محل فیزیکی و منطقه خودتان هم استفاده کنید.

مرحله هفتم در پیج‌های دیگران هم فعالیت داشته باشید

در طول روز زمانی را برای تعامل با پیج‌های دیگران صرف کنید. پست‌های دیگران را ببینید و برای آن‌ها لایک و کامنت بگذارید. با گذاشتن کامنت خوب باعث ایجاد حس اعتماد در افراد خواهید شد و آن‌ها را ترغیب می‌کنید که سراغ پیج شما هم بیایند. با این کار باعث افزایش بازدید پیج خود خواهید شد که نتیجه مثبتی روی سئو اینستاگرام شما خواهد داشت.

مرحله هشتم بروزرسانی مداوم

آپدیت منظم پیج باید تبدیل به یکی از عادت‌های روزمره شما شود چرا که فعالیت مستمر باعث تثبیت شما در ذهن مخاطب خواهد شد. در مقابل اگر وقفه طولانی در آپدیت پیج شما اتفاق بیافتد احتمال اینکه فالوورهای خود را از دست بدهید زیاد شده و فروش شما افت خواهد کرد. همواره اطلاعات به‌روز و جدیدی را در اختیار فالوورهای خود قرار بدهید و با اعتمادسازی، محصول و خدمات خود را به مشتری معرفی کرده و فروش خود را افزایش بدهید.

مرحله نهم پیشنهاد ویژه و مسابقه

طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی باعث جذب فالوور خواهد شد. با استفاده از کمپین هدفمند می‌توانید پیشنهادهای جذابی به مخاطب خود بدهید و افراد زیادی را باهدف فروش محصول و خدمات با پیج خود آشنا کنید. برای طراحی این کمپین‌ها می‌توانید از یک مشاور دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید تا هدفمند عمل کرده و نتیجه خوبی از کمپین خود بگیرید.

سخن آخر

یکی از بسترهای خوب برای افزایش فروش در کنار طراحی سایت حرفه‌ ای، استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام است. محبوبیت این شبکه در بین کاربران ایرانی از کسی پوشیده نیست. اگر با طراحی فروشگاه اینترنتی در بستر اینترنت فعالیت می‌کنید، با راه‌اندازی پیج فروشگاهی خود در اینستاگرام می‌توانید فروش خود را دوچندان کنید. 
مانند سایت، لازمه فروش در اینستاگرام هم معرفی محصول به کاربران بیشتر است. همانطور که در بهینه سازی سایت، یک سری فاکتور و شاخصه گوگل را دنبال می‌کنیم، در سئو اینستاگرام نیز باید فاکتورهای بهینه سازی پیج را دنبال کنیم. مواردی مانند بهینه سازی هشتگ‌ها، تصاویر، استفاده از تصاویر و ویدئوهای باکیفیت و ... از جمله نکاتی هستند که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم.
نکته خیلی مهم دراینستاگرام حضور مستمر و مداوم است. بااینکار به مرور کاربران به شما اعتماد کرده و تعامل بین شما و کاربران افزایش پیدا خواهد کرد که نتیجه مستقیمی در افزایش فروش و رشد بیزنس شما خواهد داشت. 


موضوع: دیجیتال مارکتینگ

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.