ساخت اپلیکیشن اندروید و آیفون

ساخت اپلیکیشن اندروید و آیفون
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 9 دقیقه

گسترش استفاده روزافزون از تلفن‌های همراه و تبلت نیاز به ساخت اپلیکیشن را تبدیل برای صاحبان کسب‌وکارها امری بدیعی کرده است. اکثر افراد برای کارهایی همچون خرید شارژ، پرداخت قبض، خرید آنلاین، ارسال ایمیل و .... از تلفن همراه استفاده می‌کنند و استفاده از کامپیوتر نسبت به قبل کمتر شده است و جای خود را به موبایل و تبلت داده است. در واقع می‌توان گفت بخش اعظمی از آمار استفاده از اینترنت به تلفن همراه اختصاص یافته است. استفاده از اپلیکیشن‌های اندروید و آیفون برای رفع نیازهای روزمره مانند خرید منزل، استفاده از خدمات بانکی و این قبیل موارد بسیار فراگیر شده است. به همین در این مقاله سعی کرده‌ایم اطلاعات جامع و البته مختصر و مفیدی در زمینه طراحی اپلیکیشن در اختیار شما قرار دهیم تا قبل از اقدام به طراحی اطلاعات مورد نیاز اولیه را تهیه کنید و تحقیق‌های لازم را انجام دهید.

اپلیکیشن چیست؟

اپلیکیشن که اختصارا به آن اپ و یا APP هم گفته می‌شود، نرم‌افزاری کاربردی است که برای تلفن ‌همراه هوشمند، تبلت، دستیارهای شخصی دیجیتال و ... طراحی و استفاده می‌شود. در اپ کاربر دستوری را به طور مستقیم در دستگاه خود اجرا می‌کند. امروز شاهد این هستیم که کسب‌وکارهای بزرگی مانند دیوار و دیجی کالا علاوه بر طراحی سایت اختصاصی، با ساخت اپلیکیشن خدمات ویژه‌ای به کاربران خود می‌دهند و ارتباط و استفاده از بیزنسشان را برای کاربر خود راحت‌تر کرده‌اند. خیلی از مدیران مانند مدیر دیوار و دیجی کالا هستند که بخشی از فعالیت حرفه‌ای و بیزنس خودشان را با هدف ارائه خدمات و محصولات بهتر روی اپلیکیشن موبایل پیاده‌سازی کرده‌اند.

اپلیکیشن‌ها با اهداف متفاوتی طراحی می‌شوند. برای مثال یک سازمان مانند بانک با هدف ارائه خدمات بهتر در زمینه انجام امور بانکی به صورت اینترنتی، از اپ استفاده می‌کند و یا بعضی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و یا خرده‌فروشی آخرین قیمت‌ها و تخفیف‌های خود را از طریق اپ به مشتری اطلاع‌رسانی می‌کنند. با طراحی و استفاده درست از اپ می‌توانید بازدید از محصولات و خدمات خود را افزایش داده و بازدیدکنندگان را تبدیل به مشتری وفادار کنید.

مزایای ساخت اپلیکیشن

مسملا با داشتن اپ سرعت رسیدن به اهداف تجاری بیشتر می‌شود. اما مانند طراحی سایت فروشگاهی که موفقیت و افزایش فروش، فقط صرفا به داشتن سایت نیست، کسب موفقیت و رونق بیزنس در اپلیکیشن هم فقط منوط به داشتن اپلیکیشن نیست.
شما باید خودتان را به کاربر معرفی کنید. بعضی از بیزنس‌ها قدیمی هستند و برای اهدافی مانند راحتی کاربر و دسترسی بیشتر اقدام به طراحی اپ می‌کنند. این دسته از بیزنس‌ها یک گام جلوتر هستند و پروسه معرفی اپ برای آن‌ها سریع‌تر انجام می‌شود. فقط کافی‌ست بنر و یا اطلاعیه‌ای در سایت یا شبکه‌های اجتماعی خود درج کنند و کاربر را از راه‌اندازی اپ آگاه کنند و راجع به مزایای استفاده از اپ برای کاربر بگویند.

اما در بیزنس‌هایی که سایت و مخاطب ندارند و مستقیما با اپلیکیشن استارت کار خود را می‌زنند این پروسه نیاز به زمان و هزینه و انرژی و تبلیغات بیشتری دارد. از همین رو باید به صورت کاملا حرفه‌ای روی ارائه خدمات، نحوه ارائه خدمات و معرفی خود به کاربر توجه داشته باشند.

