رقص گوگل google dance

رقص گوگل google dance
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 6 دقیقه

گوگل همواره باهدف نمایش بهترین نتیجه به کاربران اینترنتی در حال فعالیت است و برای اینکه به این هدف برسد، فاکتورهای زیادی را در نظر می‌گیرد. اما گاهی شرایط انقدر پیچیده می‌شود که این تصمیم‌گیری برای گوگل سخت می‌شود و باید علاوه بر فاکتورهای قبلی از روش دیگری تحت عنوان گوگل دنس استفاده کند.
 وقتی رقابت در یک کلمه کلیدی بین چند سایت شدید می‌شود، رقص گوگل وارد عمل می‌شود. در این مواقع گوگل انقدر سایت‌های مشابه را می‌رقصاند تا به بهترین تصمیم برسد و رتبه‌بندی درستی انجام بدهد. اما منظور از گوگل دنس چیست و از کجا بفهمیم سایت ما دچار آن شده است. با ما همراه باشید تا در این مقاله به طور مفصل این مبحث را با هم بررسی کنیم.

گوگل دنس یا رقص گوگل چیست؟

این اصطلاح یکی از روش‌های مورد استفاده توسط گوگل است که به منظور رسیدن به بهترین رتبه‌بندی و به چالش کشدن نتایج سرچ از آن استفاده می‌کند. شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که گوگل چگونه رتبه‌بندی سایت‌های مختلف را در نتایج سرچ انجام می‌دهد. در بعضی از کلمات کلیدی رقابت بسیار سنگین است و سایت‌ها سعی می‌کنند ورودی زیادی از یک سری کلمات دریافت کنند. گاهی اوقات انقدر کیفیت فعالیت سایت‌‌ها روی کلمات کلیدی مشابه، نزدیک به هم است که رتبه‌بندی را برای گوگل کمی سخت می‌کند. برای همین منظور گوگل رفتار کاربر را مبنا قرار داده و با استفاده از google dance بهترین سایت را در نتایج نشان می‌دهد. رقص گوگل را می‌توان به معنای رتبه‌دهی مجدد و جابجایی رتبه‌ها در بازه زمانی 3 تا 15 روز دانست. در این روش نتایج براساس یک سری فاکتور به‌وسیله گوگل دچار تغییر می‌شوند

رقص گوگل به عنوان یکی از الگوریتم‌های گوگل محسوب می‌شود؟

یکی از چالش‌برانگیزترین مباحث طی چند سال گذشته در سئو همین است که آیا گوگل دنس یکی از الگوریتم‌های گوگل است یا خیر؟ اگر از نظر فنی به آن نگاه کنیم، بالا و پایین کردن نتایج و آنالیز رفتار کاربران و رسیدن به بهترین نتیجه مسلما از الگوریتم پیچیده‌ای پیروی می‌کند. اما اکثر کارشناسان سئو در لیست آپدیت‌های بزرگ الگوریتم گوگل جایی برای گوگل دنس در نظر نمی‌گیرند و رقص گوگل را جزو الگوریتم‌های مهم مانند پاندا و پنگوئن و مرغ مگس‌خوار نمی‌دانند.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

در حالت کلی تئوری‌ها در این زمینه به دو بخش تقسیم شده‌اند. برخی بر این باور هستند که گوگل دنس تمام ویژگی‌های یک الگوریتم را ندارد و همان بازه زمانی 3 تا 15 روزه برای جابجایی سایت‌ها است اما در مقابل بعضی از افراد گوگل دنس را به عنوان بخشی از الگوریتم گوگل می‌دانند.

اما مهم نیست که آیا جزو الگوریتم‌های گوگل محسوب می‌شود یا خیر. چیزی که باید به آن توجه داشت این است که بفهمیم گوگل دنس چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است و چطور سایتمان را برای آن آماده کنیم.

رقص گوگل چگونه عمل می‌کند؟

روش کار به این صورت است که گوگل به طور موقت یک سایت با مقاله جدید که در صفحات دوم، سوم و یا بعد از آن هست را بالا می‌آورد و به او فرصتی می‌دهد تا در معرض دید کاربران بیشتری قرار بگیرد. در این بازه زمانی ربات‌های گوگل فاکتورهای مختلفی از رفتار کاربران من‌جمله تعداد کلیک روی لینک، اسکرول صفحه، نرخ پرش، زمان ماندن در صفحه و ... را رصد می‌کنند. اگر این فرصتی که به سایت داده شده است با استقبال کاربران روبرو شود و آن‌ها را راضی کند، رتبه سایت ارتقا پیدا می‌کند. در غیر اینصورت به جای قبلی یا حتی پایین‌تر نزول پیدا می‌کند. در این روش گوگل با کمک کاربران، بهترین نتیجه را پیدا می‌کند و به سایتی که شایستگی دیده شدن دارد جایگاه بهتری می‌دهد.

برای مثال اگر 20 مطلب و یا سایت با یک کلمه کلیدی یکسان در سطح وب فعالیت داشته باشند، الگوریتم‌های گوگل باتوجه به فاکتورهای خود، آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند. ولی این رتبه‌بندی ثابت نیست و نتایج در بازه‌های زمانی مختلف برای بعضی از کاربران جابجا می‌شود.

