20 Kpi دیجیتال مارکتینگ که باید بشناسید

20 Kpi دیجیتال مارکتینگ که باید بشناسید
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
2 سال پیش
زمان مطالعه: 7 دقیقه

شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) به شما کمک می‌کند تا پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنید. این اصطلاح به یک ارزش قابل‌اندازه‌گیری اشاره دارد که نشان می‌دهد یک شرکت چقدر در دستیابی به اهداف اصلی کسب‌وکار خود موفق است.

KPIها برای ارزیابی موفقیت گسب‌وکارها در رسیدن به اهداف مورداستفاده قرار می‌گیرند. KPI های سطح پایین‌تر بر فرآیندهای حوزه‌هایی مانند بازاریابی، فروش، منابع انسانی و غیره تمرکز می‌کنند. استراتژی و تلاش‌های بازاریابی هر شرکت باید قابل‌اندازه‌گیری و سنجش پذیر باشد تا شرکت‌ها بتوانند عملکرد بازاریابی خود را بهینه کرده، بودجه بازاریابی مناسب را اختصاص داده و با سایر تیم‌ها مؤثرتر و مفیدتر کار کنند. در اینجا 20 KPI بازاریابی وجود دارد که برای هر تجارتی مهم و ضروری است:

1- افزایش فروش

kpi افزایش فروش

بهترین راه برای اندازه‌گیری میزان سودمندی استراتژی بازاریابی، اندازه گیری رشد حاصل از فروش است. با این معیار، شما به دنبال بررسی این هستید که چقدر از کل درآمد شما تحت تأثیر استراتژی‌های بازاریابی شما قرارگرفته است. این KPI بهترین راه برای نشان دادن ارزش تلاش‌های تیم شما است.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

Leads -2 یا سرنخ

دانستن تعداد سرنخ‌ها برای تیم فروش شما مفید است. لید بیشتر به معنای فرصت‌های فروش بیشتر و شانس بیشتر برای افزایش فروش است. برای دقت بیشتر، سرنخ‌های واجد شرایط فروش خود را (لیدهایی که بر اساس فعالیت‌های تکمیل شده یا امتیاز اصلی به عنوان "آماده برای فروش" در نظر گرفته شده‌اند) و لید فروش پذیرفته شده (lead که تیم فروش با آنها تماس گرفته است) را محاسبه کنید.

3- ارزش طول عمر مشتری CLV

این KPI درآمد یک کسب‌وکار را می‌تواند از طول عمر یک مشتری انتظار داشت به این معنی که هر مشتری در طول عمر خود چه میزان سود برای کسب‌و کار ایجاد میکند . این یک روش خوب برای اندازه‌گیری ROI(Return on Investment) شرکت شما و استراتژی بهتر کسب‌و کار شما است. ارزش طول عمر مشتری به چند روش با استفاده از فرمول محاسبه می‌شود که ممکن است بسته به نیاز شما و داده‌های شما متفاوت باشد.

4- نرخ بازگشت سرمایه ROI

نرخ بازگشت سرمایه، عملکرد ماهانه و سالانه را ارزیابی می‌کند. پیگیری ROI به صاحبان مشاغل کمک می‌کند تا استراتژی‌ها و بودجه را برای دوره‌های آینده برنامه‌ریزی کنند. نرخ بازگشت سرمایه شما نشان می‌دهد که آیا باید به تلاش خود ادامه دهید یا از استراتژی بازاریابی خاصی (بسته به هزینه) خودداری کنید.

5- هزینه جذب مشتری

این KPI به هزینه انجام‌شده درعین‌حال متقاعد کردن مشتری احتمالی برای خرید اشاره می‌کند. با توجه به هزینه جذب مشتری، یک شرکت می‌تواند میزان هزینه‌های خود را اندازه‌گیری کند، درحالی‌که هر مشتری را به‌دست می‌آورد و بر این اساس بودجه آن را تعیین می‌کند. هزینه جذب مشتری معمولاً با تقسیم کل سرمایه‌گذاری بازاریابی بر تعداد مشتریان به‌دست‌آمده محاسبه می‌شود.

6- زمان پاسخگویی تیم فروش

kpi زمان پاسخگویی تیم فروش

اندازه‌گیری سرعت پاسخگویی تیم فروش به مشتریان راغب می‌تواند در بهبود هرگونه خدمات به مشتریان یا فرآیند فروش مفید باشد.

7- نسبت ترافیک وبسایت به لیدهای وبسایت

این KPI میزان تبدیل بازدیدکنندگان وب‌سایت شما به لیدها را بعد از طراحی سایت اندازه‌گیری می‌کند. همچنین می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت ترافیک وب‌سایت شما باشد. برای بهبود این نسبت، بر بهبود نرخ تبدیل تمرکز کنید.