در ادامه مزایای اصلی طراحی اپلیکیشن را مشاهده می‌کنید:

  • ایجاد تعامل بهتر و دوطرفه با کاربر
  • ارائه سریع‌تر و بهتر خدمات و اطلاعات به کاربر
  • توسعه برند تجاری
  • بهتر دیده شدن برند شما بین کاربران و رقبا و حتی سبقت گرفتن از رقبا
  • قابلیت پرداخت آنلاین و فروش محصولات از طریق اپ
  • افزایش دسترسی کاربران به بیزنس شما در هر زمان و مکان
  • افزایش راه‌های ارتباطی با کاربران پرسونای خود
  • امکان معرفی محصول و خدمات به بازارهای جدید
  • امکان ارسال نوتیفیکیشن برای کاربران و اطلاع‌رسانی برای محصولات و خدمات جدید
  • ایجاد ارتباط نزدیک با کاربران و حضور فعال و همیشگی در فضای اینترنت

مراحل ساخت اپلیکیشن

مثل طراحی سایت اولین چیزی که باید مشخص کنید، هدف است. همانطور که هدف طراحی سایت خبری با سایت فروشگاهی متفاوت است. هدف اپلیکیشن بازی با اپلیکیشن بانکی کاملا متفاوت است. پس در وهله اول مشخص کنید که این اپلیکیشن باید چه هدفی را دنبال کند و چه خدماتی به مشتری ارائه بدهد. وقتی از هدف صحبت می‌کنیم باید تمام جوانب آن بررسی شود. مثلا اینکه

  • مخاطبان ما چه افرادی هستند، چه گروه سنی و چه قشری از افراد قرار است از آن استفاده کنند
  • بازار هدف ما صاحبان تلفن همراه با سیستم عامل اندروید هستند یا IOS؟
  • آیا نیازی هست که هم ساخت اپلیکیشن اندروید انجام دهیم و هم ساخت اپلیکیشن آیفون را در برنامه خود داشته باشیم؟

بعد از اینکه این نیازسنجی اولیه را انجام دادیم و اطلاعات نسبتا دقیق جمع‌آوری کردیم به سراغ ادامه کار می‌رویم.

تعیین موفقیت اپ: موفقیت برای هر اپ متفاوت است، فاکتورهایی مانند تعداد دانلود بالا، تعداد کاربران فعال، میزان پول پرداختی از کاربران را می‌توان برای تعیین موفقیت یک اپ در نظر گرفت.

تعیین میزان بودجه ساخت اپلیکیشن: شما باید بودجه مشخصی را باتوجه به هدف و دستاوردهای آینده خود در نظر بگیرید.

ویژگی‌های اپ: این ویژگی‌ها مواردی هستند که در بخش تعیین هدف و نیازسنجی اولیه برآورد خواهید کرد. باید فیچرهایی در اپ طراحی شود که کاربر راغب به استفاده از آن شود و از طرفی انقدر واسط کاربری و گرافیک جذابی داشته باشید که کاربر تمایل به تعامل بیشتری با بیزنس شما داشته باشد.

هدف اپلیکیشن بعد از انتشار: همانطور که بعد از طراحی سایت نیاز به سئو سایت داریم، بعد از اینکه اپ ساخته و منتشر شد هم نوبت به بازاریابی و تبلیغات است. برنامه و بودجه مناسبی را برای این کار در نظر بگیرید. سایت‌هایی مانند کافه بازار هستند که در ازای دریافت مبلغی اپلیکیشن شما را برای کاربر نمایش می‌دهند.

ساخت اپلیکیشن اندروید و ساخت اپلیکیشن آیفون

درست است که یک اپ مشابه در تلفن همراه اندروید و آیفون، عملکرد یکسانی دارد اما پروسه طراحی این دو آیتم با هم کاملا متفاوت است. اولین تفاوت آن‌ها مربوط به زبان برنامه‌نویسی آن‌ها است. برای اندروید از زبان جاوا و برای آیفون از زبان برنامه‌نویسی Objective-C/Swift استفاده می‌شود. مسملا هر کدام از این زبان‌ها مزایا و ویژگی‌های متفاوتی دارند که روی هزینه اپلیکیشن هم تاثیرگذار هستند. اما در پاسخ به این سوال که کدام بهتر است؟ باید مقایسه‌ای بین‌ اندروید و IOS داشته باشیم.

