تگ کنونیکال canonical چیست؟ و اهمیت استفاده از آن

تگ کنونیکال چیست؟
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 4 دقیقه

تگ کنونیکال مفهومی است که هر کارشناس سئویی حداقل یک‌بار مجبور به استفاده از آن شده است. استفاده از این تگ باید با درک درست از مفهوم آن انجام شود. به همین منظور قبل از اینکه نحوه استفاده از آن را توضیح دهیم، ابتدا توضیح کوتاهی راجع به آن را خواهیم داشت.

canonical تگ چیست؟

همانطور که می‌دانید در پروسه سئو سایت تا حد امکان باید از درج محتوای تکراری بپرهیزید. اما گاهی اوقات رعایت این اصل امکان‌پذیر نیست و مجبور به استفاده از متن کپی در بخش‌هایی از سایت خود هستید. برای اینکه این کار مشکلی در سئو سایت شما ایجاد نکند، باید از تک کنونیکال استفاده کنید. در واقع با استفاده از آن به موتور جستجوی گوگل می‌گوئید که محتوای یک لینک مشخصی، کپی شده از یک صفحه دیگر است. یا به بیانی دیگر این تگ، نسخه url موردنظرمان را که می‌خواهیم در نتایج نشان داده شود را مشخص می‌کند.

دلیل اهمیت تگ کنونیکال

یکی از اصول اولیه و مهم و اساسی در بهینه سازی سایت، عدم استفاده از محتوای تکراری است. طوری که اگر این اصل را رعایت نکنید تا مرز پنالتی‌شدن وب‌سایت خود هم پیش خواهید رفت. وقتی ربات‌های گوگل لینک‌های زیادی با محتوای تکراری پیدا کنند، سئو سایت شما رتبه منفی خواهد گرفت. جدا از کاهش رتبه، فرض کنید موتور جستجو ده لینک با محتوای یکسان در سایت شما پایش کرده است. سوال اینجاست که کدام صفحه را در اولویت قرار دهد و به عنوان بهترین مطلب در نتایج گوگل نشان بدهد؟ با اینکه هدف گوگل نمایش بهترین مطلب در بین این لینک‌ها است اما کاملا مشخص است که احتمال انتخاب و نمایش نسخه غلط به کاربر بالا می‌رود. با استفاده از تگ canonical این مشکل حل می‌شود و به راحتی می‌توانید محتوای تکراری را مدیریت کنید. با این تگ نسخه پیشنهادی خودمان را به گوگل معرفی می‌کنیم و احتمال اشتباه را صفر خواهیم رساند.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

دلایل به وجود آمدن صفحات تکراری

مدیریت WWW و HTTPS: تغییر آدرس صفحه که با توجه به نوع کاربرد صفحه سایت به‌وجود آمده است. بنا به کاربرد هر صفحه ممکن است آدرس‌های مختلفی در نظر گرفته شده باشد که نیاز به استفاده از تگ کنونیکال و لینک به نسخه اصلی داریم. مثلا ممکن است برای موبایل از لینک https://m.vediana.com و یا برای amp از لینک https://vediana.com/amp و برای نسخه چاپی از لینک https://vediana.com/print استفاده کنیم. در تمامی این موارد نسخه کنونیکال ما https://vediana.com/ خواهد بود.

آدرس‌دهی‌های داینامیک: این مورد بیشتر در سایت‌های فروشگاهی اتفاق می‌افتد. زیرا در این سایت‌ها آیتم‌هایی مانند فیلتر محصولات براساس محبوب‌ترین، پرفروش‌ترین و سرچ پیشرفته محصولات دارند. اگر سئو سایت فروشگاهی را انجام ‌می‌دهید حتما این مورد را چک کنید.
مثلا یک سایت فروشگاه موبایل دارید و در صفحه دسته‌بندی محصولات سامسونگ هستید. فیلتر رنگ آبی را برای موبایل‌های موجود در دسته‌بندی سامسونگ انتخاب می‌کنید. لینکی که در آدرس‌بار مشاهده می‌کنید عوض می‌شود ولی محتوای نمایش داده شده شامل عنوان صفحه، توضیحات، فیلترها و ... با محتوایی که در صفحه دسته‌بندی سامسونگ وجود دارد تفاوتی ندارد. اگر گوگل این صفحه فیلترگذاری شده را با کلمه کلیدی "گوشی سامسونگ" در نتایج خود نشان دهد، تعدادی از محصولات شما برای کاربر نمایش داده نمی‌شود. 

ورژن HTTP، HTTPS و با WWW و بدون WWW سایت شما: به آدرس‌های زیر توجه کنید. تمامی این صفحات باید به یک آدرس ریدایرکت 301 شوند، در غیر این صورت هر کدام به صورت مجزا ایندکس می‌شوند. 

http://vediana.com
http://www.vediana.com
https://vediana.com
https://www.vediana.com

اشتراک‌گذاری لینک‌ها در شبکه‌های اجتماعی: ممکن است آدرس صفحه وب شما خیلی طولانی باشد و برای اینکه مطالب خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، از لینک‌های کوتاه استفاده کنید. اگر این لینک‌های کوتاه ریدایرکت نشوند، مشکل محتوای تکراری برای سایت پیش خواهد آمد.

همانطور که ملاحظه کردید، الزاما در تمامی موارد بالا محتوای تکراری تولید نشده است. بلکه تعدد لینک‌ها باعث بوجود آمدن صفحاتی متعددی با محتوای یکسان شده است.

نحوه استفاده از تگ کنونیکال

برای استفاده از این تگ از قطعه کدی شبیه به کد زیر باید استفاده کنید.

<link rel="canonical" href="https://www.example.com/portfolio
" />

فرض کنید سئو سایت شرکتی برعهده شما است و در طراحی بخش نمونه کارها از لینک‌های زیر استفاده شده است.

https://www.example.com/portfolio
https://example.com/portfolio/print
https://example.com/portfolio?sort=type
https://example.com/portfolio

لینک اول برای صفحه اصلی نمونه کارها، لینک دوم برای نسخه قابل پرینت، لینک سوم برای مرتب‌سازی براساس نوع و لینک آخر بدون www است. نمونه‌کارهای این وب‌سایت باید به صفحه اصلی نمونه‌کارها لینک شوند. برای این منظور قطعه کد بالا را در قسمت head درج می‌کنیم. با اینکار موتور جستجوی گوگل متوجه می‌شود که هنگام مشاهده لینک‌‌های بالا فقط لینک اول را در نظر گرفته و در نتایج سرچ نشان بدهد.

canonical تگ در افزونه Yoast وردپرس

اگر سئو سایت وردپرس را انجام می‌دهید کار شما برای درج این تگ راحت است. افزونه یوآست سئو را نصب کنید و باتوجه به تصویر از این تگ استفاده کنید.

استفاده از کنونیکال در وردپرس

در این مقاله تگ کنونیکال را با هم بررسی کردیم و مواردی که باعث ایجاد urlهای تکراری می‌شوند را با هم مرور کردیم. زمانی که مجبور به استفاده از urlهای با محتوای تکراری می‌شوید، با استفاده درست از canonical تگ سئو داخلی وب‌سایت شما دچار مشکل نمی‌شود. بلکه با مدیریت ترافیک ورودی به صفحات اصلی که مدنظر شما هستند، صفحات رتبه بهتری می‌گیرند.


موضوع: بهینه سازی سایت سئو تکنیکال

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.