8- نسبت لیدهای وبسایت به لیدهای واجد شرایط بازاریابی (Mql)

از این KPI برای ردیابی و پیگیری کیفیت سرنخ‌های ایجادشده از استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید. این نسبت تعداد کل سرنخ‌های ایجادشده توسط وب‌سایت شما را نشان می‌دهد که به درجه بازاریابی واجد شرایط ارتقا یافته‌اند. اگر این نسبت پایین است، باید بر کیفیت ترافیک وب‌سایت خود نظارت کنید.

9- اعلام نسبت closed customer

این به تعداد مشتریانی که تیم فروش شما به مشتری تبدیل می‌کند اشاره می‌کند. نظارت بر این امر به شما کمک می‌کند بفهمید که در کجا نیاز به بهبود فرایند است.

10- ترافیک وبسایت 

این KPI تعداد افرادی را که از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند اندازه‌گیری می‌کند. بازدیدکنندگان سرنخ‌های بالقوه هستند که می‌توانند به مشتری تبدیل شوند. نظارت بر ترافیک وب‌سایت شما به شما کمک می‌کند تا اطلاعات مربوط به بازدیدکنندگان وب‌سایت خود را جمع‌آوری کنید تا بتوانید کمپین‌های بازاریابی ایجاد کنید که مخاطبان مناسب را هدف قرار دهد Organic Traffic Insights tool، Google Analytics Google Search Console و Semrush ابزارهای کاربردی برای این امر هستند. این داده‌ها شامل نرخ کلیک (بازدید)، سشن ها و تعداد کلمات کلیدی ارگانیک و رتبه‌بندی‌های Semrush و Google Search Console است.

11- دسترسی و مشارکت شبکه‌های اجتماعی

KPIهای شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کنند تا محتوای خود را برای مخاطبان موردنظر خود برنامه‌ریزی کنید. سایت شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر دارای ابزارهایی هستند که این اطلاعات را برای شما پیگیری و تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. بااین‌حال، ابزارها و بسترهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند به شما در نظارت بر اکانتهای شبکه‌های اجتماعی و پیگیری اکانتهای رقیب‌هایتان کمک کنند.

به‌عنوان‌مثال، ابزار Social Media Toolkit سایت Semrush دارای ابزار Social Media Poster است که می‌تواند پست‌های شبکه‌های اجتماعی را برنامه‌ریزی کند، یک ابزار ردیابی به نام Social Media Tracker که آنالیزهایی را در رابطه با عملکرد شما و رقبایتان ارائه می‌دهد، و بستری برای ایجاد و آنالیز عملکرد تبلیغات سوشال مدیا مارکتینگ است.

ابزارهای تجزیه‌وتحلیل به شما امکان می‌دهد تا معیارهای تحلیلی خود را برای کانال‌های فیس‌بوک، لینکدین و اینستاگرام خود مشاهده کنید.

12- عملکرد بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

استراتژی‌های ایمیل مارکتینگ تقویت‌کننده بزرگی برای رشد تجارت شما هستند. برای بهبود بهتر استراتژی ایمیل مارکتینگ آنالیز درصد ایمیل‌های مشاهده شده، نرخ دریافت، نرخ لغو اشتراک، فوروارد یا به اشتراک‌گذاری و نرخ کلیک میتواند به استراتژی بازاریابی شما کمک کند.

13- لینک سازی

این KPI جنبه مهمی از استراتژی سئو است. هرچه تعداد افراد بیشتری به وب‌سایت شما پیوند داشته باشند، ترافیک بیشتری کسب خواهید کرد. بک لینکها همچنین می‌توانند رتبه شمارا افزایش دهند. با این حال، باید اطمینان حاصل کنید که بک لینک‌های شما از دامنه‌های معتبر و مرتبط هستند.

14- نرخ تبدیل در لندینگ پیج‌ها

لندینگ پیج‌های وب‌سایت خود را به‌گونه‌ای بسازید که پیشنهادات و CTA شمارا به‌وضوح بیان کند. ازآنجا، تعداد افرادی را که از صفحه فرود شما دیدن می‌کنند و تعداد افرادی که به مخاطبان بالقوه تبدیل‌شده‌اند (ثبت‌نام کرده‌اند، چیزی را آپلود کرده‌اند و ..) اگر می‌خواهید نرخ تبدیل خود را بهبود ببخشید، از سئو و بهینه سازی نرخ تبدیل مناسب استفاده کنید.

