E-A-T گوگل چیست و چگونه سایت‌ها را ارزیابی می‌کند؟

E-A-T گوگل چیست و چگونه سایت‌ها را ارزیابی می‌کند؟
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 10 دقیقه

موتورهای جستجوی گوگل همواره در جهت نمایش بهترین و باکیفیت‌ترین محتوا به کاربر فعالیت می‌کنند. از جمله راه‌هایی که گوگل با استفاده از آن به هدف خود رسیده است، استفاده از الگوریتم‌ها بوده است. یکی از این الگوریتم‌ها امتیاز E-A-T است که موضوع بحث این مقاله از سری مقاله‌های سئو وبهینه سازی ودیانا است.
وقتی صفحه وب‌سایت ما توسط ربات‌ها و الگوریتم‌های آنالیز می‌شوند، تمرکز ویژه‌ای روی محتوای وب‌سایت می‌شود و بیشترین امتیاز برای آن در نظر گرفته می‌شود. شاید این سوال به ذهن شما خطور کند که صفحات وب‌سایت به چه صورت آنالیز می‌شوند و چه امتیازی تعیین‌کننده کیفیت محتوا است. جواب این سوال در الگوریتم E-A-T گوگل نهفته است پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوال برسید.
به جرات می‌توان گفت E-A-T گوگل یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل است که باید تمرکز ویژه‌ای روی آن داشت و اکثر کارشناسان سئو بر این موضوع توافق دارند. با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به جزئیات این الگوریتم صحبت کنیم.

E-A-T مخفف چیست؟

قبل از هر چیزی بهتر است بدانیم که E-A-T به چه معناست و این سه حرف بیان‌کننده چه چیزی هستند. با فهمیدن مفهوم E-A-T اصلی‌ترین و مهم‌ترین فاکتورهای ارزیابی کیفیت محتوای صفحات وب خود را خواهید فهمید. این سه حرف ابتدای سه کلمه‌ای است که در ادامه مشاهده می‌کنید.

  • Expertise به معنای تخصص
  • Authoritativeness به معنای اعتبار
  • Trustworthiness به معنای اعتماد

EAT گوگل چیست؟ سه اصل اساسی برای تولید محتوای باکیفیت

قبل از اینکه به سوال بالا پاسخ دهیم نیاز به توضیح اصطلاحی تحت عنوان YMYL داریم. سایت‌هایی در سطح اینترنت فعالیت می‌کنند که به آن‌ها YMYL می‌گوئیم. الگوریتم امتیازدهی گوگل برای چنین وب‌سایت‌هایی بسیار مهم است. YMYL مخفف عبارت Your Money or Your Life است و به این معنا است که محتوای سایت مستقیما به زندگی یا پول افراد بستگی دارد. به همیت دلیل میزان تخصص، اعتبار و اعتماد مخاطب در تولید محتوا بسیار حائز اهمیت است. اینجاست که گوگل وارد عمل می‌شود و با استفاده از سه اصل اساسی خود کیفیت محتوا را تشخیص می‌دهد. حال به سراغ این سه اصل برویم و توضیح جامعی از آن‌ها داشته باشیم.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

1. تخصص

یک نکته مهم در بحث تولید محتوا، تخصص در حوزه آن محتوای خاص است. مثلا اگر حوزه کاری وب‌سایت شما تعمیرات لوازم خانگی است، نویسنده‌ وب‌سایت شما باید تخصص و تجربه کافی در زمینه لوازم خانگی و نحوه تعمیر آن‌ها داشته باشد. در حالت کلی باید گفت شخصی که تولید محتوای وب‌سایت را برعهده دارد، باید در فیلدهای مرتبط تخصص و دانش کافی و قابل اثبات داشته باشد تا کاربر بتواند به کسب‌وکار او به عنوان یک منبع قابل اعتماد نگاه کند. چگونه می‌توان سفارش سئو سایت را به شرکتی داد که هیچ اثری از مباحث تخصصی سئو در آن مشاهده نمی‌شود؟

وقتی صحبت از تخصص می‌شود، مخاطبان شما به دو دسته تقسیم می‌شوند. گروه اول افرادی هستند که از طریق سرچ گوگل و عبارت‌های مخلف وارد وب‌سایت شما شده‌اند و گروه دوم مخاطبان خاص و کاربلد در حوزه کاری شما هستند.