اگر با گوگل دنس صفحه وبی با عنوان جذاب‌تر برای مدت زمانی کوتاهی بالا آمد و فیدبک خوبی از کاربران گرفت و کلیک بالایی دریافت کرد و بازدیدکننده‌ها زمان بیشتری در آن صفحه حضور داشتند، برای گوگل به عنوانی آلارمی محسوب می‌شود که این صفحه خوب است و لیاقت گرفتن رتبه بیشتری دارد.

در مقابل اگر صفحه‌ای بالا آمد و استقبال خوبی از آن نشد، به جایگاه قبلی و یا عقب‌تر خواهد رفت.

چه سایت‌هایی بیشتر در معرض تاثیر رقص گوگل هستند؟

نظر دقیقی از کارشناسان گوگل درباره این موضوع منتشر نشده است ما چیزی که تجربه به وب‌مسترها و کارشناسان سئو ثابت کرده این است که سایت‌هایی با شرایط زیر بیشتر در معرض گوگل دنس قرار می‌گیرند.

  • وب‌سایت‌هایی که به جای لینک‌سازی مستمر، خیلی سریع این کار را انجام داده‌اند.
  • وب‌سایت‌های که محتوای منتشر شده آن‌ها شامل کلمات کلیدی جدی و با رقابت پایین است
  • وب‌سایت‌هایی که به تازگی منتشر شده‌اند و با سرعت بالایی در حال رشد هستند

از کجا بفهمیم سایت در دوره گوگل دنس قرار گرفته است؟

وقتی سایت شما در نتایج گوگل بالا و پایین می‌شود، گمراه و سردرگم شدن امری طبیعی است. اینکه حضور در صفحه اول قطعی و به واسطه محتوای خوبی است که تولید کرده‌اید و یا نه موقت است و یا تفکیک اینکه سایت در گوگل دنس قرار گرفته و یا واقعا از سمت گوگل جریمه شده است کمی دشوار است.
پس این سوال برای شما پیش می‌آید که در دوره رقص گوگل هستید یا نه؟ برای پاسخ دادن به این سوال دو روش پیش روی شما است. روش اول اینکه چنروز به طور متوالی رتبه سایت خود را بررسی کنید. اگر جابجایی‌ در نتایج قابل توجه بود، احتمالا در دوره موقت گوگل دنس قرار گرفته‌اید.

روش دوم این ست که همواره تولید محتوای خوب و باکیفیت را در پلن خود قرار دهید و همه مشکلات فنی سایت را برطرف کنید. اگر باز هم رتبه سایت جابجایی زیادی داشته باشد، می‌توان نتیجه گرفت که در گوگل دنس قرار گرفته‌اید.

چگونه در دوره google danceرتبه بالاتر را کسب کنیم؟

نمی‌توان به این سوال در یک جمله و کلمه جواب داد. ولی بهترین کار آنالیز رقیبان است. وب‌سایت رقبا را آنالیز کنید و ببینید چه امکاناتی دارند و یا چه چیزهایی را در نظر نگرفته‌اند. در این راستا کمک گرفتن از ابزارهای تحلیل گوگل مثل گوگل وب‌مستر و گوگل آنالیتیکس هم کمک شایانی به شما در بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت دارد. به کاربردن نکات زیر هم برای کسب رتبه بالا بعد از رقص گوگل، خالی از لطف نیست.

  • توضیحات متا تایتل و متا دیسکریپشن را بررسی و بهینه کنید
  • هنگام تولید محتوا، اولویت اول شما برطرف کردن نیاز کاربر باشد
  • برای مطالب خود عناوین جذاب و ترغیب کننده انتخاب کنید
  • لینکسازی داخلی را تمیز و دقیق و درست انجام بدهید تا باعث افزایش نرخ تعامل شود

سخن آخر

رقص گوگل یکی از عملکردهای نسبتا پیچیده گوگل است که برای رتبه‌بندی موقت و سپس دائمی صفحات وب از آن استفاده می‌کند.  موتور جستجوی گوگل با استفاده از این المان به سایت‌ها فرصت کوتاه بین 3 تا 15 روز می‌دهد و آن‌ها را در صفحه اول نتایج نشان می‌دهد. سپس با آنالیز رفتار کاربران  و بررسی فاکتورهایی مانند نرخ پرش، نرخ کلیک، ماندگاری در سایت و .... درباره جایگاه درست صفحات تصمیم می‌گیرد. شاید یک صفحه وب ارتقا رتبه داشته باشد و یا اینکه به جایگاه قبلی و یا حتی عقب‌تر از آن برگردد. عواملی مانند حفظ تعامل با کاربر، تولید محتوای باکیفیت، سرعت سایت، رابط کاربری و تجربه کاربری حرفه‌ای به سایت شما کمک می‌کند تا جایگاه خوبی در نتایج به دست بیاورد.

 


موضوع: بهینه سازی سایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.