15- بازدید از پست‌های وبلاگ

این KPI اینگیجمنت پست‌های وبلاگ شما را در بین مخاطبان اندازه‌گیری می‌کند. پست‌های وبلاگ می‌توانند میزان ترافیک وب‌سایت شما را افزایش دهند، بنابراین توجه به کیفیت و طول نوشته سودمند است. می‌توانید از ابزارهای سئو برای ردیابی و تجزیه‌وتحلیل ترافیک ارگانیک و بک‌لینک‌ها به پست‌های وبلاگ خود استفاده کنید.

16- لیدهای ترافیک موبایل و نرخ تبدیل

آیا وب‌سایت شما به خوبی برای گوشی‌های هوشمند بهینه‌شده است؟ میلیون‌ها کاربر اینترنت را با تلفن‌های هوشمند خود مرور می‌کنند و نشان داده‌شده است که گوگل وب‌سایت‌هایی را که برای تلفن‌های همراه بهینه‌شده‌اند ترجیح می‌دهد. شما باید اطلاعاتی در مورد تعداد بازدیدکنندگانی داشته باشید که با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه به وب‌سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند. شما باید به دستگاه‌های تلفن همراه معروف، ترافیک تلفن همراه، تعداد تبدیل سرنخ‌ها از دستگاه‌های تلفن همراه و غیره توجه کنید.

17- ترافیک ارگانیک/ پنج صفحه پرترافیک

در دیجیتال مارکتینگ، مشاغل بیشتر تمایل دارند ترافیک خود را از جستجوی گوگل بدست بیاورند، به این دلیل‌که بهینه سازی سئو ترافیک طبیعی شما را افزایش می‌دهد، بنابراین مطمئن شوید که استراتژی سئو خود را به درستی تدوین کرده‌اید. پنج پست برتر وبلاگ و صفحات لندینگ وب‌سایت خود را بررسی کرده و از آنها استفاده کنید، زیرا بیشتر بازدیدکنندگان وب‌سایت را به خود جذب می‌کنند.

18- شاخص خالص ترویج کنندگان Nps

این KPI رضایت مشتری را اندازه‌گیری می‌کند. این نشان می‌دهد که مشتریان کسب‌وکار شما را به دیگران توصیه می‌کنند و می‌تواند فیدبک و insight مستقیم مشتریان را به شما ارائه دهد. به مشتریان خود گوش دهید تا بفهمید آنها واقعاً به چه چیزی نیاز دارند. از این KPI برای اطمینان از راضی نگه‌داشتن مشتریان استفاده کنید.

19- افزایش فالوورها

یکی از مهم‌ترین KPIهایی که در شبکه‌های اجتماعی اهمیت دارد، افزایش فالوورهای حساب‌های کاربری شماست. معمولاً هدف سوشال مدیا مارکتینگ برندینگ و جذب مخاطب است. تعداد دنبال کنندگان شما یکی از راه‌های آسان برای اطمینان از موفقیت استراتژی‌های شبکه‌های اجتماعی شما برای مخاطبان هدف است. دنبال کردن بدین معنی است که آنها می‌خواهند برند، پیشنهادت و محتوای شما را بیشتر ببینند. کمپین‌های تبلیغات اسپانسری راهی عالی برای افزایش تعداد دنبال کنندگان هستند.

20- رنک وب‌سایت در موتورهای جستجو

رتبه‌بندی موتورهای جستجو یکی از محبوب‌ترین KPIهای دیجیتال مارکتینگ مورداستفاده است. شما می‌خواهید همیشه در بالاترین جایگاه در نتایج موتورهای جستجو باشید. جایگاه بالای وب‌سایت در نتایج جستجو فرصتی برای جذب بیشتر ترافیک ارگانیک است، برای یافتن رتبه وبسایت در موتورهای جستجو به صورت ارگانیک و از طریق تبلیغات گوگل در SERP می‌توانید از ابزار Position Tracking در Semrush استفاده کرده و عملکرد وب‌سایت خود را آنالیز کنید. این ابزار جایگاه وب‌سایت را در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی موردنظر نمایش میدهد. کلمات کلیدی موردنظر خود را وارد کنید تا داده‌های زیادی ازجمله هرگونه تغییر جایگاه کلمات کلیدی،جایگاه رقبا و کلمات کلیدی را باخبر شوید.

نتیجه‌گیری

برای نظارت بر عملکرد دیجیتال مارکتینگ خود در طول زمان، باید اهداف شفاف تجاری را تعیین کنید، اهداف خود را مشخص کنید، KPI های اصلی خود را تعیین کنید و ابزارهای مناسب دیجیتال مارکتینگ را انتخاب کنید. KPI های خود را زیر نظر داشته باشید و بر اساس داده‌هایی که مشاهده می‌کنید، عمل کنید. شما میتوانید با دانستن اشتباهات رایج دیجیتال مارکترها از انجام آنها خودداری کنید و موفقیت خود را تضمین کنید.


موضوع: دیجیتال مارکتینگ

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.