وقتی کاربری با سطح دانش بالا وارد وب‌سایت شما می‌شود، توقع محتوای کامل و جامع را دارد. تولید محتوای مختصر و اشاره جزئی به اصطلاحات و بیان مفاهیم کلی، باعث دلزدگی کاربر شما می‌شود. از طرفی محتوا برای کاربری که از سرچ اصطلاحات کلی در گوگل وارد وب‌سایت شما شده است و ابتدای کار است، نباید خیلی تخصصی باشد. بهتر است مفاهیم پیچیده خیلی ساده و قابل درک برای کاربر توضیح داده شود.

2. اعتبار

طبق توضیحاتی که در بالا ارائه شد، نگاه مخاطب به بیزنس شما باید به عنوان یک مرجع قابل اعتماد باشد. اما این اعتبار از کجا می‌آید؟ اکثر ما به مطالب وب‌سایت ویکی‌پدیا اعتماد داریم و آن را به عنوان یک مرجع می‌شناسیم. یکی از دلایل این امر، اعتباری است که ویکی‌پدیا از طریق وب‌سایت‌های مختلف به‌دست آورده است و بک‌لینک‌های مختلفی از وب‌سایت‌ها دریافت کرده‌ است. پس یک از فاکتورهای سنجش اعتبار وب‌سایت شما، ارجاعاتی است که به سایت شما داده شده است. چقدر از وب‌سایت‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی به بیزنس و سایت شما اشاره کرده‌اند؟ هنگام مدیریت شبکه‌ های اجتماعی، سیگنال‌هایی که از شبکه‌های اجتماعی دریافت کرده‌اید و بک‌لینک‌های ارجاعی به سایت شما در اعتبار وب‌سایت نقش مهمی دارند.
موتور جستجوی گوگل سایت، محتوا، نظرات و قابلیت‌های تولیدکننده محتوای شما را آنالیز می‌کند و میزان در نظر گرفته شدن این المان‌ها توسط فعالان حوزه کاری مرتبط را بررسی می‌کند و برای آن مهم است که این میزان اعتبار تا چه اندازه‌ای در کل سایت شما توزیع شده است. برای مثال بهتر است سایت شما نویسنده‌ای داشته باشد که نام و تصویر او در سایت درج شده و مطالب او در بسترهای دیگر بازنشر شده باشد و یا اینکه درباره آن‌ها صحبت شده باشد.

3. اعتماد

یکی دیگر از امتیازهای گوگل بحث اعتماد است. گوگل به دنبال این است که افرادی که از طریق نتایج سرچ گوگل وارد سایت شما شده‌اند، چقدر به شما اعتماد کرده‌اند و تا چه میزان در جلب اعتماد آن‌ها موفق عمل کرده‌اید. آیا نیازهای کاربر را سریع و کامل رفع کرده‌اید؟ در بحث اعتمادسازی باید مخاطب خود را توجیه کنید که بیزنس شما دقیقا همان چیزی است که مخاطب به دنبال آن است. در بحث سئو سایت فروشگاهی مواردی مانند درج تصویر واقعی از محصول، توضیحات جامع و کامل از محصول  ویژگی‌های آن، توضیح نقاط قوت و ضعف، دستاوردها و گواهینامه‌ها، جوایز و افتخارات و سوالات متداول و راهنمای کاربر به ایجاد اعتماد در کاربر کمک می‌کند.

بحث اعتمادسازی در سئو سایت شرکتی خیلی مهم است. ممکن است شرکتی، وب‎‌سایت خود را با عنوان "بهترین شرکت در حوزه خاصی" به کاربر معرفی کند. ولی وقتی کاربر وارد سایت می‌شود، هیچ تلاشی برای جلب اعتماد او انجام نشده باشد و به همین راحتی کاربر را از دست بدهید.

دلیل اهمیت E-A-T چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

با توضیحات بالا، پاسخ دادن به این سوال کمی ساده شد. میزان اهمیت شما به مخاطب برای گوگل مهم است. انقدر مهم که برای آنالیز و بررسی آن از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین فاصله گرفته و در قالب یک انسان واقعی عمل می‌کند. حتی برای این کار از نیروی انسانی نیز استفاده می‌کند. سخت‌گیری‌ها وقتی که وب‌سایت شما با پول و زندگی افراد ارتباط دارد، بیشتر هم می‌شود.

وقتی کاربری وارد سایت شما شود ولی سه شاخصه تخصص، اعتبار و اعتماد را دریافت نکند، از وب‌سایت خارج شده و به سراغ رقیب شما خواهد رفت. بعید نیست که امتیازهای مسئولان کنترل کیفیت گوگل به‌طور مستقیم در سئو و نتایج گوگل تاثیر نداشته باشد ولی در بحث ارزیابی محتوای باکفیت تاثیر مستقیم دارد و در نتایج به صورت غیرمستقیم روی سئو سایت شما تاثیر خواهد گذاشت.

