سئو ویدیو و لزوم رعایت آن

سئو ویدیو و لزوم رعایت آن
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در هر وب سایتی انواع مختلف محتواها دیده می‌شود. در سال‌های اخیر شاهد افزایش طرفداران ویدیو شده‌ایم که در میان مخاطبان اینترنت محبوبیت زیادی پیدا کرده است. طبق تحقیقات صورت گرفته شده، بیشتر افراد تمایل به مشاهده ویدیو به جای خواندن متن و دیدن عکس دارند که همین موضوع اهمیت بالای سئوی ویدیو را نشان می‌دهد.

همان طور که می دانید گوگل به راحتی و سلیقه کاربران اهمیت بسیار زیادی می‌دهد و به همین دلیل است که الگوریتم‌های جدید گوگل به صفحاتی از وب سایت‌ها که علاوه بر متن و تصویر، از ویدئو در محتوای خود استفاده می‌کنند، رتبه بالاتری می‌دهد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که شما می‌توانید به سادگی با بارگذاری ویدیو، پیج رنک سایت خود را افزایش دهید.

مزیت سئو ویدئو

هدف از سئو سایت ها، پاسخگویی به نیازهای کاربران است؛ بنابراین همیشه راحتی کاربران را در نظر داشته باشید. گوگل به هر سایتی که کاربران به آن علاقه بیشتری دارند و بازخورد خوبی نسبت به آن‌ها را نشان می‌دهند، در نتایج برتر به نمایش درمی آورد. با رعایت تکنیک‌های بهینه سازی فیلم، محبوبیت سایت خود را در بین کاربران و گوگل افزایش دهید.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

انجام سئو ویدیو مزایای زیادی را برای هر وب سایت به همراه خواهد داشت:

  1. برای قرار دادن ویدیو در سایت تنها کافیست که مهارت صحبت کردن و حداقل تجهیزات لازم مانند یک دوربین خوب را داشته باشید تا بتوانید محتوای موثری را تولید کنید.
  2. از آن جایی که کاربران تمایل بیشتری به مشاهده فیلم دارند، در صورتی که محتوای با کفیتی برای ارائه داشته باشید، تا پایان ویدیو شما را تماشا می‌کنند و همین مساله از نظر گوگل حائز اهمیت است و رتبه خوبی را به شما می‌دهد.
  3. سئو فیلم می‌تواند سرعت برندینگ و بازاریابی شما را افزایش دهد؛ بنابراین می‌توانید در مدت زمانی کوتاه، نتیجه‌ای دلخواه کسب کنید
  4. طبق مطالعاتی که انجام شده است، قرار دادن فیلم در سایت می‌تواند تا 80 درصد نرخ تبدیل را افزایش دهد. دلیل آن این است که کاربران برای دیدن آن‌ها وقت کمتری را به نسبت خواندن متن صرف می‌کنند و باعث صرفه جویی در وقت آن‌ها می‌شود؛ بنابراین ترجیح می‌دهند برای رفع نیاز خود، ویدئو مناسبی را تماشا کنند.

محل بارگذاری و تاثیر آن بر سئو ویدیو

فضای بارگذاری و انتشار فیلم اهمیت زیادی دارد. ویدئو را می‌توانید در سایت خود و یا در سایت‌های اشتراک گذاری فیلم قرار دهید.

محل بارگذاری و تاثیر آن بر سئو ویدیو

تکنیک های بهینه سازی ویدئو بر روی سایت

در صورتی که قصد دارید ویدئو را در سایت خود بارگذاری کنید، حتما نکات زیر را در نظر داشته باشید:

استفاده از فرمت مناسب برای ویدئوها:

بهترین فرمت‌ها برای بارگذاری فیلم mp4 و webm است. فایل‌های mp4 کیفیت خوب و حجم کمتری دارند و در اکثر دستگاه‌ها و مرورگرها پشتیبانی می‌شوند؛ از این رو استفاده از این فرمت پیشنهاد می‌شود. همچنین توجه داشته باشید که همیشه از پلیرهای html5 برای بارگذاری استفاده کنید و از استفاده از پلیرهای flash خودداری کنید.

انتخاب نام مناسب برای فایل فیلم:

برای انتخاب نام ویدیو از کلمات کلیدی هدف خود استفاده کنید و filename مناسبی را برای آن قرار دهید. انجام این کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا که کاملا مفهوم فیلم را می‌رساند.

استفاده از تصویر بندانگشتی برای فیلم‌ها:

برای ویدیوها یک تصویر بندانگشتی که به آن thumbnail گفته می‌شود، قرار دهید. این تصویر را به طریقی انتخاب کنید که کاملاً با موضوع فیلم در ارتباط باشد، حجم کم بوده و کیفیت بسیار بالایی داشته باشد. با انجام این کار می‌توانید کاربران را در سایت خود نگه دارید و ترغیب به مشاهده ویدئو نمایید.

استفاده از ویدیوهای با کیفیت با حجم کم:

ویدئوهای سایت شما می‌بایست با کیفیت و کم حجم باشند زیرا در غیر این صورت نرخ پرش کاربران از وب سایت شما بالا می‌رود، ترافیک سایت کاهش پیدا می‌کند و قرار دادن فیلم بی کیفیت با حجم بالا تاثیری بسیار منفی روی سئو شما می‌گذارد.

