تگ عنوان و نقش آن در سئو سایت

تگ عنوان و نقش آن در سئو سایت
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
2 سال پیش
زمان مطالعه: 5 دقیقه

تگ عنوان یا تگ تایتل یکی از المان‌های HTML است که نقش مهمی در سئو سایت دارد. اما دلیل این اهمیت چیست؟ وقتی کاربری کلمه کلیدی مربوط به سایت شما را در گوگل سرچ می‌کند، نتایجی که نمایش داده می‌شود شامل عنوان صفحه و لینک سایت و توضیحات است. در واقع یکی از اولین آیتم‌هایی است که کاربر در مواجه با سایت شما آن را دیده و می‌خواند. اگر عنوانی که در این بخش وارد کرده‌اید، خوانا و مناسب باشد باعث جذب کاربر شده و روی لینک سایت شما کلیک می‌کند. اما اگر این توضیحات مرتبط و مفید نباشد به سراغ سایت بعدی، یعنی سایت رقیب شما خواهد رفت. در این مقاله قصد داریم تگ تایتل و نحوه استفاده از آن و نوشتن تگ عنوان خوب را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

عنوان صفحه چیست؟

عنوان صفحه چیست؟

تگ عنوان یا title tag یکی از المان‌های زبان HTML است که برای عنوان صفحات وب‌سایت از آن استفاده می‌شود. این تگ در نتایج جستجوی گوگل برای کاربر نمایش داده می‌شود و برای سئو و عملکرد سایت نقش مهمی را ایفا می‌کند. وقتی برای یک صفحه عنوانی را انتخاب می‌کنید باید در این عنوان خیلی مختصر و مفید، محتوای صفحه را توضیح دهید. در حالت کلی بهترین گزینه برای عنوان صفحه وب شما، ترکیب کلمه کلیدی اصلی، کلمه کلیدی فرعی و برند شما است. از نظر تعداد کاراکترهایی که باید برای این المان در نظر بگیرید، محدودیت مشخصی اعلام نشده است ولی گوگل 50-60 کاراکتر را در نتایج نمایش می‌دهد.
نمونه کد تگ تاتیل را در ادامه مشاهده می‌کنید.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

<head><title>Example Title</title></head>

دلیل اهمیت تگ عنوان

تگ عنوان به 3 دلیل حائز اهمیت است. یکی از این 3 دلیل یعنی نمایش در نتایج موتور جستجوی گوگل برای کاربر را ابتدای مقاله توضیح دادیم. اما دو مورد دیگر چه چیزهایی هستند؟
مورد دوم تاثیر بسیار در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. حتما برای شما پیش آمده که مطلبی را در شبکه اجتماعی تلگرام به اشتراک بگذارید. عنوانی که بعد از اشتراک‌گذاری مشاهده می‌کنید، دقیقا عنوان صفحه وب‌سایت مورد نظر است. توجه داشته باشید که شبکه‌های اجتماعی مخاطبان زیادی دارند که هر روز به اکانت شخصی خود سر زده و آن‌ را چک می‌کنند. چه اتفاقی می‌افتد اگر مطلب خوبی نوشته باشید و در کانال تلگرام خود منتشر کنید ولی عنوان مناسب و بهینه‌ای که باعث ترغیب کاربر شود، به کار نبرده باشید؟ مسملا از دست دادن بازدید کاربر را به همراه خواهد داشت.
مورد بعدی، مرورگرهای وب است. عنوان در قسمت بالایی مرورگرهای وب هم نمایش داده می‌شود. وقتی کاربر چند تب را باز کرده باشد، با استفاده از این عناوین می‌تواند به راحتی سایت شما را بین تب‌های مختلفی که باز کرده است، پیدا کند و از سایت شما استفاده کند.
حال که به میزان اهمیت این تگ در سئو و بهینه سازی سایت پی بردیم، سوال اینجاست که چگونه متا تگ تایتل مناسبی برای سایت درج کنیم؟ چه نکاتی را برای نوشتن آن باید در نظر داشته باشیم و از چه اشتباهاتی بپرهیزیم؟ البته فراموش نشود هنگام طراحی سایت نیز این مورد باید در کد لحاظ گردد حال چه طراحی وبسایت شرکتی باشد چه طراحی سایت خبری و ... در ادامه به این سوالات پاسخ داده‌ایم. با به‌کارگیری این موارد به خوبی می‌تواند متاتگ تایتل وب‌سایت خود را بهینه سازی کنید.