پیاده‌سازی دستورالعمل‌های الگوریتم E-A-T گوگل

حال که دانستیم الگوریتم E-A-T گوگل چیست و چه تاثیری روی وب‌سایت ما دارد، باید بدانیم برای کسب امتیاز از این الگوریتم باید چه نکاتی را رعایت کنیم. با رعایت اصول و نکاتی که در ادامه اشاره می‌کنیم نتیجه خوبی از الگوریتم E-A-T گوگل خواهید گرفت.

پیاده‌سازی دستورالعمل‌های الگوریتم E-A-T گوگل

صفحه درباره ما وب‌سایت خود را بهینه کنید

صرفا داشتن صفحه‌ای باعنوان درباره ما مهم نیست. کاربر باید در این صفحه با شما و بیزنس شما آشنا شود. در این صفحه باید تمام و کمال بیزنس و تیم خود را معرفی کنید تا کاربران به شما اعتماد کنند. برای بهینه سازی صفحه درباره ما نکات زیر را لحاظ کنید.

  • شرح تجربه و تخصص خود و تیم
  • دستاوردها و لوح تقدیر و گواهینامه‌ها و ... که تا به حال دریافت کرده‌اید
  • معرفی خوب و مثبت بیزنس خود
  • نظر کاربرها و مشریانی که از خدمات شما استفاده کرده‌اند
  • مدارک تحصیلی خود و افراد تیم
  • آدرس و لوکیشن محل کار و اطلاعات مورد نیاز برای ارتباط

هدف اصلی شما کاربر باشد

استفاده از تکنیک‌های سئو برای رسیدن به نتایج اول گوگل خوب است اما نباید به عنوان اولویت اول به آن نگاه کنید. قبل از اینکه درگیر تعرفه سئو و پرداخت هزینه برای بهینه سازی سایت شوید، باید بدانید که اولویت اول شما کاربر است، چرا که دغدغه اصلی گوگل کاربر و نمایش بهترین محتوا به او است.
هنگام کار روی سایت مثلا تولید محتوا، هدف خود را مخاطب سایت قرار دهید نه موتورهای جستجو. به سوالات و دغدغه‌های کاربر پاسخ دهید. علاوه بر این خودتان را جای کاربر بگذارید و بخش‌های مختلف سایت را بررسی کنید. آیا اسپم، اسکریپت یا المانی است که باعث آزار شما بشود و از ادامه کار منصرف شوید؟ هر چیز آزاردهنده‌ای را حذف و یا اصلاح کنید.

فراموش نکنید اگر سایت، محصولات و خدمات خوبی دارید، لینک‌ها و بازخوردها و نظرات کاربران و هزاران عامل دیگر هستند که در کنار هم میزان کیفیت محتوای وب‌سایت شما را برای موتورهای جستجو مشخص می‌کند.

از طرفی با نادیده‌گرفتن کاربر و نیازهای او، مشتریان زیادی را از دست خواهید داد. حتی اگر تمامی تکنیک‌های سئو را رعایت کرده باشید و در نتایج اول گوگل هم باشید، عدم توجه به نیاز کاربر مانعی برای جذب مشتری جدید است. 

تجربه و مهارت‌های اعضای تیم را مشخص کنید

بهتر است تمامی افرادی که در وب‌سایت شما محتوا درج می‌کنند، پروفایلی جهت معرفی خود داشته باشند. بیوگرافی که افراد در پروفایل خود درج می‌کنند، در انتهای هر مقاله نمایش داده می‌شود و مواردی مانند مقاله‌های ارزشمند و معروفی که نوشته‌اند، رویدادهایی که در آن‌ها شرکت‌ کرده‌اند، شرکت‌هایی که در آن‌ها مشغول به فعالیت هستند و یا قبلا فعالیت می‌کردند، بیزنس‌های موفق و دستاوردها را در این بیوگرافی درج می‌کنند. اگر سئو سایت وردپرس انجام می‌دهید، نیازی به نصب پلاگین نیست. بعد از ورود به پنل مدیریت در بخش ویرایش شناسنامه من، این اطلاعات را پر کنید.