ساخت اپلیکیشن اندروید و ساخت اپلیکیشن آیفون

زبان برنامه‌نویسی اپ اندروید و آیفون: اپلیکیشن آیفون با سوئیفت نوشته می‌شود که کدنویسی کمتری دارد و نسبت به اپ اندروید سریع‌تر کامل می‌شود. در کنار این مزیت خوب، می‌توان به محدودیت سوئیفت‌ به عنوان یکی از معایب آن اشاره کرد.
در مقابل زبان برنامه‌نویسی جاوا به توسعه‌دهنده شما این امکان را می‌دهد که کارهای مربوط به سرور، توسعه وب و اپلیکیشن تلفن همراه را انجام بدهد. پس می‌توان نتیجه گرفت که اگر نیاز به ساخت اپلیکیشنی دارید که به صورت کراس پلفترم در دسترس همه باشد، زبان برنامه‌نویسی جاوا گزینه بهتری است.

رابط کاربری: رابط کاربری در واقع تفاوت بصری است که میان اپ‌های اندروید و آیفون مشاهده می‌کنید. در این فاکتور آیفون عملکرد بهتری داشته است. رابط کاربری آیفون با XIB و اندروید با XML طراحی می‌شود. با اینکه از نظر فنی این دو فناوری شبیه به هم هستند اما اپل یک گام جلوتر از اندروید است و با نگاه زیباشناسی و تجربه‌گرایانه روی انیمیشن‌های جذاب و پیچیده و قدرتمند کار می‌کند. همین دلیل باعث ارجحیت کیفیت انیمیشن و گرافیک در آیفون شده است. اما در نظر داشته باشید، گوگل بیشتر بر نحوه عملکرد نرم‌افزار تمرکز دارد و گرافیک جذاب در کنار عملکرد ضعیف کارایی نخواهد داشت.

تست: بعد از اینکه اپلیکیشن شما طراحی شد نیاز به تست دارد تا میزان کارایی آن در تلفن‌های هوشمند و کیفیت آن از نظر کاربر بررسی شود. مرحله تست QA مرحله حساس و مهمی است که بعد از طراحی اپ باید انجام شود. برای این تست از شبیه‌ساز اندروید و IOS استفاده می‌شود که شبیه‌ساز IOS سریع‌تر از اندروید عمل می‌کند.
در مقابل شبیه‌ساز اندروید عملکرد اپلیکیشن را خیلی نزدیک به واقعیت شبیه‌سازی می‌کند. شبیه‌ساز IOS نتوانسته است نمایش دقیقی از عملکرد تلفن همراه آیفون در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد. بخاطر همین موضوع برای اینکه نتیجه بهتری از عملکرد اپ داشته باشیم نیاز به تست آن به طور مستقیم روی گوشی داریم.

مراحل سفارش اپلیکیشن

تجربه ثابت کرده است که در هنگام سفارش پروژه طراحی سایت و یا طراحی اپلیکیشن دو فاکتور زمان تحویل کار و هزینه برای کارفرما بسیار مهم هستند. به طور قطع نمی‌توان در ابتدای کار و قبل از تحقیق و بررسی و جلسه فنی با کارفرما راجع به این دو فاکتور اظهارنظر کرد. اگر کمی در اینترنت سرچ کنید و چند سایت ارائه‌دهنده خدمات ساخت اپلیکیشن را بررسی کنید، با تعیین دقیق هزینه طراحی اپلیکیشن و زمان تحویل آن روبرو خواهید شد. این کار نه درست است و نه غلط. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که این هزینه و قیمت براساس ویژگی‌های مشخص شده توسط شرکت مجری تعیین شده است. ممکن است پروژه مدنظر شما پیچیده‌تر باشد و نیاز به فیچرهای جدید داشته باشد و یا برعکس اپلیکیشن ساده‌ای مدنظر شما باشد و نیاز به حذف یک سری فیچر اضافه باشد. کاملا مشخص است که این حذف و اضافه کردن فیچرها در کاهش یا افزایش هزینه و زمان انجام پروژه تاثیرگذار هستند. پس بهتر است قبل از سفارش اپلیکیشن به موارد زیر توجه کنید.