چند نکته کاربردی برای نوشتن تگ عنوان بهینه

چند نکته کاربردی برای نوشتن تگ عنوان بهینه

طول تگ 

همانطور که گفتیم، محدودیتی برای طول عنوان وجود ندارد ولی اگر خیلی طولانی یعنی بیشتر از 60 کاراکتر باشد، گوگل بخش انتهایی آن را حذف کرده و به صورت ("...") نمایش می‌دهد و این موضوع ممکن است باعث عدم خوانایی عنوان سایت شما برای کاربران شود.

به کار بردن کلمات کلیدی

استفاده از کلمات کلیدی باید طبیعی باشد. اینکه از یک کلمه کلیدی در اکثر مقالات و صفحات سایت خود استفاده کنید، نتیجه مثبتی روی سئو سایت شما نخواهد داشت. برای هر صفحه کلمه کلیدی مرتبط به همان صفحه استفاده کنید.
برای مثال به‌کاربردن چنین تگ عنوانی اشتباه محض است. "طراحی سایت، طراحی سایت حرفه ای، طراحی سایت تهران". توجه داشته باشید ربات‌های موتور جستجوی گوگل فقط عنوان صفحه و کلمات کلیدی به‌کار رفته در آن را بررسی نمی‌کنند. بلکه تمام محتوا و کلمات کلیدی به‌کار ر فته در صفحه وب را بررسی می‌کنند.

عنوان منحصر‌به‌فرد برای هر صفحه وب شما

استفاده از عناوین منحصربه‌فرد برای هر صفحه وب باعث می‌شود تا خزنده‌های گوگل، درک بهتری از صفحات وب‌سایت شما داشته باشند. نتیجه این درک بهتر، افزایش نرخ کلیک برای شما است. وقتی کاربران زیادی به سمت سایت شما هدایت می‌شوند، نتیجه خوبی روی ارائه خدمات و افزایش فروش شما خواهد داشت.
نکته‌ای که در این بخش باید به آن توجه کنید، استفاده از عناوین پیش‌فرضی مثل خانه یا صفحه جدید است. در بعضی از سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس بعضا چنین موردی مشاهده می‌شود. سعی کنید حتما عناوین پیش‌فرض را پاک کرده و عنوان مناسبی را برای هر مطلب درج کنید.

استفاده از کلمات کلیدی مهم در ابتدای صفحه

طبق گزارش‌هایی که سایت MOZ منتشر کرده است، درج کلمات کلیدی در ابتدای عنوان صفحه تاثیر خوبی روی رتبه‌بندی سایت در نتایج گوگل دارد. از طرفی گزارش‌های تجربه کاربری حاکی از این است که کاربران بیشتر همان کلمات ابتدایی را بررسی می‌کنند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما در ابتدای تگ عنوان، کلمات کلیدی خود را درج کنید.

در نظر گرفتن کاربر هنگام نوشتن عنوان صفحه

هنگامی که عنوان صفحه را می‌نویسید بیشتر توجه شما باید روی کاربر و ذهنیت او متمرکز شود. با نوشتن عنوانی جذاب که باعث جلب توجه کاربر شود، گام مناسبی جهت جذب کاربر خواهید داشت. همانطور که بالاتر اشاره کردیم، عنوان صفحه جزو اولین مواردی است که کاربر از سایت و بیزنس شما می‌بیند. با انتخاب کلمه کلیدی مناسب و استفاده از نگارش متناسب با کاربر هدف خود، ارتباط خوبی با کاربر برقرار خواهید کرد.

نتیجه‌گیری

تگ تایتل یکی از فاکتورهای مهم در زمینه سئو و بهینه سازی سایت شما است. البته همانطور که می‌دانید گوگل فاکتورهای زیادی را در سایت بررسی می‌کند و با در نظر گرفتن تمامی فاکتورها در کنار هم است که سایت شما را رتبه‌بندی می‌کند. طبق تجربه و آنالیزهایی که روی سایت‌های مختلف انجام داده‌ایم، از جمله اشتباهات رایج که مدیران وب‌سایت‌ها هنگام نوشتن عنوان صفحه انجام می‌دهند، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی اصلی وب‌سایت و کم و کوتاه بودن تعداد کاراکترهای تگ عنوان است. هنگام نوشتن تگ عنوان برای مطالب وب‌سایت خود حتما این موارد را در نظر بگیرید تا تاثیر مثبتی روی SEO سایت شما داشته باشد.


موضوع: بهینه سازی سایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.