بهبود محتوای وب‌سایت

برای بهبود محتوا فقط محتوای جدید تولید نکنید، بلکه مقاله‌های قدیمی سایت خود را نیز بررسی کنید و در صورت امکان آن‌ها به‌روزرسانی کنید. توجه داشته باشید منظور از به‌رورسانی فقط کم و زیاد کردن چند جمله نیست. متن طولانی به محتوای خود اضافه کنید و تمام جوانب موضوع را بررسی کنید و راجع به آن‌ها محتوای خوبی بنویسید. محتوای قدیمی سایت خود را بررسی کنید و مقالاتی که بازدید کمتری داشته‌اند را پیدا کنید. مطالب را مجددا مطالعه کنید و با کمی سرچ و بررسی سایت رقبا، کیفیت مقاله خود را افزایش دهید.

در رابطه با تولید محتوا نیز برنامه منظمی برای انتشار محتوای خود داشته باشید و با مقید بودن به این برنامه انتشار محتوا، ذهن کاربر را هم برای مراجعه به سایت به منظور مطالعه مطالب جدید طبق برنامه زمانی مشخص آماده می‌کنید.

صداقت را در تولید محتوا همیشه مبنای خود قرار دهید و از به کابردن تیترهای زرد که افراد فقط به دلیل دریافت کلیک از آن‌ها استفاده می‌کنند، پرهیز کنید. انقدر محتوای غنی و قدرتمندی تولید کنید که افراد ترغیب به انتشار و اشتراک آن شوند. بهتر است نکات زیر را در تولید محتوا در نظر بگیرید.

  • انتشار مطالب به صورت منظم
  • استفاده از نویسندگانی که دارای نام و مشخصات کافی هستند
  • از منابع مختلف استفاده کنید و با تحقیق و بررسی کامل اقدام به تولید محتوا کنید تا مطلب شما غنی و کاربردی شود
  • تولید محتوا را به نویسندگانی بسپارید که دارای اعتبار هستند و برای جاهای مختلفی کار کرده‌اند
  • موقع نوشتن مطالب، اول مخاطب و نیازها و سوالات او را در نظر بگیرید، بعد به سراغ رعایت استانداردهای گوگل و الگوریتم‌هایش بروید
  • در استفاده از کلمات کلیدی تعادل را رعایت کنید و به طور متناوب آن‌ها را در محتوای خود منتشر کنید

برای ایجاد و تقویت اعتماد در کابران تلاش کنید

اعتمادسازی اهمیت زیادی در افزایش فروش و رشد بیزنس شما دارد. وقتی کاربری به سایت شما اعتماد کند، احتمال تبدیل او به مشتری و حتی جذب مشتری به‌وسیله او افزایش می‌یابد. در مقابل اگر کاربری اعتمادش را به شما از دست بدهد، ایجاد اعتماد و برگرداندن او کار دشواری است. در ارائه خدمات به کاربران خود صداقت داشته باشید و نشان دهید که همان چیزی هستید که در کامنت‌ها و سایت و شبکه‌های اجتماعی و فیدبک‌های مثبت درباره شما گفته می‌شود. رعایت موارد زیر هم به فرایند اعتمادسازی شما کمک می‌کند.

  • در رابطه با دستاوردها و افتخارات خود در سایت صحبت کنید
  • آپشن‌هایی مانند بازگشت وجه را در استراتژی بیزنس خود در نظر بگیرید.
  • برای مشتریان جدید پیام خوشامدگویی بفرستید، برای مشتریان برتر ارزش و آفر ویژه در نظر بگیرید و سعی در جلب رضایت مشتری ناراضی داشته باشید.
  • نقد و بررسی‌ها و امتیاز کاربران را رصد کنید و نسبت به آن‌ها پاسخ مناسبی درج کنید
  • روش‌های مختلفی برای پرداخت مبلغ محصول و دریافت کالا پیاده‌سازی کنید
  • کارمندان با انگیزه و بامسئولیت استخدام کنید تا با قدرت در تیم شما مشغول به کار شوند
  • اگر HTTPS استفاده کنید

سخن آخر

برای رسیدن به نتایج خوب در گوگل باید اصول و استاندارهای سئو را رعایت کنیم. گوگل برای نمایش بهترین محتوا به کاربر از الگوریتم‌های متعددی استفاده می‌کند که یکی از آن‌‌ها امتیاز E-A-T است. تمرکز اصلی این الگوریتم روی سه شاخص تخصص، اعتبار، اعتماد است و این سه شاخص را برای بررسی کیفیت محتوا وب‌سایت شما بررسی می‌کند. اگر سایت شما جزو سایت‌های YMYL است باید توجه ویژه‌ای به این الگوریتم و کسب امتیاز از آن داشته باشید چرا که گوگل برای ارزیابی کیفی و امتیازدهی به این مدل سایت‌ها وسواس بیشتری به خرج می‌دهد.


موضوع: بهینه سازی سایت الگوریتم های گوگل

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.