عدم استفاده از فیلم‌های طولانی و تکراری:

با توجه به کاربرد و هدف ویدیو طول و مدت زمان آن تعیین می‌شود. ثانیه‌های ابتدایی فیلم بسیار حائز اهمیت است، سعی کنید در 15 ثانیه اول کاربر را ترغیب به دیدن ادامه ویدیو کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که به هر میزان که فیلم کوتاه‌تر و هدفمندتر باشد، کاربران بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند و همین طور امکان اشتراک گذاری ویدیو و دانلود کردن آن نیز به میزان چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

استفاده از فیلم‌های تکراری در صفحات مختلف تأثیر بدی روی سایت شما خواهد داشت زیرا رضایت کاربران را کاهش می‌دهد، بنابراین سعی کنید ویدئوهایی مرتبط با هر صفحه داخل وب سایت خود بارگذاری کنید.

استفاده از عنوان و توضیحات مناسب برای ویدیوها:

قرار دادن عنوان و توضیحات مناسب برای فیلم‌ها بسیار اهمیت دارد. عبارات کلیدی مهم که در ویدیو استفاده شده است را به کار برید تا هدف و موضوع ویدیو را به خوبی به کاربران خود برسانید و در کلمات مد نظر خود رتبه خوبی را در گوگل کسب کنید.

بهتر است ویدیو خود را در ابتدای مقاله و بعد از پاراگراف اول یا دوم قرار دهید زیرا به هر میزان که به انتهای مقاله نزدیک‌تر می‌شویم، ارزش فیلم کاهش پیدا می‌کند.

استفاده از اسکیما:

برای آن که در بخش video نتایج جستجوی گوگل قرار گیرید، می‌بایست از نشانه گذاری استاندارد برای ویدیو (schema) استفاده کنید تا شانس کسب جایگاه برای وب سایت خود را افزایش دهید.

تکنیک‌های سئو فیلم در آپارات و دیگر سایت‌های اشتراک گذاری فیلم

امروز یوتیوب دومین موتور جستجوی پر طرفدار بعد از گوگل است و آپارات نیز دومین سایت پربازدید بعد از گوگل در ایران است. سایت‌های اشتراک گذاری ویدیو به شما کمک می‌کنند تا هزینه‌های بارگذاری و انتشار فیلم را تا حد زیادی کاهش دهید و همچنین شانس کسب جایگاه در نتایج گوگل را بیشتر کنید.

در حال حاضر در حدود 55 درصد از نتایج جستجو حداقل یک ویدیو نیز وجود دارد که اکثر آن‌ها از سایت‌های اشتراک گذاری فیلم هستند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که چنین سایت‌هایی شانس کسب جایگاه در نتایج گوگل را افزایش می‌دهند.

تکنیک سئو فیلم در آپارات و تکنیک سئو فیلم در سایت

جهت کسب جایگاه بهتر و افزایش بازدید ویدیو در چنین وب سایت‌هایی می‌بایست نکات زیرا را در نظر داشته باشید:

برخی نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد مانند کوتاه و گویا بودن فیلم، با کیفیت بودن ویدیو و مانند این‌ها به صورت کلی هستند که رعایت کردن آن‌ها اهمیت زیادی دارد. در ادامه نکات سئو ویدئو در آپارات را بیان خواهیم کرد.

  1. در آپارات و یا دیگر سایت‌های اشتراک گذاری فیلم یک کانال ایجاد کنید و اطلاعات سایت خود را در آن درج کنید
  2. ویدئوها را در دسته بندی‌های مشخص و تفکیک شده قرار دهید.
  3. برچسب گذاری‌ها را به صورت هدفمند و بر اساس نیاز مخاطبین انجام دهید. برچسب گذاری می‌تواند شانس دیده شدن شما را افزایش دهد تا در بخش ویدیوهای مشابه نیز دیده شوید
  4. توضیحات مفید و گویا برای فیلم بنویسید که کاملا بیانگر هدف شما باشد و در متن خود لینک صفحه مرتبط را نیز قرار دهید تا ترافیک ورودی به سایت خود را افزایش دهید.
  5. پاسخگوی کامنت های قرار داده شده در زیر ویدیو خود باشید و تعامل خود را با کاربرانتان بهبود بخشید.
  6. کپی رایت و آدرس سایت خود را روی ویدیو قرار دهید.
  7. ویدیو را با استفاده از اسکریپت مناسب در سایت خود قرار دهید.

محل مناسب بارگذاری ویدئو (سایت خودمان یا آپارات؟)

در پاسخ به این سؤال که باید ویدیوهای خود را در سایت خودمان و یا در آپارات و سایت‌های مشابه بارگذاری کنیم، باید بگوییم که عوامل مختلفی بر این انتخاب تاثیرگذار است. در صورتی که ویدئوهای شما برای بازاریابی محتوا تولید شده‌اند، به معرفی محصول می‌پردازند، تیزرهای تبلیغاتی هستند، گزارشی از یک سمینار را ارائه می‌دهند و مانند این‌ها را بهتر است در آپارات بارگذاری کنید تا هزینه هاستینگ شما کاهش پیدا کند و شانس دیده شدن خود را نیز بیشتر کنید.

در صورتی که ویدئوهای اختصاصی دارید و کارهایی مانند آموزش را انجام می‌دهید، پیشنهاد می‌شود که با رعایت استانداردهای سئو ویدیو، آن را در سایت خود بارگذاری کنید تا زمان حضور کاربران را در سایت خود افزایش دهید.

 


موضوع: بهینه سازی سایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.