مرحله اول تهیه پروپوزال دقیق: برای شروع کار لیستی از تمام ویژگی‌های مورد نظر که باید در ساخت اپلیکیشن در نظر گرفته شود را به همراه جزئیات تهیه کنید. برای مثال ویژگی‌های ظاهری، حالت تعاملی، نیاز به حالت دارک‌مود و نحوه ثبت‌نام کاربر (براساس شماره موبایل و یا ایمیل) .... را باید در لیست خود لحاظ کنید.

مرجله دوم جلسه فنی با شرکت مجری طرح: بعد از اینکه پروپوزال اپ تکمیل شد، باید با شرکت طراحی اپلیکیشن جلسه‌ای توجیهی برای بررسی ویژگی‌ها اپ تشکیل دهید. در این جلسه چنانچه به یک نتیجه‌گیری کلی رسیدید، قیمت و زمان ساخت اپ به صورت حدودی قابل برآورد است.

مرحله سوم طراحی نمونه اولیه: طرح اولیه اپ شما در این بخش طراحی می‌شود و شما این امکان را دارید که تمام ویژگی‌های ظاهری و تعاملی اپ را مشاهده و بررسی کنید.

مرحله چهارم آنالیز زیرساخت‌های موردنیاز: حال نوبت به انتخاب زیرساخت است. باتوجه به نیازهای اپ و تخصص شرکت طراحی اپ، یک پلتفرم مناسب برای طراحی مثلا استفاده از پلتفرم لاراول برای طراحی پنل مدیریت اپ، انتخاب می‌شود.

مرحله پنجم تعیین قیمت و زمان انجام پروژه: در نهایت بعد از اینکه پروپوزال و طرح اولیه تایید شد و زیرساخت‌ها مشخص شد، زمان و تکنولوژی و مبلغ اجرای پروژه به صورت دقیق به شما ارائه خواهد شد.

مرحله آخر طراحی و تحویل کار: در نهایت شرکت موظف است متعهد به قرارداد شروع به کار کرده و در موعد مقرر اپلیکیشن را کامل و جامع به شما تحویل بدهد.

سخن آخر

همه در طول روز باتوجه به نیازهای مختلفی که داریم از سفارش غذا و رزرو تاکسی آنلاین گرفته تا کارت‌به‌کارت کردن پول از اپلیکیشن‌های مختلفی استفاده می‌کنیم. در واقع با پیشرفت تکنولوژی دیگر افراد تمایل ندارند برای انجام بیشتر کارها وقت خود را در صف بانک و یا شلوغی ترافیک تلف کنند و به همین جهت به سمت دنیای اینترنت و استفاده از اپلیکیشن‌ها روی آورده‌اند. داشتن اپ باعث می‌شود تا کاربران بیشتر و راحت‌تر به شما دسترسی داشته باشند و برای مواردی مانند تخفیف‌ها و حراج‌های مناسبتی، از طریق نوتیفیکیشن به کاربران خود اطلاع‌رسانی کنید.

قبل از اینکه اقدام به ساخت اپلیکیشن کنیم بهتر است نیازسنجی اولیه انجام دهیم و مواردی مانند هدف خود از داشتن اپ، بازار هدف، بودجه طراحی و بازاریابی، تارگت زمانی برای طراحی، انتشار و بازاریابی، و ... را تعیین کنیم. 

بعد از اینکه نیازسنجی اولیه را انجام دادید و تمام فیچرهای مورد نیازتان را در قالب پروپوزال تهیه کردید، نوبت به انتخاب شرکت ساخت اپلیکیشن آیفون یا اندروید است. با تحقیق و بررسی رزومه شرکت‌های مختلف بهترین شرکت را برای ساخت اپلیکیشن اندروید موردنظرتان انتخاب کنید. شرکت مجری را در معیارهایی مانند تخصص، پشتیبانی، رضایت مشتریان قبلی، متعهدبودن آنالیز کنید و سپس اقدام به عقد قرارداد کنید. فراموش نکنید شما مدت طولانی با این شرکت باید همکاری داشته باشید و برای ارتقا اپلیکیشن یا اعمال تغییرات جدید و رفع مشکلات احتمالی نیاز به پشتیبانی خوب از طرف شرکت مجری طرح دارید. پس برای انتخاب شرکت مناسب زمان صرف کنید و بادقت و براساس مستندات آن را انتخاب کنید.


موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

021-28429275 sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.