انتخاب فونت مناسب در طراحی سایت

انتخاب فونت مناسب در طراحی سایت
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
4 سال پیش
زمان مطالعه: 4 دقیقه

فونت یکی از موارد مهم در طراحی سایت است. اما دلیل این اهمیت چیست؟ فونت یکی از المان‌های تجربه کاربری است. فونت زیبا و چشم‌نواز باعث جذب و ماندگاری کاربر در سایت می‌شود. در مقابل فونت نامناسب باعث می‌شود که کاربر زود از سایت خارج شود. چه بسا کسب‌وکارهایی که طراحی سایت حرفه ای انجام داده‌اند و از نظر فنی بیشتر موارد را رعایت کرده‌اند اما بازدهی مناسبی از سایت ندارند و دلیل این امر فونت نامناسب است. همانطور که می‌دانید هنگام طراحی سایت اولویت با کاربر است تا حس خوبی هنگام استفاده از سایت داشته باشد.

دلیل اهمیت فونت سایت

فونت سایت از جمله مواردی است که روی ظاهر سایت تاثیر می‌گذارد. فضای رقابتی سنگین در هر حوزه کاری باعث شده است تا کاربران هم سختگیر شوند. اگر سایت شما ظاهر مطلوبی برای کاربر نداشته باشد، خیلی سریع سایت را ترک کرده و به سراغ سایت رقیب می‌رود. این یکی از دلایلی است مدیر سایت باید در به کاربردن فونت مناسب وسواس به خرج بدهد.

تاثیر فونت مناسب روی سئو سایت

حتما تا به اینجا متوجه این تاثیر شده‌اید. فونت مناسب به معنی راحتی کاربر است و تجربه کاربری خوب را برای مخاطب ایجاد می‌کند. تجربه کاربری یکی از عوامل تاثیرگذار در سئو و بهینه سازی سایت است. همانطور که فونت مناسب باعث بالارفتن خوانایی شما می‌شود، در مقابل فونت ناخوانا تاثیر عکس می‌گذارد. اگر گوگل متوجه این موضوع شود به سایت امتیاز منفی می‌دهد و سئو سایت شما نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت. اهمیت این موضوع برای گوگل، به طور ویژه در نسخه موبایل قابل ملاحظه است. طوری که حتی ممکن است سایت شما را در نتایج نمایش ندهد.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

هنگام انتخاب و استفاده از فونت به نکات زیر توجه کنید

طبق توضیحات بالا متوجه شدیم که انتخاب فونت مناسب در طراحی و سئو سایت چقدر اهمیت دارد. اما سوال اینجاست که چطور فونت مناسب را انتخاب کنیم؟ از کجا بدانیم فونت مناسبی استفاده کرده‌ایم؟ با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوالات برسیم.

مواردی که باید هنگام انتخاب فونت در نظر داشته باشید

انتخاب فونت مناسب کار پیچیده‌ای نیست. با ترکیب خلاقیت، برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن مواردی مانند سلیقه کاربر، گروه کاربری، لحن ادبیات مطالب و ... البته کمی‌ حوصله به خرج دادن، می‌توانید فونت جذابی برای مخاطبان خود در نظر بگیرید.
هنگام انتخاب فونت با دو مورد روبرو هستیم. فونت ساده و فونت فانتزی
مطمئنا کاربر با فونت ساده راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کند و این ارتباط به معنای تجربه کاربری خوب تلقی می‌شود. وقتی کاربر شما هنگام استفاده از سایت احساس رضایت داشته باشد، مدت زمان حضور او در سایت بیشتر می‌شود و شانس بیشتری برای نمایش محصولات و خدمات خود دارید.
در مقابل فونت فانتزی را داریم. افرادی که از این فونت استفاده می‌کنند، بجای مخاطب، سلیقه شخصی خودشان را در نظر می‌گیرند. غافل از اینکه در دنیای اینترنت هزاران سلیقه متفاوت وجود دارد و باید فونتی انتخاب شود که پاسخگوی این تنوع سلیقه باشد.

سایز مناسب

انتخاب سایز مناسب باعث خوانا و شکیل‌بودن مطالب سایت می‌شود. برای بخش‌های مختلف سایت مثل سرتیترها، پاراگراف‌ها، عنوان محصولات سایز مناسبی را انتخاب کنید. این کار باعث می‌شود چشم کاربر خسته نشود و خواندن مطالب سایت کسل کننده نشود. استفاده از قابلیت‌هایی مثل بولدکردن فونت‌ها هم به خوانایی مطالب شما کمک می‌کند.
توجه داشته باشید در انتخاب سایز مناسب افراط و تفریط نکنید. سایز فونت‌ها نباید بزرگ و یا کوچک باشد. همیشه انتخاب خوب، انتخاب استاندارد است. سایزهای استاندارد و نرمال را برای فونت سایت انتخاب کنید.

فاصله بین کلمات

منظور از این عنوان فقط فاصله بین کلمات نیست، بلکه باید به فاصله بین حروف هم توجه داشته باشید. فاصله‌ها نباید آنقدر کم باشد که انگار کلمه‌ها بهم چسبیده‌اند و خوانایی مطالب پایین بیاید. همچنین انقدر زیاد نباشد که حس جا افتادن کلمه‎‌ای در نگارش مطالب به مخاطب دست بدهد.

رنگ فونت

وقتی از رنگ فونت صحبت می‌شود، باید 3 موضوع را در نظر داشته باشید.
اول اینکه رنگ‌های متنوعی را برای فونت مطالب استفاده کنید. مثلا سر تیترها به رنگ آبی باشند و پاراگراف‌ها به رنگ مشکی باشند.
دوم اینکه رنگ‌های که چشم کاربر را اذیت می‌کند را انتخاب نکنید. مثلا انتخاب رنگ زرد یا قرمز برای پاراگراف‌ها مناسب نیست. مخاطب با این رنگ اذیت می‌شود و احتمال ماندن در سایت و دنبال‌کردن شما خیلی کم خواهد بود.
مورد آخر مربوط به فرهنگ سازمانی و رنگ سازمانی شما می‌شود. اگر در برندسازی خود یا در لوگو، ترکیب رنگ خاصی را به کار برده‌اید حتما به شرکت طراحی سایت تهران اعلام کنید تا هنگام انتخاب رنگ برای فونت‌ها، این ترکیب رنگ را در نظر بگیرد.

نوع کسب‌وکار شما

درست است! نوع کسب‌وکار شما در انتخاب فونت دخیل است. اگر سایت شما رسمی‌ است و در حوزه‌ای مثل وکالت فعالیت دارید، بهتر است از فونت رسمی ‌استفاده شود. اما اگر با مخاطب خود صمیمی‌ هستید و برای مثال مدیریت وب‌سایت مجله سرگرمی ‌را برعهده دارید، فونت‌هایی مثل ایران سنس دست نویس انتخاب خوبی است.

استفاده از فونت‌های فارسی

با توجه به اینکه در وب فارسی مشغول به فعالیت هستید و بخش اعظمی ‌از کاربران شما فارسی زبان هستند، انتخاب فونت فارسی پیشنهاد خوبی است. از فونت‌های رایج فارسی می‌توان به B Roya، Nazanin ،Mitra ،B Nazanin ،B Yekan ،B Roya ،Yekan اشاره کرد. یک فونت را انتخاب کنید و برای سرتیترها، پاراگراف‌ها، لینک‌ها و ... استفاده و تست کنید تا به سایز استاندارد برسید.

Google Font Tool

Google Font Tool یک ابزار خوب برای طراح سایت در انتخاب فونت مناسب است. این ابزار رایگان به شما امکان دسترسی به فونت‌ها را می‌دهد. با توجه به فاکتورهایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، فونت مناسب را انتخاب و در سایت خود استفاده کنید.

فونت‌ها برای دستگاه‌های مختلف

بعد از اینکه استاندارهای فونت در نسخه دسکتاپ را پیاده‌سازی کردید، باید به سراغ موبایل و تبلت بروید. مسملا سایزی که برای عناوین در نسخه دسکتاپ انتخاب کرده‌اید برای نسخه موبایل بزرگ خواهد بود. سایز فونت‌ها را در نسخه موبایل و تبلت بررسی کنید و سایز مناسب را برای هر کدام اعمال کنید.

انتخاب فونت مناسب تاثیر مستقیم روی کسب‌وکار شما دارد. در انتخاب فونت باید سادگی، خوانابودن و عدم یکنواختی را در نظر داشته باشید.



موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.